[WN] Quarters niet op de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 15:59

Heel er geweldig al die reacties van jullie, maar jullie gaan voorbij aan het feit dat jullie het over EIGEN paarden hebben.
Zodra de paarden waar het hier in eerste instantie om gaat zijn verkocht kan de nieuwe eigenaar ze zo veel op een wei slingeren als hij of zij zelf wil.
Ik begrijp niet dat niemand het verschil snapt tussen een duur sportpaard voor de verkoop en een eigen paard (kan ook en duur paard zijn).
Ga je zelf eens na als je voor tonnen paarden hebt staan, je hebt er in geinvesteerd en ze moeten worden verkocht want dat is jou boterham. Je kunt ze niet uitgebreid gaan verzekeren want dat is schandalig duur. Zou jij dan niet wat voorzichtiger met ze omspringen en denken de schade van het nu niet buiten staan halen ze dubbel en dwars weer in??? Want deze dieren staan niet hun hele leven te koop! Hoog uit een maand of twee. Dus waar praten we nou over????

Adrienne

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 18:21

Ook de dure paarden van anderen, de dekhengsten, de 'handelspaarden' gaan hier wel gewoon de weide op.....
Ik snap het verschil ook niet tussen eigen dure paarden en dure verkoop-sportpaarden of dure paarden van klanten......

Gisela

Quarters op de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-02 21:31

Of het kostbare paarden zijn of niet.... dat doet er volgens mij nog niet eens zoveel toe....

En daarbij wat is kostbaar? Kostbaar in prijs of in gevoelswaarde? Blessure bij in de weide of bij het trainen (wat net zo makkelijk kan gebeuren)?. Paarden zijn paarden en ze zijn kwetsbaar. Ik zeg altijd maar zo: "Een gezond paard kopen is een ding maar om een paard gezond te houden....." . Er kan zoveel gebeuren met zoveel dingen, is dan die wei het enige wat 'gevaar' zal opleveren?....

Groetjes, Gisela

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 13:55

Citaat:
Je begrijpt me verkeerd, ik zag hier staan dat een paard niet gelukkig is als hij niet buiten komt of dat het dierenmishandeling is, dat vind ik amateuristische gedachtes, want je hebt paarden die je niet naar buiten kunt zetten zonder blessures, iedereen wil zijn paard natuurlijk lekker naar buiten hebben maar soms kan dat gewoon niet! Sommige kunnen/willen dat niet begrijpen.

Omdat wij besloten hebben dat een paard een rijdier is Schijnheilig , terwijl het van nature in een kudde in de vrije natuur leeft, zou het paard dus gelukkig zijn met het werk wat hij krijgt en hoeft niet zo nodig in de wei Frusty . Echt niet! Als wij zo nodig op een paard willen zitten, hoe duur of goedkoop ook....., zullen we ervoor moeten zorgen dat het dier daarnaast zoveel mogelijk in z'n natuurlijke waarde gelaten wordt. Buiten op de wei dus!! Gelukkig dat mijn (peperdure B) ) merrie dagelijks in een kudde in de wei staat. Als ik wil rijden laat ze dat prima toe, maar heeft daar wel zo haar eigen gedachten over Slapen .
Mijn veulen (waar inmiddels een bedrag voor geboden is waar je van gaat duizelen Bloos ) staat met een groep leeftijdsgenoten in de veulenopfok. Het zou heel vervelend zijn wanneer hij hierdoor een blessure oploopt Huilen . Maar als dat gebeurd heb ik tenminste geprobeerd hem op een natuurlijke manier groot te laten worden en dat is mij heel wat waard!!

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 15:32

Maar wat zouden jullie doen met een paard van tonnen? Zetten die jullie ook buiten?

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 16:15

Steef schreef:
Maar wat zouden jullie doen met een paard van tonnen? Zetten die jullie ook buiten?

YEP

Sorry voor de oneliner....

