[WN] Even hardop nadenken over de westernsport/toekomst

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PeterV

Re: Even hardop nadenken over de westernsport/toekomst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 09:29

Jeddah schreef:
Maar goed, je zegt dus, de rassenverenigingen hoeven zich niet aan te sluiten, alleen de WRAN, Cowgranny? Knipoog

Een klein jaar heb ik al aangeven dat zoals het hier boven verwoordt wordt dat dit in Duitsland dus het geval is. Daar is de EWU aangesloten bij de KN, de Duitse KNHS zeg maar, die als een soort van rij vereniging functioneert voor de rasverenigingen.

Dit zal in mijn beleving voor leden die de sport bedrijven met een ras, één extra lidmaatschap in houden boven op het lid maatschap wat je er zo en zo al bij krijgt, als jij je ding alleen nog naar onder de vlag van mag uitvoeren.

Ja, dit is ook een optie, de reiners volgen, lidmaatschap van de rijvereniging erbij plus de KNHS. Ook goed.

Dus geen wij gevoel, wij de Federatie, maar het ik gevoel, kost wat het kost.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 09:34

Je kunt je natuurlijk ook afvragen wat er zo "wij" is aan de Federatie Bloos .
De situatie in Duitsland lijkt me een heel logische Bloos .

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 10:35

Mac schreef:
Je kunt je natuurlijk ook afvragen wat er zo "wij" is aan de Federatie Bloos .
De situatie in Duitsland lijkt me een heel logische Bloos .

Wij Federatie, okay daar ga ik,

Instromen als een soort van Facilitair bedrijf, heeft als groot voorbeeld dat het geld wat terug vloeit naar de Federatie van het per lid betaalde lidmaatschap, uiteindelijk ook jou club, wat de Federatie is, elke vereniging is namelijk daarin gelijk, breed ingezet kan worden voor de Nederlandse western wedstrijd sport, de ontwikkeling daarvan. Dus de Federatie is opgezet om hierover samen na te denken, hoe je onze sport van laag naar hoog breder kan ontwikkelen.

Hup, even de rassen en sportonderdeel gerichte verenigingen weg denken, dan zal het geld dus terecht gaan komen bij één vereniging, die daarmee als het ware alleen de richting zou gaan kunnen bepalen wat er met het terug gevloeide geld gebeuren gaat, en die tevens dan ook de rijvereniging gaat worden voor, waar je ook lid van moet zijn.

Dus, BV de NQHA zou dus de rijvereniging kunnen worden voor de Quaters binnen de Federatie, die verticaal instroomt bij de KNHS, let wel, wanneer dit nodig zal zijn, dus scheelt dit een NQHA lid, lid te worden van een rijvereniging die dezelfde sport beoefend.

Is dit nou zo moeilijk te begrijpen, de Federatie is er dus voor jou als lid van een vereniging die volledig haar identiteit kan behouden op deze manier, waarbij het nieuw ontwikkelde wedstrijd programma, dat als basis het 5 level systeem is, jij je ding kan blijven uitvoeren zoals je dat gewent zij onder de open structuur van je moedervereniging, terwijl je niet nog een lidmaatschap opgedrongen krijgt, als wij met onze sport niet onder de grootste sport bond meer uit kunnen.

Dit kan dus de kracht worden van de Federatie wanneer de wijsneuzen, de sport die wij beoefenen breed met elkaar gaan wegzetten, zodat je in mijn beleving volwassen kan gaan worden zoals die in andere takken van de hippische sport zo gewoon is.

Het logische gevolg zoals in Duitsland, is uiteindelijk aan u.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 11:11

Ruim 180 verenigingen hebben zich in de afgelopen maanden aangemeld voor de ondersteuning van de KNHS bij het verkrijgen van het Veiligheidscertificaat. Dit certificaat is vanaf 1 januari 2008 verplicht voor de accommodaties waarvan de betreffende verenigingen gebruik maken.. Het Veiligheidscertificaat voor hippische accommodaties wordt afgegeven door de Stichting Veilige Paardensport en is alleen verplicht voor indooraccommodaties.

Nog zo’n jeuk artikel wat mijn bezig houd als voorzitter van de grootste western vereniging van Nederland. Hoeveel indooraccommodaties waar wij met zijn allen wedstrijden rijden door het Nederlandse hebben dit veiligheidscertificaat al?
Wat voor gevolgen heeft dit, juridisch gezien, bij een ongeval, voor bestuurders die deze ontwikkelingen eigelijk in de wind slaan?
Denken wij binnen het western rijden aan dit soort van regelgeving te ontkomen?
Hoe groot wordt de macht van de hippische bond?
Tegen de verplichting van de cap, nen 1384, kon ik nog wat tegenover zetten, loopt ook een onderzoek naar, maar hoe moet ik hiermee om te gaan?
Ben tenslotte de eind verantwoordelijke, en dat zijn mijn collega’s in de zelfde functie als voorzitter ook. Ras en of moedervereniging even daar gelaten, dit wordt de Nederlandse wetgeving, voor de sport zijn wij maar al te vaak afhankelijk gezien het weer in ons kikkerlandje van een indooraccommodatie.

