hengsten en endurance?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

joelledsr

Re: hengsten en endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 11:47

Bij ons mogen de hengsten inderdaad ook niet brullen!
Je maakt mij niet wijs dat op het moment dat jouw hengst brult hij met zijn hoofd en gedachten bij jou is Verward

Een hengst moet je gewoon 100 % met zijn aandacht bij zijn werk houden, of dat werk nou dekken/ naast mij lopen/ buiten rijden of dressuur rijden is en hoeveel hengstige merrie's er ook rondlopen. Ik bepaal wat en wanneer hij wat doet.
En brullen betekend dat hij zichzelf even moet laten zien aan iedereen om hem heen. Op het moment dat hij dat doet is hij dus met alles behalve jou bezig. Maar showt hij zijn macho gedrag, op dat moment is hij blijkbaar ook dominanter dan dat jij bent.
Een simpele kleine correctie moet op het moment dat hij zich groot maakt om te gaan brullen al meer dan voldoende zijn en anders vind ik echt dat je niet op een wedstrijd terrein thuis hoort.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 13:18

griebels schreef:
Mijn paard heeft geleerd dat hij niet mag brullen, niet mag uitschachten, en zich niet groot mag maken aan de hand of onder het zadel...
Strenge opvoeding gehad, maar daarom heb ik nu wel zo'n brave hengst...

Mee eens. Want eigenlijk, waarom brult een hengst? Ik denk toch niet omdat hij heel erg relaxed en braaf is Bloos Toch?
Een brullende hengst is toch (stiekum?) zijn eigen plan aan het trekken. Maar ja, ik heb enkel ruinen en merries Knipoog En daarom ook niet heel veel ervaring met hengsten op endurance-wedstrijden. Wel in de dekkerij, maar ja, dan horen ze ook te brullen...schijnbaar....

En toch vind ik Arabianpride wel "stoer" met haar hengst. Ik heb er wel bewondering voor. Al was het alleen maar omdat ik zelf niet zou durven haha! Haha!
Zij durft en doet tenminste! En ja, leven en laten leven toch mensen?

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:37

joelledsr schreef:
Een simpele kleine correctie moet op het moment dat hij zich groot maakt om te gaan brullen al meer dan voldoende zijn en anders vind ik echt dat je niet op een wedstrijd terrein thuis hoort.

Met een kleine correctie moet je toch echt opletten bij de wedstrijden. Al is het maar een klein tik op het neusje. Daar kan je gewoon al gediskwalificeerd van worden (of je moet het stiekem doen). Toch Griebels?

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:43

Ja indd...
Heb liekie ooit een tik op de neus gegeven omdat hij zich aan het proberen was zich mans te gedragen, ik werd daarvoor bijna gediskwalificeerd.
Dit was overigens wel in belgie Knipoog

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 22:20

ik vind een tik op de neus ook al een redelijke grote correctie.
Hoewel ik een diskwalificatie ook wel weer heftig vindt, maar goed...

Depozit (onze dekhengst) kwam als een echte renbaan macho bij ons 2 jaar geleden. Ondertussen hoef je slechts "eh!" Te zeggen om hem duidelijk te maken dat je zijn plannetjes wel door hebt. Dan is het ook gelijk over.

Wij hebben ondertussen 2 probleempaarden staan 1 als hengst gekomen en net gecastreerd en 1 net gecastreerde 9 jarige ruin en ook die moeten een strenge opvoeding geloven om hun uit de hand gelopen (echt aanvallen) hengsten manieren eruit te krijgen. Want het is met beide de bedoeling dit jaar op wedstrijd te gaan, maar niet eerder dan wanneer we niemand tot last zijn!

Want behalve dat dat gebrul irritant is, voor iemand met een merrie kan het wel eens een hogere HF opleveren. Of trouwens ook iemand met een andere hengst, zal last hebben in de HF.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-08 23:13

arabianpride schreef:
ik vind dat mensen zich niet aan het gebrul van een hengst moeten storen.

