[WN] Het grote geheel

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sliding

Re: Het grote geheel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-08 23:49

Jolande schreef:
Dat het bij Friezen zo hoort, dat rijden achter loodlijn, is inderdaad wat ze mij ook vertelden toen ik hier een opmerking overplaatste, maar dacht, ik zet het hier maar niet neer, want dan zal de gene die het verteld heeft wel weer een dressuur-ruiter zijn die anders is dan hier graag gezien wordt.
Maar goed, ze vertelden mij ook dat dit bij Friezen normaal is. Ik vind het niet normaal, zelfs bizar, dat het gangbaar is een Fries zo in een krul te rijden dat je hoort dat hij moeite heeft met ademhalen. Maar dat is weer een heel ander verhaal waarschijnlijk Knipoog

Ik vind het juist absoluut niet bij een fries of welk paarderas dan ook horen.
Dan heb je mij helemaal verkeerd begrepen.
Ik heb alleen maar duidelijk willen maken dat we allemaal paardrijden op de liefst zo goed mogelijke manier, en we van alle takken van de paardesport alleen maar kunnen leren als we ons daarvoor openstellen en ons logische verstand maar blijven gebruiken en ook vragen durven te stellen over het hoe en waarom iets moet.
Dit is voor mij geen welles nietes spelletje, maar mijn eigen ervaringen.
Ik plaats ook niemand in een hokje, omdat ik dat sowieso zo'n onzin vind.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 09:52

sliding schreef:
Ik vind het juist absoluut niet bij een fries of welk paarderas dan ook horen.
Dan heb je mij helemaal verkeerd begrepen.

Dit is voor mij geen welles nietes spelletje, maar mijn eigen ervaringen.
Ik plaats ook niemand in een hokje, omdat ik dat sowieso zo'n onzin vind.

Sterker nog, achter de loodlijn als "doel" is altijd fout.
Ik durf rustig te stellen dat iemand die "achter de loodlijn" als een goede positie betiteld, totaal niet begrepen heeft waar het over gaat. Wat weer niet wil zeggen dat "achter de loodlijn" altijd "verboden gebied" is, je kunt immers ook niet altijd voorkomen dat je een stukkie over de vluchtstrook rijdt, maar het is middel, geen doel!

Daar heb je dan meteen de kern van heel veel problemen te pakken, ongeacht de discipline waar het over gaat, heel veel mensen weten niet wat middel is en wat een doel en soms is het doel ook een middel en andersom. Als je die grenzen niet heel helder voor ogen hebt, danwel een lesgeefmens die je daar heel scherp in begeleid, dan verzandt je in "dingetje doen" omdat je eigenlijk geen goed idee hebt waarom je de dingen doet die je doet.
In deze context zou je als goede ruiter eigenlijk standaard van minimaal twee mensen les moeten nemen, dat houdt je echt scherp en ook je lesgeefmensen, omdat ze welliswaar de kennis verschillend zullen aanbieden, maar hetzelfde bedoelen en dus is staat moeten zijn om te schakelen tussen verschillende wijzen waarop je de kennis kunt overbrengen. DAAR herken je de echte kwaliteit van je lesgeefmens.........

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 11:15

Adrienne schreef:
@ Waratje
Dit zijn nou de reacties waar ik dood moe van word. Weer een "maar eigenlijk moeten wij dat in de dressuur ook" opmerking. Dit soort opmerkingen zijn zo loos als maar kan.

Hebben totaal niks te maken met of iemand wel of niet zich beter thuis voelt in een bepaade sport daar waar dit topic eigenlijk over gaat.
Maar o wee er zal in de westernsport eens iets anders of misschien wel beters te vinden zijn dan in de dressuur Scheve mond Daar moeten we boven op zitten meteen ontwortelen want dat kan niet waar zijn.

Dat zijn opmerkingen die juist getuigen van blindheid voor andere takken van sport, eigen sport boven andere stijlen willen plaatsen.

Nou proficiat Waratje je kunt je paard aan een losse teugel verzamelen! Voor mij en vele (western)ruiters met mij de gewoonste zaak van de wereld voor jou blijkbaar wereld schokkend!