Help mijn maar meedenken, of geef mijn tools in handen dat ik dit op mijn schouders meedragen kan, wedstrijden toe te laten op accommodaties die niet voldoen aan de veiligheid, want daar komt het op neer.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 11:50

PeterV schreef:
Is dit nou zo moeilijk te begrijpen, de Federatie is er dus voor jou als lid van een vereniging die volledig haar identiteit kan behouden op deze manier, waarbij het nieuw ontwikkelde wedstrijd programma, dat als basis het 5 level systeem is, jij je ding kan blijven uitvoeren zoals je dat gewent zij onder de open structuur van je moedervereniging, terwijl je niet nog een lidmaatschap opgedrongen krijgt, als wij met onze sport niet onder de grootste sport bond meer uit kunnen.

Ja, dat is moeilijk te begrijpen voor mij, want het levelsysteem dat je hier noemt is WRAN-specifiek, niet Federatie-specifiek. Het zal nooit terug te zien zijn bij de rassenverenigingen, omdat die een andere "baas" hebben en zullen houden.

Begrijp me niet verkeerd: ik ben niet tégen de Federatie an sich maar de Federatie zal nooit alle westernelementen binnen Nederland in zich op kunnen nemen. Dat is gewoonweg niet mogelijk.

Dat veiligheidscertificaat van de KNHS zie ik meer als een soort chantagemiddel. Niet echt charmant.

De KNHS blijft voor mij toch een ongrijpbaar en log iets en precies wat je zegt: er zullen nog meer regeltjes komen waar iedereen zich aan dient te houden. Moet je je dus als gemiddelde westernruiter bezig gaan houden met:
- regels van je rassenvereniging
- regels van de WRAN
- regels van de Federatie
- regels van de KNHS
En ik was al Ziek

Onvermijdelijk misschien wel ja, maar "leuk" ... neueueuehhh ...

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 12:13

Mac schreef:
Ja, dat is moeilijk te begrijpen voor mij, want het levelsysteem dat je hier noemt is WRAN-specifiek, niet Federatie-specifiek. Het zal nooit terug te zien zijn bij de rassenverenigingen, omdat die een andere "baas" hebben en zullen houden.

Even een stukje uit mijn toespraak op de ALV,
Daarom graag straks uw stem voor deze actie die bepaalt of de Federatie voortgaat in een gezamenlijk programma (dus voor de Nederlandse Westernverenigingen) of maakt dat de WRAN alleen voor zich gaat.

Jongstleden Federatie vergadering heb ik aangegeven, dat Wran licentie, ook een Federatie licentie zou kunnen worden, verder is het aan jou voorzitter om dit te verwoorden naar de leden.

Mac schreef:
Begrijp me niet verkeerd: ik ben niet tégen de Federatie an sich maar de Federatie zal nooit alle westernelementen binnen Nederland in zich op kunnen nemen. Dat is gewoonweg niet mogelijk.

Waarom niet, leg mijn dat is uit

Mac schreef:
Dat veiligheidscertificaat van de KNHS zie ik meer als een soort chantagemiddel. Niet echt charmant.

De KNHS blijft voor mij toch een ongrijpbaar en log iets en precies wat je zegt: er zullen nog meer regeltjes komen waar iedereen zich aan dient te houden. Moet je je dus als gemiddelde westernruiter bezig gaan houden met:
- regels van je rassenvereniging
- regels van de WRAN
- regels van de Federatie
- regels van de KNHS
En ik was al Ziek

Onvermijdelijk misschien wel ja, maar "leuk" ... neueueuehhh ...

Charmant of niet, je krijgt er mee te maken, wanneer weet ik niet, kan ik niet inkoppen, dus voorbereid wezen is mijn missie.
Je genoemde rijtje kort ik iets in, als je het niet erg vind.
- regels van je rassenvereniging en rijvereniging
- regels Federatie zijn de regels van je ras en of rijvereniging
- regels van de KNHS

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 12:23

Het "waarom" heb ik al uitgelegd volgens mij Knipoog

Je rijtje klopt niet helemaal. Voorbeeld: op de site van de DPHC staan nu alleen de door hen georganiseerde wedstrijden. Dat zijn er 3. Maar er zijn in totaal 5 officiële wedstrijden voor Paints. De andere twee worden door de Federatie georganiseerd en daarmee val ik als Paintruiter dus onder de regels van de Federatie. De communicatie mbt de westrijden is ook gescheiden, wat ik (persoonlijk dus he) heel verwarrend vind. Ik krijg daar nou niet echt het "wij" gevoel van.

