[WN] Paarden op wedstrijd die niet rad zijn....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Re: Paarden op wedstrijd die niet rad zijn....

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:03

yvvv schreef:
Wat nu als hij precies op die momenten een slechte dag zou hebben? Moet ik dan keer op keer de ring uitgaan en dus elke keer een teleurstelling voor het paard en ruiter zijn, of zou ik hem dan een keertje doorrijden, gewoon voor de ringervaring?!

Gewoon voordat je naar de wedstrijd gaat even gaan lopen en kijken of het een goede of slechte dag is. Als het een slechte is kun je thuisblijven. Ik zou hem zeker niet doorrijden voor de ringervaring (bedenk maar wat voor ervaring dat zal zijn Knipoog )

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 10:48

Waarom zou je dat een dier,met problemen,waardoor het waarschijnlijk toch geen wedstrijdcarriere kan hebben, aandoen?
Geniet van de dingen die je wel kunt doen, en bespaar je zelf teleurstelling
en frustratie. Niet elk paard is een wedstrijdpaard.
Het is ook niet verheffend om naar te kijken als toeschouwer,en wat is een wedstrijd zonder toeschouwers?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 10:49

Yvvv, daar zou ik heel simpel in staan: een paard dat niet rad is, heeft pijn want anders zou hij niet onregelmatig zijn. En een paard dat pijn heeft, hoeft van mij niet te werken.
Een paard met spat wordt niet voor niets afgekeurd voor de sport...

Rinza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:30

Okay, "domme vraag misschien, maar ben toch nieuwsschierig. Wat is rad, op wiki kan ik het niet goed vinden. Ik snap dat het dichtbij kreupelheid ligt? Iets van onregelmatige gang?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:32

Rinza schreef:
Ik snap dat het dichtbij kreupelheid ligt? Iets van onregelmatige gang?

Ja Lachen

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 12:39

Nee ,Rad is gewoon goed,niet rad is onregelmatig,tot kreupel. Pling

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:41

Indeed *LOL*

Rinza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:54

Rad is een afkorting ofzo?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:55

Wat zou A Tad Rad dan betekene Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 12:55

eh dat wil je in dit verband niet weten Haha!

Rinza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:07

Nou?? Ik dacht dat mijn engels nog niet zo belabbert was, maar begin aardig te twijfelen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:08

Rad betekent niet rad in het engels.. de vertaling een beetje rad is stone-cole-engels-vertaling. Maar wel leuk Ja Haha!

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 13:11

Rad betekent vierkant,taktmatig en is gewoon NL paardenjargon.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:14

ja dat klopt wel.. Maar dat zou betekenen dat de naam van het paard "een beetje rad" zou betekenen.

RAD: Rapid application development
RAD: radiation absorbed dose

Lijken me ook geen optie.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 13:54

Anya schreef:
ja dat klopt wel.. Maar dat zou betekenen dat de naam van het paard "een beetje rad" zou betekenen.

Naam van Justa Tad Rad heeft niets met kreupelheid o.i.d. te maken.
Hij lijkt gewoon een beetje op zijn vader Radical Rodder (Rad) Lachen

Totally off-topic, natuurlijk Bloos

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 14:15

Thanks.. vraag opgelost Ja
Leek me ook al raar Ja

Gabon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 15:01

yvvv schreef:
Maar nu is de andere kant van het verhaal? Om als voorbeeld mijn paard met spat te nemen. Ik rij nu geen wedstrijden omdat hij gewoon nog erg onregelmatig goed loopt en duidelijk zichtbaar goede en slechte dagen heeft, maar als het beter gaat ben ik wel van plan hem een keertje te gaan starten. Wat nu als hij precies op die momenten een slechte dag zou hebben? Moet ik dan keer op keer de ring uitgaan en dus elke keer een teleurstelling voor het paard en ruiter zijn, of zou ik hem dan een keertje doorrijden, gewoon voor de ringervaring?! Ook is het zo dat het mijn paard is en dat ik het beestje ken en dus weet wanneer hij een mindere dag heeft of gewoon een hele slechte dag. En voor buitenstaanders (die niet weten wat er aan de hand is ed) kan dit een stuk erger tonen dan het misschien daadwerkelijk is...?

