Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

peanutbutter schreef:Klpt hoor CD, vaak reageren paarden op een scherper bit vaak heftiger. Daarnaast los je het probleem niet op met een scherper bit, je maakt ze vaak alleen sterker. De enige manier om het op te lossen is het verkrijgen van controle en dat verkrijg je door dressuur te rijden.
Crisje_Lanc schreef:@ Snoekiej, ja zo zit ik dus ook, kan wel een nieuw bit gaan aanschaffen, maar als het dan ongewenst resultaat heeft dan schiet ik er nog niets mee op. Ga maar eens wat bitten van mijn nichten lenen denk ik om te proberen naar aanleiding van de reacties hier.
ook fijner voor het paard en ook voor mij

Alleen dan een voortuig erbij om. rowo schreef:Ik vind dat er heel vaak veel te snel naar een te scherp bit wordt gegrepen.

Miss_Petit schreef:Ik rijd hem de laatste maanden op een dubbel gebroken appelbitje (happy mouth).
Nu ik weer ben begonnen met (oefen)crossen rijd ik hem daar ook gewoon opAlleen dan een voortuig erbij om.
Ik ga zelf deze week een dubbelgebroken bit proberen, rij nu namelijk met een enkelgebroken.