Maar goed, we dwalen af van het eigenlijke onderwerp.

En nu ga ik even wat anders doen hoor Haha! .

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 14:07

Mac schreef:
Het "waarom" heb ik al uitgelegd volgens mij Knipoog

Je rijtje klopt niet helemaal. Voorbeeld: op de site van de DPHC staan nu alleen de door hen georganiseerde wedstrijden. Dat zijn er 3. Maar er zijn in totaal 5 officiële wedstrijden voor Paints. De andere twee worden door de Federatie georganiseerd en daarmee val ik als Paintruiter dus onder de regels van de Federatie. De communicatie mbt de westrijden is ook gescheiden, wat ik (persoonlijk dus he) heel verwarrend vind. Ik krijg daar nou niet echt het "wij" gevoel van.

Maar goed, we dwalen af van het eigenlijke onderwerp.

En nu ga ik even wat anders doen hoor Haha! .

Als jij even wat anders doen gaat geeft ik wel antwoord omdat wij niet afdwalen.

3 shows georganiseerd door je rasvereniging en 2 shows dus door de Federatie die dit overlaat aan de SWRN ivm risico spreiding, je kan je voorstellen als je een show organiseert alleen voor je eigen club dat dit veel minder risico met zich zal meebrengen dan als je dit voor de hele buts zal doen. Dus ook voor dit is de Federatie dus een slimme zet, omdat ik mijn niet aan de indruk kan onttrekken dat wij ruiters graag een aantal malen per jaar de groot opgezette shows willen, dus ook hier wij gevoel ruiters, de Federatie.

Kijk dat je nu bestuurders hoort roepen, over inspraak op dit soort van shows, kan je weer weg zetten tegen die leden die achteraf gaan roepen, als de ALV geweest is, waarbij deze niet bij aanwezig waren. Dus dit is ook gewoonweg een kwestie van de agenda in de gaten houden. Vijf voor twaalf nog je ding willen regelen op zo’n groots opgezette show, daar kan je van op je vingers van natellen, dat dit lastig zal zijn.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 15:07

dofuzz schreef:
t

samenwerken binnen een overkoepelend orgaan vind ik aangewezen maar opgaan in is niet noodzakelijk een goede zaak. idealiter zou een vereniging als de WRAN financieel gesteund moeten worden door de verschillende western discipline en rasverenigingen want hier gebeurt de eerste werving. ik blijf erbij dat de WRAn enerzijds TE laagdrempelig wil zijn zodat je op die shows deelnemers ziet die helemaal niet klaar zijn om wedstrijden te rijden en niet bepaald een goede indruk nalaten bij de leek en anderzijds neem ik een frustratie waar omdat binnen de verschillende disciplines de topruiters afstand nemen van de WRAN.

eigenzinnigheid en zelfvertrouwen zijn goede eigenschappen tot wanneer het TE wordt en een doel op zich.

Misschien ben ik wel veel te zakelijk en kom daarom niet zo op één lijn, hoe jij het in dit geval stelt.
Binnen een andere organisatie zijn momenteel 50.000 beginnende ruiters actief, die daar vanaf hun eerste stappen op het paard terecht kunnen, noem dit maar geen markt..
Het is jou goed recht de Wran te laagdrempelig te vinden, maar mijn inziens vraagt de markt hierom, en wil je als westernafdeling groeien, zal je deze markt ook wat moeten bieden.

Hiermee speel je de organisatoren weermee in de kaart, en ook die topruiters die nu afstand nemen, maar vaak door het geven van lessen hun geld verdienen, dus stimuleer je uiteindelijk de gehele branche ermee, die nou zovaak gefrustreerd is omdat groei uit blijft.
Kortom breekt hier de zelf gekozen kundigheid ons op?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 19:04

PeterV schreef:
Kijk dat je nu bestuurders hoort roepen, over inspraak op dit soort van shows, kan je weer weg zetten tegen die leden die achteraf gaan roepen, als de ALV geweest is, waarbij deze niet bij aanwezig waren. Dus dit is ook gewoonweg een kwestie van de agenda in de gaten houden. Vijf voor twaalf nog je ding willen regelen op zo’n groots opgezette show, daar kan je van op je vingers van natellen, dat dit lastig zal zijn.

Hier snap ik niks van Peter, wat bedoel je te zeggen?