Ik heb ook een paard met spat, dit is bij hem gekomen door trauma, en kan weer aan elkaar groeien en overgaan. Hij heeft dit bijna 3 jaar geleden opgelopen en in het begin was hij heel kreupel, maar nu gaat het steeds beter, hij heeft er eigenlijk (bijna) geen last meer van. Op de foto's die in de kliniek zijn gemaakt zie je ook dat het steeds beter gaat (we laten elk jaar een foto maken door de dierenarts). Toch loopt hij af en toe nog een klein beetje stijf. De dierenarts heeft daarover gezegd dat hij dan juist niet stil moet staan maar juist moet bewegen. Als je dan 10 minuten aan het draven bent dan zie je er eigenlijk al niks meer van. Er zijn dan mensen bij de bakrand die zeggen, je paard is kreupel, als ik dan zeg dat ik dat weet is het, ooh zielig op een kreupel paard, terwijl ik dan heel lang instap en draaf en hem verder niet laat werken.. Als hij echt kreupel is ga ik er al niet eens op, dan gaan we aan de hand stappen.
Ik heb vorig jaar me een paar keer ingeschreven voor een wedstrijd, maar de dag voor de wedstrijd liep hij elke keer stokkreupel, ik die keren de wedstrijd afgezegd. De dag van de wedstrijd liep hij dan opeens al een stuk beter en de dag daarna liep hij weer goed..
Ik denk dat je als eigenaar het beste hoort te weten wat het beste is voor je paard. Als mijn paard echt kreupel loopt ga ik niet op wedstrijd. Als hij alleen een klein beetje stijf zijn stal uit komt na een nacht op stal staan, dan weet ik dat het na het losrijden weer goed is, in de ring loopt hij dan ook niet meer kreupel..
Ik ben 2 september mijn eerste wedstrijd buitenaf gestart in uitgeest, hij had nergens last van en als je niet zo weten dat hij spat had zou je het ook niet zien, en we waren mooi 2de in de reining..

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-07 21:44

Dus?! Gewoon je paard starten met spat?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-07 21:47

Gabon je geeft aan mooi 2e in de reining te zijn geworden. Maar wat ik dus niet snap is waarom je met een paard met spat dat dus zoals je zelf omschrijft bij vlagen kreupel is en stijf loopt eigenlijk kiest voor juist die discipline. Die staat niet voor niets bekend als reletief belastend voor paarden.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:16

Gabon schreef:
yvvv schreef:
Maar nu is de andere kant van het verhaal? Om als voorbeeld mijn paard met spat te nemen. Ik rij nu geen wedstrijden omdat hij gewoon nog erg onregelmatig goed loopt en duidelijk zichtbaar goede en slechte dagen heeft, maar als het beter gaat ben ik wel van plan hem een keertje te gaan starten. Wat nu als hij precies op die momenten een slechte dag zou hebben? Moet ik dan keer op keer de ring uitgaan en dus elke keer een teleurstelling voor het paard en ruiter zijn, of zou ik hem dan een keertje doorrijden, gewoon voor de ringervaring?! Ook is het zo dat het mijn paard is en dat ik het beestje ken en dus weet wanneer hij een mindere dag heeft of gewoon een hele slechte dag. En voor buitenstaanders (die niet weten wat er aan de hand is ed) kan dit een stuk erger tonen dan het misschien daadwerkelijk is...?

Ik heb ook een paard met spat, dit is bij hem gekomen door trauma, en kan weer aan elkaar groeien en overgaan. Hij heeft dit bijna 3 jaar geleden opgelopen en in het begin was hij heel kreupel, maar nu gaat het steeds beter, hij heeft er eigenlijk (bijna) geen last meer van. Op de foto's die in de kliniek zijn gemaakt zie je ook dat het steeds beter gaat (we laten elk jaar een foto maken door de dierenarts). Toch loopt hij af en toe nog een klein beetje stijf. De dierenarts heeft daarover gezegd dat hij dan juist niet stil moet staan maar juist moet bewegen. Als je dan 10 minuten aan het draven bent dan zie je er eigenlijk al niks meer van. Er zijn dan mensen bij de bakrand die zeggen, je paard is kreupel, als ik dan zeg dat ik dat weet is het, ooh zielig op een kreupel paard, terwijl ik dan heel lang instap en draaf en hem verder niet laat werken.. Als hij echt kreupel is ga ik er al niet eens op, dan gaan we aan de hand stappen.
Ik heb vorig jaar me een paar keer ingeschreven voor een wedstrijd, maar de dag voor de wedstrijd liep hij elke keer stokkreupel, ik die keren de wedstrijd afgezegd. De dag van de wedstrijd liep hij dan opeens al een stuk beter en de dag daarna liep hij weer goed..
Ik denk dat je als eigenaar het beste hoort te weten wat het beste is voor je paard. Als mijn paard echt kreupel loopt ga ik niet op wedstrijd. Als hij alleen een klein beetje stijf zijn stal uit komt na een nacht op stal staan, dan weet ik dat het na het losrijden weer goed is, in de ring loopt hij dan ook niet meer kreupel..
Ik ben 2 september mijn eerste wedstrijd buitenaf gestart in uitgeest, hij had nergens last van en als je niet zo weten dat hij spat had zou je het ook niet zien, en we waren mooi 2de in de reining..

Kijk, en op dit voorbeeld doelde ik nou. Is bijna hetzelfde als mijn paard, alleen is het bij de mijne veel recentelijker ontdekt.
Ik ga ook regelmatig terug voor controle, en de da ziet gewoon dat er echt een (redelijk) stijle stijgende lijn is. Alleen zal ik nooit met hem op de koeien of reining kunnen rijden. Hou het ook lekker bij langzaamaan trail en pleasure.

