livvy schreef:.... merrie met een redelijk goede pedigree, gewoon omdat nakomelingen daarvan beter te verkopen zijn
Voor de fokkerij zou ik het zo-ie-zo niet doen, want de verkoop van veulens ligt toch al op z'n gat.
livvy schreef:Ik ben het er echter niet mee eens dat je met een eenvoudig gefokt amateur paard verder kan komen dan met een nakomeling van een topper (het voorbeeld Jazz werd genoemd). Dat gaat alleen op als je met zulk soort paarden niet om kan gaan en dat is een gebrek aan ervaring en paardengevoel. Een goede ruiter en dat geldt mijns inziens ook voor westernruiters voelt aan wat een paard nodig heeft en kan 'm motiveren. En dan maakt de kwaliteit van het paard de doorslag hoe ver je komt. Dat is overal hetzelfde: in de dressuur, -spring EN westernwereld.
Tussen deze regels doorlezend begrijp ik dat je net overgestapt bent van de dressuur en dat je denkt over een jaar genoeg paardengevoel en (bovendien) genoeg ervaring te hebben om echt reining- en cow-horse-bloedpaarden (een Whiz of een Chic Olena) goed rond te kunnen sturen (en vooral: goed te houden, want "smart" zijn ze
). Dat mag je natuurlijk denken, maar ik zal me toch niet zo snel wagen aan dergelijke echte "Pro-bloedlijnen". Maar ja, wie ben ik (met 28 jaar paardrijervaring, 15 jaar western ervaring, 6 NK titels en 4 ROMs (oke, geen reining
) ).