Stookly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 09:42

Donders interessant allemaal...
Een vereniging heeft naast de taak om activiteiten voor haar leden te organiseren, ook de taak om de belangen van de leden en in bredere zin het belang van in dit geval de westernsport te behartigen. De KNHS is nu eenmaal DE bond die de belangen van paardensportend Nederland behartigt op nationaal niveau. Daar kan westernrijdend Nederland volgens mij niet omheen. Dus in mijn ogen is het logisch dat verenigingen waar de klemtoon ligt op western zich verenigen (FNW) en lid worden van de KNHS. Het is volgens mij tactisch niet slim om de KNHS links te laten liggen. Als westernrijdend Nederland dat wel doet, dan zal het met eigen middelen moeten proberen vorm te geven aan de belangenbehartiging van westernrijdend Nederland op hogere niveau en onstaan er in het gunstigste geval parallele structuren. Dat is volgens mij niet in het belang van de leden van verenigingen zoals de WRAN, want uiteindelijk betalen de leden de kosten voor het opzetten van die parallele structuren. Zonde van het geld. En aangezien er al een KNHS Reiningvereniging bestaat, waarom dan niet een KNHS Pleasurevereniging of KNHS Westernvereniging? De KNHS hebben regioconsulenten die de belangen van paardrijdend Nederland in de regio behartigen, ook de belangen van westeren rijdend Nederland. Want wij western ruiters maken toch ook gebruik van ruiterpaden? Hun hulp kan ook ingeroepen worden als b.v. een gemeente in onze ogen paard/ruiter onvriendelijk beleid ontwikkelt of als een western manege met een gemeente of provincie overhoop ligt. Omdat ik mijn koetsiersbewijs heb, ben ik al lid van de KNHS en ontvang per kwartaal het blad PaardenSport. Daarin las ik onlangs in de rubriek 'Vragen aan' een brief van een dressuurruiter die informatie vroeg over de westernsport. De verantwoordelijke voor Topsportzaken van de KNHS geeft daarop netjes antwoord. Met andere woorden het zou goed zijn voor westernrijdend Nederland als het meer zichtbaar wordt voor paardrijdend Nederland. En dat kan via de KNHS!
En nu even genoeg over dat het in het belang is voor de westernsport om zich te verenigen en lid te worden van de KNHS. Daar hebben de leden baat bij en de westernsport in het algemeen. Dat staat voor mij buiten kijf.

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 09:55

PeterV schreef:
Ruim 180 verenigingen hebben zich in de afgelopen maanden aangemeld voor de ondersteuning van de KNHS bij het verkrijgen van het Veiligheidscertificaat. Dit certificaat is vanaf 1 januari 2008 verplicht voor de accommodaties waarvan de betreffende verenigingen gebruik maken.. Het Veiligheidscertificaat voor hippische accommodaties wordt afgegeven door de Stichting Veilige Paardensport en is alleen verplicht voor indooraccommodaties.

Denken wij binnen het western rijden aan dit soort van regelgeving te ontkomen?
Hoe groot wordt de macht van de hippische bond?
Tegen de verplichting van de cap, nen 1384, kon ik nog wat tegenover zetten, loopt ook een onderzoek naar, maar hoe moet ik hiermee om te gaan?
Ben tenslotte de eind verantwoordelijke, en dat zijn mijn collega’s in de zelfde functie als voorzitter ook. Ras en of moedervereniging even daar gelaten, dit wordt de Nederlandse wetgeving, voor de sport zijn wij maar al te vaak afhankelijk gezien het weer in ons kikkerlandje van een indooraccommodatie.

Help mijn maar meedenken, of geef mijn tools in handen dat ik dit op mijn schouders meedragen kan, wedstrijden toe te laten op accommodaties die niet voldoen aan de veiligheid, want daar komt het op neer.

Als dit de wet is vanaf 2008, gewoon niet meer toe staan, simpel toch.
Alle accomodaties die wedstrijden willen organiseren moeten gewoon zorgen dat ze hun zaakjes goed geregeld hebben.
Ben er ook wel van overtuigd dat de meeste dit doen.
Dat de paardenhoudererijen met agrarische bestemming en illegale kantines ooit een halt toegeroepen krijgen is al jaren een feit, alleen wanneer dit precies zal zijn??