Nou, of je het vindt of niet, ik stoor me er toch aan! Haha! En ik heb niet eens een merrie. Knipoog
Ik vind het irritant als een paard (hengst of geen hengst) loopt te brullen, dat is voor mij een teken dat hij niet goed in de hand is. Rondparaderen vind ik al helemaal niet kunnen... Zo'n paard is niet klaar om op wedstrijd te gaan. Lachen
En ik ken genoeg (dekkende!) hengsten die wel supergoed zijn opgevoed, dus ik weet dat het ook anders kan. Daarom heb ik niks tegen hengsten an sich.

En het kan inderdaad andere paarden erg afleiden, voor hogere hf zorgen, en daar heeft niemand toch om gevraagd. Ik stond een keer met de merrie van m'n moeder bij de nakeuring, stond er een bloedmooie zwarte hengst 8) 5 meter verderop. Die was allang klaar met keuren, maar bleef gewoon staan kletsen met iemand, terwijl dat dier stond te brullen... tjoep, daar ging de hartslag van onze Saar! Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 09:32

Ik ben het met Nina eens

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 09:41

arabianpride schreef:
haal dit topic even omhoog omdat ik het nu pas zit te lezen en ook met een hengst rij.
hij word dit jaar 5 en vorig jaar naar holten geweest om te proberen.
ik heb hem samen met me ruin en hij staat naast een merrie. ik houd hem ook zeker niet bij andere paarden vandaan. hij is super makkelijk en hanteerbaar en weet precies wanneer hij stoer kan en mag doen. op holten was het allemaal zo spannend dat hij erg van zich liet horen maar gedroeg zich vrij goed vond ik (hij was ook zonder me ruin op vreemd terrein). ik vind dat mensen zich niet aan het gebrul van een hengst moeten storen. zolang hij niet voor overlast zorgt, het blijft toch een hengst en die van mij daar hoef je echt niet met een boog omheen, en ondanks zijn gebrul zat zijn hartslag steeds op 48. erg goed vind ik zelf.
ik heb de verantwoording over mijn hengst en verwacht ook niet dat mensen rekening met ons gaan houden. hij behoord zich maar gewoon te gedragen hoewel we natuurlijk wel een rood lintje dragen.
ik moet zeggen ik ga liever met me coole brullende opgevoede hengst dan met me neurotische ruin haha
er zijn menige ruinen en merries die meer overlast bezorgen dan mijn hengst hoor,
als ik soms die oren en die benen zie gaan.
die van mij brult alleen, maar menige paarden die ertussen zitten willen plots inneens neidig een beentje strekken als je in de buurt komt, en die voel je dan zo langs jezelf en je paard razen.
doe mij dan toch maar de opgevoede heren die laten tenminste horen dat ze eraan komen haha Haha!
(trouwens dat brullen is eigelijk ook niet meer zo erg en me ruin doet het ook omdat zijn vriendje thuis heeft moeten blijven whahaha ROFL Knipoog )

Om heel eerlijk te zijn werd ik niet heel erg blij toen ik de vetgate binnen kwam en eerst langs jouw brullende en springende hengst moest.
Nu weet ik ook wel dat de vetgate erg klein was en Anouar bang is voor konten omdat hij een paar keer flink getrapt is op wedstrijd (wordt aan gewerkt) Maar ik had er toen wel een beetje de juu overin in.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:22

Duidelijk is dus dat als je je hengst heel wilt laten en er wedstrijden mee wilt rijden, de andere mensen daar geen last van moeten hebben, zij het qua gedrag, zij het aan hun oren.

Ik heb nu ook (weer) een hengst. Hij is erg braaf en goed opgevoed. Brult wel eens, maar dat ben ik hem aan het afleren en dat gaat goed. De eerste wedstrijden met hem zullen wel opletten en uitproberen worden, want alles is nieuw.
Omdat dit nog niet eerder geoefend is kan zo'n paard wel wat herrie gaan maken, maar ik denk dat mensen zich daar minder aan storen als het paard duidelijk gecorrigeerd wordt.
Als mijn paard (zoals mijn vorige hengst) blijft brullen, ondanks toch goed optreden ertegen, zal je dus concliesies moeten trekken: als het paard goed genoeg is om te dekken moet je je afvragen of je dan weldeze sport moet doen, en (in het meerendeel van de gevallen) als het paard geen vaderdier is, gewoon castreren!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-08 15:46

Oh als merrie eigenaar heb ik er geen last van (tot nu toe), soms ga ik juist een stapje harder juist om het voor te zijn. Omdat meneer zo hard brult denk ik wel eens van o ooh gaat dat goed. Maartot nu toe was het alleen geluid en verder niks. Splash trekt zich er niks van aan als ze aan het werk is (wat een mentaliteit he) in de paddock wil ik haar niet in de buurt hebben want het is een slet eerste klas.