Voor veel westernruiters de gewoonste zaak van de wereld? Waarom is het dan zo zelden te zien bij westernruiters? (het feit dat je het bij dressuurruiters net zo goed zelden ziet is hierbij niet relevant)
Ik denk dat ik minder blind ben voor de voor- en nadelen van zowel gangbare dressuur als de westernstijl, dan menig westernruiter. In beide stijlen zitten hele positieve mogelijkheden om jezelf en je paard te ontwikkelen. Ik heb niet voor niets jaren les gehad van een westernjuf, dat ik nu bij een dressuurjuf les is gewoon dat zij op een zeker moment beter geschikt was om met ons jonge paard om te gaan en ik les van twee verschillende mensen iets teveel van het goede vond op dat moment. En ja, dan leg je andere rijtechnische accenten, want de verzameling waar ik gisteren mee bezig was, was redelijk opgericht, wat ook beter past bij dit paard dat ook een vrij hoge halsaanzet heeft. Dat is niet iets wat bij Pleasure of Reining hoge punten scoort Duivel
Het vervelende van zowel dressuur als western is dat er veel mensen met "plaatjesmentaliteit" mee bezig zijn en verrekte weinig mensen met het echt rijtechnisch verantwoorde gymnastiseren van het paard. Dit wordt nog eens verergerd bij wedstrijdruiters waar veel juryleden bepaalde "plaatjes" belonen, zowel bij western als dressuur is dit een veel voorkomend probleem.
Persoonlijk maakt de stijl mij volstrekt niets uit, als paard en ruiter fijn samengaan en het paard optimaal gebruik kan maken van zijn/haar lijf op een manier dat het daar ook gezond tot op hoge leeftijd mee door kan gaan. Of je dat doet met een westernzadel, een mongoolszadel, een dressuurzadel, een endurancezadel, of wat dan ook, is niet relevant, dat is een stukje persoonlijke smaak gecombineerd met de wensen en noden van het paard.
Er zijn in allerlei stijlen heel veel (top)instructeurs waar ik van m'n leven geen les van zou willen hebben en in diezelfde stijlen een handjevol waarvan ik les wel eens interessant zou vinden. Hoe dan ook heb ik niets met een pinguinpakje en ook niets met showoutfits voor het westerngebeuren. Ik rij nu met lange (ja western!) chaps op een dressuurzadel, als ik sporen gebruik zijn dat westernsporen en op buitenrit loopt het paard grotendeels op een losse teugel en stuur ik met een combinatie van zit en neckreining.
Als ik hier op het westerndeel van Bokt rondkijk, zijn er een aantal mensen waarvan ik sterk de indruk heb dat het "plaatjesrijders" zijn en ook enkele waarvan ik het vermoeden heb dat ik met plezier zou kijken als ze rijden. Beide categoriën zijn in dit topic aanwezig Cool

sliding

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 12:25

Waratje schreef:
Voor veel westernruiters de gewoonste zaak van de wereld? Waarom is het dan zo zelden te zien bij westernruiters? (het feit dat je het bij dressuurruiters net zo goed zelden ziet is hierbij niet relevant)
Ik denk dat ik minder blind ben voor de voor- en nadelen van zowel gangbare dressuur als de westernstijl, dan menig westernruiter. In beide stijlen zitten hele positieve mogelijkheden om jezelf en je paard te ontwikkelen.
Het vervelende van zowel dressuur als western is dat er veel mensen met "plaatjesmentaliteit" mee bezig zijn en verrekte weinig mensen met het echt rijtechnisch verantwoorde gymnastiseren van het paard. Dit wordt nog eens verergerd bij wedstrijdruiters waar veel juryleden bepaalde "plaatjes" belonen, zowel bij western als dressuur is dit een veel voorkomend probleem.
Persoonlijk maakt de stijl mij volstrekt niets uit, als paard en ruiter fijn samengaan en het paard optimaal gebruik kan maken van zijn/haar lijf op een manier dat het daar ook gezond tot op hoge leeftijd mee door kan gaan. Of je dat doet met een westernzadel, een mongoolszadel, een dressuurzadel, een endurancezadel, of wat dan ook, is niet relevant, dat is een stukje persoonlijke smaak gecombineerd met de wensen en noden van het paard.

Ja OK dan! Ja OK dan!