Ik zit op dit moment in een denktank van de regio (gemeentes, LLTB) betreffende de grondbestemming van de paardenhouderij, wat is recreatief, wat is agrarisch??
De raad van staten heeft kort geleden het standpunt ingenomen dat paarden trainen van derden niet agrarisch is, les geven niet agrarisch is.(wedstrijden organiseren en kantine houden is alanger uitgesloten)
Probleem is dat 95% van de bedrijven die zich met bovenstaand bezig houden agrarische bedrijven zijn.
Zoals het er nu uitziet zullen er verschillende vormen van agrarische bestemmingen gerealiseerd worden, bv agrarisch+r (beperkte recreatieve bestemming).
Ik kan hier nog wel langer over door leuteren.
Wat ik duidelijk wil maken dat de KNHS wel een veel kan roepen, maar de beslissingen en oplossingen worden binnen het gemeentelijke en landelijke bestuur gezocht en gevormd.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 10:30

Stookly schreef:
Een vereniging heeft naast de taak om activiteiten voor haar leden te organiseren, ook de taak om de belangen van de leden en in bredere zin het belang van in dit geval de westernsport te behartigen.
Misschien eerst binnen de federatie alle neuzen naar (bijna) 1 richting is misschien handiger, voordat er naar een "groter orgaan", als de KNHS, wordt gegaan? Zolang western-rijdende-besturen nog teveel ,met eigen belangen bezig is, en het dus niet met elkaar eens is, zal het altijd te vroeg zijn voor de overstap naar de KNHS.

Citaat:
Het is volgens mij tactisch niet slim om de KNHS links te laten liggen. Als westernrijdend Nederland dat wel doet, dan zal het met eigen middelen moeten proberen vorm te geven aan de belangenbehartiging van westernrijdend Nederland op hogere niveau
De angst bestaat , dat eenmaal aangesloten bij de KNHS, de westernafdeling ondergesneeuwt wordt door de veel grotere dressuur en springafdeling, zoals het al gebeurt bij de endurance- en menclub. Het in eigen hand houden van "de middelen", hoe weinig dat dan ook is, betekend wel dat alles ten gunste is van de basis- westernsport.
De middelen voor de hogere westernsport (wat ik dan "hoger" vind) is al prima geregeld en was al prima geregeld, voordat de KNHS-reining afdeling bestond. De western topsport is in geen enkele zin afhankelijk van de KNHS, dus daar is helemaal geen zorg voor nodig!

Citaat:
De KNHS hebben regioconsulenten die de belangen van paardrijdend Nederland in de regio behartigen, ook de belangen van westeren rijdend Nederland.Want wij western ruiters maken toch ook gebruik van ruiterpaden? Hun hulp kan ook ingeroepen worden als b.v. een gemeente in onze ogen paard/ruiter onvriendelijk beleid ontwikkelt of als een western manege met een gemeente of provincie overhoop ligt.
uiteindelijk maken die (de KNHS)NIET het landelijk beleid -->zie reactie van Halloway.

Citaat:
.........over dat het in het belang is voor de westernsport om zich te verenigen en lid te worden van de KNHS. Daar hebben de leden baat bij en de westernsport in het algemeen. Dat staat voor mij buiten kijf.
Zo is dat niet voor iedereen, voor jou is dit een feit, voor een ander is dit een vraag!
Hebben de leden, van de verschillende verenigingen ,aangesloten bij de FNW, baat bij het aansluiten van de FWN bij de KNHS?

Ik persoonlijk heb trouwens nergens belang bij, aangezien ik van geen enkele FWN-club lid ben, ben dus totaal belangenloos! Knipoog

Stookly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 00:07

Jessiejanes,

Ik ben het met eens dat het belangrijk is dat (bijna) alle westernverenigingen op één lijn zitten, voordat er besloten wordt wel/niet lid te worden van de KNHS. Anders staan de westernverenigingen niet sterk tegenover de KNHS als er gepraat gaat worden over wel/niet lidmaatschap van de KNHS en onder welke voorwaarden. Het kan best zijn dat het nog te vroeg is om te praten over lidmaatschap van de KNHS. Daar kan ik niet over oordelen. Ik weet absoluut niet welke issues er spelen binnen de westernverenigingen, ook niet van de vereniging waar ik lid van ben. In de tussentijd kan de FNW wel in gesprek blijven met de KNHS. Zo leren ze elkaar beter kennen en kunnen de westernverenigingen in de toekomst beter bepalen of het zinvol is om zich aan te sluiten bij de KNHS of niet. De voor en nadelen moeten voor de verenigingen aangesloten bij de FNW en de leden inzichtelijk gemaakt worden. Een dergelijk besluit gaat immers niet over een nacht ijs.

Wat betekent dat 'ondersneeuwen' voor de menners en enduranceruiters?

Klopt, KNHS maakt geen beleid, maar kan wel proberen landelijk beleid te beinvloeden d.m.v. overleg, lobby, onderhandelen en netwerken. En dat kan het beter als het een zeer groot aantal leden vertegenwoordigt. Dat is de macht van het getal. Moet de KNHS het laten om zaken proberen te beinvloeden (m.a.w. de oren laten hangen), omdat andere instanties de beslissingen nemen?

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 00:40

Citaat:
uiteindelijk maken die (de KNHS)NIET het landelijk beleid -->zie reactie van Halloway.

met de toevoeging, dat de ruiterpaden zeker NIET door de KNHS worden betaald, maar door ons als belastingbetalers.