Appel321

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 12:34

joelledsr schreef:

Ten eerste is het niet redelijke maar redelijk grote correctie.
Laatst bijgewerkt door Ibbel op 18-01-08 18:55, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: Bericht geedit wegens persoonlijke opmerking

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:01

@mtamis, dus jij wilt zeggen dat je jouw paardje nooit een tikje geeft? Ik vind het erg overdreven om te zeggen dat een tikje op de neus al een redelijk grote correctie te vinden. Want vind je dan van de mensen die zwepen gebruiken??

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:19

Anouar is wel geen hengst, maar die krijgt best wel eens een tik als hij na een waarschuwing nog niet luisterd (met name in de wei loopt hij nog wel eens dominant te doen) Ik vind dat best kunnen, als ik kijk hoe Macy en hij elkaar af en toe te lijf gaan vind ik een tik nog niet zo schokkend Nagelbijten / Gniffelen

arabianpride

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:51

Lenneke_ schreef:
arabianpride schreef:
)

Om heel eerlijk te zijn werd ik niet heel erg blij toen ik de vetgate binnen kwam en eerst langs jouw brullende en springende hengst moest.
Nu weet ik ook wel dat de vetgate erg klein was en Anouar bang is voor konten omdat hij een paar keer flink getrapt is op wedstrijd (wordt aan gewerkt) Maar ik had er toen wel een beetje de juu overin in.

kan ik me heel goed voorstellen, hij heeft ook nog nooit zo hard gebrult als daar haha sorry Verward en hij weet ook wel dat hij het niet mag, maar het blijft voor hem toch zijn eerste enorme ervaring op zo'n vreemd terrein. en zoals jij al zegt (wordt aan gewerkt) moeten wij toch ook de kans krijgen om ervaring op te doen.
thuis is hij een eitje en in het bos tijdens passeren merken en zien ze niet eens dat het een hengst is, en dan blijft het toch aankijken hoe hij zo'n nieuwe ervaring ervaart, maar dat geld net zo goed voor een merrie of ruin.
en dat er iemand naast liep was gewoon voor de zekerheid.
hij is jong en on ervaren dan kan je beter het zekere voor het onzekere nemen toch?
wil helemaal niet zeggen dat hij onhandelbaar was maar meer voor de controle over een jong paard wat je iets wil leren. ik ben ook na 6 km gestopt omdat ik zelf vind dat dat wel genoeg ervaring is voor de eerste x voor een jong paard.
het brullen was naar mijn mening ook meer spanning met zoveel paarden om hem heen, anders had hij namelijk wel de hele poos op 5 benen gelopen.
iedereen moet de kans krijgen iets te kunnen leren met zijn paard. de 1 is bang de ander on ervaren weer een ander super druk. begrijp best dat het niet voor iedereen leuk is maar wij hebben er zeker van geleerd. de tweede x met meerdere paarden was het iets onwennig maar ging hartstikke goed. we hebben zelfs achter 2 hengstige merries gereden, niks aan de hand, dus opgevoed is hij zeker wel.
voor degene die last van ons hebben gehad mijn oprechte excuses maar mijn mannetje leert snel. toch ben ik super blij dat we deze ervaring hebben gehad hij doet het super nu.
voor ieder een eerste x toch?
en als ik hem/het of mezelf niet vertrouw begeef ik me echt niet op wedstrijd terrein hoor. Knipoog

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 18:55

mtamis schreef:
joelledsr schreef:

Ten eerste is het niet redelijke maar redelijk grote correctie.

Dat schrijft Joelle ook.Knipoog
Wil je verder geen persoonlijke opmerkinge plaatsen? Daar is dit topic niet voor bedoeld.

