[WN] Merrie van Impressive kopen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Merrie van Impressive kopen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 15:31

Vanaf '95 was het verplicht om merries van '92 met een HYPP-achtergrond te gaan testen anders zodat 'die kreet' niet meer op het veulenpapier hoefde te komen.
Merries die al ouder waren hebben met terugwerkende kracht van telkens een jaar aan die verplichting moeten voldoen (samen met de invoering van de DNA-verplichting).
Het kan dus zijn dat voor het ene veulen die kreet nog wel standaard op het papier kwam te staan en voor het andere veulen het niet meer nodig was omdat die DNA-gestest moest worden.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:33

paintedblack schreef:
lisa_pluisje schreef:
Ik heb inmiddels twee niet dragers uit mijn n/h merrie gefokt en mijn merrie is volledig gezond.
Groetjes Lisa

lisa-pluisje

Begrijp ik nu goed dat jij degene bent met die impressive merrie, die je hebt gekocht in 2004 zonder dat je wist dat ze hypp N/H had en met die rechtzaken over deze aandoening tòch 2 veulens hebt gefokt ??????

Hebben paarden er dan last van als ze N/H zijn? Is H dominant dan? Volgens mij niet. En als je voor zo'n merrie een N/N hengst gebruikt, kan het veulen in het slechtste geval alleen N/H worden. Dat is niet zo handig ivm papieren en waarde enzo, maar het is toch niet dramatisch?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-07 19:40

@LindyH : lees er eens wat over via Google. Een N/H paard is niet alleen een 'drager' zoals bij HERDA, maar heeft ook daadwerkelijk de bijbehorende symptomen.
De een wat erger als de ander, maar ze 'hebben' het wel degelijk.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 14:37

LindyH schreef:
Hebben paarden er dan last van als ze N/H zijn? Is H dominant dan? Volgens mij niet. En als je voor zo'n merrie een N/N hengst gebruikt, kan het veulen in het slechtste geval alleen N/H worden. Dat is niet zo handig ivm papieren en waarde enzo, maar het is toch niet dramatisch?

H is inderdaad dominant en dus heb je elke keer als je met een N/H paard fokt voor 50% kans op een veulen met HYPP. Lees dit maar eens uit een ander topic:
Adrienne schreef:
HYPP wordt veroorzaakt door een dominant over ervende mutatie. Dat wil zeggen dat als er van de twee genen eentje het foutje bevat je de afwijking hebt. Daarom heet het dominant! Het gen wat je van de andere ouder hebt gekregen en de fout niet bevat wordt door het dominante gen ondergeschikt gemaakt en uit gezet en is dus zo als ze dat noemen recessief.
Een drager is dus in deze gevallen altijd meteen ook een lijder!

Dit is dus anders dan bij Herda:
Adrienne schreef:
Ook Herda wordt veroorzaakt door een mutatie in een gen. Het verschil met HYPP is dat deze mutatie een recessieve mutatie is. Dat wil dus zeggen dat de natuur deze mutatie aan de kant schuift en het gen wat de fout niet bevat alles over neemt. Met andere woorden het kapotte gen wordt als kapot herkend en "uit" gezet. Dragers zijn dus niet ziek of aangedaan.

Ik zou dus never nooit niet met een HYPP N/H paard gaan fokken. Dat is het risico echt niet waard ten opzichte met dat wat je zo'n veulen aan doet. En dan heb ik het nog niet over de toekomstige eigenaren van zo'n paard.
Hier kun je er meer over lezen: http://www.westerngids.nl/modules/articles/article.php?id=17

Malabarista

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-07 20:10

Iedereen wil HYPP toch uit het ras krijgen (wat natuurlijk niet lukt als mensen er lak aan hebben).
Je gaat toch niet fokken met een N/H merrie (en al zeker niet als het een hengst is!!! Clown ) Ik vind het echt onverantwoordelijk.

