Uitleg van groompunten en P/A voor groom?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: Uitleg van groompunten en P/A voor groom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 21:09

Jorie schreef:
Het belangrijkste zijn je entingen. Wat dat betreft mogen wel meer beginners zich even in vanalles verdiepen. Te vaak worden mensen nog naar huis gestuurd omdat de entingen niet kloppen.

Ook niet beginners gebeurd dat hoor Bloos

Vanaf nu wordt Anouar gewoon 2 keer per jaar geent, dan kan het niet meer fout gaan.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 22:18

Zit je toch nog steeds met de datum hoor!!! Die van de tussen enting om het zo maar te noemen, mag nog een beetje schommelen, maar die andere moet echt op de dag gelijk lopen!!!

Ik ent ook 2x per jaar. In feb en in aug. Die van aug wisselt soms wel een dag of wat. Dit ivm de wedstrijden, dat het net niet uitkomt of zo. Maar die van feb. staat altijd op precies dezelfde dag!! Zo niet, dan een dag eerder dan het jaar ervoor maar zeker GEEN dag later!!!

Daar hadden we bij Angelo al eens een opmerking over....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 07:52

Hoezo? Het is toch zo dat er maximaal een jaar terug geent moet worden. MIjn dierenarts vertelde dat ik het beste dan twee keer kon enten zodat ik wat meer speling in de dagen had.

Dankzij dezelfde DA kon ik vorig jaar bijna weer vertrekken. Hij had op de dag van de entingen een spoedgeval en kwam niet meer. Toen werd het kerst en belde hij pas weer. Al met al en week later dus. Beet je jammer maar mocht gelukkig wel starten.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 07:54

Silence is nog maar 1x geënt (hij heeft nooit entingen gekregen, dus December vorig jaar is zijn basisenting afgesloten) maar volgens zowel de KNHS als de wedstrijdorganisatie, was dit oke.
Ik neem dus aan dat ze op de wedstrijd ook werkelijk goed gekeurd worden.

Mirabagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 08:54

Jorie schreef:
En Ronald, ik wil jouw wedstrijd nu even graag zelf rijden maar voor volgend jaar wil ik me zeker voor de begeleiding opgeven. (als de paarden meewerken natuurlijk...je weet het nooit )

Ik moet dan toch ook weer een reden hebben om bij de BBQ aanwezig te zijn Haha!

Ik heb je al vast genoteerd Haha! THNX
Carla

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 09:04

Ik wil me ook best opgeven voor volgend jaar (mits ik dan nog in NL woon Knipoog ) maar dat gaat niet met Liekie lukken
Ik kan hem wel in een rustiger tempo laten lopen maar geen hele wedstrijd. Dan krijg ik op den duur een bommetje onder mijn kont Bloos!
Mocht Sabiha tegen die tijd een klasse 1 achter de rug hebben en dat is goed gegaan wil ik met haar wel begeleiden. Dat is dan geen ervaren paard maar dan weet ik ondertussen wel genoeg om een klasse 1 te begeleiden hoop ik Schijnheilig

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 10:12

Silence schreef:
Silence is nog maar 1x geënt (hij heeft nooit entingen gekregen, dus December vorig jaar is zijn basisenting afgesloten) maar volgens zowel de KNHS als de wedstrijdorganisatie, was dit oke.
Ik neem dus aan dat ze op de wedstrijd ook werkelijk goed gekeurd worden.

Ik hoop dat je de basisenting hebt gehad en daarna de herhalingsenting op 6 weken? Zodat dit helemaal in orde is?

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-07 13:34

Ja, die enting in December was de vervolgenting.
Dit hoeft overigens geen 6 weken te zijn.

Dit staat op de KNHS site en heb ik ook dubbel gecheckt. Ook bij de wedstrijdorganisatie:

Citaat:
a. De basisvaccinatie tegen influenza bestaat uit twee inentingen, die minimaal
21 en maximaal 92 dagen na elkaar moeten zijn toegediend. In de periode tussen
deze twee entingen mag het paard niet op wedstrijden worden uitgebracht

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:08

Even nog een vraag van deze kant, stel dat ik in de laatste km afstap om ernaast te lopen en Pablo stopt om te plassen mag dat dan wel? Misschien een gekke vraag maar omdat er staat dat je niet stil mag staan behalve om op of af te stappen Haha! Ook voor mij is het zondag de eerste officiele wedstrijd, maar ik zie het wel. Ik heb gelukkig een dinnetje die al endurance rijd Haha!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 13:28

