[WN] Je eerste western ervaring...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noor1986

Re: Je eerste western ervaring...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-08 17:12

Paardrijden is sowieso geen goedkope hobby natuurlijk Knipoog Ik had net nieuwe jodphurs en chaps gekocht... en toen bedacht dat ik western wou gaan rijden... haha.

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 16:37

Mijn eerste western ervaring? Ik dacht; voor mij nooit geen engels meer! Haha!

Ik heb nog maar een paar lessen gehad, maar vind het echt geweldig. Jammer genoeg is het naar les 3 kwartier rijden met de auto, dus ga ik maar eens in de 2 weken vanwege tijd en kosten. Wil iig blijven waar ik nu les, want dat voelt gewoon heel goed!
Vind de manier van rijden relaxed. Niet dat je niks hoeft te doen, maar het is gewoon ontspannen en tegelijk actief. Weet niet goed hoe ik het uit moet leggen.
Heb iig veel meer plezier in het rijden dan bij engels rondjes hobbelen in de bak... het hobbelt nu heel anders Vork en heb het idee dat de paarden er ook veel gelukkiger onder zijn (al zijn er vast ook correct gereden, blije engels gereden paarden).

Vind het wel erg moeilijk m'n engelse gewoontes af te leren... maar dat gaat vanzelf goed komen denk ik Haha!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-08 19:24

Tsja, financieel gezien is Western vaak net iets minder slim, geloof ik. Haha!
Je kunt alles zo duur maken als je zelf wilt, maar ik (overstapper) heb het gevoel meer les nodig te hebben, en qua spullen (tuig ed) is het net wat duurder. (Mijn smaak in elk geval wel, hihi!)

Tops_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-08 11:30

Mijn eerste western les...dat was met school.
Ik heb een opleiding paardenhouderij gedaan en kregen de opdracht om in groepjes van 2 een activiteit te organisren die iets met paarden te maken had.
Zo gezecht zo gedaan. 9 bezoeken aan concoursen en een duo met het idiote plan om te gaan westernrijden (athans zo keek de rest er tegen aan, (allemaal minimaal M1 rijders voorzien van het nodige trek en schop werk))....
We zijn toen naar Madepolder gegaan en we hebben echt lopen genieten.
Heerlijk relaxt, geen geruk en getrap tussen de ribben en heel veel gegiegel. Teugels losgooien was voor de meeste in het begin een ramp maar goed, al doende leert men.
Leuke wads vooral om te zien dat de "goede" ruiters nu het minst presteerde (waar is de teugelsteun)
6 leerlingen (buiten ik en mijn duo-partner) uit onze klas zijn nu uiteindelijk helemaal overgestapt op western.

Zelf ben ik momenteel op zoek naar een iegen "western" paardje...

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-08 12:56

@Tops_M: veel succes met het vinden van een western paardje! Ga je een 'groene' kopen of eentje met ervaring?

Ben een tijdje afwezig geweest (in spanje maar helaas ook ziek) vandaar de late reactie!

Tops_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-08 20:12

Gezien mijn eigen kunnen denk ik dat het verantwoordelijker is om een paardje met al enige ervaring te kopen... (dressuuurmatig zou het geen probleem zijn om een groen paard te kopen maar in de western twijfel ik nog te veel of ik het wel allemaal goed zou doen... e, ee, goede start is noodzakelijk vind ik zelf...) Heb nu een heel leuk 10 jarig merrietje op het oog inmiddels en als die goed gekeurd zou worden en we zijn weer een aantal jaar verder (en ik zekerder in het zadel en het gevoel zelf heb dat het zeker goed zou gaan) zou ik er altijd nog eens aan gaan kunnen denken om daar een veulen uit te fokken.. Maar goed... daar zijn we nog lang niet...

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 11:10

Happiness schreef:
Mijn vader had een western paard gekocht Knipoog
Dus ga ik natuurlijk er wel western op rijden Lachen

volgens mij ben je iets vergeten nichtje van me....dat je ook op de moeder van je ponnie hebt gereden en die was al western aangereden......meervoudig nederlands kampioen in de pleasure..... Clown

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 20:33

Citaat:
Dat ging prima, verder weinig dressuurtics af hoeven te leren. Dat sommige mensen les krijgen in western en hun handen zo breed moeten zetten heb ik nooit begrepen, dat heb ik bij western ook niet hoeven leren. Je maakt het jezelf ook alleen maar moeilijker als je daarna met 1 hand wilt.