Zo blijft het sowieso altijd in die lijn. ff tabelletje:
X | N | H
-----------
N | 25 |25
------------
N | 25 |25 ===> al 25 +25 = 50% kans op N/H

Mensen moeten eens de wetten van Mendel gaan bestuderen, denk ik Koe

En wat denk je dat uit N/H en N/H komt? Ze 'hebben' het allebei niet....
....al 25% kans op H/H

Ik weet niet wat de topicstarter heeft besloten, maar ik zou nooit zo'n paard kopen als ik óóit misschien, heel misschien, eens een keer zou willen fokken ermee.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 17:24

Weet iemand hoeveel procent van de nakomelingen van Impressive N/N zijn? Heel veel volgens mij. Ik zou dus een afstammeling van Impressive niet gelijk afwijzen maar gewoon testen. Grote kans dat er niets aan de hand is. En verder blijven het toppers.

Voor aankoop kun je gewoon hier in Nederland laten testen door Van Haeringen. Dat is sneller en minder omslachtig dan de Amerikaanse test. Het kan gewoon gelijk met de aankoopkeuring. De kans dat je paard een beengebrek heeft is waarschijnlijk even groot.

Heel veel bloedlijnen hebben wel wat. Het voordeel van HYPP is dat er makkelijk op te testen is. Dat is bij veel gebreken niet zo makkelijk.

Dus niet moeilijk doen en gewoon testen. Dat ben je ook aan het paard verplicht. Maxima kon er ook niks aan doen dat haar vader 'fout' was. Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 17:27

Ondanks dat je idd bij Van Haeringen kunt laten testen kun je het toch beter via UC Davis/AQHA-hairkit doen.
De uitslag van Van Haeringen wordt nl door de AQHA niet geaccepteerd en op het papier zal dus een eventuele vermelding niet worden aangepast. Iets wat wél gebeurd als de uitslag van UC Davis wordt overlegd.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 17:33

Klopt, maar als je het gewoon wilt weten voor aankoop is Van Haeringen makkelijker en sneller. Na aankoop kan je het dan door UC Davis laten doen zodat het officieel is.

Ik heb het idee dat mensen tegen de UC Davis test opzien (misschien vanwege de taal, ik weet het niet) en dus maar niet testen en het paard niet kopen. Ik wil alleen zeggen dat testen echt heel makkelijk is. Je zegt gewoon bij de keuring dat je wilt laten testen op HYPP en de dierenarts regelt de rest.

djmaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 21:49

tuurlijk heben niet alle nakomelingen N/H genen maar om nu doelbewust met een dragende merrie te gaan fokken en maar hopen op een niet dragend veulen vind ik niet ethisch. want wat te doen als het wel dragende veulens zijn, eerst afwachten op de symptomen of veulentje maar snel verkopen en het er beste van hopen. of wel je verantwoording nemen en het diertje in laten slapen. De mevr die twee keer dat risico nam verteld er niet bij dat ze de veulens heeft laten testen. Wat ik proef uit het verhaal is dat zij gefokt heeft en na dat de veulens geboren waren geconcludeerd heeft dat alles wel meeviel. Nu kan het natuurlijk best zijn dat ze veel geluk heeft gehad en twee keer een N/N veulen heeft gefokt, maar wat onduidelijk blijft is of dat ook idd getest is. Dat is het risico van dragende merries of hengsten, Veel beter zou zijn dat de AQHA verplicht om dragende dieren onvruchtbaar te laten maken, dan ban je ook daadwerkelijk deze aandoening uit. Aan de individuele verantwoording van de eigenaars kan men dit dus in feite niet overlaten. Bovendien zijn ook niet alle newbees in quarterland op de hoogte van dit soort risico's.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-07 23:40

Ik mis een post...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 08:20

djmaris schreef:
Bovendien zijn ook niet alle newbees in quarterland op de hoogte van dit soort risico's.
En hier leg je precies de vinger op de wonde !!
Er lopen ondertussen al aardig wat mensen rond die helaas door schade en schande wijs geworden zijn. En zo een paard van dichtbij mee te moeken maken gaat je niet in de koude kleren zitten.