Ik krijg van jou @Adrienne het idee dat zodra er over basis rijden, verzameling enz wordt gesproken, jij dit direkt in het vakje "dressuur" drukt. Preccies zoals Waratje hierboven zegt. Heel jammer, jij staat dus blijkbaar veel minder open voor dit soort dingen dan dat jij zelf door hebt.
Je zegt zelf,citaat
Citaat:
Dat zijn opmerkingen die juist getuigen van blindheid voor andere takken van sport, eigen sport boven andere stijlen willen plaatsen.

Citaat:
@Jolande Weet je wat het probleem is, ik wil best positief over dressuur zijn, maar ik zie het gewoon weg niet. Ik kan er niets aan doen. En dan kan iemand hier weer zeggen dat ik daar maar eens moet komen kijken, maar als je moet gaan reizen om positieve dressuur te zien, dan pas ik er voor.

Je hebt gelijk het is moeilijk goede dressuur ruiters te vinden maar dat geld net zo in andere disciplines.Maar door goed op te letten kun je toch de goede instructeur/trices en daardoor goede ruiters tegen komen. Als je ergens komt let op de manieren van rijden, lesgeven enz daar leer je van zowel possitief als negatief (maar dan weet je in elk geval hoe je het niet wil).
Voor mij hoef jij je mening niet te veranderen maar blijf je vooral wel openstellen voor de positieve dingen die je kunt leren en dit vooral voor de omgang en rijden met je paard.
Want zolang vele ruiters denken "zo als ik het doe of geleert heb is goed" en niet verder willen blijven kijken. Behoud je veel van die "brandhoutruiters".
Je bent nooit uitgeleerd. Haha!

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 18:06

Waratje schreef:
Als ik hier op het westerndeel van Bokt rondkijk, zijn er een aantal mensen waarvan ik sterk de indruk heb dat het "plaatjesrijders" zijn

Zijn dat mensen die op hele mooie paarden rijden? Clown

Ik train dagelijks om dat ik graag wedstrijden rijd en daar ook wil scoren. Dus ben ik blij als ik daar laat zien wat de jury wil zien. Wat is daar mis mee?
Je hebt toch altijd te maken met verschillende jury's dus best moeilijk bij te houden wát welke jury wil zien....stukje geluk hebben dus. Maar als je paard over het algemeen super gaat in de training dan heb je over het algemeen toch wel reële kans dat het goed gaat op de show en dat je kúnt laten zien wat men wil zien.

Maar misschien begrijp ik 't niet helemaal? (en is dit inmiddels al behoorlijk off-topic....)

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:06

storrum schreef:
Waratje schreef:
Als ik hier op het westerndeel van Bokt rondkijk, zijn er een aantal mensen waarvan ik sterk de indruk heb dat het "plaatjesrijders" zijn

Zijn dat mensen die op hele mooie paarden rijden? Clown

Plaatjesrijders proberen een plaatje na te maken, zonder dat ze weten hoe dat plaatje ontstaat. Gevolg daarvan is het bekende "trek hem in de krul" bij de "dressuur", waarbij men totaal vergeet dat er een achterhand bij het paard hoort. Bij western zie je bijvoorbeeld dat het paard vooral het hoofd laag moet houden en dan ook vergeten dat er eerst achterhandgebruik moet zijn voor je je paard laag en langzaam laat lopen. Gevolg: sloffende paarden die volstrekt op de voorhand lopen. Plaatjesrijders focussen ook eigenlijk altijd op de voorkant van het paard, terwijl je focus juist voor een heel groot deel aan de achterkant moet liggen.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:20

Ik kan me haast niet voorstellen dat een jury dat wil zien...
Althans niet een GOED opgeleide AQHA jury. Die zullen dat niet belonen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:35

storrum schreef:
Althans niet een GOED opgeleide AQHA jury. Die zullen dat niet belonen.

