Martingaal en endurance

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

chipie17

Re: Martingaal en endurance

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:01

sinds het begin van dit seizoen rijd ik ook met martingaal. Magic wordt steeds fanatieker en was de eerste wedstrijd dit jaar tijdens de massastart niet te houden. Hij steekt dan zijn hoofd omhoog en is onbestuurbaar. Dit doet hij thuis nauwelijks, maar op wedstrijd raakt hij gewoon bloedfanatiek en wil een veel te hoog tempo lopen.

Nu kan ik hem beter houden en zodra hij gewoon luistert, rijd ik ook met losse teugels en heeft de martingaal geen nut meer.

Waarom relatief veel in de endurance? Veel arabieren en veel adrenaline?

Ach, Ik vind dit lang niet zo erg als alle hulpteugels die er in de dressuur gebruikt worden om hun paard in de gewenste houding vast te binden Haha!

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:15

Lenneke_ schreef:
Ik vind die biothane spullen wel duur hoor.
Heb nu een losse martingaalvork gekocht en als ik weer genoeg geld heb koop ik het borsttuig erbij Clown

Ja, zeg dat wel... dus ik moet nog maar even doorsparen vrees ik Knipoog Ga denk ik voor Ommen dan een losse lenen en aan mijn halster hangen (wel nog even teugelstops opduikelen) en dan probeer ik het eerst zo eens om te zien of het bevalt.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:41

Wat is er dan toch tegen een martingaal? Verward Als alles gaat zoals het hoort te gaan werkt het ding helemaal niet............ en echt lang niet iedereen rijdt in de endurance met zo'n ding, ook niet in de langere ritten! Springruiters gebruiken het veel, en waarom zouden ze niet?
Ik ben dan wel niet blond maar grijs, maar vind dat iedereen maar mooi voor zichzelf beslissen moet of ze met of zonder martingaal willen rijden, in welke tak van de paardensport dan ook. Kan er echt geen bezwaar in vinden..................

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-07 20:44

Een goed afgestelde martingaal werkt alleen in als een paard zn hoofd te hoog brengt.

Eerlijk gezegd zie ik eigenlijk nooit te strak afgestelde martingalen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-09-07 21:21

linky schreef:
Wat is er dan toch tegen een martingaal? Verward Als alles gaat zoals het hoort te gaan werkt het ding helemaal niet......

...en dan is er niets tegen, met als bonus een kopstoot-preventie bij galop in terrein.
Dat lijkt me uit het topic luid en duidelijk.

Idem dat niet iedereen de martingaal zo gebruikt. Dat zal wellicht veranderen in endurance dan?
Tenslotte wordt er ook vooral met losse teugels en zo ontspannen mogelijk in een voor het paard zo natuurlijk mogelijke houding gereden.

Héh, nu is het topic weer wel ineens endurance-specifiek.

hc

Jeannine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 07:45

Citaat:
Tenslotte wordt er ook vooral met losse teugels en zo ontspannen mogelijk in een voor het paard zo natuurlijk mogelijke houding gereden.

Dit is ook niet helemaal waar hoor. In klasse 1 misschien! Ik zorg wel degelijk voor aanleuning en hij zoekt dit ook zelf op. Mocht hij struikelen dan kan ik hem opvangen en hij vindt het gewoon fijner lopen.

edit typfout Knipoog

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 07:52

Ik rij wel met een losse teugel, als ik dat niet doe gaat hij juist struikelen. Dab gaat hij steun zoeken op mijn hand waardoor hij op de voorhand gaat lopen.
Met een losse teugel loopt hij op z'n eigen benen en op de achterhand

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 09:09

Jeannine schreef:
Mocht hij struikelen dan kan ik hem opvangen

Helaas, maar dit is natuurkundig onmogelijk omdat je op het paard zit. Actie = -reactie en beiden oefen jij op het paard uit.

Je zal hem alleen maar nog meer hinderen. Hij struikelt niet met zijn kop maar met zijn poten. Door aan zijn kop te trekken druk je zijn poten naar beneden. Jij verstoort het evenwicht wat hij net probeert te herstellen.

Het minst slechte wat je kan doen is teugel géven en proberen onafhankelijk te zitten.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 09:27

Lenneke_ schreef:
Dab gaat hij steun zoeken op mijn hand waardoor hij op de voorhand gaat lopen.

Dát kan wel. Door meer gewicht van zijn kop aan de teugel te hangen gebruikt hij jou op zijn schouder afsteunend als steunpunt van de hefboom van zijn nek en ontlast de achterhand evenredig.

