trainings schema beginner

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: trainings schema beginner

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:25

dat leeuwarder bos ken ik,dat is nu echt niet te doen. Knipoog
ik heb in leeuwarden gewoond en had pony eerst in jelsum staandus ken de omgeving wel een beetje
wat mogelijkheden betreft zit ik hier in assen echt een heel stuk beter,ik kan alle kanten uit. Haha!

trainingsschema's zijn er wel te vinden,maar heb het idee dat niet echt veel mensen zich daar ook heel strak aan houden.
kan me ook voorstellen dat dagelijks trainen niet echt verstandig is,een marathon loper traint dacht ik ook niet dagelijks en zeker niet die afstand.
ik weet trouwens daarvan( mijn broer loopt) dat overvragen vrij makkelijk is.

ik vind t heel interessant om dit allemaal zo te lezen Haha!

MyQuincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:26

Voor hardlopers wordt altijd aangeraden na gewone trainingsdag 1 dag vrij te nemen en na een extra zware training zelfs 2 dagen, dat gaat allemaal om de verzuring, is dat bij een paard niet net zo??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:29

Tuurlijk is dat bij paarden ook zo.

Maar de manier van training is wat anders. Om nou na elke training vrij te geven. Ligt er maar net aan wat je onder training vertstaat, er mee bezig zijn of echt intensief aan de conditie werken?

Voor hardlopers word echter ook aan geraden om wel in beweging te blijven. Voor paarden geldt dit ook zeker. Meestal ga ik na een redelijk zware training de dag daarna wandelen, of wat spelen in de bak enz.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:37

Daarnaast moet je natuurlijk niet alleen de conditie trainen. Gehoorzaamheid en handigheid vind ik ook heel belangrijk.

Gehoorzaamheid spreekt voor zich. Het is niet zo dat Anouar niks mag, hij mag heel erg veel. Hij bepaald meestal de gang (draf of galop), hij weet het beste wat makkelijker is. Bokken en joligheid vind ik ook niet erg. Maar zodra ik aangeef: 'tot hier en niet verder' weet hij dat ook.
Maar ook mag hij nooit op de vlucht gaan voor enge dingen.

En ja, handigheid. Ik wil niet steeds kijken waar hij z'n voeten neerzet. Dat doet hij zelf maar. Dat heeft best wel wat kleine valpartijen teweeg gebracht. Maar nu kijkt hij wel uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 21:41

Zo zijn er veel dingen die je kan trainen en oefenen ja die niet zozeer lichaamelijk zwaar hoeven te zijn. Het is maar net wat je onder echt trainen verstaat.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:04

Judith_ schreef:
Tuurlijk is dat bij paarden ook zo.

Maar de manier van training is wat anders. Om nou na elke training vrij te geven. Ligt er maar net aan wat je onder training vertstaat, er mee bezig zijn of echt intensief aan de conditie werken?

Voor hardlopers word echter ook aan geraden om wel in beweging te blijven. Voor paarden geldt dit ook zeker. Meestal ga ik na een redelijk zware training de dag daarna wandelen, of wat spelen in de bak enz.

Zo doe ik het ook. De dag na een training een staprit van een half uur op het harde, of juist de dag voor een training wat licht dressuurwerk in de bak om de spieren soepel te houden en het paard gehoorzaam. Ook een endurancepaard moet goed aan de hulpen staan en ook aan beide kanten gelijk bespierd zijn om zo lang mogelijk 'mee te gaan'.

Maar idd niet twee (of meer) dagen achter elkaar een serieuze trainingsrit of een dag voor of na de wedstrijd nog even flink aan het werk. Herstel is zo belangrijk. Hoewel dat ook niet per definitie fataal hoeft te zijn: tweedaagse wedstrijden gaan daar lijnrecht tegenin, daar wordt op twee opeenvolgende dagen inspanning gevraagd. Maar dat moet geen wekelijkse kost zijn, zeg maar. Knipoog

Jamika

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:17

Ik hoop dat ik in ieder geval niet teveel doe... en ik kan me voorstellen dat als de trainingen buiten straks wat intensiever worden (dus niet alleen maar beperkt tot stappen en stukjes draven) ze wat vaker een 'rustdag' krijgt. Zien jullie longeren met bijzet ook als 'inspannende' training?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:23

Ligt eraan hoe lang en hoe intensief. Zoiets doe ik overigens bij voorkeur op de dag vóór een training (als dressuurmatig werk) en niet op de dag erna.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:25

Maar wat is een intensieve training? Als 2 uur intensief rijd of 3 uur of.... Zucht ik hoop nog steeds dat Pablo het ooit gaat leren. Het ging zo goed, maar vandaag was t weer helemaal fout, ADHD poownie. Heb 15 km gereden, waarvan 2 km zelf gelopen (meneer wilde niet verder en ik wilde toch echt naar t bos) en eigenlijk heb ik voor de rest misschien nog 2 km gedraafd maar door zijn gedram heb ik de rest gestapt. En was met 2 uur en 10 min weer op stal Lachen

