Hoe een paard rustig te krijgen tijdens een rit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

Re: Hoe een paard rustig te krijgen tijdens een rit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-07 08:01

carola schreef:
Ik ben het eens met Lenneke.

En ik zou liever hard stappen, dan dribbelen. Dribbelen is echt heel irritant, en als ze eenmaal over de zeik zijn kan je er weinig meer aan doen. Ik zou wel proberen om het eerst thuis en op trainingsritten elders goed voor elkaar te krijgen, voordat je op wedstrijd gaat.

dit is anders niet altijd zo makkelijk als het klinkt.. Ik heb thuis heel hard geoefent of écht stappen en niet dat domme gedribbel, maar ik krijg het er niet uit. Vraag ik het vriendelijk lacht hij me een soort van uit en gaat harder, word ik duidelijker helpt het maar 2 sec ofzo. Ik kan het wel voor elkaar krijgen door hem vreselijk op de huid te zitten en aan de teugels te hangen, maar dat kan ik geen rijden meer noemen.. Heeft hij geen lol aan en ik ook niet. Op het asvalt lukt het wel, zodra hij dan aandribbelt pak ik hem super kort en zodra hij weer stapt is lange teugel de beloning, als ik dat even volhoud dat gaat hij gewoon hard stappen en ist probleem over. Maar op zand..

En het is echt niet zo dat hij in de bak ook als een dolle stier rond rent, dat was eerst wel zo maar dat heb ik nu goed voor elkaar. Maar het probleem buiten blijft en meneertje kennende krijg ik dat er nooit echt uit, niet met andere paarden erbij tenminste..

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 16:35

Ik denk dat het echt drukke gedrag geen kwestie van opvoeding is (dat is dan eigenlijk symptoombestrijding), er moet gewoon een knopje om. Het is echt iets psychisch (mits alle lichamelijke oorzaken uitgesloten zijn natuurlijk, zoals (rug)pijn, slecht passend zadel etc.)

Bij mijn dravertje ging dat knopje gelukkig al na de eerste wedstrijd om. Die eerste wedstrijd heb ik 3 uur aan de teugels gehangen, ik heb nog nooit zó'n spierpijn gehad als de dag daarna! Bloos Hij bleek maar trekken en dribbelen.
De 2e wedstrijd gingen we van start en zat hij meteen in de goede 'mood', hij dacht het wordt vast weer zo'n lange rit, laat ik mijn energie maar sparen. Haha!

Vroeger toen Rex sowieso nog erg dribbelig en druk was ben ik op een gegeven moment overgestapt op alleen nog maar stappen, aan de lange teugel. Zo hard hij wilde, pas als hij ging draven nam ik hem terug en dan liet ik de teugel meteen weer los. Toen dit goed ging ging ik stukjes draven, maar zodra hij heet werd weer stappen (terugnemen en meteen weer los! dus niet blijven vasthouden) tot hij weer gekalmeerd was. Dan weer draven, enz.
Dit duurt even, en is natuurlijk verre van leuk Knipoog (hoewel, als je het in een mooie omgeving doet is stappen ook geen straf), maar ik denk dat dit wel werkt.

CCTexanAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 19:25

Hoi, ik denk idd dat het niet altijd iets met opvoeding te maken heeft. Ik ben er van overtuigd dat het op dat moment gewoon een miscommunicatie is. Het paard denkt te moeten gaan en jij wil dat niet. Waarschijnlijk is het wel zo dat je dan gespannen reageert. Als je bijvoorbeeld alleen al kracht zet om aan de teugels te trekken, span je je beenspieren al aan waardoor je je paard eigenlijk alweer een voorwaartse hulp geeft.

Wat ik zelf doe als een paard zo opgewonden wordt, is eerst op je zelf letten dat je vooral zelf ontspannen zit, vooral geen spanning op je beugels zetten, dan span je je bovenbeenspieren aan, dat is alweer voorwaartse hulp... en neem ik 1 teugel aan. Nooit aan 2 teugels tegelijk trekken, meestal gaan ze dan alleen maar harder omdat ze weg willen voor de druk. 1 teugel dus, ik breng als het ware zijn neus naar mij knie en dan draai ik net zo lang kleine rondjes tot hij terug komt in tempo, dan laat ik meteen, acuut los en mag hij weer rechtdoor lopen. De eerste keer zul je heel wat rondjes draaien, en misschien ook heel vaak achter elkaar. Echt dat je net weer rechtuit gaat, hij stapt 3 passen en gaat dan alweer... maar als je heel consequent bent in het 1 teugel oppakken en acuut loslaten als hij terug komt in tempo, zul je zien dat je na een tijdje alleen je ene teugel maar hoeft op te pakken en dan komt hij al terug in tempo.