Plassen is geen probleem. Je kunt het paard moeilijk dwingen door te lopen Knipoog Het gaat er meer om dat de ruiter geen excuses zoekt om te kunnen treuzelen.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:03

Kanway moet ook altijd plassen die laatste kilometers. Soms ook poepen, en meneer is dus zo verwend dat ie dat al z'n hele leven stilstaand doet (en met z'n achterbenen zo ver mogelijk naar voren!). Stilstaand poepen vind de jury vast niet goed, maar als dat ooit mocht voorkomen voor de finish ga ik hem ook echt niet daardoor meppen om door te lopen. Hij doet het al z'n hele leven zo, en ik vind het niet fair tegenover hem om dat niet te respecteren. Eigenlijk vind ik dat een paard dat gewoon lopend moet kunnen, maar Kanway vind dat zo erg, dus respecteer ik hem maar daarin.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 16:37

Bedankt voor jullie antwoord, ik kon het me niet anders voorstellen, maar je weet maar nooit Haha!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 19:52

Dat klinkt erg bekend Carola.
Silence doet dat ook echt niet lopend Clown

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 19:56

Anouar ook niet.
Ach, we rijden toch geen dressuur wedstrijden.

Alleen een beetje jammer dat hij in galop wel eens zo ineens op de rem gaat staan om z'n behoefte te doen

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-07 19:58

Dat heb ik dan gelukkig nog niet meegemaakt met Silence Clown

Freggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 21:22

Siem gaat gelukkig ook niet vol in de rem, maar mindert rustig vaart. Soms stapt hij wel door, en heeeeeel soms draaft hij zelfs nog heel langzaam.

Zelf heb ik er ook geen problemen mee dat hij stilstaat als hij moet poepen.

Gelukkig geeft hij ook net zo goed aan als hij moet plassen, als je moet dan moet je. Maakt niet uit waar, hij stuur zichzelf al de bosjes in Haha! .

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-07 23:52

Liekie staat ook stil tijdens het poepen als ik stap. Als ik draaf stopt hij niet...
En plassen, hij houdt het heel lang op maar gaat dan voor mijn gevoel onregelmatig lopen maar er is niets aan te zien. Dus dan weet ik dat hij moet plassen Knipoog
Uiteindelijk gaat hij wel een keer stilstaan om te plassen maar dat duurt altijd vrij lang Boos!

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 05:25

Femcke staat ook altijd stil tijdens het mesten...soms kondigt het zich een beetje aan, gaat ze eerst wat langzamer, soms ook uit het niets op de rem Knipoog Nu is dat in een rit niet zo erg maar tijdens het springen bedenkt ze gerust vlak voor de sprong dat er nog even iets moet gebeuren voor ze er over kan Knipoog
Plassen tot nu toe helaas alleen in haar box...

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 06:59

Plassen doet Silence inderdaad ook alleen nog maar in de box.
Eens kijken of hij dat tijdens zo`n lange rit wel onder het rijden doet Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 07:12

Cloud loopt gewoon door, hoe nodig hij ook moet. Pas als we rustig stappen kan hij poepen. Wat dan ook met het nodige gekreun gepaard gaat Clown

Plassen doet hij heel goed, ik kan merken wanneer hij moet plassen en hij plast op commando. Naja nog niet helemaal maar als hij nodig moet kan het wel de doorslag geven om te plassen.

Mirabagh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 08:53

Denken jullie er wel aan dat je OP je paard de finish moet passeren!
Een paar jaar geleden is er een Duitse (ik meen in de klasse III of de lange II) wandelend met haar paard in de hand als eerste over de finish gegaan. Helaas voor haar is ze gediskwalificeerd.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-07 08:54

Dat heb ik inderdaad onthouden, dat dat moet Knipoog
Goed dat je het nog een keer doorgeeft OK dan!

rachelmarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-07 16:15

Eigenlijk is de beste leermethode altijd om eerst een wedstrijd of twee mee te gaan als groom, dan zie je zelf hoe alles verloopt en hoe je de dingen aan moet pakken. Maar goed, daar heb je nu niets aan.
Ik heb nog wel 1 tip voor je: loop op je eigen tempo en laat je niet meeslepen door anderen. Als dit wel gebeurd, let er in ieder geval wel heel goed op dat je paard dat tempo ook echt aankan en niet te hard voor zichzelf loopt (veel paarden hebben die drang wel, en dat is veel vermoeiender dan gewoon op je eigen tempo rijden, vooral in een kenningsmakkingsrit).