[SGW] Met welk bit rijden jullie in de cross?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

CarpeDiem

Re: Met welk bit rijden jullie in de cross?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:39

Kim rijd ik met springen / cross met een watertrensje. redelijk Dun.

Dressuren een dikke bustrens. Bij Kim heb ik t idee dat Hoe meer en scherper ik inwerk in haar mond, des te harder ze ertegenin gaat vliegen.

Soms zou wat meer stuur wel handig zijn, zeker in de wendingen.. Maar heb geen idee wat ik voor bit zou kunnen gebruiken. myler reageert ze eigenlijk niet op. Dat heb ik al eens geprobeerd.

Iemand tips??
Pessoa geloof ik niet dat die iets voor kim en mij zou zijn. Ook omdat ik zelf nogal onrustig kan zijn in mn handen.

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:41

Misschien dat een kneveltrens wel iets voor jullie zou zijn, kun je beter mee sturen maar is niet echt scherper dan n normaal bit.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:42

dank je wel.
Neem t dinsdag mee naar de springles, en zal eens met Rob overleggen..

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:42

Klpt hoor CD, vaak reageren paarden op een scherper bit vaak heftiger. Daarnaast los je het probleem niet op met een scherper bit, je maakt ze vaak alleen sterker. De enige manier om het op te lossen is het verkrijgen van controle en dat verkrijg je door dressuur te rijden.

Meetje22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:46

Ik rij met dressuur met een enkel of dubbelgebroken bus of D-trens.
Met springen is hij een stuk minder braaf en al snel erg heet en dan mag ie zn pelhalm in.
Is ie toch een stuk makkelijker onder me te houden.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:54

in een officiele wedstrijd Verward

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 16:56

peanutbutter schreef:
Klpt hoor CD, vaak reageren paarden op een scherper bit vaak heftiger. Daarnaast los je het probleem niet op met een scherper bit, je maakt ze vaak alleen sterker. De enige manier om het op te lossen is het verkrijgen van controle en dat verkrijg je door dressuur te rijden.

Daarom wou ik ook niet meteen naar een scherper bit grijpen. Vind dat ze het op een 'gewone' trens ook maar moet doen. Wil niet afhankelijk worden van een bit. Maar het moet wel verantwoord zijn.
Met dressuur & springles gaat het wel steeds beter, dus t probleem wordt wel opgelost, uiteindelijk.
Maar een knevel zoals ik hier lees, zou best wel geschikt kunnen zijn voor ons. Aangezien vooral de wendingen bij mij het probleem zijn, Kim zwaait nogal weg over de buitenschouder(s). én het niet direct veel scherper inwerkt.

kimdepim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 17:01

Ik rij met een dubbelgebroken bitje. Hier rij ik Loempia altijd mee. Met springen, dressuur, en de cross.
Hij loopt hier goed op. Ik heb eerst met een PB gecrosst. Omdat hij stuurloos en gek was. 1 of 2 crossen gedaan. Daarna eigen bitje weer erin gedaan en het was klaar.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-08 21:13

Ik wilde in principe ook nooit op een ander bit, omdat ik ook vind dat ze het op een normaal bit moeten kunnen. Alleen kwam ik de laatste paar crosstrainingen (als we wat meer en langere stukken gingen galopperen) steeds met verkrampte armen van het paard, en in de Vlietlanden kon ik haar eigenlijk op een gegeven moment zowat niet meer houden, en kon ik haar alleen voor de sprong nog maar een beetje terugnemen. Ik wil haar gewoon wat beter onder me houden, zou alleen niet weten hoe. Michiel had vorig jaar ook niet echt een tip voor me, maar misschien dat hij er zondag wel iets op weet. Die pessoa heb ik ook nog niet gebruikt op een ring onder de grote, alleen maar op de grote. Mij is verteld dat je dan een heel minuscuul beetje hefboomwerking hebt (maar ik weet niet of dat klopt). Helaas werkte de pessoa op die manier niet, maar als ik de ring eentje naar onderen doe, dan gaat de pessoa met normale druk al gelijk naar achteren, en dat vind ik ook weer te. Ik wil gewoon iets meer controle kunnen vragen als het moet, maar niet constant die druk in de mond.
Een kneveltrens zou ik ook wel eens willen proberen, maar dan moet ik eerst kijken waar ik die kan lenen Verward

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-08 11:01

@ Snoekiej, ja zo zit ik dus ook, kan wel een nieuw bit gaan aanschaffen, maar als het dan ongewenst resultaat heeft dan schiet ik er nog niets mee op. Ga maar eens wat bitten van mijn nichten lenen denk ik om te proberen naar aanleiding van de reacties hier.

Eventinggek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 12:41

Crisje_Lanc schreef:
@ Snoekiej, ja zo zit ik dus ook, kan wel een nieuw bit gaan aanschaffen, maar als het dan ongewenst resultaat heeft dan schiet ik er nog niets mee op. Ga maar eens wat bitten van mijn nichten lenen denk ik om te proberen naar aanleiding van de reacties hier.