Wat de EWU in Duitsland heeft gedaan en logisch is (zie reactie Mac) is ook niet hetzelfde als wat de, ja wie of wat eigenlijk, WRAN? Federatie?, voor ogen heeft zo te lezen. De EWU probeert zeker niet de rasverenigingen, die aan hun en heel andere regels zijn gebonden, als rijvereniging bij hun clubje in te voegen. En zo te lezen is dat dus de bedoeling in Nederland.

Lijkt me nog logisch, nog haalbare kaart. Afgezien van het feit of dit zinvol is en wie er eigenlijk de winst binnen haalt.
Er is volgens mij, geen enkele wettelijke regel die een vereniging, of dit nu een rasvereniging, een rijverening, een schaak- of een visvereniging kan verplichten zich zelf in te burgeren bij een door een groep hotemetoten zelf in het leven geroepen zogenaamd overkoepelend orgaan. Kassa mensen. Het lijkt er ondertussen zo'n beetje op dat men de manieren zoals de vroegere verfoeide produktschappen, die gelukkig ook ondertussen de langste tijd gehad schijnen te hebben, ergens anders nieuw leven ingeblazen wordt.

Zullen die toch lid worden van dat orgaan die er belang bij zouden kunnen hebben, laat de rasverenigingen er maar buiten, die hebben zoals hier al verwoord, andere bazen. Of denkt bv de, ja wie dan ook weer, WRAN, Federatie, KNHS?? dat deze maar even hun statuten en regelgeving aanpassen aan de Nederlandse wensen?

Bovendien ben ik het er ook mee eens dat er bij de WRAN of is het nu de Federatie eerst maar eens schoon schip gemaakt moet worden in eigen huis en alle neuzen daadwerkelijk ergens eens dezelfde kant op staan, en dat duidelijk wordt wat wie is en waarvoor staat, voordat er andere zaken aangepakt gaan worden.

Het beleid wat de KNHS voert is duidelijk ja, landelijk beleid te beïnvloeden en er zelf beter van te worden, spreek meer macht, dus ook meer geld te verkrijgen (of omgekeerd, hoe je het wilt) te verkrijgen. Of dat gevoerde beleid in interesse van diverse aangesloten rijverenigen is, is een grote vraag.

De rassenverenigingen zijn geen rijverenigingen. Wat niet weg neemt dat een rijvereniging zeker wel een wedstrijd kan organiseren zoals een rassenshow, maar zoals diegenen weten die dat al eens gedaan hebben, dat deze rijverenigingen wel op alle punten moeten voldoen aan de eisen en regelgeving van de betreffende rasvereniging, anders krijgen ze daar geen toestemming voor van het bestuur van de rasvereniging.

Broncoyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 17:24

helemaal mee eens,

Broncoyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 17:27

helemaal mee eens

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 11:03

Het probleem van aansluiting bij de KNHS heeft meerdere kanten.
Als er gesproken wordt over het aantal verenigingen dat aangesloten is bij de KNHS dan worden de lokale verenigingen bedoeld. De rijverenigingen in Zaandam, Maastricht, Lutjebroek en De Lutte.

En om maar een rijvereniging te nemen, die van De Lutte. Deze lokale dorpsvereniging heeft ruim 200 leden. Waarmee een lokale dorpsvereniging zomaar ruim 25 procent van het aantal WRAN-leden heeft (terwijl de WRAN toch een landelijke vereniging is). Laat staat het aantal leden van de rassenverenigingen in de westernsport. We zijn klein in paardensportland. Heel erg klein.

We hebben dus ook geen enkele lobby naar beleidsmakers van enige betekenis. Dan loop je het risico zomaar allerlei regels opgelegd te krijgen in de toekomst. Omdat we ook geen gesprekspartner van enige betekenis zijn in de ogen van diezelfde beleidsmakers. Dat is de KNHS wel. Dat is ook de reden waarom pakweg de endurance zich aangesloten heeft. En waarom er speciale wedstrijden voor Friezen onder het zadel worden gereden onder de vlag van de KNHS.

Het is ook een risico: je sluit je aan bij een organisatie waarin de westernsport gezamenlijk niet groter (zelfs kleiner) is dan een regiokring (aantal regionale verenigingen bij elkaar). Verticale of horizontale instroming verandert daar niet zo veel aan.

Toch is op termijn (onder goede doordachte voorwaarden) aansluiten bij een groter verband voor de Nederlandse westernsport waarschijnlijk de enige optie. Om via dat grotere verband invloed te kunnen uitoefenen en onze sport op de kaart te houden in deze regio. Dat zal niet makkelijk zijn.