Dus paard begint bijvoorbeeld te dribbelen terwijl jij wil stappen. Neem langzaam 1 teugel strakker (buig zijn neus als het ware naar je knie), zodra hij reageert laat je acuut je teugel los en mag hij rechtuit. Je neemt je teugel dus langzaam aan en laat acuut los, dat loslaten kan dus zijn nadat je 3, 4 misschien zelf 6 of 7 rondjes gedraait hebt, maar het kan ook zo zijn dat je meteen nadat je je teugel iets heb aangenomen en alleen maar een beetje stelling had al los kan laten. Zodra hij reageert en weer stapt, laat je los.

De meeste paarden reageren er heel snel op als je consequent bent. Een paard wil in principe graag goed doen en als hij weet wat er gaat komen zal hij steeds sneller gaan reageren.

Ik snap uiteraard wel dat het niet handig is in een wedstrijd om rondjes te gaan draaien Clown maar dat doe je thuis tijdens het trainen, en dan zou het dus zo'n automatisme moeten zijn dat je tijdens een wedstrijd dus alleen maar je ene teugel hoeft op te pakken en dat hij dan al reageert. Het is wel zo dat ze om de zoveel tijd weer even bevestiging nodig hebben en even niet reageren op alleen stelling, maar bevestig het dan ook en ga gewoon door met je teugel aannemen, vaak is een half of 1 rondje dan genoeg.

Nou ja, ik hoop dat je er wat aan hebt (en dat je me ook snapt Bloos Haha! ) en dat het werkt voor jou en je paard...
Groetjes, Rosanne

edit: leer hem trouwens wel dat dit principe geldt voor alle 2 de teugels en wissel je teugels af, anders krijg je een scheef paard... Knipoog
Laatst bijgewerkt door CCTexanAngel op 02-08-07 19:34, in het totaal 1 keer bewerkt

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 19:32

CCTexanAngel schreef:
Hoi, ik denk idd dat het niet altijd iets met opvoeding te maken heeft. Ik ben er van overtuigd dat het op dat moment gewoon een miscommunicatie is. Het paard denkt te moeten gaan en jij wil dat niet. Waarschijnlijk is het wel zo dat je dan gespannen reageert. Als je bijvoorbeeld alleen al kracht zet om aan de teugels te trekken, span je je beenspieren al aan waardoor je je paard eigenlijk alweer een voorwaartse hulp geeft.

Wat ik zelf doe als een paard zo opgewonden wordt, is eerst op je zelf letten dat je vooral zelf ontspannen zit, vooral geen spanning op je beugels zetten, dan span je je bovenbeenspieren aan, dat is alweer voorwaartse hulp... en neem ik 1 teugel aan. Nooit aan 2 teugels tegelijk trekken, meestal gaan ze dan alleen maar harder omdat ze weg willen voor de druk. 1 teugel dus, ik breng als het ware zijn neus naar mij knie en dan draai ik net zo lang kleine rondjes tot hij terug komt in tempo, dan laat ik meteen, acuut los en mag hij weer rechtdoor lopen. De eerste keer zul je heel wat rondjes draaien, en misschien ook heel vaak achter elkaar. Echt dat je net weer rechtuit gaat, hij stapt 3 passen en gaat dan alweer... maar als je heel consequent bent in het 1 teugel oppakken en acuut loslaten als hij terug komt in tempo, zul je zien dat je na een tijdje alleen je ene teugel maar hoeft op te pakken en dan komt hij al terug in tempo.

Dus paard begint bijvoorbeeld te dribbelen terwijl jij wil stappen. Neem langzaam 1 teugel strakker (buig zijn neus als het ware naar je knie), zodra hij reageert laat je acuut je teugel los en mag hij rechtuit. Je neemt je teugel dus langzaam aan en laat acuut los, dat loslaten kan dus zijn nadat je 3, 4 misschien zelf 6 of 7 rondjes gedraait hebt, maar het kan ook zo zijn dat je meteen nadat je je teugel iets heb aangenomen en alleen maar een beetje stelling had al los kan laten. Zodra hij reageert en weer stapt, laat je los.

De meeste paarden reageren er heel snel op als je consequent bent. Een paard wil in principe graag goed doen en als hij weet wat er gaat komen zal hij steeds sneller gaan reageren.

Ik snap uiteraard wel dat het niet handig is in een wedstrijd om rondjes te gaan draaien Clown maar dat doe je thuis tijdens het trainen, en dan zou het dus zo'n automatisme moeten zijn dat je tijdens een wedstrijd dus alleen maar je ene teugel hoeft op te pakken en dat hij dan al reageert. Het is wel zo dat ze om de zoveel tijd weer even bevestiging nodig hebben en even niet reageren op alleen stelling, maar bevestig het dan ook en ga gewoon door met je teugel aannemen, vaak is een half of 1 rondje dan genoeg.