Citaat:
Veel beter zou zijn dat de AQHA verplicht om dragende dieren onvruchtbaar te laten maken, dan ban je ook daadwerkelijk deze aandoening uit
. Helaas is bij de AQHA het grote geld sterker vertegenwoordigd als de 'kleine man' en hebben ze een halfwas kompromis gesloten wat de eerste decennia zeker nog geen teruggang van HYPP zal bewerkstelligen.
Véél beter zou het zijn om dragende paarden uit te sluiten van shows en hun fokproducten niet-registreerbaar te maken, dán tref je die mensen waar het raakt, nl in hun portemonnee. Er zal dan geen economische grond voor doorfokken meer zijn.
Maar dát gaat dus simpel weg niet gebeuren.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 12:48

We zijn met zijn allen vanalles aan het concluderen, maar wellicht kan Lisa Pluisje nog toelichten hoe het werkelijk zit? Want die is nu stilgevallen geloof ik Haha!
Verder is het opnieuw erg gemakkelijk en nog steeds kort door de bocht weer de AQHA de schuld te geven van alles. Ze kunnen eigenaren niet dwingen hun dieren te laten castreren of sterileren, net zo min als dat bv. bij honden het geval is. Verder zijn het nog altijd de leden die beslist hebben over de registratie van Hypp paarden en de mogelijkheid tot het fokken met dragers en/of lijders. De leden hebben voor deze werkwijze gekozen en daar heeft de AQHA in te berusten. Hoe dom de keuze ook is, schijnbaar vind de meerderheid van de fokkers het beter zo waarschijnlijk ook omdat Impressive zo'n enorme impact heeft in de halterfokkerij. De AQHA heeft de eerste stap in de goede richting kunnen waarmaken wat zeker niet van een leien dakje zal zijn verlopen maar zullen zeker niet stoppen tot heel hypp wordt uitgebannen daar zou ik me geen zorgen over maken. Belangrijkste blijft dat fokkers hun hopelijk gezonde verstand gebruiken en zelf inteligent genoeg zijn niet met hypp n/h of hypp h/h paarden te fokken.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:45

Dubbeldun schreef:
Véél beter zou het zijn om dragende paarden uit te sluiten van shows en hun fokproducten niet-registreerbaar te maken, dán tref je die mensen waar het raakt, nl in hun portemonnee. Er zal dan geen economische grond voor doorfokken meer zijn.
Maar dát gaat dus simpel weg niet gebeuren.

Hoezo gaat dat niet gebeuren ???????????

rulebook AQHA schreef:
(3) Effective with foals born on or after January 1, 2007,
all descendants of the stallion Impressive, AQHA registration number
0767246, shall be required to be parentage verified and HYPP
tested, subject to the conditions in (c)(2) above. Any foal testing
homozygous positive for HYPP (H/H) will not be eligible for registration
with AQHA.

Het is nog niet genoeg natuurlijk maar het begin is gemaakt! Dus liever in het vervolg niet gaan roepen voor je de regels hebt gelezen!

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 13:50

[Véél beter zou het zijn om dragende paarden uit te sluiten van shows en hun fokproducten niet-registreerbaar te maken, dán tref je die mensen waar het raakt, nl in hun portemonnee. Er zal dan geen economische grond voor doorfokken meer zijn.
Maar dát gaat dus simpel weg niet gebeuren.[/quote]

Maar er zijn dan toch altijd nog mensen die dus gewoon doorfokken ook al zijn ze van minder waarde of uitgesloten, ze gaan ze dan waarschijnlijk toch papierloos verkopen .Volgens mij worden er dan nog vèèl meer gefokt met erfelijke aandoeningen waar een
??newbee??? niks vanaf weet. Het is juist heel goed dat het op het papier staat wanneer er Impressive achterzit of ze hypp drager of vererver zijn.
Ondanks deze wetenschap zijn er toch van die ''paardeliefhebbers'' die graag russische roulette met hun veulens spelen en liefst aan anderen de zwarte piet toespelen
ach deze ''fokkers'' houden het alleen maar in stand zonder verstand Koe

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 14:23

Dubbeldun schreef:
Véél beter zou het zijn om dragende paarden uit te sluiten van shows en hun fokproducten niet-registreerbaar te maken, dán tref je die mensen waar het raakt, nl in hun portemonnee