Het is zelfs de vraag of het de KNHS moet zijn en hoe dan. Wellicht is een extra bundesregio aan de EWU toevoegen ook een optie (om maar een dwarsstraat te noemen). Maar dat we ontwikkelingen beter voor kunnen zijn, spreekt voor zich.

We kunnen achterover blijven hangen en denken dat het onze tijd wel duurt en het ons laten overkomen. Of we kunnen proactief zelf actie ondernemen en eventuele instroom sturen aan de hand van zaken die WIJ (de westernruiters) belangrijk vinden voor de westernsport.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 07:19

CJvR schreef:
met de toevoeging, dat de ruiterpaden zeker NIET door de KNHS worden betaald, maar door ons als belastingbetalers.

Ja gelijken monniken gelijke kappen, met fietspaden is dit niet anders.

CJvR schreef:
Wat de EWU in Duitsland heeft gedaan en logisch is (zie reactie Mac) is ook niet hetzelfde als wat de, ja wie of wat eigenlijk, WRAN? Federatie?, voor ogen heeft zo te lezen. De EWU probeert zeker niet de rasverenigingen, die aan hun en heel andere regels zijn gebonden, als rijvereniging bij hun clubje in te voegen. En zo te lezen is dat dus de bedoeling in Nederland.

De KNHS is een vereniging voor verenigingen, en zo zou je de Federatie ook kunnen zien, dit dan alleen gezien voor de sport die er beoefend wordt. Anders om aansluiten kan ook, maar of dit een logisch vervolg is, twijfel ik persoonlijk nog aan.

CJvR schreef:
Lijkt me nog logisch, nog haalbare kaart. Afgezien van het feit of dit zinvol is en wie er eigenlijk de winst binnen haalt.

In mijn beleving behalen de leden de winst.

CJvR schreef:
Er is volgens mij, geen enkele wettelijke regel die een vereniging, of dit nu een rasvereniging, een rijverening, een schaak- of een visvereniging kan verplichten zich zelf in te burgeren bij een door een groep hotemetoten zelf in het leven geroepen zogenaamd overkoepelend orgaan. Kassa mensen. Het lijkt er ondertussen zo'n beetje op dat men de manieren zoals de vroegere verfoeide produktschappen, die gelukkig ook ondertussen de langste tijd gehad schijnen te hebben, ergens anders nieuw leven ingeblazen wordt.

Zo kan je het ook zien, ieder zijn goed recht, gaf al aan dat afwachten een optie is, dus het je laten over komen, of een plan hebben klaar liggen tegen die tijd.

CJvR schreef:
Zullen die toch lid worden van dat orgaan die er belang bij zouden kunnen hebben, laat de rasverenigingen er maar buiten, die hebben zoals hier al verwoord, andere bazen. Of denkt bv de, ja wie dan ook weer, WRAN, Federatie, KNHS?? dat deze maar even hun statuten en regelgeving aanpassen aan de Nederlandse wensen?

Nee, de Federatie kan hiervoor bescherming bieden, en nogmaals het scheelt voor de rijdende ruiter in de sport een lidmaatschap.

CJvR schreef:
Bovendien ben ik het er ook mee eens dat er bij de WRAN of is het nu de Federatie eerst maar eens schoon schip gemaakt moet worden in eigen huis en alle neuzen daadwerkelijk ergens eens dezelfde kant op staan, en dat duidelijk wordt wat wie is en waarvoor staat, voordat er andere zaken aangepakt gaan worden.

Bij de Wran staan de neuzen wel goed hoor, maak je daar maar niet druk over. Hokjes geest hebben wij geen last van, er wordt breed gekeken voor de sport.

CJvR schreef:
Het beleid wat de KNHS voert is duidelijk ja, landelijk beleid te beïnvloeden en er zelf beter van te worden, spreek meer macht, dus ook meer geld te verkrijgen (of omgekeerd, hoe je het wilt) te verkrijgen. Of dat gevoerde beleid in interesse van diverse aangesloten rijverenigen is, is een grote vraag.

Er vloeit geld terug van ieder lid dat lid word naar de rijvereniging. Dus dit kan terecht komen bij een Wran BV, logisch aansluiten volgens sommige, of bij een Federatie waar alle verenigingen in zitten, wat dus ook een logisch gevolg kan hebben.

CJvR schreef:
De rassenverenigingen zijn geen rijverenigingen. Wat niet weg neemt dat een rijvereniging zeker wel een wedstrijd kan organiseren zoals een rassenshow, maar zoals diegenen weten die dat al eens gedaan hebben, dat deze rijverenigingen wel op alle punten moeten voldoen aan de eisen en regelgeving van de betreffende rasvereniging, anders krijgen ze daar geen toestemming voor van het bestuur van de rasvereniging.

