[WN] Eerst kijken en niet gelijk weg rennen, typisch western?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Allejandro

Re: Eerst kijken en niet gelijk weg rennen, typisch western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 08:06

MightyMike schreef:
Als je zelf reageert alsof er niets aan de hand is, zal je paard eerder geneigd zijn te denken dat het ook allemaal wel meevalt als dat je je er zelf ook druk om maakt en bij wijze van al een reactie bij het paard verwacht. Ze voelen jouw stress prima aan en zullen versterkt reageren.

Jij verwoord precies wat ik ook probeerde Tong uitsteken

car_oo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-07 09:31

eevita schreef:
[quote="

Ik ben vaak genoeg van quarters/paints/appaloosa's met westernzadel afgestuiterd, maar de laatste tijd zit ik vaker op een engels zadel en dan gaat t eraf stuiteren nog makkelijker..

dus toch het zadel Haha![/quote]

ja, t zadel... maarja bij gebrek aan een westernzadel en geld om 1 te kopen maar flink de kiezen op elkaar en doorzetten op een engels zadel haha. ik geloof dat ik onderhand al net zo vaak ben gevallen vanaf t engels zadel als in al die jaren western Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-07 18:25

spinninggirl schreef:
ik heb altijd met engelse paarden getraind en het is gewoon zo dat quarters en paints idd een cooler karakter hebben. (vrijwel de meeste dan) en ook ligt het veel/vaak aan de ruiter...

Volgens mij is het gewoon opvoeding.
Wij hebben vier verschillende paarden, die gewoon allemaal eerst kijken en dan rennen. Twee kwpn-ers, 1 half arabier en een quarter. Reageren min of meer hetzelfde.

Ik ken ook een Jazz (staat toch bekend als schikachtig kennelijk). Die is gewoon cool in de kop. Is zo opgevoed.

Het ligt m.i. voor een groot deel aan de eigenaar en de trainer en een klein beetje aan karakter.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 09:27

Zou het dan ook aan t zadel liggen dat er bij het westernrijden minder mensen van hun paard afvallen... : Knipoog Vraag ik me dan even af, en meng me even in de discussie met een zijsprong. Ik zie in de engelse ' wereld` er met enig regelmaat iemand van afvallen, en in de western`wereld` heb ik er nog nooit iemand van af zien vallen. zeker op t strand, met de kwpners was t altijd raak, minstens een per les/strandrit.
Echter, sinds een jaar of vier, vijf, kom ik ook op westernstallen - wedstrijden, en heb ik het nog nooit zien gebeuren..
Oja, nu lieg ik, drie jaar geleden in canada is een meisje afgevallen, maar omdat we over een omgevallen boom sprongen...
Mag ik jullie meningen-ervaringen??[/quote]

Dat idee heb ik wel! Als mijn merrie eens een keertje opzij springt zit ik nog precies hetzelfde en ben geen beugels kwijt, met mijn engelse zadel had ik dat nog wel eens ... maar ja, dat was ook een ander paard, dus helemaal vergelijken kan niet.

De knop vasthouden doe ik eigenlijk nooi als ik iets spannends zie, omdat ik dan juist het idee heb dat je dan iets aan je houding verandert en ik wil juist dat er niks aan de hand lijkt te zijn ... maar kan me voorstellen als je weet dat je paard zich nog wel eens kan omdraaien dat het dan wel een handig houvast is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 09:53

Verschil in benadering:

Ruiter A komt met paard langs iets waarvan het paard qua gedrag al aangeeft het 'eng' te vinden. Ruiter draai het het hoofd van het paard weg (want dan ziet ie het niet), zet de sporen er eens goed in en jaagd hem met de zweep er langs.

Ruiter B komt langs hetzelfde object en het paard reageert hetzelfde. Ruiter zet het paard op afstand stil en laat het kijken. "Dwingt' het dan middels een lichte beenhulp er dichter naar toe te lopen en zet het weer stil. Dit gaat zo door tot paard er aan durft te ruiken en er bij blijft staan kijken met een blik van 'was dit nou alles'.

Na enkele van dit soort ervaringen heeft ruiter A dus een 'vluchterig' paard, ruiter B heeft een coole kikker.

