Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
annebe schreef:Deze discussie heb ik pasgeleden ook nog op bokt gehad, maar niemand kwam met echt bewijzen dat het slecht is.
Zelf stap, draaf en galopeer ik ook over het harde.
Ik kan me voorstellen dat je met ijzers sneller uitglijd dan op blote voeten.
Dan lijkt het me onmogelijk dat ze gevoelige zolen heeft van op het asfalt te lopen, want de zolen raken de bodem dan toch niet? laura78 schreef:Ja, ze staat inderdaad rondom op ijzers...maar volgens hem kan het komen door de klappen die de hoeven elke keer krijgen door het asfalt?
laura78 schreef:Ja, ze staat inderdaad rondom op ijzers...maar volgens hem kan het komen door de klappen die de hoeven elke keer krijgen door het asfalt?

Esperanza schreef:Zoals ik al zei in het andere topic, ik ben het er niet mee eens dat het komt van stappen op asfalt. Je kan het wel ontdekken of merken op het harde omdat hij daar dan gevoeliger loopt. Veel stappen draven of zelfs galopperen moet gewoon kunnen zonder problemen.
Een overbelasing van de voorhand kan eerder zorgen voor dit soort klachten. Door je paard anders te gaan rijden kun je dit soort klachten doen laten verdwijnen.

Cheveyo schreef:artrose kan wel degelijk door overbelasting veroorzaakt worden..
Gelukkig heb ik daar geen ervaring mee... Esperanza schreef:Ik gaf antwoord op een vraag van Laura, of haar paard gevoelige zolen kon krijgen door het stappen op het harde, maar dat is niet zo. Artrose is een ander verhaal, komt ook niet door overbelasting van de voorhand. Artrose heb ik niet zo veel *lees geen* verstand van eigenlijk.
Jeddah schreef:Hoe het wetenschappelijk zit weet ik niet. Wat ik wel weet is dat ik al jaren juist veel stap op het harde met ijzers en dat ik een super gezond paard heb die nog nooit een blessure gehad heeft aan haar benen. Met mijn tweede paard doe ik nu alles net zo, en ook zij heeft prachtig droge benen en mankeert niks.