Het ´op de achterhand´ lopen wat bij ringdressuur te pas en te onpas wordt rondgeslingerd is bij endurance verkeerd woordgebruik omdat hier geen sprak van is nog moet zijn. Het minst slechte is het bewaren van ongeveer dezelfde gewichtsverdeling als die van een onbelast lopend paard.
Dit zie ik niet. Niet live en niet op fotos. Het kan best zijn dat alle ruiters waarvan ik geen foto of live actie gezien heb anders rijden dus meer kan ik er niet over zeggen.
Bedenk dat de ribbenkast van het paard vol lucht zit, licht is. Bij endurance wordt relatief ver naar voren gereden = veel gewicht naar de voorhand.
Voor het doel van endurance, het snel afleggen van afstanden is dit mechanisch correct.
Daarbíj de kop en nek niet met teugels dwingen te spannen is daarbij logischerwijze het beste.

@Lenneke
Jouw tekst hier kan niet als onderschrift bij de foto ter illustratie van waarom jij een martingaal toepast.
Ook rijmt het niet met jouw vertwijfelde vraag op een ander topic hoe je dán, zonder aan de teugels te hangen, 30 kilometer lang kan remmen.

Terug naar endurance en het topic kan je voor endurance niet beter doen dan zo stil mogelijk onafhankelijk te zitten met de lichtst mogelijke teugelvoering en eventueel een correct ingestelde martingaal alleen tegen onverhoopte kopstoten in galop.
Bij endurance wordt in dit opzicht veel paardgerichter gereden dan bij ringdressuur.

hc

SFCAP

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 09:53

Ik rij soms met een martingaal op wandeling als we met meerdere zijn aangezien men paardje soms te enthousiast wordt en er als een race paard vandoor gaat...
Als we in groep op wandeling als laatste aanzetten, eindig ik altijd eerst, hij is gewoon niet te stoppen.
Met de martigaal,zou hij van ongeduld wel es stijgeren, maar is toch beter te houden

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:16

Ik rijd met martingaal buiten omdat hij buiten nogal kan drammen als hij wil racen en ik niet Haha! Hij steekt letterlijk zijn kop kaarsrecht in de lucht en dan heb ik niets meer te vertellen... Op mijn zit komt hij op zo'n moment dus echt niet terug namelijk
Ik rijd ook endurance dus ook daar rijd ik met martingaal.

Hier 2 foto's van Liekie die dramt omdat hij zijn zin niet krijgt. Hij trekt hier, niet ik
http://www.mijnalbum.nl/Foto-PDHFPLYM.jpg

Afbeelding

En zo kan het ook, gewoon losse teugel in galop...
http://www.mijnalbum.nl/Foto-DVTABVIK.jpg

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 11:43

griebels schreef:
Hij trekt hier, niet ik

1. Actie = -reactie. Jij oefent net zoveel kracht uit als hij.

Citaat:
Ik rijd met martingaal buiten omdat hij buiten nogal kan drammen als hij wil racen en ik niet Haha!

2. Je gebruikt hier de martingaal als rembekrachtiger op het bit als rem.

Citaat:
Hij steekt letterlijk zijn kop kaarsrecht in de lucht en dan heb ik niets meer te vertellen...

3. Het voorkomen van het ontwijken van de teugelhulpen door het omhoog steken van zijn kop is een rijtechnisch probleem wat je zo alleen bestrijdt en niet oplost.

Het líjkt er op basis van deze fotos verder op dat de martingaal erg kort staat.

Schiet niet op mij. Ik hou alleen de spiegel maar op.

Wat voor mijzelf een ERG nuttige rijtechnisch toepasbare algemene regel is om even over na te denken is: als je hetzelfde doet, krijg je ook hetzelfde resultaat.

hc
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 03-09-07 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:44

Als jij het allemaal zo goed weet ga dat dan lekker op je eigen paarden toepassen en val een ander daar niet mee lastig.

Doei Doei, doei

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:55

Lenneke_ schreef:
Ik vind die biothane spullen wel duur hoor.
Heb nu een losse martingaalvork gekocht en als ik weer genoeg geld heb koop ik het borsttuig erbij Clown

Ik heb mijn martingaal voor iets van 18 euro geloof ik gekocht via Ebay. Inderdaad zo'n simpele versie zonder borsttuig, maar met een simpele lus om de singel en om de hals. Enige wat ik mis is dat de martingaal niet met klipjes van de ringen (en dus teugels) los kan klikken voor als ik ernaast loop. Maar dat komt tzt nog wel eens...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-07 11:56

Lenneke_ schreef:
Als jij het allemaal zo goed weet ga dat dan lekker op je eigen paarden toepassen en val een ander daar niet mee lastig.

De geest werkt het beste als die open staat Lenneke.