75% ligt dus aan de ruiter.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-07 09:56

Ben ik op zich met je eens, maar je paard moet dan wel stil blijven staan. Sommige willen dat niet eens en draaien meteen om, dan kom je aan het oefenen in stilstaan en kijken dus eigenlijk niet toe. Mijn merrie stopt ook netje (soms uit zichzelf als ze eerst goed moet kijken), ze draait zich rustig wat om, maar ik kan haar gewoon weer terugdraaien (ze kan perfect trail! Haha! ), en dan een stukje verder er naar toe. Maar het lijkt me met een paard dat meteen wegspurt gewoon een heel ander verhaal. En dan vind ik het toch een kwestie van karakter, hoe cool is je paard in z'n kop.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:00

Als een paard echt bang is dan hoeft het ook niet stil te staan, hij mag best 'wiebelig' zijn. Maar omdraaien en wegrennen is absoluut not-done. Dat is direkt terugdraaien en opnieuw er naar toe, tot de afstand waar hij zich in eerste instantie prettig voelt.
Natuurlijk moet de situatie wel veilig zijn en je moet er even de tijd in investeren, terwijl je eigenlijk allang op de hei had kunnen zijn Clown

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:11

We hebben ooit eens een heel lastig en gestressed dressuurpaard gezien waarvan de eigenaresse altijd zat te oeie en ai'en. toen zij op vakantie was moest degene die haar altijd les geeft ,hem rijden , een super cool en relaxed paard totdat hij ook ging zitten miepen en stressen.
Voor ons een extra leuk lesje in hoe je een coole bonk tot schijterige stresskip kunt transformeren hahaha

Zelf heb ik vanallles gereden en weet zeker dat er in de rassen verschil zit en daarbinnen heb je ook weer uitzonderingen Haha! een paard mag van mij best bang zijn en kijken en als het effe kan daarna gewoon weer verder stappen. Soms gaat die vlieger niet op en heb je je handen vol,maar of dat nou minder is bij westernpaarden of erger bij andere rassen?
Ik denk idd dat degene die erop zit er meer mee te maken heeft Bloos

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:16

DubbelDun schreef:
Verschil in benadering:

Ruiter A komt met paard langs iets waarvan het paard qua gedrag al aangeeft het 'eng' te vinden. Ruiter draai het het hoofd van het paard weg (want dan ziet ie het niet), zet de sporen er eens goed in en jaagd hem met de zweep er langs.

Ruiter B komt langs hetzelfde object en het paard reageert hetzelfde. Ruiter zet het paard op afstand stil en laat het kijken. "Dwingt' het dan middels een lichte beenhulp er dichter naar toe te lopen en zet het weer stil. Dit gaat zo door tot paard er aan durft te ruiken en er bij blijft staan kijken met een blik van 'was dit nou alles'.

Na enkele van dit soort ervaringen heeft ruiter A dus een 'vluchterig' paard, ruiter B heeft een coole kikker.

Niet mee eens. Knipoog Ik ben ruiter A met uitzondering van de sporen en het jagen met een zweep. Ik laat ze gewoon doorlopen maar vraag inderdaad stelling wég van het "enge".
Daardoor heb ik 3 paarden die overal normaal langslopen en die niet bij elke "eng ding" stil hoeven te staan om het op hun gemakkie te bekijken. Niet altijd is er ruimte om veilig te laten kijken en niet altijd is er ook tijd. En vooral is het niet altijd handig vooral van uit drag of galop. Stilstaan doe ik dan liever even niet. Clown
Ik wil dat mijn paarden mij vetrouwen dat het okee is, en gewoon doorlopen.
Ik heb 1 schrikkerig paard, maar die ik wel daardoor overal langs kan laten lopen zonder dat we stil moeten staan en 2 coole kikkers. Knipoog

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:23

DubbelDun schreef:

Ben ik niet met je eens:
Je kan al aan veulentjes zien of het renners* of zakkers* zijn Ja

* De renners wenden zich af van het gevaar; ze schrikken, gaan op de loop en kijken pas om als ze op veilige afstand van het gevaar zijn. Veilige afstand varieert van paard tot paard.
* De zakkers wenden zich in eerste instantie niet af van het gevaar; ze gaan op de rem, zakken een beetje door de benen (klaar om weg te springen), maar houden een blik gericht op het gevaar. Indien er geen verdere aanwijzingen volgen dat het daadwerkelijk gevaarlijk is zullen de zakkers juist richting het gevaar lopen om het te onderzoeken.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:50

Dan heb ik een zakker Lachen
Met wandelen buiten is het af en toe net een shetlander qua grootte, maar wegrennen :huh, wat is dat:D

Hoop dat ie met rijden straks net zo cool is Haha! Haha!

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:53

Hoe noem je een veulen dan die erop af gaat ?
Die van mij loopt erop af met een hoog opgeheven hoofd ,heel dapper en grappig om te zien
Is dat een loper Haha! Haha! ?

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 10:58

paintedblack schreef:
Die van mij loopt erop af met een hoog opgeheven hoofd ,heel dapper en grappig om te zien

Maak 'm op zo'n moment maar eens aan het schrikken Tong uitsteken

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:33

Wij hadden twee zakkers en twee renners. De zakkers zijn snorters geworden en de renners zakkers. Dat laatste duurt wel even, maar ik ben ervan overtuigd dat je vrijwel ieder paard kunt leren eerst te kijken en niet gelijk te rennen. "zakken" is immers de voorbereiding voor keihard wegrennen...

