[WN] Vraag over pleasure

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re: Vraag over pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:16

Nee missPK, blijkbaar had ik wat gemist... had niet door dat het om 'wilde' shows ging... dan heb je idd geen poot om op te staan denk ik en is't een kwestie van héél goed luisteren en hopen dat de judge ook zégt wat ze bedóelt.... Rolleyes

Chris, dáár ging het TS denk ik om:
Frayba schreef:
Je moet de "Stop and Reverse" zien als twee opdrachten: "stop" en "reverse". Als je nu onthoudt dat je ná de reverse hetzelfde moet doen als er vlak vóór, dan zie je dat dat "stop" is in dit geval. De tweede jury heeft hier een fout gemaakt. Over het algemeen wordt gelukkig de ruiter die het "goed" doet niet bestraft.

en dat was dus precies zoals ik 't ook zag.. tweede judge heeft gewoon een fout gemaakt... En ja.. dat judges soms nét mensen zijn is iets wat we als deelnemers niet moeten vergeten natuurlijk Haha! Knipoog
Laatst bijgewerkt door Francis op 20-06-07 11:43, in het totaal 1 keer bewerkt

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 11:19

Nicole85 schreef:
Hoi,

In april reed ik in Eede een VFAR wedstrijd, waarbij er "stop your horse and reverse" werd gevraagd.
Dus ik stoppen, reverse en ik stap weg..
Hup: out of pattern! Ik stapte nl weg zonder dat dit gezegd werd (met mij 6! anderen..)

Vandaag: weer zelfde verzoek.. ik stop-reverse en blijf staan.
Krijg ik een knikje van de jury of ik door wil lopen.

Uiteindelijk ben ik nog 2e geworden bij de pleasure vandaag (van de 9), maar bij mij is er nu wel enige verwarring.
De jury (weet naam niet, was een blonde Belgse) kon ook geen antwoord geven op mijn vraag.

Weet iemand van hier hoe je moet reageren bij dit "commando"?

je bent gestart op een belgische wedstrijd met een ... jury
je zult de regelgeving van de FVAR moeten nazoeken wat mag en wat niet
daar kan geen WRAN jury of QUARTERclub antwoord op geven

de 2de wedstrijd werd gejureerd door een belgische jury en opnieuw komt de vraag volgens welke regels werd deze show gehouden?
welke jury kaart heeft deze mevrouw?

de belgen houden er of eigen regeltjes op na(dofuzz doe daar eens wat aan Nors opkijken ) of de (belgische)jury's houden zich niet aan de regels

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:10

Frayba schreef:
663. De draai voor verandering van richting ("reverse") moet van de omheining af genomen worden. Het wisselen van de gang tijdens de reverse wordt aangerekend als overgang naar de verkeerde gang en als zodanig bestraft. Een reverse in lope kan niet gevraagd worden.

Kortom, voor iedereen duidelijk, én in overeenstemming met de interpretatie van de NSBA/AQHA/APHC/etc etc regels.

Chris.

Ik zie het iets anders.

De wran laat in de regels nog steeds behoorlijk vrij dat een reverse in walk gevraagt mag worden.(nogmaals ik heb het al heel lang niet meer meegemaakt)
Het enige wat ze uitsluiten is een reverse in lope.
De aqha is iets duidelijker en zegt dat een reverse in Jog en Walk gevraagt mag worden,en sluit een reverse in lope uit.
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 20-06-07 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:12

Hoe bedoel je Rob?? Bij de WRAN kan hij toch ook in walk en jog gevraagd worden? Je mag alleen niet terugvallen in walk als je jogged, dat kost je punten, maar dat zal bij de rest toch ook zo zijn.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:18

Bij de wran staat alleen dat de reverse in lope niet mag worden gevraagt.
Voor de rest staat niet in welke gang wel.
Dus zou je mogen vragen *stop and reverse.*