Verder heb je een goed punt. Ik rij zelf optomingsloos op bloedkikkers, dus wat weet ik van ´remmen´ Knipoog
Leer ervan of niet.

...en ja, ik ga nu inderdaad weer even lekker buitenspelen.

HC

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 11:58

Herkenbare foto's Knipoog

Afbeelding

maar zo kan het gelukkig ook:

Afbeelding

Maar heb nu dus inderdaad een paar keer gehad dat ze, als ik in de verlichte zit zat, haar hoofd zo omhoog gooide...niet echt prettig, zeg maar.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 12:31

Mijn ervaringen met een martingaal op Madjied zijn erg negatief.
Zowel als rem en als anti kopzwaai werkten ze averechts.
Echter met een thiedemann was hij veel beter te hanteren en inmiddels leert hij steeds beter over de rug lopen dat de thiedemann nu alleen nog maar los hangt te hangen.
Helaas is de thiedemann verboden terwijl ik die prettiger vind dan de martingaal.

Wat betreft de ringen bij de biothane versie. Die heb ik er ook afgesloopt, zowel hij als ik werden gek van het gepingel Tong uitsteken
Wat ik mis in de biothane versie is de stoppers op de teugel. Die zie je wel op de leren varianten. Nu loop je het risico dat de ogen van de martingaal een keer klemraken op de gespen van de teugel bij het bit.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 12:36

Ruudjw schreef:
Wat ik mis in de biothane versie is de stoppers op de teugel. Die zie je wel op de leren varianten. Nu loop je het risico dat de ogen van de martingaal een keer klemraken op de gespen van de teugel bij het bit.

Die zitten bij mij gewoon aan de teugels hoor. Kwestie van een setje kopen en aan je teugels maken!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 12:46

Die stoppen kan je idd gewoon los kopen voor een euro in elke ruitersportzaak

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 13:38

Maar de meeste biothane teugels hebben geen gespje in het midden, passen die dingen dan over de teugelclips heen?

Je ziet een martingaal wel best veel in de endurance, ook op het hoogste niveau. Ik ken ook iemand (jaren internationale ervaring) die standaard met een martingaal rijdt, om paarden meteen aan te leren met hun hoofd naar beneden te lopen. Zelf denk ik dat zoiets net zo goed dressuurmatig op te lossen is, en als een paard ontspannener wordt en meer ervaren gaat het vanzelf in een licht verzamelde houding lopen, ook op lange afstanden.

Ik vind zelf dat een martingaal wel degelijk nadelen heeft, zelfs al hangt hij los. Je zijwaartse teugelvoering is er nl. zo beperkt mee. Een voordeel is wel dat als je eraf zou vallen, de teugels niet zo snel over het hoofd gaan en je paard erop stapt. Maar dat lijkt me op zichzelf geen goede reden om een martingaal eraan te hangen. Knipoog
Ik rij nooit met martingaal, omdat ik hem niet nodig heb. Heb er ooit toen ik net met Rex (draver) aan de galop begonnen was een paar keer mee gereden. Na een keer of 3 snapte hij dat hij niet persé zijn hoofd in de lucht hoefde te gooien als hij in galop ging, maar dat er ook een andere lichaamshouding mogelijk was, en toen was hij niet meer nodig.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 13:42

Die teugelclips kan je er gewoon afhalen,

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 13:46

Ik heb ook teugelstops en als ik de martingaal eraf wil halen moet ik inderdaad even priegelen om de ringen over die stops heen te krijgen.

Nina wat je zegt klopt, zijwaartse inwerking is iets minder, maar ik heb er bij Bliksem nog maar weinig ècht problemen mee gehad. Zonder martingaal zou ik ook prima buiten kunnen rijden, want over het algemeen is Bliksem best rustig. Maar die momenten dat hij zo enthousiast is ben ik dus juist wel erg blij met die beperkte zijwaartse en opwaartse mogelijkheden, want hij vouwt zich letterlijk dubbel anders!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 13:49

De martingaal die ik had had te grote ringen, die gingen vanzelf over de stops.
Vrezelijk irritant, ik was constant bezig die ringen weer aan de goede kant te doen.

In de vetgate m'n moeder maar even langs Goedhard gestuurd voor een nieuwe Haha!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 14:06

Had ik ook, ik had van die standaard zwarte. Ik heb nu biothane van Goedhard en die zijn net wat langer. Dat werkt prima.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-07 14:40

HC niet alles is rijtechnisch op te lossen als je paard niet mee WIL werken Knipoog
HIJ trekt op bovenstaande foto's, ik geef alleen niet mee met mijn handen in zijn ruimte die hij eist.