[WN] is dit te combineren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Re: is dit te combineren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 22:14

Chev: Zoek een andere dressuurinstructie Haha!
Maar dat is dus wel precies wat ik bedoel. Wij werken in de dressuur naar zoveel mogelijk lichtheid, niet naar een getrokken krulletje. En dat is waar je ook in de western naar streeft!
Dat niet alles lukt en dat je niet alles altijd goed doet is logisch. Gelukkig maar, dan heb je nog wat te leren Lachen
Maar je wordt op een westernwedstrijd niet afgestraft omdat je je teugels conract hebt, lees de regels van bv. horsemanship maar na, daar staat een light rein Lachen

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 22:41

hihi, niet van die praktische oplossingen roepen Rom Knipoog
Ik blijf bijleren in dit leven!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 00:19

Splash

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 05:55

Romkabouter schreef:
Splash schreef:
@romkabouter: Flauwekul? Ik heb het hier over normale allerdaagse dressuur/spring/western paarden. Geen cirsuspaarden Knipoog

Ik ook Haha!

Toch die link even zoeken Lachen
Maar ik vind het niet erg dat jij mijn mening niet deelt hoor, dat moet iedereen voor zichzelf weten.

Wat ik gewoon niet begrijp is dat iemand die van beide kanten voldoende gesnoept heeft kan zeggen dat het zo ontzettend veel verschil maakt.
Tuurlijk heb je verschillen, maar dat is niet western-engels gerelateerd, dat is de manier op hoe je het geleerd hebt.
In western heb je al tig verschillende stromingen en in engels ook, waarom zou je dan verschil maken tussen western of engels? Dat is waar ik persoonlijk zo verbaasd over ben.

Ik ben toch echt niet de enige met deze mening en opvattingen hoor en zeker hier niet!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 07:03

Toekie schreef:
Rom, volgens mij bedoel je deze Rus:

http://hauteecole.ru/en/

Eén van mijn favoriete sites... Lachen

Exactly, dank je Haha!

Ga daar maar even plaatjes kijken Splash, dat ziet er toch knap uit Lachen

Verder heb ik ook nog wel wat opmerkingen over neckreining in de dressuur, maar ik zal het er maar bij laten Knipoog

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 09:12

Romkabouter schreef:
Ga daar maar even plaatjes kijken Splash, dat ziet er toch knap uit Lachen

Waar moeten we nou precies naar kijken, kun je iets specifieker zijn? Ik zie iemand die niet de normale dressuur rijdt zoals waar we het hier over hebben en hier in west-europa gereden wordt. Oke, het is knap wat ik zie, maar dat vind ik dus meer circus als ik dit soort dingen zie:
http://www.hauteecole.ru/images/photo/66.jpg
http://www.hauteecole.ru/images/photo/200605-007.jpg
Dus dat zal vast niet zijn wat je bedoeld Clown . Heb nu even geen tijd die hele site door te spitten, dus ik zal vanavond nog eens verder kijken. Maar is dressuur zoals hij rijdt wat jij vind dat dressuur werkelijk is en zoals jij ook als uiteindelijk doel voor ogen hebt? Ziet er wel spectaculair uit in elk geval als ik die fotos zie.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 09:39

Tjees, moet ik dan ook nog de specifieke plaatjes plakken? Rolleyes
Vooruit dan maar:

http://www.hauteecole.ru/images/photo/38.jpg
http://www.hauteecole.ru/images/photo/KAO_222.jpg
http://www.hauteecole.ru/images/photo/le-35.jpg
http://www.hauteecole.ru/images/photo/le-31.jpg

Dat deze man ook kunstjes met paarden kan is niet relevant. Dat zie ik westernruiters ook doen:
http://www.honzablaha.cz/Obr/obr090.jpg
http://www.honzablaha.cz/Obr/obr096.jpg
http://www.honzablaha.cz/Obr/obr102.jpg

Misschien had je toch even de hele site door moeten spitten Knipoog

Met de plaatjes wil ik aanhalen dat bij dressuurpaarden er niet per definitie aan de teugels gehangen moet worden om iets van ze gedaan te krijgen Knipoog

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 09:42

zo knap ben ik bij langerna nog niet en zal dat ook nooit worden Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 09:46

Ik ook niet, anders had ik ook zo'n website Haha!
Maar het gaat om de gedachte erachter.

Voorbeeld:
Als jij altijd geleerd hebt dat fietsen met je handen aan het stuur hoort en je met het stuur moet sturen, dan is het heel raar als iemand zegt dat je ook zonder handen kunt sturen en alleen op je gewicht de bocht om kunt sturen.
Terwijl dit toch echt wel kan en het allebei fietsen is.

En dat werkt op een racefiets/mountianbike/motorfiets/eenwieler etc....

Dit is natuurlijk een gekke vergelijking, maar ik probeer te laten zien hoe ik paardrijden zie Knipoog

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 09:58

ik waardeer je (verwoedse) pogingen Rom maar toch zit er in mijn hoofd dat je zo strak gedressuurteugeld niet in een westernwedstrijd rijdt (na een nachtje slapen hihi).