Bij de aqha staat dat de reverse in lope niet mag worden gevraagt.
EN er staat dat die WEL gevraagt mag worden in de Walk and Jog.
dwz dat hier (zonder dat het geschreven staat )geen *stop and reverse* gevraagt mag worden

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 12:37

Ohh op die manier.. ja idd zo kan je het interpet.. moeilijk woord.. zo kan je het ook lezen Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:16

Rob_H schreef:
Bij de wran staat alleen dat de reverse in lope niet mag worden gevraagt.
Voor de rest staat niet in welke gang wel.
Dus zou je mogen vragen *stop and reverse.*
Ik kan de stop geen 'gang' vinden Knipoog en blijf verder van mening dat een stop-reverse-stop in een beginnersgroep niet hoort voor te komen. Een keertwending om de achterhand is géén beginnersoefening.

Aan de ene kant snap ik de WRAN wel, die willen de regels zo simpel mogelijk houden door zo weinig mogelijk 'vast' te leggen, aan de andere kant laat dat wel ruimte open voor 'mazen' die er niet zouden mogen zijn.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:18

@dd maar hij zit ook in een hms proefje.. moet dat dan ook maar niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:19

Volgens mij he, komt dat allemaal best wel goed als degenen die ook serieus wedstrijd willen rijden nou eens gewoon bij goede trainers gaan lessen die ze ook de regels uit kunnen leggen en goed kunnen voorbereiden op wedstrijden.
Hebben ze meteen wat minder tijd om op internet te klieren.
Haha!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:22

@Sonja: Die trainers of die ruiters Knipoog

@CC: HMS is sowieso geen beginnersonderdeel (JMHO) Haha!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:34

Ja hallo, wat is dan wel een beginnersonderdeel? Alleen wohk & jokh zker Rolleyes

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 14:58

De 3 gangen, stilstaan en een paar pasjes achteruit. En zelfs dat laatste komt bij 'engels' pas in de hogere levels voor.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:10

En waarom zou HMS dan geen beginnersonderdeel zijn?
Dat hangt dus alleen maar van de proef af, niet van het onderdeel zelf.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 15:11

Sonja schreef:
Volgens mij he, komt dat allemaal best wel goed als degenen die ook serieus wedstrijd willen rijden nou eens gewoon bij goede trainers gaan lessen die ze ook de regels uit kunnen leggen en goed kunnen voorbereiden op wedstrijden.
Hebben ze meteen wat minder tijd om op internet te klieren.:D

Bedoel je hier mij mee?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:23

Sonja schreef:
Haha!

Ben het in principe met je eens,maar zelfs goeie trainers zitten er wel eens een beetje naast.

Trouwens je hebt niet perse een goeie trainer nodig.
We hebben een groep op stal die allen best weten hoe ze hun paard moeten rijden en 1 keer in de 2 weken hebben we dan een sessie die specifiek is gericht op hoe je moet showen,wat zijn de regels,hoe val je op (of net niet,als je iets wil doen wat niet mag opvallen.)
Het kan je zomaar een paar plekken schelen in de uitslag.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:26

DubbelDun schreef:
en blijf verder van mening dat een stop-reverse-stop in een beginnersgroep niet hoort voor te komen. Een keertwending om de achterhand is géén beginnersoefening.

Misshien dat daarom de aqha die optie uitsluit,waar de wran hem open laat.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:29

Romkabouter schreef:
En waarom zou HMS dan geen beginnersonderdeel zijn?
Dat hangt dus alleen maar van de proef af, niet van het onderdeel zelf.

Zoals ook de reining uit de beginners (L5) gelaten is en de SAH vind IK dat ook een HSM al te w=veel vraagt van een beginnende ruiter.
De HSM is een zeer onderschat onderdeel waar het op preciesie en netheid aankomt. IMO is een beginner daar technisch gezien nog niet aan toe.