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:34

wel leuke omschrijving trouwens... iedereen weet gelijk wat je bedoelt met 'zakkers':D

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-07 16:35

Mijne doet ook cool maar isnie cool haha, hij heeft wel vlekken, telt dat?

Randypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 23:08

Wranglerbutt schreef:
DubbelDun schreef:

Ben ik niet met je eens:
Je kan al aan veulentjes zien of het renners* of zakkers* zijn Ja

* De renners wenden zich af van het gevaar; ze schrikken, gaan op de loop en kijken pas om als ze op veilige afstand van het gevaar zijn. Veilige afstand varieert van paard tot paard.
* De zakkers wenden zich in eerste instantie niet af van het gevaar; ze gaan op de rem, zakken een beetje door de benen (klaar om weg te springen), maar houden een blik gericht op het gevaar. Indien er geen verdere aanwijzingen volgen dat het daadwerkelijk gevaarlijk is zullen de zakkers juist richting het gevaar lopen om het te onderzoeken.

jeutje, wat een moeilijke woorden paard heb ik..... volgens jullie theorieen heb ik een zakkend bospaard cathegorie B (zelf maak ik er een C van...) Cool

Randypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 23:14

Jeddah schreef:
DubbelDun schreef:
Verschil in benadering:

ik ben ruiter C:
kom langs hetzelfde opject, doe net of ik het niet zie en laat dit ook fysiek heel duidelijk merken, m.a.w. ik verander nix: kop omdraaien, teugels oppakken, voeten in de beugels, been aan het lijf, verbaal allemaal "rustgevende praat houden, helemaal nix veranderen, zoals ik er op dat moment op zat zo ga ik er ook voorbij. Paard kijkt, houdt wat in, ik ga net zo lang door tot ze stopt. Dan ff geduld, gun haar de tijd om ff te kijken en dan druk ik rustig aan om weer verder te gaan. Geen verbaal of fysiek belonen, tis tenslotte nix bijzonders..... natuurlijk ver verderop wel klopje op haar kont dat ze gewoon super is! maar dat is ze altijd, dus ze is gewend aan klopje op haar billen te krijgen en te horen dat ze zo super is Haha!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 23:39

Wranglerbutt schreef:
paintedblack schreef:

Maak 'm op zo'n moment maar eens aan het schrikken Tong uitsteken

ik vind jou gemeen Nagelbijten / Gniffelen *LOL* *ziet het voor zich*

kheb eentje die afwisseld, de ene keer ''zakt'' ze wat maar loopt wel door als ik even zeg van 'door' (hoef zelfs geen druk te geven) de andere keer draait ze op de achterbenen en rent ze weg. Dan moet ik haar even laten kijken want anders gaat ze er niet langs door. Maar als ik voel dat ze gewoon twijfeld rij ik haar er ook gewoon doorheen.

edit; ik ben dus idd ook ruiter c. Houd rekening met het paard. Als ze aan geeft dat ze eventueel wel door wil op voorwaarde dat ik zeg dat het oke is dan gaat ze door, amar is ze écht bang dan mag ze kijken van me. Als ik echt bang ben van iets wilk ook eerst de tijd krijgen om te weten wat het is. En ik zou er ook niet langs door gaan voor ik er van overtuigd ben dat het niet bijt.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 23:52

Mijn nrpser doet precies hetzelfde hoor, net als haar zoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-07 23:57

Geen enkel paard op de manege wordt western bereden, maar er zitten er toch echt tussen die meteen wegrennen.. en ook die eerst even kijken.. het verschilt dus wel. Natuurlijk kan het ene ras van zichzelf wel wat 'cooler' zijn en het andere ras wat meer 'heethoofd', maar het is niets om je op vast te pinnen..

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 00:08

Ik denk dat het zowel met ras als persoonlijk karakter te maken heeft.
De quarter staat erom bekend een stuk cooler te zijn dan het kwpn (mede dankzij het beschermingsbeleid van nederlandse fokkers van het kwpn, het was echt niet nodig geweest), maar gaat niet altijd op, je heb heefthoofdjes van quarters en het 'ideale' kalme kwpn-er.
Ik heb inmiddels enorm respect voor de nonius betreft karakter en sport, maar ook daar heb je weer uitzonderingen op.
Dus ja.. wat is waarheid.

Carantona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-07 09:16

paintedblack schreef:

Ja, als ik m laat schrikken word het een ploeger hahahaha maar nu weet ik nog steeds niet of het een zakker of een renner is
eerst lopen en dan rennen , ik denk dat het een zakloper is hihihi