Tja, ik kan me ook niet voorstellen dat een goed opgeleide jury niet kijkt of de achterhand correct meedoet, maar gezien de winstpunten die sommige mensen rijden moet het toch voorkomen dat ze zo'n "detail" over het hoofd zien, tot zelfs in de GP toe. En als ik zie hoe iemand die schijnbaar internationaal meedoet haar leerlingen laat rijden, dan vraag ik me toch af of ze zelf een heel andere stijl van rijden heeft of dat ze toch voor die manier van rijden wordt beloond door juryleden.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-08 22:47

storrum schreef:

Ik zou eens wat vaker pleasurewedstrijden gaan kijken Knipoog

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 06:52

Romkabouter schreef:
storrum schreef:

Ik denk dat ik die best zeer regelmatig zie, maar ik ga liever pleasure kijken in Kreuth of Aken of andere grote wedstrijden en ik durf te zeggen daar ziet het in 80% van de gevallen MOOI uit. Pling
Pleasure heeft mi ook heel veel te maken met het paard + aanleg.
Ik kijk idd niet graag naar pleasure waar paarden gereden worden die daar eigenlijk helemaal niet voor geschikt zijn.... dát is meestal lelijk. En moeilijk te jureren.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 08:31

storrum schreef:
Romkabouter schreef:

Ik denk dat ik die best zeer regelmatig zie, maar ik ga liever pleasure kijken in Kreuth of Aken of andere grote wedstrijden en ik durf te zeggen daar ziet het in 80% van de gevallen MOOI uit. Pling
Pleasure heeft mi ook heel veel te maken met het paard + aanleg.
Ik kijk idd niet graag naar pleasure waar paarden gereden worden die daar eigenlijk helemaal niet voor geschikt zijn.... dát is meestal lelijk. En moeilijk te jureren.

Het kan er wel "mooi" uitzien, maar is het ook rijtechnisch en vooral paardtechnisch (fysiek) verantwoord?
Een paard dat "niet geschikt" is? Als in: een ruiter die z'n paard niet correct heeft opgeleid?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 09:47

Ikke is me dit keer voor Knipoog

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 09:58

"Mooi" kan zomaar "plaatjesrijden" zijn. Het gaat inderdaad om rijtechnisch verantwoord, zodat het niet ten koste van het paard gaat. Nou is het meestal wel zo dat rijtechnisch verantwoord er ook mooi uitziet, maar uiteindelijk is "mooi" een subjectief oordeel Tong uitsteken

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 11:49

Plaatjerijden=mooi=rijtechnisch verantwoord.
En omdat te zien moet je inderdaad wat meer pleasure gaan bekijken. Cool

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 11:57

Rob_H schreef:
Plaatjerijden=mooi=rijtechnisch verantwoord.

Deze uitspraak geeft mij de indruk dat jij wel eens bij de "plaatjesrijders" zou kunnen horen Duivel

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:04

Waratje schreef:
Deze uitspraak geeft mij de indruk dat jij wel eens bij de "plaatjesrijders" zou kunnen horen Duivel

Deze uitspraak geeft mij de indruk dat jij de genoemde combinatie waarschijnlijk niet kunt uitvoeren Duivel Cool

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 12:50

In mijn definitie van "plaatjesrijden" (zie in eerdere posts) weiger ik inderdaad om dat te laten zien, want dat is in mijn ogen niet mooi en niet rijtechnisch verantwoord.
Als je het omdraait naar "rijtechnisch verantwoord = mooi = een plaatje" dan ben ik het wel met je eens, maar andersom absoluut niet.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:08

Wat mij betreft maakt het geen donder uit in welke volgorde je het opschrijft zolang je dit maar weet:

Er van uitgaande dat deze *3 eenheid* precies dat is,staat vast dat 66.6% onafscheidelijk met elkaar is verweven.33.3% heeft voor 40% te maken met visuele aspecten en 60% met de *arrogantie* van de ruiter.
Ik denk ook dat iedereen die dit snapt het ook met mij eens moet zijn dat deze 66.6% gezien vanuit een geheel toch verdeeld moet worden in 20%-80% met betrekking tot het creëren van de *3 eenheid*.Helaas leid het eea tot een conclusie waarin onze 33.3 % ineens veel meer op de voorgrond wordt gezet en dus leid tot een verkeerd beeld.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 16:14

Het is me direct weer duidelijk waarom ik niet op wedstrijden wil komen Verdrietig

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-08 21:47

Waratje Ach gut

Huilen van het lachen

Ik doe ook even een soort oneliner.
Jullie verwoorden het beter dan ik, maar ik kan genieten van bepaalde reacties in dit topic.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:40

@Waratje. Als je me al wil quoten doe het dan ook goed! Ik heb western tussen haakjes staan dat wil dus zeggen dat je dat er zo wel wel als niet voor kunt zetten. Dat het dus betrekking heeft op alle manieren van rijden en ook western!