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-07 22:29

Dat verschilt per paard, dat is gewoon erg moeilijk te zeggen als je de achtergrond en de trainingsopbouw tot nu toe niet weet. De ruiter weet dat zelf het beste.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 08:48

laura78 schreef:
Ik hoop dat ik in ieder geval niet teveel doe... en ik kan me voorstellen dat als de trainingen buiten straks wat intensiever worden (dus niet alleen maar beperkt tot stappen en stukjes draven) ze wat vaker een 'rustdag' krijgt. Zien jullie longeren met bijzet ook als 'inspannende' training?

Ligt eraan, soms longeer ik los 20 minuten ongeveer waar van met bijzet een minuut of 10. Meestal staat die dan heel losjes en is het vooral even dat hij lekker zijn spieren los kan lopen, en mooi over de rug. Train ook wel intensief aan de longeerlijn, meestal is dat 30 minuten echt longeren waarvan ongeveer 15 met bijzet, en vaak daarna nog wat vrijspringen en wandelen. In totaal zijn we dan al snel anderhalf uur bezig. Kost hem behoorlijk wat engerie, maar is een mooie training zonder iets op zijn rug.

Wat ik onder intensief versta, dat is toch wel snel een uur tot anderhalf uur dressuur in de bak, voor mijn paard is dat ook mentaal erg vermoeiend. Buiten kan het heel erg verschillen, een rit van 15 km op snel niveau kan een grotere inspaning zijn dan een rit van 30 km die rustig is. Maar meestal zijn de ritten op dezelfde snelheid, 15 km vind ik niet heel erg zwaar, de dag daarna doen we meestal nog iets matig's zoals eventjes longeren of een half uurtje losrijden.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 09:45

nisetplug schreef:
Je hebt gelijk dat je niet direct voor een klasse 3 traint en dat het voor ieder paard weer anders is, maar als je je paard goed voorbereid aan de start wilt hebben, is het naar mijn mening beter ervoor te zorgen dat het paard 'met 2 vingers in de neus' de afstand kan uitlopen. Dus als je de kennismakingsklasse gaat rijden met als doel klasse 1 te starten, dan heb je toch te maken met de eisen die gelden voor klasse 1. Oftewel min. 9 km/uur en krijg je puntenaftrek (met ingang van dit jaar) als de hersteltijd langer of de hartslag hoger is dan wat is aangegeven in de reglementen (sorry moet ze nog even goed nalezen om de tijden en de waarden goed te noemen).
Je paard moet dan toch in goede conditie zijn en af en toe eens een lange rit rijden is, naar mijn mening, dan geen goede voorbereiding. Waar ik dus niet mee wil zeggen dat elke week 30 km. rijden zaligmakend is hoor!

En nog even een reactie op berichtje van hierboven dat een hardloper ook nooit echt de afstand van de wedstrijd loopt in zijn training. Een mens heeft veel meer kilometers in de benen nodig om een wedstrijd van een bepaalde afstand te lopen dan een paard. Als je traint voor de 160 km endurance zal het paard bij lange na niet aan die afstand komen in zijn training. Heel veel van het werk is eigenlijk daarvoor al gebeurd en dat begint al in het eerste jaar van de training. Dus botten en pezen harden (via long slow distance) en opbouw van eerst het aantal km en dan de snelheid. Dus eigenlijk heb je in het begin van de training meer werk dan daarna!

Kortom, ook voor klasse 1 pleit ik wel voor een gerichte aanpak.

Groet,

Niset

Ik wil niet zeggen dat je nooit je wedstrijdafstand moet trainen, maar persoonlijk kies ik er voor dat niet iedere week te doen. Ik train ook met LSD naar mijn wedstrijden toe.(week 1 LSD totaal 40 km. week 2 3 dagen vrij + dressuur trainingen week 3 LSD 45 km. enz.).
Ik denk dat we redelijk hetzelfde bedoelen, maar dat het via internet een beetje spraakverwarring is. Volgens mij komt het er bij iedereen wel op neer dat het niet de bedoeling is dat je alleen maar zo lang mogelijke buitenritten gaat maken. Lachen

Mijn merrie was ook erg onoplettend op de bodem, vaak struikelen over takken ed. Ik heb nu een grote berg takken in de paddock gelegd. Ze lopen daar regelmatig door heen en tillen hun voeten veel beter op.

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 17:33

ellepel schreef:
ja want ik dacht zo...als je bijvoorbeeld regelmatig je dier laat lopen en het regent vijf dagen zodat je dat niet kunt doen...
hoe ver doe je dan een stap terug in de training??

maakt die 5 dagen niks doen dan niet uit en ga je verder waar je gebleven was?

