Hoi, ik denk idd dat het niet altijd iets met opvoeding te maken heeft. Ik ben er van overtuigd dat het op dat moment gewoon een miscommunicatie is. Het paard denkt te moeten gaan en jij wil dat niet. Waarschijnlijk is het wel zo dat je dan gespannen reageert. Als je bijvoorbeeld alleen al kracht zet om aan de teugels te trekken, span je je beenspieren al aan waardoor je je paard eigenlijk alweer een voorwaartse hulp geeft.
Wat ik zelf doe als een paard zo opgewonden wordt, is eerst op je zelf letten dat je vooral zelf ontspannen zit, vooral geen spanning op je beugels zetten, dan span je je bovenbeenspieren aan, dat is alweer voorwaartse hulp... en neem ik 1 teugel aan. Nooit aan 2 teugels tegelijk trekken, meestal gaan ze dan alleen maar harder omdat ze weg willen voor de druk. 1 teugel dus, ik breng als het ware zijn neus naar mij knie en dan draai ik net zo lang kleine rondjes tot hij terug komt in tempo, dan laat ik meteen, acuut los en mag hij weer rechtdoor lopen. De eerste keer zul je heel wat rondjes draaien, en misschien ook heel vaak achter elkaar. Echt dat je net weer rechtuit gaat, hij stapt 3 passen en gaat dan alweer... maar als je heel consequent bent in het 1 teugel oppakken en acuut loslaten als hij terug komt in tempo, zul je zien dat je na een tijdje alleen je ene teugel maar hoeft op te pakken en dan komt hij al terug in tempo.
Dus paard begint bijvoorbeeld te dribbelen terwijl jij wil stappen. Neem langzaam 1 teugel strakker (buig zijn neus als het ware naar je knie), zodra hij reageert laat je acuut je teugel los en mag hij rechtuit. Je neemt je teugel dus langzaam aan en laat acuut los, dat loslaten kan dus zijn nadat je 3, 4 misschien zelf 6 of 7 rondjes gedraait hebt, maar het kan ook zo zijn dat je meteen nadat je je teugel iets heb aangenomen en alleen maar een beetje stelling had al los kan laten. Zodra hij reageert en weer stapt, laat je los.
De meeste paarden reageren er heel snel op als je consequent bent. Een paard wil in principe graag goed doen en als hij weet wat er gaat komen zal hij steeds sneller gaan reageren.
Ik snap uiteraard wel dat het niet handig is in een wedstrijd om rondjes te gaan draaien

maar dat doe je thuis tijdens het trainen, en dan zou het dus zo'n automatisme moeten zijn dat je tijdens een wedstrijd dus alleen maar je ene teugel hoeft op te pakken en dat hij dan al reageert. Het is wel zo dat ze om de zoveel tijd weer even bevestiging nodig hebben en even niet reageren op alleen stelling, maar bevestig het dan ook en ga gewoon door met je teugel aannemen, vaak is een half of 1 rondje dan genoeg.
Nou ja, ik hoop dat je er wat aan hebt (en dat je me ook snapt

) en dat het werkt voor jou en je paard...
Groetjes, Rosanne