Wat is het idee er achter?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-08 22:40

Volgens mij is dat een citaat van mij Knipoog

Volgens mij zit er geen idee achter, behalve dan dat het bijna wel moet als je je teugels te lang hebt Knipoog

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-08 13:35

Toevallig heb ik vandaag mijn eerste westernles gehad! (oke, ook weer niet zo toevallig, ik ben speciaal op het westernforum komen kijken dankzij die eerste les Knipoog )

Ik heb 8-9jaar engels gereden (ben ook van plan dat te blijven doen op het manegepaard dat ik nog af en toe rij)en het was echt moeilijk om alles zo anders te doen Lachen Teugels los, ok, maar wat dan als mijn paardje versneld ipv gewoon netjes af te buigen? En leren stoppen was helemaal grappig, bekken kantelen is niet mijn sterkste kant Haha! Maar ondanks het geklungel was het heel leuk, en reageerde Noah er veel beter op (nu al!) dan op de engelse manier. Ben benieuwd wat de toekomst ons gaat brengen Lachen

Tara134

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 10:17

Ik hat zelf een tinker om te verzorgen en werd ook western op gereden, dus was het de bedoeling dat ik dat ook ging doen. ik rij zelf dressuur. Dat was de eerste paar keer een beetje moeilijk maar nu begin ik he eindelijk een beetje door te krijgen Haha! Clown

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-08 12:16

@ Tops_M: Nou hopelijk wordt het wat dan! succes, laat me weten of het de merrie geworden is!

@Solleke_Noah: je bent dus wel van plan om door te gaan in western? Ik denk dat je het op het moment nog wel kan combineren maar denk je niet dat het straks lastig wordt om engels en western te rijden? ik doe het op het moment ook nog beide (nu even niet want ik heb een gekneusde rib) maar ik denk dat ik me toch helemaal moet gaan richten op western als ik daarmee door ga. Het is toch lastig om het beide te doen merk ik nu steeds meer.

@ Tara134: veel succes met western rijden dan! krijg je ook les? ben je wel van plan om western te blijven rijden? heel veel plezier in ieder geval nog met je verzorg tinker!

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 15:36

Solleke_Noah, ik vind het knap dat je dat wilt combineren! Ik rijd nu bewust even geen dressuur meer, voordat ik Western een klein beetje onder de knie heb. Ik vind het heel lastig om steeds weer om te schakelen...
Misschien scheelt het dat ik beide richtingen niet op hoog niveau heb gereden.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:13

@Noor en TurdusMerula: op mijn eigen paard ben ik nu wel van plan verder te gaan met western, gaat wrs nog moeilijk worden aangezien we beiden (paard en ik) beginners zijn, maar zal uiteindelijk wel lukken hopelijk Lachen

Sjah, en dat andere paard (manegepaard) kan ik nooit of te nimmer achterlaten, dus als ik dan dressuur moet rijden, dan moet dat maar Lachen In de zomer maken we meestal toch gewoon wandelingen, moet je gelukkig niet al te veel aan oefeningen enzo denken.

fjordpower1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 21:57

hoi,
ik wil graag voor het eerst met western beginnen maar moet je daar het best lessen voor nemen?kwil het graag proberen met men verzorgfjord

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-08 22:14

@Solleke, hartstikke stoer toch!
Ik ben mijn pony nu western aan het inrijden, onder begeleiding. Het is voor ons dus allebei nieuw. Les op een manegepaard en les dus ook veel op mijn eigen pony. Om eerlijk te zijn vind ik het best pittig, soms verlang ik onwijs terug naar het lekkere gevoel dat het precies klopt, haha, is nu wel wat minder. Het gaat gewoon allemaal nog wat bewuster, zeg maar, je moet er meer bij nadenken. Wordt al ietsje minder, merk ik, geduld is een schone zaak! Lachen
Laat even weten hoe het verder gaat, ben benieuwd!