Citaat:
Onderdeel L5 L4 L3 L2 L1
Pleasure X X X X X
Trail X X X X X
Horsemanship X X X X X
Showmanship At Halter - X X X X
Reining - - X X X
Western Riding - - - X X
Versatile Horse - - - X X

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:33

Een horsemanshipproef lijkt me juist makkelijk aan het level aan te passen*
Was daar ook niet zo'n staatje voor? B.v. dat pas vanaf level 3 changementen, of verhoogde jog-overs gevraagd mogen worden ofzo?

*b.v. Level 5 HS proef: walk, jog, overgangen, sturen en een stop vanuit walk?

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 15:42

Ik ben op zich geen beginner (rijd 9 jaar western en ja krijg les Knipoog ), maar mijn paard wel: 5 jaar.
Ik ben nog een leek qua wedstrijden. Start nu sinds een jaar wedstrijden.
Wat ik tot nu toe heb gezien is dat het niveau per wedstrijd erg verschillend is.
Ik start altijd pleasure en horsemanship en toevallig laatste keer ook reining gestart.
Bij de pleasure heb ik nergens problemen mee, qua niveau. Net dat onenigheidje met "stop your horse en reverse".

Bij de horsemanship heb je soms proeven, die voor mij -als beginner- nog onmogelijk zijn.. en waarvan ik me dan afvraag: hoe moet het dan als je amateur bent??

Ik had bijvoorbeeld een proef waarbij je 300 graden naar links moest draaien, schouder staat dan naar links (als het ware voorgeprogrammeerd voor linkergalop).. en vervolgens vanuit stilstand moet aanspringen in de rechtergalop. Mission impossible.. naar mijn mening voor een jong paard.

Horsemanship zelf vind ik een erg leuk onderdeel, omdat het juist op precizie aankomt..
Maar om bij een beginnersproef een "keertwending" te vragen van 300 graden en dan aanspringen in een galop die dan -voor een jong paard- onlogisch overkomt.. Dat vind ik wel een beetje ver gaan.
Maar misschien loop ik nu wel te mutsen..

Ik denk dat iedereen dat anders interpreteert uiteraard.
Misschien is het voor een ander 5 jarig paard wel een eitje Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:44

Waarom zou je dat jonge paard dan niet lekker een pasje walk gunnen voordat 'ie aangaloppeert?
Dat ziet die jury veeeeeel liever dan iemand die z'n paard niet goed voorbereid en 'm toch in de "onlogische" galop probeert te douwen.

Het heet niet voor niets Horsemanship Knipoog

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:45

@nicolle voor sommige 5 jarigen is dat idd een eitje Knipoog Clown vind jou voorbeeld ook wel pittig idd. Een jury moet er voor zorgen dat proefjes zoals horsemanship en trail geen "val" is voor de paarden en ruiters. Het gaat er uiteindelijk om wie zijn paard het beste kan laten zien en niet wie maakt er de minste fouten.

Nicole85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 15:51

Dat pasje stap en daarna 1 pasje jog heb ik hem ook gegund en ben later nog 1e geworden, hoor. Dus moet niet klagen..
Maar stond wel te kijken van de proef..
Had ik nl totaal niet verwacht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 15:56

Super, DAT is dus horsemanship; hoe je zulke dingetjes oplost!
OK dan!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:05

Er zitten moeilijke dingen in sommige proeven of soms ook rare dingen. Ik heb wel eens een stop, achteruit, roll back gehad in de horsemanship. Ik heb er maar een pivot van gemaakt Haha!

En het is altijd goed om proeven eerst even zelf door te rijden voor je ze in de 'wedstrijd' gooit. Weet je waar de problemen zitten. Bovendien kunnen en willen juryleden graag helpen bij het maken/becommentarieren van proeven. Organisatoren doen ook hun best, maar ook daar kan wel eens wat mis gaan.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:14

DubbelDun schreef:
een HSM al te w=veel vraagt van een beginnende ruiter.
De HSM is een zeer onderschat onderdeel waar het op preciesie en netheid aankomt.

Dus een beginner hoeft alleen maar op de hoefslag te kunnen walk-jog-en lopen?

Wat een onzin zeg, ga dan op een manege rijden Cool