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:02

Nee, het zit juist in je hoofd dat dressuur zo strak geteugeld moet zijn! Je slaat precies de spijker op zijn kop Haha!

Ik wil mijn visie op neckreining en dressuur ook nog wel even geven hoor Haha!

Aangezien de topic starter hopelijk al antwoord heeft?
Anders stop ik Knipoog

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:06

auw! Knipoog
Maar ik heb bij mijn les van een Z-instr en een (ORUN neem ik aan..) beide met zeer 'korte' teugel les. Bijna krampachtig voor mij en ik word dan ook steeds gecorrigeerd.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:09

Ik vind dat slechte dressuurles. Je gaat nl. die teugels pas verkorten als het paard het aanbiedt en met meer oprichting gaat lopen. Je begint (dressuur) ook met lang en laag en voorwaarts nageeflijk. Dan ga je de achterhand er steeds meer onderbrengen en in de Z rij je dan met van die korte teugels en een zeer nageeflijk paard (er hoort dan niet meer gewicht aan je hand te hangen als je met je pinken aankunt). Dat ze jou met zulke korte teugels laat rijden en dat jij dat niet kunt trekken, zegt m.i. iets over de (in mijn opinie) slechte les.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:12

@Chev: Maar je Z instructie is misschien ook opgevoed met "de teugels horen strak te zijn".
Kijk maar eens op een dressuurwedstrijd hoeveel mensen hun paard in de krul willen trekken in plaats van in de krul rijden. Ook ,of misschien wel vooral, in de Z.
Ik prijs me gelukkig dat ik nooit zo'n dressuurinstructie heb gehad, terwijl deze(n) toch ook varieerden van Z tot ZZ-Zwaar

Dat zegt neit dat je instructie slecht is, maar wel dat het ook anders kan. Waarmee ik weer probeer aan te tonen dat engels ook zoveel verschillende stijlen kent, net als western. En ik dus nog steeds niet snap waarom je alles niet gewoon kunt zien als paardrijden en alle tools die je ter beschikking hebt gebruikt om jezelf en je paard te verbeteren.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:25

Misschien kun je dan stellen dat het overgrote deel van de manier waarop hier in Nederland dressuur gerden en geinstrueerd wordt niet representatief is voor wat het zou moeten zijn. Ik krijg daarom natuurlijk ook als ik iets toelicht over de western manier van benen geven, verzamelen ed. zo vaak van dressuurruiters te horen 'eigenlijk moeten wij dat in de dressuur ook zo'.
Dat verklaard het dan, wel vreemd dat ze dit fenomeen dan niet aanpakken in de basis en ook dressuur gaan rijden zoals het eigenlijk bedoeld is: the western way Clown

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:34

Als je vergelijkt hoeveel mensen er in Nederland engels rijden en dat afzet tegen de hoeveelheid die westernrijden, dan is het vrij logisch dat er hele volkstammen alleen "op het plaatje" rijden. Maar in westernland zijn er ook behoorlijk wat die denken dat westernrijden alleen maar teugels los en gaan is. Terwijl dit naar mijn bescheiden mening toch echt niet zo is. Net zo min als dat dressuurrijden "trek hem in de krul en schop hem naar voren" is.

Het fenomeen ontstaat omdat er ontzettend veel mensen zijn die alleen maar denken aan hoe het paard op wedstrijden moet lopen, zonder ook maar enigzins na te denken over heo dat plaatje nou eigenlijk ontstaat.
Maar gelukkig zijn er ook heel veel ruiters die het wel (in mijn ogen) goed doen of goed willen doen Lachen

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:36

Jolande schreef:
Ik krijg daarom natuurlijk ook als ik iets toelicht over de western manier van benen geven, verzamelen ed. zo vaak van dressuurruiters te horen 'eigenlijk moeten wij dat in de dressuur ook zo'.

Precies ja Haha!
Ik denk dan: Waarom doe je dat dan niet!?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:39

@Jolanda ik denk dat je dat zeker kunt stellen.
Maar ter aanvulling: ik denk dat dat ook geldt voor een aantal westerninstructeurs en westernruiters.

Want je gaat mij toch niet vertellen dat pakweg "je paard omkieperen voor de wissel" de nette westernmanier is. Toch zie ik het vaak gebeuren.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 10:56

Anya schreef:
@Jolanda ik denk dat je dat zeker kunt stellen.
Maar ter aanvulling: ik denk dat dat ook geldt voor een aantal westerninstructeurs en westernruiters.

Want je gaat mij toch niet vertellen dat pakweg "je paard omkieperen voor de wissel" de nette westernmanier is. Toch zie ik het vaak gebeuren.