(Wie geeft nou een paar ton uit voor een paard?? Ik zou er niet eens op durven rijden, stel je voor dat ie struikelt en gewond raakt..... Schijnheilig
Of laat je 'm dekken op een fantoom, glijdt ie uit en breekt ie zijn rug.....of dekt op natuurlijke wijze een merrie en krijgt een SOA..... Extreme duivel
of of.......zo'n dier zou je geen normaal leven kunnen aanbieden want stel je voor dat..... Lips are sealed )

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 16:48

Absoluut, ook een paard van tonnen gaat naar buiten!!!!

merelberfe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 17:07

ik vind het echt belachelijk dat ze niet naar buiten mogen. Een paard hoort gewoon lekker in de wei, vooral sportpaarden vind ik.
Een paard wordt lekker fris in zijn koppie als ie even 'paard' mag zijn.
Ik weet van Stal Burg dat ze ook gewoon nu hun fokpaarden buiten hebben staan- Burg's Samantha zie ik nu elke dag lekker in de wei als ik langs SB rijd.
Ook hebben ze hun hengst vaak buiten staan dmv een loopstal. Dit zijn toch ook geen goedkope paarden (vooral Samantha niet) maar ze zijn gewoon lekker buiten. zo hoort het ook.

Jan_324

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 17:45

Volgens mij is Burg's Samantha allang met pensioen, dus die heeft alleen nog maar waarde als fokmerrie.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 18:08

Tijdens de MKZ hebben we hier goed kunnen merken wat 24/7 op stal doet met een paard. 3 maanden konden we geen kant op en mochten de paarden ook niet in de wei. Man o man, dolle bende, vreselijk zure paarden en bijna met gevaar voor eigen leven probeerde er nog iemand te rijden. Nee hoor, mijn paard (wat overigens onbetaalbaar is Lachen ) gaat gewoon naar buiten, zoveel mogelijk. Juist hierdoor heb ik de minste kans op blessures.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 18:11

ik zou ze gewoon naar buiten gooien desnoods als je bang bent voor dat ze een trap krijgen van een ander lekker in een eigen stukkie maar ik houd ze niet binnen!!!

merelberfe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-02 19:00

weet niet of Samantha met pension is. weet wel dat ze afgelopen seizoen nog gewoon meeliep.
iig heeft ze ook als Fokmerrie nog veel waarde. Ben (bedrijfsleider) zei dat er vorige maand nog een flink bedrag op haar geboden is.

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 09:23

Steef schreef:

Yeps, die dochter van Klimke heeft ook van die dure knollen op stal staan. Vroeger kwamen die ook nooit buiten, maar nu wel. Ze vindt het zo jammer dat ze dit niet aan haar vader kan laten zien. ze heeft namelijk gemerkt hoe die paarden er door vooruit zijn gegaan in hun humeur en hun prestaties. En die paarden van veel topruiters gaan ook in de wei. De paarden die NIET inde wei loskomen, komen wel minstens 3 tot 4x per dag buiten. Een keer aan de stapmolen, een keer aan de hand grazen, een keer training, soms zelfs 2 x korte training.

Colinda

naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-02 21:42

hoi,

Ook onze paarden & pensionpaarden gaan élke dag naar buiten Knipoog

Regelmaat, aandacht, goed voer etc. etc. dragen allemaal bij aan het 'welzijn' v. je paard, alsmede dus dan ook zijn prestaties !!! Cool

Het paard hoeft er niet onder te lijden, wat wij zonodig willen.. schoon... geen risico.... en dus ook geen 'paard' zijn...

Dus wat mij betreft; ijzers of geen ijzers... duur of goedkoop paard... lekker de wei in !!!
Tenzij je een paard zou hebben die de rest (bijv. met ijzers) loopt te 'meppen'.... dan heb je een probleem, maar is nog geen reden voor ons om die dan binnen te houden.... ik ga op zoek naar eentje waar die dan wél mee overweg kan Haha!

groetjes Jolanda

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 08:12

Maar wat nu als een pensionklant zijn paard absoluut niet naat buiten wil hebben Verward

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 09:58

Als een pensionklant dat niet wil, lijkt mij dat het dan ook niet gebeurt. Ik kan me ook voorstellen dat er mensen zijn die bepaalde paarden er niet bij willen hebben in de groep, paarden met erg losse voetjes bijvoorbeeld..