Nou ja, ik hoop dat je er wat aan hebt (en dat je me ook snapt Bloos Haha! ) en dat het werkt voor jou en je paard...
Groetjes, Rosanne

zo ben ik ook al een aantal maanden bezig maar meneer draait mooi zijn rondje rustig en dribbelt daarna vrolijk weer aan. Kan draaien wat ik wil maar meneer blijft bezig...(terugweg) Altijd makkelijk die koppige eigenwijze poownies Haha!

CCTexanAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 19:41

Haha ok dan Tong uitsteken . Die ben ik nog niet tegen gekomen... En je bent wel consequent genoeg? Vreemd...

arabianpride

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-07 22:36

Lenneke_ schreef:
Maar Liekie heeft op de baan gelopen. Die heeft van begin af aan geleerd om zo hard mogelijk te gaan

guasare heeft ook op de baan gelopen, ik heb hem zelf getraint en het gaat er uiteindelijk om om paarden voorbij te gaan.
nu ik endurance ben gaan rijden, is dit soms best lastig.
hoe ontspannen ik ook ben, hij is super braaf alleen hij ontploft, en zeker als hij weet dat er paarden voor hem zijn.
hij kijkt niet meer waar hij loopt, gaat steigeren en achterover kukelen.
hoe bozer ik, hoe gevaarlijker hij Verdrietig

wat ik doe is eigelijk veel oefenen en vanaf de start een vlot tempo draf aanhouden, veel paarden voorbij gaan en hem ontspannen de ruime teugels geven. hij mag niet in galop als ik dat niet wil maar wel goed doordraven. rukken en trekken werkt alleen averechts. zo komt de rust er steeds meer in na een aantal kilometers. en ik rij altijd alleen dus geen strijd met een paard ernaast.
en ik moet zeggen het gaat aardig goed, maar ik blijf oefenen.
succes

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:45

Als paarden echt over de rooie zijn blijven ze tot in het oneindige rondjes draaien denk ik. Knipoog Heb zoiets vroeger ook geprobeerd, maar hij werd er alleen maar geïrriteerder, gespannener en heter van...

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 12:50

CCTexanAngel schreef:
Haha ok dan Tong uitsteken . Die ben ik nog niet tegen gekomen... En je bent wel consequent genoeg? Vreemd...

bij mijn weten wel. Als hij aandraaft en ik wil het niet moet hij een kort rondje draaien. Daarvan gaat hij dan wel in stap, maar zodra ik weer rechtuit wil draaft hij weer aan. Laten dribbelen maar toch tempo bepalen wil ook niet, hij pakt gewoon steeds een stukje meer, wat ik er ook tegen doe.. Als ik echt super consequent ben en echt het kleinste dingetje afstraf word hij zo nukkig dat hij een paar bokken geeft. Beestjuh spoort af en toe niet geheel geloof ik Bloos

Nina_rex schreef:
Als paarden echt over de rooie zijn blijven ze tot in het oneindige rondjes draaien denk ik. Knipoog Heb zoiets vroeger ook geprobeerd, maar hij werd er alleen maar geïrriteerder, gespannener en heter van...

he he eindelijk iemand met het zelfde probleem! ben ik (of de poownie) toch niet helemaal gek Clown
Laatst bijgewerkt door woeliej op 03-08-07 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

CCTexanAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 13:21

Haha, nou ja goed, ik geloof je wel hoor, dan bof ik toch maar met mijn paardje Haha!
Veel stekte dan toch Tong uitsteken Knipoog

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-07 14:05

dankje Knipoog

ach, je hebt die heethoofdjes er soms tussen zitten, kennerlijk heb ik net bingo! En het is nog wel een new forest, die zijn gewoonlijk zo braaf Clown

Het is lastig maar maakt hem aan de andere kant ook zo leuk, dat echte karacter van hem! Haha!

Travers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-07 19:28

Mijn paard brult ook elke keer alles bij elkaar, en mijn tempo ligt héél erg hoog. Het eerste uur/anderhalf uur wil hij alleen maar keihard draven en galopperen. Als ik hem tegenhoudt komt hij omhoog. Gewoon accepteren dus, wees blij dat het zo snel wil lopen, als je 'm vooruit moet trappen is ook niets.

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 09:19

Travers schreef:
Mijn paard brult ook elke keer alles bij elkaar, en mijn tempo ligt héél erg hoog. Het eerste uur/anderhalf uur wil hij alleen maar keihard draven en galopperen. Als ik hem tegenhoudt komt hij omhoog.

Nou, dit zou ik dus echt niet accepteren... Ik vind eigenlijk dat zo'n paard gewoon niet wedstrijdklaar is.

Gestresst zijn en dribbelen is één ding, maar het tempo moet wel 100% te controleren zijn. Anders heb je op een endurancewedstrijd niks te zoeken...

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-07 16:41

Travers is maar een schaduwaccount van Picassox, dus no worries Haha!

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-07 10:55

Cayenne schreef:
Travers is maar een schaduwaccount van Picassox, dus no worries Haha!

Blond Volgens mij mis ik hier vanalles, maar let maar niet op mij! Haha!