nisetplug schreef:Je hebt gelijk dat je niet direct voor een klasse 3 traint en dat het voor ieder paard weer anders is, maar als je je paard goed voorbereid aan de start wilt hebben, is het naar mijn mening beter ervoor te zorgen dat het paard 'met 2 vingers in de neus' de afstand kan uitlopen. Dus als je de kennismakingsklasse gaat rijden met als doel klasse 1 te starten, dan heb je toch te maken met de eisen die gelden voor klasse 1. Oftewel min. 9 km/uur en krijg je puntenaftrek (met ingang van dit jaar) als de hersteltijd langer of de hartslag hoger is dan wat is aangegeven in de reglementen (sorry moet ze nog even goed nalezen om de tijden en de waarden goed te noemen).
Je paard moet dan toch in goede conditie zijn en af en toe eens een lange rit rijden is, naar mijn mening, dan geen goede voorbereiding. Waar ik dus niet mee wil zeggen dat elke week 30 km. rijden zaligmakend is hoor!
En nog even een reactie op berichtje van hierboven dat een hardloper ook nooit echt de afstand van de wedstrijd loopt in zijn training. Een mens heeft veel meer kilometers in de benen nodig om een wedstrijd van een bepaalde afstand te lopen dan een paard. Als je traint voor de 160 km endurance zal het paard bij lange na niet aan die afstand komen in zijn training. Heel veel van het werk is eigenlijk daarvoor al gebeurd en dat begint al in het eerste jaar van de training. Dus botten en pezen harden (via long slow distance) en opbouw van eerst het aantal km en dan de snelheid. Dus eigenlijk heb je in het begin van de training meer werk dan daarna!
Kortom, ook voor klasse 1 pleit ik wel voor een gerichte aanpak.
Groet,
Niset
Ik wil niet zeggen dat je nooit je wedstrijdafstand moet trainen, maar persoonlijk kies ik er voor dat niet iedere week te doen. Ik train ook met LSD naar mijn wedstrijden toe.(week 1 LSD totaal 40 km. week 2 3 dagen vrij + dressuur trainingen week 3 LSD 45 km. enz.).
Ik denk dat we redelijk hetzelfde bedoelen, maar dat het via internet een beetje spraakverwarring is. Volgens mij komt het er bij iedereen wel op neer dat het niet de bedoeling is dat je alleen maar zo lang mogelijke buitenritten gaat maken. 
Mijn merrie was ook erg onoplettend op de bodem, vaak struikelen over takken ed. Ik heb nu een grote berg takken in de paddock gelegd. Ze lopen daar regelmatig door heen en tillen hun voeten veel beter op.