SamCo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:27

Lenneke_ schreef:
Anouar is wel geen hengst, maar die krijgt best wel eens een tik als hij na een waarschuwing nog niet luisterd (met name in de wei loopt hij nog wel eens dominant te doen) Ik vind dat best kunnen, als ik kijk hoe Macy en hij elkaar af en toe te lijf gaan vind ik een tik nog niet zo schokkend Nagelbijten / Gniffelen

Vroeger wilde ik dat ook wel eens doen, een tik(je) geven ter correctie
Ik ben daar helemaal van teruggekomen! Ik doe het ook nooit meer....
Ik bemerkte dat mijn paarden alleen maar bevestigd werden in het feit dat ik op dat moment geen enkele "leiding" had, dit via een " wanhoopspoging" trachtte te herstellen en dat ze de volgende keer alleen maar sneller en sluwer waren in hun " misdragingen".

Ik zie ook dat wanneer mijn alphamerrie veel fysiek geweld gebruikt t.o.v. haar kuddegenoten, dit voor de korte duur van 5 seconden effect heeft. Betreffende misdragingen vinden vaak binnen het uur gewoon weer plaats.

Maar dit is natuurlijk mijn eigen mening Knipoog

Sinds ik gestopt ben met stemverheffingen en tikken uitdelen (al moet je soms toch wel meerdere keren tot 10 tellen Haha! ), zijn mijn paarden braver, rustiger, relaxter, gehoorzamer, liever en (voor mijn arabieren dames met name) minder hysterisch.... Haha!

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-08 21:53

Ik geef hem ook niet meteen een tik. Eerst waarschuw ik hem, als hij dan nog niet op houdt stuur ik hem weg en als hij niet weg gaat krijgt hij een duw of een tik. En het heeft effect.

Anouar is slim en dominant, die moet je af en toe echt op z'n plek zetten. Ik ben niet de enige die dat doet, als hij loopt te klieren krijgt hij van Macy of de andere pony ook een mep.
Hij moet gewoon af en toe even op z'n plek gezet worden (sinds hij weer beter is) en dan is het ook weer voor een hele tijd goed

arabianpride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:13

mijn ruin is volgens mij stiekum een beetje van de sm Haha! , het lijkt wel of ie het erom doet. hij kan dan zo vervelend doen tot ik het echt zat ben en boos word, en dan is er weer een hele poos niets aan de hand.

arabianpride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:49

ik zit even te brainstormen, weet niet of er al een idee over geweest is maar is het geen idee een hengst een andere kleur strik in de staart te laten dragen.
misschien makkelijk en duidelijk voor iedereen omdat ik toch ook vaak lees "ga jij er eerst onder kijken om te weten of het een hengst is"
rood = gaarne afstand houden of kan slaan
en blauw misschien: het is een hengst.
ik bedenk ook maar wat hoor, ben benieuwd naar jullie mening
Hyper!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 19:57

Officieel is er al een kleurcode: wit = hengst, rood = slaat, groen = jong paard...

Nagyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:09

aha dat wist ik niet, behalve het rode lintje dan.

arabianpride

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-08 20:56

misschien is goed dat dat vaker vermeld word, ik vind het super duidelijk namelijk alleen wist ik het dus ook niet.
dan rij ik met me witte lintje en zit iedereen je vreemd aan te kijken haha
rood lint is wel algemeen bekend.
vind het geen slecht idee deze "oficieele" kleurcode is meer in de spot-lights te zetten
dus met een jonge hengst die slaat rij je er wel heel vrolijk bij ROFL ROFL ROFL

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 11:09

arabianpride schreef:
dus met een jonge hengst die slaat rij je er wel heel vrolijk bij ROFL ROFL ROFL

En denkt vast iedereen dat je Italiaans bent. Haha!

joelledsr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 12:49

Ik wist half en half wel van het witte lintje en ik meestal heeft Depo een prachtig rood lintje in de staart gevlochten Lachen

Dat groene lintje wist ik niet... misschien dom van mij, maar als ik dat had geweten had ik die zeker gebruikt Lachen

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-08 22:57

Ik ga het groene misschien wel gebruiken, maar ik vraag me af hoeveel mensen dan snappen waar het voor is... Nagelbijten / Gniffelen