@Sliding
Citaat:
Ik krijg van jou @Adrienne het idee dat zodra er over basis rijden, verzameling enz wordt gesproken, jij dit direkt in het vakje "dressuur" drukt. Preccies zoals Waratje hierboven zegt. Heel jammer, jij staat dus blijkbaar veel minder open voor dit soort dingen dan dat jij zelf door hebt.

Nee Sliding dat doe ik nou juist niet. Ik zal het misschien niet zo handig verwoorden maar ik ben van mening dat ik "dressuur niet nodig heb voor western!
Ik vergelijk mijn sport nooit met die van een ander. Sterker nog als een naar western overstapper schrijft ,af en toe terug te moeten grijpen naar zijn dressuur basis om zijn paard verzamelt en lekker los te laten lopen schijf ik dat ze slecht westernles krijgen!
Western is gewoon een volwassen op zch zelf staande sport.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-08 13:51

Adrienne schreef:
Nee Sliding dat doe ik nou juist niet. Ik zal het misschien niet zo handig verwoorden maar ik ben van mening dat ik "dressuur niet nodig heb voor western!
Ik vergelijk mijn sport nooit met die van een ander. Sterker nog als een naar western overstapper schrijft ,af en toe terug te moeten grijpen naar zijn dressuur basis om zijn paard verzamelt en lekker los te laten lopen schijf ik dat ze slecht westernles krijgen!

Dat ben ik absoluut met je eens. Punt is alleen dat western basistraining en dressuur basistraining op hetzelfde principe zijn gebaseerd en dat het dus strict genomen niet uit maakt of je er het ene of het andere labeltje aanhangt. Maar als je moet "teruggrijpen" op de oude stijl, dan deugt in ieder geval je huidige les niet.
Dat je voor de leuk een oefening van een andere stijl gebruikt, is een heel ander verhaal. Persoonlijk vind ik bijvoorbeeld een trailparcoursje doen heel leuk, ik ben alleen te lui om het op te bouwen Clown

Citaat:
@Waratje. Als je me al wil quoten doe het dan ook goed! Ik heb western tussen haakjes staan dat wil dus zeggen dat je dat er zo wel wel als niet voor kunt zetten. Dat het dus betrekking heeft op alle manieren van rijden en ook western!

Zie daarvoor ook mijn opmerking in kleine letters erachteraan......

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-08 01:01

Adrienne schreef:

En toch ben ik van mening dat het elkaar niet zoveel ontloopt. Wat is er mis met terugvallen op een dressuurbasis?

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 09:47

Ik vind zo'n dralopperend,al ja knikkend,zich als een banaan door de piste voort,,bewegend'' paard nou niet direct verheffend om naar te kijken. Helaas heb ik ook bij de NSBA ook nog niet anders mogen aanschouwen,Rob!
Hoeveel pleasurepaarden lopen recht,verzameld, dus met achterhand en ruggebruik,en van de voorhand?
En ook nog met impuls en tactmatig correct?
Ik ken er heel weinig en die worden zelden geplaatst.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-08 12:10

CherokeeChum schreef:
Ik vind zo'n dralopperend,al ja knikkend,zich als een banaan door de piste voort,,bewegend'' paard nou niet direct verheffend om naar te kijken. Helaas heb ik ook bij de NSBA ook nog niet anders mogen aanschouwen,Rob!
Hoeveel pleasurepaarden lopen recht,verzameld, dus met achterhand en ruggebruik,en van de voorhand?
En ook nog met impuls en tactmatig correct?
Ik ken er heel weinig en die worden zelden geplaatst.

Blijkbaar kijk je dan anders naar pleasure dan ik,maar goed ik heb er dan ook weinig kijk op.
Ik zie nm wel pleasurepaarden die recht lopen ,verzameld, dus met achterhand en ruggebruik,en van de voorhand.
Ik zie ook genoeg tactmatige correctheid.Wat ik gelukkig weinig zie is impuls althans het zou niet goed zijn voor de pleasure als er teveel paarden lopen met de impuls zoals ik impuls interpreteer.
Maar goed blijkbaar worden de verkeerde paarden vooraan geplaatst.
Het zal wel,ik heb er geen verstand van.