Haha! nieuwsgierig

Bij regen gewoon een goede jas aan en gewoon trainen hoor. Tijdens wedstrijden zal je ook gewoon een bui op je pet krijgen (heb ik gehad tijdens de 90 km bij de fasna, regen,onweer en hagel.)

Van 5 dagen stistand zal je paard niet achteruit gaan maar ik zou de eerstvolgende training een pas p de plaats maken en de volgende keer pas weer wat opvoeren. Zo ben je al snel ruim een week achter op je trainingschema (als je die hebt).

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 23:24

In de regen rijden heeft ook een voordeel, het is lekker rustig in het bos Haha! Regenpak aan en gaan.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:02

Gisteren goot het behoorlijk en ik kwam toch nog twee andere paarden tegen in het bos, eentje onder het zadel en eentje voor de sulky.

Zelf ook een lekker rondje van zo'n 20 km getraind - met regenpak en neopreen chaps. Dan hoef je geen last te hebben van de nattigheid. Haha!

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:36

Nog even terugkomend op de vraag of je training intensief genoeg is. Na het trainen kan je kijken hoe ang het duurt voor de hartslag van je paard onder de 60 id. Langer dan 10 minuten dan heb je (te?) hard getraind.
Is de hartslag meteen onder de 60 dan heb je juist niet intensief genoeg getraind.

Uriah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 08:39

kmvreter schreef:
Nog even terugkomend op de vraag of je training intensief genoeg is. Na het trainen kan je kijken hoe ang het duurt voor de hartslag van je paard onder de 60 id. Langer dan 10 minuten dan heb je (te?) hard getraind.
Is de hartslag meteen onder de 60 dan heb je juist niet intensief genoeg getraind.

dat vind ik niet helemaal waar ,ik rij altijd vrij intensief en de hartslag van mn paard is gewoon heel snel weer 'normaal' dat heeft volgensmij gewoon met conditie te maken.

kmvreter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 09:24

Uriah schreef:
dat vind ik niet helemaal waar ,ik rij altijd vrij intensief en de hartslag van mn paard is gewoon heel snel weer 'normaal' dat heeft volgensmij gewoon met conditie te maken.

Dan heb je kans dat je zoals je nu traint de conditie wel onderhoudt maar niet verbeterd misschien miet je dan af en toe nog intensiever trainen om weer een trainingsprikkel te geven.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 20:37

Maar dat ligt er ook aan hoe je stal ligt zeg maar. Ik kan in het duin best hard trainen, maar daarna moet ik toch nog tussen de 3 en 4,5 km naar huis stappen, waardoor hij rustig thuis aan komt.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 18:04

ik ga nog even wat vragen:
als jullie 20 kilometer gaan rijden...hoe lang zijn jullie dan onderweg?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 18:19

Meestal doen wij er niet langer over dan 2 uur. Ligt er maar net aan hoe we rijden. Soms rijden we langzaam langere afstanden dan toch wel snel 2.5. uur omdat we dan lang op een laag tempo draven. Soms ligt het tempo wat hoger en laten we ze een rondje hard draven of galoperen dan is het al snel 1.5 uur.

Ligt maar net aan waar we rijden. Bijna overal hier is het verharde wegen.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:17

Over 20 km doe ik ongeveer 1.5 uur. Ik rijd meestal tussen de 13 en 15 km/u (tijdens een training, dus zonder groomstops e.d.).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:50

whehe...dan zit ik met 2,5 uur er dus nog behoorlijk overheen...
moet ik wel zeggen dat de route die we zondag gereden hebben ontzettend slecht was...
driekwart van de rit was smalle bermpjes dus moesten we ontzettend veel stappen Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 08:30

Bij ons is het ook zo, en wil ik vanuit de stallen ergens heen rijden waar we mooi kunnen rijden is het ook al snel een kilometer of 10 over het verharde met hele smallen bermen.
Juist omdat ik liever niet 10 km over het verharde wil draven en ook weleens een ander tempo wil aan houden gaan we regelmatig weg met de trailer om ergens een route te gaan rijden maar je wel 10 km achter elkaar kan draven als je dan wilt. Dan rijden we wel 1.5 uur over 20 km. Moet er alleen wel om denken dat ik niet te snel ga rijden.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 20:40

jeetje, dan lees je ineens dat een keer in de week een lange rit voldoende is om conditie op pijl te houden...ik rij woensdag en zondag ruim twee uur over rondes van 30 km...

maar ja moet zeggen m'n pony kan het goed aan, ik geef haar tijd om bij te komen de dag erna en als ze mij laat weten het niet te kunnen neem ik wat gas terug natuurlijk.