Klopt, neemt niet weg dat je met zijn allen dezelfde sport aan het beoefenen bent, dus ook breder met zijn alle kan gaan wegzetten, wat een groei zou kunnen betekenen, waar ook weer de fokkers baat bij kunnen hebben, die vaak aangesloten zijn bij een ras vereniging.
Als je aan de onderzijde weet te verbreden, werkt dat uiteindelijk door naar de top, waarbij je dan sport technisch gezien paarden bij nodig hebt die het uiteindelijke doel zal moeten billijken.

Peter

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 07:38

Maar nu even concreet: wat biedt het lidmaatschap van de KNHS de gemiddelde westernruiter? CONCREET dus he?

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 08:00

jessiejanes schreef:
vraag!
Hebben de leden, van de verschillende verenigingen ,aangesloten bij de FNW, baat bij het aansluiten van de FWN bij de KNHS?

Ja, maar waarschijnlijk wordt daar over heen gelezen, en is nog geheel niet van toepassing zoals je de vraag nu stelt. Het gaat erom als dit je over komen zal, dat jij je ding alleen maar onder de vlag van zal mogen uitvoeren. Er wordt aangegeven, doe nou is eerst alle neuzen dezelfde richt op, maar waarschijnlijk zijn die al zo wijs(neuzen) de neuzen die alleen maar hun eigen richting zien, dus blijft een gezamenlijke richting, voor alle neuzen qua sport dezelfde kant op te krijgen, een wassenneus.

KNHS is niet meer en minder een vereniging voor verenigingen, en zo is de Federatie dus ook bedoeld. Binnen de Federatie kan je dus met elkaar bespreken hoe wij onze sport, western sport, zien binnen de nu geldende richtlijnen die binnen de KNHS zo eigen zijn, voor als het zo zou kunnen zijn, wat niet ondenkbeeldig is, deze de totale hippische sport onder de hoeden gaat krijgen.

Maar goed, laat ik je vraag maar omdraaien. Hebben wij er baat bij, wij western sportend Nederland, als je dit opgelegd krijgt, terwijl je nergens op voorbereid bent.
Dan blijft de vraag over, gaat het ooit zover komen?
Persoonlijk denk ik van wel, vandaar dat ik vast snuffel met de neus die richting op, wil niet voor verrassingen komen te staan.

Peter

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 08:03

Mac schreef:
Maar nu even concreet: wat biedt het lidmaatschap van de KNHS de gemiddelde westernruiter? CONCREET dus he?

Mac, luister, hierover moet je dus op voorhand praten met elkaar, niet geschoten is altijd mis, denk dat iedereen dit spreekwoord wel kent.
Het enige wat je nu weet, wat je opgelegd kan krijgen, en dan is praten vaak te laat.

Peter

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 08:21

PeterV schreef:
Mac, luister, hierover moet je dus op voorhand praten met elkaar, niet geschoten is altijd mis, denk dat iedereen dit spreekwoord wel kent.
Het enige wat je nu weet, wat je opgelegd kan krijgen, en dan is praten vaak te laat.

Maar dat wil je toch wéten, en wel voordat je je ergens bij aansluit? De KNHS zal toch ook niet eenvoudigweg hebben gezegd "ik wil dat jullie je aansluiten"? Die zal toch ook op zijn/haar minst een verkooppraatje hebben gehouden? Wat zijn hun argumenten dan? Ik zou zo graag in gewoon begrijpelijk Nederlands de voors en de tegens op een rijtje willen zien.

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 08:50

De dag dat alle verenigingen zich moeten aansluiten bij de KNHS zal zeker ooit komen.
Het enigste voordeel wat men hieruit kan halen is dat de KNHS als spreekbuis kan fungeren richting de regering (lobby), maar je moet je hier niet op blind staren.

Financieel zal het weinig (geen) voordeel opleveren, via de KNHS-reiningvereniging ben ik nu al twee jaar lid van de KNHS, mijn mening is dat (binnen de KNHS) westernrijden altijd gezien zal worden als linedansing met dieren.
Als er geld te verdelen is dan gaat 60% naar de springsport, 35% naar de dressuur, de laatste 5% mogen de andere afdelingen zich verdelen, menners, voltigeurs, enduranceruiters, reiners en straks de FNW.
De FNW mag de buit dan weer verdelen onder pakweg 6 verenigingen.
Het moge duidelijk zijn dat dit geen vetpot word.
Dus bestuur FNW, bezind eer je begint.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 08:52

Waarom denk je dat die dag "zeker" komt? Waaruit blijkt dat het allemaal "gaat" gebeuren?
Ik vraag me echt af of de KNHS wel zit te wachten op rassenverenigingen binnen hun organisatie. Of, zijn er al rassenverenigingen aangesloten bij hun? Dus Stamboeken?