Maar nu een ander punt, ik begrijp dat de meesten hier gezegend zijn met stalling met wei, maar wat als er geen weidegang is? Is dat dan per definitie een soort van mishandeling??? Want zo komt het af en toe wel over. Gelukkig is mijn paardje nu ook in de luxepositie dat ze iedere dag de wei op gaat, wat overigens wel ophoud als het weer te slecht wordt, maar er zijn met name in de randstad natuurlijk genoeg stallen die geen weidegang hebben... wat dan? Losgooien in de bak? Dat kan ook niet altijd, vooral als je een normale baan hebt en alleen tussen 18.00 en 22.00 uur op de manege terecht kan....is het dan echt heel erg dat zo'n paardje niet iedere dag losloopt?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 09:59

hm, dubbel....
Laatst bijgewerkt door Cer op 08-10-02 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Gisela

Weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 10:11

Als een pensionklant niet wil dat het paard buiten komt, om wat voor reden dan ook, dan komt het paard dus niet buiten. Het is zijn/haar paard en iedereen beslist dat voor zichzelf.
Daarbij, onze paarden mogen in de wei maar wel alleen. Er zijn diverse weiden en er staan altijd wel paarden naast, gescheiden door schrikdraad maar wij willen ze niet in een kudde. Onze paarden hebben ijzers onder en sliding plates achter, mochten ze een keer uithalen naar een ander paard in de kudde, dan kunnen ze dit paard behoorlijk verwonden met de plates. Dat willen we dus niet. Wij willen ook niet dat onze paarden geslagen worden door een ander en daarom staan ze gewoon alleen.
Ze staan overigens op de wei met pees- en kroonrandbeschermers om.

Als er bij stal geen weidegang is dan heb je niet heel veel keus. Inderdaad is een oplossing bijvoorbeeld na het rijden nog even lekker laten rollen in de bak, als het kan losgooien in de bak, of aan de hand na het rijden even naar buiten lopen om het paard wat te laten grazen....
Er zit dan niet veel anders op.

Groetjes, Gisela

Groetjes, Gisela

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 10:26

Ik ga gewoon niet naar een stal zonder weidegang. Ik vind dat net zo'n belangrijke vereiste als het voeren.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 10:53

Desiree schreef:
Ik ga gewoon niet naar een stal zonder weidegang. Ik vind dat net zo'n belangrijke vereiste als het voeren.

Hm, als ik die opvatting ook zou hebben moet ik ook maar naar brabant verhuizen, daar zijn dan waarschijnlijk stallen met weidegang voor t uitzoeken, zonder wachtlijst, ...of mn paard verkopen.... ??

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 11:01

Cer schreef:
Hm, als ik die opvatting ook zou hebben moet ik ook maar naar brabant verhuizen, daar zijn dan waarschijnlijk stallen met weidegang voor t uitzoeken, zonder wachtlijst, ...of mn paard verkopen.... ??

Vreselijk! Jij woont zeker in de randstad! Ik zou verhuizen! Mij krijg je met geen stok naar de randstad toe!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 11:07

Desiree schreef:
Vreselijk! Jij woont zeker in de randstad! Ik zou verhuizen! Mij krijg je met geen stok naar de randstad toe!

Ja inderdaad, vandaar dat ik me afvroeg of het werkelijk zo vreselijk is als paarden geen weidegang hebben. Er staan toch behoorlijk wat paarden in de randstad.. Of ze zouden het vanuit het oogpunt van dierenwelzijn moeten verbieden om in de randstad paarden te houden??

Maar goed, gelukkig heb ik in deze 'concrete jungle' met een hoop mazzel toch een plekje gevonden wat ook nog aan te rijden is met de auto, waar wel weidegang is. Maar om de eigenaren die deze mogelijkheden niet hebben, zo te 'veroordelen' vind ik ver gaan. Het heeft mij ook jaaaaren gekost om dit te vinden.
En dan is het nog zonder de 'luxe' van 1 weiland per paard wat ik een stukje terug las. Deze stal heeft behoorlijk wat grond (ruim 20 ha) maar er staan toch gewoon koppels op. Om 50 paarden een apart weitje te geven is gewoon niet te doen....

