[WN] opzadelen lukt niet

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Re: opzadelen lukt niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 09:51

nee, juist niet, dan trek je aan het zadel en dat vinden ze juist niet fijn
je trekt je paard dan om naar jouw toe en trekt aan schoft, rechterschouder en de singel spant op
zowel rakker als spatter hebben echt een flinke bos manen, geen enkel probleem als ik daar even aan trek
verder singel ik ook niet zo strak aan en dan krijg je ook problemen als je aan de knop gaat hangen

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 10:20

spatter schreef:
nee, juist niet, dan trek je aan het zadel en dat vinden ze juist niet fijn
je trekt je paard dan om naar jouw toe en trekt aan schoft, rechterschouder en de singel spant op
zowel rakker als spatter hebben echt een flinke bos manen, geen enkel probleem als ik daar even aan trek
verder singel ik ook niet zo strak aan en dan krijg je ook problemen als je aan de knop gaat hangen

Oh ... ok! Weer wat geleerd!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 11:08

Gewoon je been strekken, dan ga je toch vanzelf omhoog Knipoog

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 11:45

ik ben blij dat ik niet de enige ben die enrom zit te hannessen met een loeizwaar zadel. maarre de zwaai dus he? uitleg? tekeningetje? foto? hoe gaat de zwaai precies?
(ik heb nu 1 stijgbeugel op de knop scheelt wat gehannes, 1 hand bij de voorkant en 1 bij de achterkant en dan til ik hem op mn paard ligt nooit meteen goed, dubbelgeklapt leer, singelriemen enz. dus daarna zit je nog te prutsen te trekken en te schuiven...)

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 13:06

Ik heb er ook geen moeite mee, nu is mijn paard niet zo heel groot (1.49m) maar ik ben zelf ook maar 1.65
Ik leg eerst de pad erop en dan pak ik het zadel aan de knop en achterkant en dan met een zwaai erop. En zachtjes laten landen natuurlijk. Mijn zadel weegt wel 16kg, maar ik heb hiervoor 2 andere zadels gehad, de eerste was echt licht en de tweede iets zwaarder, dus ik heb het zeg maar opgebouwd in gewicht. Het stomme is dat ik mijn huidige zadel het makkelijkst erop krijg in vergelijking met mijn vorige zadels.
Ik ben ook nog vaak zo lui dat ik de pad gewoon eronder laat zitten, dan krijg ik het er ook op, maar dan zit de pad bijna altijd dubbel en mijn strings onder het zadel aan de rechterkant.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 09:10

trickywonder schreef:
hoe gaat de zwaai precies?
(ik heb nu 1 stijgbeugel op de knop scheelt wat gehannes, 1 hand bij de voorkant en 1 bij de achterkant en dan til ik hem op mn paard ligt nooit meteen goed, dubbelgeklapt leer, singelriemen enz. dus daarna zit je nog te prutsen te trekken en te schuiven...)

Ga naast je paard staan, met je rug naar het hoofd.
Pak het zadel vast aan de vork. (Die boog waar de knop op zit)
Til hem op, zwaai hem een beetje naar achter langs je rechterkant en zwiep hem dan op je paard.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 09:25

nou gisteren mijn eerste westernzadel laten aanmeten,ik heb in een deuk gelegen.
Zidar snapte er niks van haha,de zadelman(arthur) pakte een zadel en wou hem erop gooien en zidar die alleen dressuurzadels is gewent schoot alle kanten op hahaha.
Die had echt zoiets van wat ga jij doen vriend!
Pfff en ja die dingen zijn zwaar ja maar goed even wennen enanders idd een krukje dan maar.

bicci

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:20

hoi,

mijn zadeltje weegt met tassen en borsttuig en pad eronder...(ik ben veelste lui om het omstebeurt erop te leggen dus doe dat in 1 keer...Hyper!)...net over de 25kilotjes...
mijn poniekuh is 1,49...en ik zelf 1,65
gaat wel hoor....

groetjuzzz...

trickywonder

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 07:34

@roomkabouter: dank je wel voor je uitleg! ik zal het gaan oefenen Lachen

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 08:15

Brendageene schreef:
............nog vaak zo lui dat ik de pad gewoon eronder laat zitten, dan krijg ik het er ook op, maar dan zit de pad bijna altijd dubbel en mijn strings onder het zadel aan de rechterkant.

Ehhhh, hoe moet ik me dat voorstellen met je string?!?!?

Ik heb gisteren de zwiep geprobeert maar ik houd het maar bij er gewoon opleggen, valt niet mee maar ben blijkbaar best sterk.
Opstappen wordt wel lastiger, kwestie van leeftijd waarschijnlijk.