Die hebben denk ik toch wel alle bitten liggen hé! Handig zulke nichten Haha!

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 18:13

Haha, dat is zeker wel handig!Jammergenoeg rijd iedereen die ik ken op een normaal trensje, dus lenen wordt wss niets =(

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 22:47

Er zijn ruiterzaken waar je bitten kunt lenen.
Ik zal binnenkort eens aan een zus van een vriend vragen. Die werkt in ruitersportzaak, en heeft bovendien nogal wat paardjes thuis staan. misschien heeft die wel toevallig een knevel liggen

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-08 23:05

Echt? Heb jij toevallig een naam van zo'n ruitersportzaak voor me? Dan kan ik ze bellen of mailen. Dat zou wel echt een oplossing zijn!

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-08 09:00

@ eventinggek, ja dat is erg handig. Denk dat hun ook wel een hele collectie hebben ja.
@ CD, ik heb nog nooit gehoord dat een ruitershop bitten uitleent, maar hier in Limburg zijn dan ook niet zo veel ruitersportzaken en meestal maar klein.

patsmu

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 13:16

Crisje Lanc kom maar even een kijkje nemen in de zadelkamer! Hangt vanalles. Weet wel iets voor je denk ik!

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-08 15:53

De Paardenschuur in Elst???(of Amerongen) (Utr) heeft een bitten-test service...

starremans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:10

dubbel gebroken knevel trens, met bitringen, ze heeft een zeer gevoelig mondje, en met de knevel tanden aan de zijkant ligt het bit net wat stiller Lachen ook fijner voor het paard en ook voor mij Lachen

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-08 22:45

Zo'n bittenleen winkel is wel errug makkelijk zeg. Ja

Ik rijd Calyp op dikke bustrens; met dressuur, springen en cross. Gaat prima, dus zie geen reden om iets anders te proberen. Ik grijp ook niet snel naar iets scherps, eerst maar es proberen op te lossen op een normaal bit. Ik vind dat er heel vaak veel te snel naar een te scherp bit wordt gegrepen.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 22:45

Ik rijd hem de laatste maanden op een dubbel gebroken appelbitje (happy mouth).

Nu ik weer ben begonnen met (oefen)crossen rijd ik hem daar ook gewoon op Lachen Alleen dan een voortuig erbij om.

Miss_Petit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-08 22:47

rowo schreef:
Ik vind dat er heel vaak veel te snel naar een te scherp bit wordt gegrepen.

Mee eens Lachen

Het is 9 vd 10 echt een rijtechnisch of grotendeels rijtechnisch probleem.
Ik vind een (scherper) bit net als een bijv een slof een hulpmiddel.
Je kan het enkele keren gebruiken als hulp. Maar niet als gewoonte...

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 07:27

@ rowo, miss_petit, Hier zijn toch al veel reacties geplaatst maar ik vind toch dat niemand echt een scherp bit gebruikt hoor.
Mijn paard loopt M1 dressuur op de regiowedstrijden en heeft vroeger Z gelopen dus alle knopjes zitten erop en die kan ik ook bedienen, maar in de cross wordt hij zo enthousiast dat het gewoon af en toe nog maar net lukt om te sturen. Ook vanwege intresse naar het soort bit waar andere SGW'ers mee rijden heb ik dit topic geopend.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 07:31

Zit een beetje in dilemma na de laatste training.
Als ik thuis een keer ga springen met mn dubbel gebroken bit waarmee dressuur uitstekend gaat, neemt ze dat tussen de kiezen en wordt het racen. Op dit moment geen optie dus, ik hoop in de toekomst wel.
Ik rij nu een tijdje met pessoa en daarmee heb ik een vrij goede rem, maar voor mn gevoel krult ze zich heel erg op met dit bit terwijl ik er vaak niet eens druk op heb. En als ze zo opgekruld loopt, heb ik ook weer neit zo veel te zeggen.
Wat hebben de deskundigen hier voor tips?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-08 07:35

Miss_Petit schreef:
Ik rijd hem de laatste maanden op een dubbel gebroken appelbitje (happy mouth).

Nu ik weer ben begonnen met (oefen)crossen rijd ik hem daar ook gewoon op Lachen Alleen dan een voortuig erbij om.

Als ik het goed heb, mag je niet officieel starten met dit bit. In de regelementen staat namelijk dat je alleen met een kunststof bekleed bit mag starten en niet met een volledig kunststof bit! Of wist je dit al?

_Yvonne_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-08 07:37

@ Nickeltje, ik ben helaas geen deskundige Tong uitsteken Ik ga zelf deze week een dubbelgebroken bit proberen, rij nu namelijk met een enkelgebroken.
Ik heb je fotos in het andere topic gezien en daar is inderdaad te zien dat Nick zich opkrult, mijn pony deed dat vroeger ook op de pessoa, mij is toen aangeraden om zo'n bandje van de ene kant naar de andere kant achter de kin langs te doen, maar ik heb daarna niet meer lang gesprongen met die pony, was meer een dressuurpony Tong uitsteken