Sja... verhuizen is helaas nog geen optie.... je kan nou eenmaal niet alles hebben helaas.... Huilen

Gisela

Weidegang

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 13:56

Hoi Cer,

Wij hebben ook gruwelijk geluk waar we staan. De paarden die in een kudde mogen (van de eigenaren) en kunnen, staan bij elkaar. De paarden die apart moeten, gaan gewoon apart. De ene keer kunnen ze wat langer op de wei staan dan de andere keer, maar naar buiten komen ze. Dit is een prive/pension-stal, van oorsprong voor dressuur/springen/ mennen, en wat handel en training van deze paarden. Inmiddels staan er ook 9 quarters. Goede bodem in de binnen- en buitenbak (formaat 25-50), ook om de sliding stops te oefenen. Er wordt gevoerd en gemest en de paarden worden voor je buiten gezet en weer binnen gehaald. Prima geregeld voor 143 euro of voor stallen op witte krullen 183 euro.

Ik val geen mens af die hun paarden niet buiten kunnen zetten, we zijn lange tijd in die omstandigheid geweest, het is jammer maar niets aan te doen, dan moet je wat andere dingen verzinnen voor je paard om hem een beetje vrijheid te geven. Maar, ik ga voortaan alleen nog op zoek naar stallen waar deze mogelijkheid aanwezig is. Dus maar hopen dat ik nooit meer naar de randstad hoef te verhuizen......

Groetjes, Gisela

Monnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 19:34

Ook ik sta met mijn paard in de randstad en hoewel het zoeken is (en behoorlijk wat duurder dan in het voorgaande berichtje), kan ik hier in de buurt heel wat plekken opnoemen waar weidegang bij is hoor.
Net als bij Desiree is dat voor mij een vereiste bij het zoeken naar een stal. Voor mezelf hoef ik dan niet perse een binnenbak, maar een aantal dingen voor mijn paard vind ik gewoon essentieel.
Ik wil niemand veroordelen die niet zo gelukkig is om een stalling met weidegang te vinden, maar ik vind echt dat een paard in de wei hoort!!
Ik vind het al vervelend genoeg dat ze in de winter minder uren buiten staan dan zomers.
Nogmaals als je een paard hebt voor jouw plezier, moet je er ook voor zorgen dat hij/zij verder een zo natuurlijk als mogenlijk is paardwaardig bestaan heeft!!

Colinda

naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-02 20:01

Hoi,

Ja.... ook al zou je als pensionhouder nog zó graag het 'pensionpaard' buiten willen zien... maar het paard is niet v. jou....

Daar kun je dus weinig aan doen... maar ik probeer ze toch wel (op subtiele manier Knipoog )duidelijk te maken hoe belangrijk het voor een paard is Haha!
Maar dat is denk ik, ook 1 v/d moeilijke dingen... aan de ene kant het beste willen (waarvan jij denkt dat dat het beste is Scheve mond ) en aan de andere kant mekaar in de waarde kunnen laten over het 'houden v. paarden' ...
Valt soms ook niet mee... als je de gehele dag tegen zo'n 'sneu' paardje aan moet kijken... maar je kunt niet anders dan het 'naast je neer te leggen'.... anders zou de last ook te zwaar worden, als pensionhouder (in mijn geval wel tenminste...) Knipoog

Met hengsten is al een ander verhaal.. die kunnen niet in de kudde... en sommige hengsten die apart in de wei gaan (waar bijv. 'smorgens de anderen gelopen hebben), worden hier, door al die luchtjes niet rustiger, maar juist drukker van...
Dus voor deze moet dan ook weer een 'andere' oplossing gezocht worden... dus zijn 'eigen' stukkie... of paddock o.i.d.

groetjes Jolanda