Dat je dragers uitsluit voor de fok vind ik prima, maar niet van shows. Er zijn mensen die een drager zouden kunnen hebben gekocht met geen problemen met als doel mee naar shows te nemen en dus niet te fokken en die zouden dan ook benadeeld worden. Niet elke shower is immers een fokker! Dus ook van shows uitsluiten lijkt me wat kort door de bocht en bovenal oneerlijk ten opzichte van een groep eigenaren.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-07 18:21

@Jolande: om diezelfde groep eigenaren tegemoet te komen heeft de AQHA er voor gekozen om de HYPP-uitsluiting in 2 stappen in te voeren. Vanaf 1/1-07 dus de HYPP-H/H veulens en vanaf 2025* oid de HYPP-N/H veulens.
Al die tijd mag er dus nog gewoon mee gefokt worden én worden geregistreerd (Hypp-N/H dus).
Dit houdt dus in dat we de eerste decennia niet van Hypp af zijn.
*Overigens kan ik dit nu nergens meer terugvinden, dus misschien is die regel al weer van de baan voor hij is ingevoerd.

Van Hypp-H/H en N/H hengsten is bekend dat ze veelal voor de halter gebruikt worden én dus om mee te fokken, anders zouden ze wel allemaal als ruin op de show verschijnen.
Jij kunt het "kort door de bocht en bovenal oneerlijk ten opzichte van een groep eigenaren" vinden, maar denk eens aan het paard.
Showen blijft voor deze paarden een bijzonder stressvol gedoe (zeker op de manier waarop de meesten gehouden worden, lees het lip-chain topic eens door) en je doet het dier er dus geen enkel plezier mee.
Verhalen dat paarden in de wacht/stal-gangen aan het infuus staan om een aanval te voorkomen zijn echt niet uit de lucht gegrepen.

@Adrienne : een daadkrachtiger optreden van de AQHA had geresulteerd in een eerder terugdringen van het aantal HYPP-paarden. Men heeft hier bij monde van de leden (m.n. de rijke lobby van halterpaarden fokkers) bakzijl in gehaald.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:07

Ik denk dat als je ziet hoe moeilijk een vereninging als de wran met zeg maar iets van 2.000 leden binnen een land (geen idee hoeveel het er werkelijk zijn) al zoveel moeite moet doen om iets voor elkaar te krijgen waar haar leden zich in kunnen vinden dat je dan wel kunt indenken hoe moeilijk het is er een beslissing door te krijgen in een vereniging met 345.447 leden wereldwijd verdeeld! Maar goed, ik ga daar niet weer die discussie over aan, jij hebt een gruwelijke hekel aan de aqha dat weet ik inmiddels. Ik ben het met je eens dat hypp zo snel mogelijk uitgebannen moet worden, maar ja, zo makkelijk als we het zouden willen gaat niet lukken, helaas.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 08:13

@Jolande : gruwelijke hekel is behoorlijk overtrokken Lachen. Ik ben kritisch op het beleid, wat duidelijk op andere principes rust als de mijne zijn.
En @ de Wran; ongeveer de helft zit je dichter in de buurt Lachen

PaolaPromise

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-07 14:37

Adrienne schreef:
PaolaPromise schreef:
Bandit is van '99 maar er staat niets over op haar papier?
Ze is HYPP N/N, kan het zijn dat het er af gehaald is ofzo?

Het zou kunnen dat de ouders al getest waren en Hypp N/N dan komt de vermelding te vervallen bij een veulen uit zo'n die combinatie.

Dat is idd ook zo bij nader inzien... Clown

Mylady_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-07 13:41

als het paardje echt volledig naar jouw zin is, moet je het kopen. En dan later gewoon niet mee fokken

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-07 08:55

Als ouderdieren zijn getest als HYPP N/N komt op het registratie papier van de veulen OOK HYPP N/N te staan, dus de vermelding is er altijd.

Edfit: bij de AQHA, niet bij de Paints en bij de Appaloosa's worden HYPP dragers uitgesloten van registratie.