Fjordpower, ik zou zeker les nemen, vind het lastig genoeg. Persoonlijke voorkeur, dan. Vind de eigenaar het ook goed als je echt zou omschakelen?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 08:01

@TurdusMerula: haha, je moet er idd meer bij nadenken! M'n instructeur ging eerst even op Noah om het te demonstreren, en bij hem ging het precies vanzelf, toen het mijn beurt was ging het al minder vlot Haha! Vooral het 'afsteken' van je binnenbeen ga ik echt moeten leren want het zit er zo ingehamerd dat je je binnenbeen op de singel moet houden bij een wending. Ik zal zeker nog eens posten hier Lachen

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-08 16:28

Ik ben een keer een western buitenrit gaan maken in Markelo bij Ropers Ranch, dit was zo gaaf, zo ontspannen dat ik nog twee keer daarna terug ben gekomen. Ik kwam toen op een super gave paint ruin te rijden bobar. Omdat hij vrij eenkennig is en ik zo gek met hem was, werd hij mij te koop aangeboden! Ik had toen nog geen les gereden.
De eerste les vond ik een uitkomst! Ik heb mijn ding er helemaal in gevonden!! Die rust en manier van omgang met het paard,....
Dacht altijd dat ik vreemd was met een paard, maar ik zat met engels rijden gewoon in de verkeerde richting! Nu ik Boobsie heb gaat er een wereld open en valt alles op de plek!
Na mijn vakantie, half juni, komt hij bij mij thuis te staan! Kan niet wachten! Ondertussen blijven we nu natuurlijk vrolijk door oefenen!!!!!

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 12:16

dat is nog eens een ervaring! zo maar er een paardje aan overhouden Knipoog

Nog heel veel plezier met bobar, ben wel benieuwd naar foto's Knipoog

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 12:26

Er staan er genoeg op mijn hyves profiel Knipoog Ben nog niet zo handig met bokt om ze hierop te krijgen! sabbink.hyves.nl Ook staan er een aantal op de ranch site: http://www.ropersranch.nl
Misschien kan iemand mij helpen met foto's op bokt te krijgen???

Noor1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-08 14:14

ik heb helaas ook geen ervaring in foto's uploaden... Maar het is een leuk paard! Mooi beestje... alleen wel veel poetsen denk ik Knipoog

De ranch ziet er ook leuk uit! Beetje ver weg alleen voor mij Knipoog Maar ik ben zeer tevreden met mijn lessen in veldhoven Lachen

Suzan_bobar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:17

hahaha ach als je maar lol hebt met je lessen dat is het aller belangrijkste!!! Wij hebben les van Petra Rosler, onwijs leuk en ligt helemaal in ons straatje!!!
Lol en plezier in de lessen is belangrijk, de rest komt vanzelf en dan maakt het volgens mij niet meer uit waar je lest!!

Moon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:18

Ik rijd zelf geen western, ben eigenlijk niet in een hokje te plaatsen maar neem van stijlen wat mee.
Maar ik heb laatst een keer bij een kennis van mijn moeder western gereden.
Vond het heerlijk ontspannend, en volgens die kerel kon je niet zien dat het mijn eerste keer was.
Ik ga der binnenkort nog een keer heen en dan neem ik foto toestel mee

Incaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:23

He, dat is wel toevallig.
Ik zit net rond te kijken naar ervaringen met westernrijden, omdat ik morgen mijn eerste westernles krijg.
Toevallig ook van Sylvia uit Veldhoven.
De eerste keer western voor mij en mijn pony. Ik ben erg benieuwd!
Leuk om te horen dat jullie zo enthousiast zijn.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-08 14:34

Ik heb mijn eerste western les van een vroeger klasgenootje gehad. Echt rijden was het niet, maar aan de longe en laten voelen hoe het allemaal voelde. Dit is eerst zo gedaan, omdat ik vrij angstig ben aangelegd, en niet gelijk vertrouwen heb in een paardje Bloos Hierna vond ik het zo leuk, dat ik bij Pauls Western Stables heb gelest. Helaas ben ik na een tijdje moeten stoppen, aangezien het budget het niet meer toe liet Boos!

Maar als ik er de kans voor krijg, wil ik dit zeker weer gaan doen Ja