Nee maar dat hoor je mij ook niet zeggen, western is zeker niet perfect en heilig daar zie ik ook dingen gebeuren waar mijn tenen van krullen.
Maar je kunt jou voorbeeld toch niet helemaal vergelijken. Wat ik bedoel is dat ik mee maak dat als ik tegen een dressuurruiter bv zeg 'wij rijden een paard niet met constant contact, het is nageven dan loslaten' dan krijg ik 'eigenlijk moeten wij dat ook'. Maar zoals Rom al zo mooi stelt: 'Waarom doe je dat dan niet'! Dat zit als het werkelijk ook zo moet al in de basis bij die ruiters verkeerd ingebakken, zo hebben ze les gehad of krijgen het nog steeds en zal er ook nooit uitgaan, hoogstens met veel moeite als ze toevallig bij een van die betere instructies terecht komen.

Je zou je af kunnen afvragen of er de afgelopen jaren niet een nieuwe manier van dressuur is ontstaan die aan ruiters geleerd wordt en de 'oude' manier zoals Rom het wil hebben min of meer vervangen heeft.
Ik vind vaak dressuur op bv. z-nivo er zo geforceerd eruit zien, er wordt met zoveel teugeldruk gereden dat mijn moeder ooit eens bij een rijbak is weggelopen omdat ze het niet meer aan kon zien Haha!
En die manier van rijden zie ik echt veeeeel vaker dan de manier die Rom beschrijft zoals hij ziet dat het zou moeten. Die manier heb ik eerlijk gezegd nog nooit live gezien...
Kortom ik ga er toch vanuit dat de manier van rijden zoals Rom beschrijft de uitzondering en niet de regel is en dat er wel degelijk grote verschillen zijn tussen dressuur zoals het hier gereden wordt en western.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:38

Jolande schreef:
Je zou je af kunnen afvragen of er de afgelopen jaren niet een nieuwe manier van dressuur is ontstaan die aan ruiters geleerd wordt en de 'oude' manier zoals Rom het wil hebben min of meer vervangen heeft.

Nee, dit is volgens mij meer het Anky syndroom. Mensen zien Anky LDR rijden en trainen en denken dat ook te kunnen door het paard zo hard mogelijk in de krul te trekken.
Los van het feit dat LDR nu goed of slecht is voor het paard, is dit soort kopieerwerk niet goed maar komt aan de lopende band voor.
Zelfde een beetje als je in westernpleasure bijna kreupele paarden of extreem langzame paarden ziet.
Veel mensen zien alleen een heel langzaam paard en denken dat je dan kunt winnen. Maar ze vergeten vaak dat dat langzame paard gewoon heel constant liep en daarom juist gewonnen heeft.

Jolande schreef:
Ik vind vaak dressuur op bv. z-nivo er zo geforceerd eruit zien, er wordt met zoveel teugeldruk gereden dat mijn moeder ooit eens bij een rijbak is weggelopen omdat ze het niet meer aan kon zien Haha!

Ik ook. Maar ik zie ook wel veel goede ruiters gelukkig Lachen
Een deel van het probleem zit hem denk ik ook dat iedereen met een boerentrekpaard maar in de Z wil gaan rijden. Terwijl een paard wat daar moeite mee heeft veel meer training nodig heeft. Een scortcut is om hem dan maar in de krul te trekken. En als je dan veel wedstrijden rijd en zo nu en dan een puntje kom je inderdaad wel in de Z. Genomen het feit dat je elke week wel twee keer weg kunt met je paard.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:57

Die laatste alinea lijkt mij overigens wel overtrokken met iedereen wil...boerentrekpaard etc, wellicht voel ik me teveel aangesproken daardoor. Waarom niet proberen ook juist met zo'n paard verder te komen dan je verwacht, geen enkel paard is bij geboorte gedoemd tot een vaste bepaalde grens. Nu ga ik mee offtopic denk ik.
Laatst bijgewerkt door Cheveyo op 22-06-07 11:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 11:58

Sorry, dat is niet zo bedoeld Lachen

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 12:04

rom ik ben het grotendeels met je eens alleen niet wat betreft paarden met minder talent
ik rij al jaren met mijn welsh-cob western en niet geheel onverdienstelijk
dat heeft inderdaad heel wat training gekost, waarschijnlijk een stuk meer als met een ander paard en hij zou waarschijnlijk in de dressuur veel gemakkelijker punten hebben gehaald
toch heb ik er juist lol in om het met hem te doen
net als dat ik nu weer probeer met mijn maffe appie te reinen

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 12:08

Is goed Rom Knipoog.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 12:10

spatter schreef:
rom ik ben het grotendeels met je eens alleen niet wat betreft paarden met minder talent
ik rij al jaren met mijn welsh-cob western en niet geheel onverdienstelijk
dat heeft inderdaad heel wat training gekost, waarschijnlijk een stuk meer als met een ander paard en hij zou waarschijnlijk in de dressuur veel gemakkelijker punten hebben gehaald

Ja, maar dat zeg ik toch ook Lachen
Een paard minder talent (niet neerbuigend bedoeld!) heeft meer training nodig. Ik ben blij dat jij je paard die tijd hebt gegund, maar er zijn zoveel die de scortcut pakken.

spatter schreef:
toch heb ik er juist lol in om het met hem te doen

En daar gaat het ook om! Niet om snelle resultaten te halen in de dressuur Lachen

Vind ik Knipoog