Sonja, ik snap je punt met niet lekker lopen = kreupel. Klopt idd, maar waar doe ik beter aan? (Ik heb het nu over gewoon wat ondjes in de bak tuffen, niet over wedstrijden). Hem stil laten staan, en de dagen erna een nog slechter lopend paard hebben of er even een half uurtje mee of op stappen? Dit geldt alleen voor de slechte dagen, bij z'n goeie dagen zie je eigenlijk neit goed dat hij spat heeft (of je moet echt een goed kennend oog hebben). Maar zowiezo, ik vroeg het me alleen af! Wees niet bang, je zal mij in de aankomende jaren nog niet op wedstrijd zien. Wat dat betreft zijn we eensgezind!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:20

CherokeeChum schreef:
Waarom zou je dat een dier,met problemen,waardoor het waarschijnlijk toch geen wedstrijdcarriere kan hebben, aandoen?
Geniet van de dingen die je wel kunt doen, en bespaar je zelf teleurstelling
en frustratie. Niet elk paard is een wedstrijdpaard.
Het is ook niet verheffend om naar te kijken als toeschouwer,en wat is een wedstrijd zonder toeschouwers?

Begrijp me niet verkeerd, het is niet zo dat ik wedtrijden wil gaan rijden per sé, het was gewoon een vraag waar ik als voorbeeld mijn eigen paard noemde. De vraag deed me oplaaien door een bepaalde opmerking hier in het topic. Weet alleen niet meer welke Lachen.

Ben het er ook verder helemaal mee eens, vind ook niet dat een paard die niet lekker loopt in een wedstrijdbak hoort te lopen!

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 12:46

Toen bij onze Arabier 2 jaar geleden spat werd geconstateerd hebben we hem zowiezo teruggetrokken uit de (wedstrijd)sport.

Hij loopt nu lekker buiten, bijna elke dag een rustig ritje met stap, draf en galop, hij hoeft niks meer en geeft zelf aan welke gang hem op dat moment het prettigs ligt. Knipoog
Zn gewricht is weer aan elkaar gegroeit, maar het blijft natuurlijk een wat stijver been.

Ons kereltje gaat boven alles, zeker boven lintjes halen als hij niet 100% zuiver is!

Wij hopen dat we nog heel lang plezier van Little Big Shadow mogen hebben! Ja Muziek!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 15:28

yvvv schreef:
Sonja, ik snap je punt met niet lekker lopen = kreupel. Klopt idd, maar waar doe ik beter aan? (Ik heb het nu over gewoon wat ondjes in de bak tuffen, niet over wedstrijden). Hem stil laten staan, en de dagen erna een nog slechter lopend paard hebben of er even een half uurtje mee of op stappen? Dit geldt alleen voor de slechte dagen, bij z'n goeie dagen zie je eigenlijk neit goed dat hij spat heeft (of je moet echt een goed kennend oog hebben). Maar zowiezo, ik vroeg het me alleen af! Wees niet bang, je zal mij in de aankomende jaren nog niet op wedstrijd zien. Wat dat betreft zijn we eensgezind!

Voor een paard met spat is beweging een must. Dus in ieder geval zo veel mogelijk uren per dag naar buiten ermee. Tja, en of ik zo'n dier nog onder het zadel zou "gebruiken" dat weet ik niet. Dat zou ik overleggen met de arts die 'm ongetwijfeld in behandeling heeft, mogelijk in combinatie met mijn instructeur.
Ik sta d'r gewoon echt niet achter om te rijden op een paard dat niet rad is. Maakt niet uit of het wedstrijd, training of recreatieve rit is.

RanchGirlSas

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 16:24

Citaat:
Ik denk dat je als eigenaar het beste hoort te weten wat het beste is voor je paard.

Eigenaren horen inderdaad te weten wat het beste is voor hun paard, maar wat kunnen ze mij nog vaak verbazen met onwetendheid Verdrietig
Als je start met een kreupel paard, in welke discipline dan ook, dan weet je dus duidelijk niet waar je mee bezig bent!

Wees realistisch en vraag niet van een spat-paardje om reiningwedstrijden te rijden! Doe hem een plezier en ga lekker recreatief buitenrijden. Ookal gaat het beter en zit er een stijgende lijn in het herstel, je wil niet aan de lange termijn gevolgen denken van overbelasting... Rijden, soit, maar wedstrijden, no way!

Wil je wedstrijden starten schaf dan een ander paard aan!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-07 20:59

RanchGirlSas daar heb je helemaal gelijk met dat paardje dat spat heeft

Als ik voel dat mijn paard niet lekker loopt thuis stop ik ook gelijk en dat zou ik dus ook op een wedstrijd doen