[WN] Vraag Bitlloos/Bridleless

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Vraag Bitlloos/Bridleless

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:49

Heeft dat eigenlijk te maken met de vraagstelling? (k hou het maar even in dit topic Knipoog )

Als het niet zachter dan wel harder is dan een bit, dan maakt het ook niet uit.
Als de paarden controleerbaar zijn (iig net zoals nu de jonge paarden die op bosal gestart worden) maakt het ook niet uit..

waarom maakt het wel uit? Helemaal als je zelf dus de keuze hebt om wel op bit te starten, omdat je dit bijv. mooier vindt staan...?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:56

Blaze schreef:
Zonder bit of wat dan ook rijden is en blijft een kunstje.
Ik vind het een Kunst <- note de grote K Clown
Natuurlijk heb je gelijk dat het voor een paard wat 'klaar' is niets uitmaakt. Het bit hangt er alleen voor de teugels vanwege de neckreining c.q. omdat de regels zo zijn, maarrrr.... je weet net zo goed als ik dat dit in 75% van de gevallen NIET op gaat. We hebben allemaal de voorbeelden op het netvlies.
Laat deze ruiters eerst maar eens zien dat ze het paard bitloos rond kunnen sturen vóór ze op een shank met een hand MOGEN !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:07

In mijn geval zou het een uitkomst zijn!
Mijn paard heeft een chronisch hangend rooster, en accepteert het bit daarom simpelweg niet; omdat het constant vervelende pijn veroorzaakt in de mond.

Sinds ik op bosal rij, gaat het fantastisch!
Maar ik kan niet aan wedstrijden deelnemen, omdat mijn paard ouder is dan 6, en ik geen bit kan gebruiken vanwege haar mond.

De optie om met bosal te mogen rijden zou voor mij fantastisch zijn!

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:50

het risico lopend dat ik in herhaling val meng ik me hier toch maar even.

voor NRHA zijn snafflebit en bosal onder bepaalde voorwaarden showlegal. zij kunnen dus altijd en ongeacht de leeftijd van het paard gebruikt worden in wedstrijd. wanneer het een snafflebit/hackamore class betreft moet het 2-handig, in alle andere klassen moet het 1-handig. in Belgie showt Jan Boogaerts soms (weet niet waarom) een bepaald paard op een bosal 1-handig, en dit niet onverdienstelijk. voor zover ik kon zien maakt hij de bosal op maat met een leren riempje met daaraan split reins
voor NSBA is bridleless pleasure een officiele klas die echter zeer weinig wordt uitgeschreven owv de geringe belangstelling en het veiligheidsrisico.
NRHA wil geen bridleless klas erkennen omdat een bridleless freestyle toch heel wat anders is dan een patternklas en het de duur van de showcarriere merkelijk kan verkorten(owv anticipatie die kwalijke vormen kan aannemen).
ik moet verder Blaze helemaal bijtreden. ook al is het een kunstje met een grote k, het blijft een kunstje.
het geruk en gepluk in de showpen waar hier veel over gepraat wordt, daar heb ik een vraagje over : waarom wordt er steeds gemekkerd over die of die ruiter die daar of daar rukte en plukte, en daar dan per definitie niks presteerde en (min of meer) een loser is, ipv een ruiter die mooi reed en won?

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:54

dofuzz schreef:
NRHA wil geen bridleless klas erkennen omdat een bridleless freestyle toch heel wat anders is dan een patternklas en het de duur van de showcarriere merkelijk kan verkorten(owv anticipatie die kwalijke vormen kan aannemen).

Dit begrijp ik ff niet Verward
Waarom zou dat meer of minder zijn bij een bridleless class Verward

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 16:14

Blaze, het mag voor jou dan onozel zijn, maar voor anderen is het niet onozel en die zouden de keuze graag willen hebben. Knipoog Zoals al eerder gezegd, de regel is er al. Het houdt alleen bij 6 jaar op. Waarom? Waarom kan het niet gewoon doorgaan? Wat is het toegevoegde waarde dat senior paarden op een bit MOETEN? Iedereen die het wél wil doen, moet het vooral ook blijven doen. Dat kan natuurlijk! Niemand die je tegenhoudt. Maar waarom worden mensen die het niet willen, om wát voor reden ook, wel tegen gehouden?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:01

Welk voordeel haal je dan uit het feit dat je mag kiezen op welk bit (of bosal) je rijd????
Het voordeel van de keuze????????
En dat is niet onzinnig en onnozel???? Cool

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 17:03

Jep! Nogmaals, voor jóu misschien onzozel, maar niet voor iedereen zo het geval! Ik wil niet op een bit hoeven rijden. Ik vind het niet vriendelijk en kies ervoor het niet te gebruiken. Net als ik geen sporen wens te gebruiken. Zolang mijn paard de leeftijd van 6 niet heeft bereikt vind iedereen dat volkomen logisch en heel normaal. Maar zodra ze 6 zijn is het ineens een probleem en zelfs stompzinnig?? Daar begrijp ik de logica niet van??

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:10

Een junior paard is nog niet klaar(niet volledig met een hand te sturen)
Een junior paard zit met wisselen(tanden,dus Bosal)
Dit is voor mij genoeg rede om die keuze te laten maken.
Is een junior paard wel zover dan wordt er met een shank gereden.(keuze t/m 5 jaar)

Als het geven van die keuze op welk vlak dan ook iets positiefs zou betekenen dan ben ik ervoor.
Alleen heb ik dat nog niet langs zien komen.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:13

Ik WIL niet op een hand rijden

En dit vind je geen onnozele rede???????

Ik vind het onvriendelijk

Oja???? is dat zo????? Ik denk (weet) dat dat niet zo hoeft te zijn

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:16

Ik stelde mijn vraag in het verkeerde topic, dus ik quote 'm even naar deze toe.

Sonja schreef:
Maar wat is nou het daadwerkelijke voordeel van dat bitloze starten dan? Als dat seniorpaard toch zo goed is dat het zo perfect op neckreining en zit te rijden is, dan blijf je toch gewoon lekker van z'n waffeltje af, rij je met een schitterend doorhangende teugel de sterren van de hemel, en neem je toch lekker alle prijzen mee naar huis?
Ik zie dat MET bit al weinigen doen, laat staan zonder....

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 17:19

@Blaze, wat heeft het met 1 hand rijden te maken???

En ja, IK VIND het onvriendelijk. Het hoeft zeker niet zo te zijn. Er zijn zat redelijk vriendelijke bitten, maar bitloos vind ik, in meeste gevallen, vriendelijker. Dat de meniningen daarover cerschillen is een feit, maar nogmaals, waarom mogen wel imo verschrikkelijk scherpe sporen door beginners notabene gebruikt worden, terwijl ook daar de meningen over verschillen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:28

Jeddah ik quote jouw reactie ook even hierheen, dan kan ik in het goede topic reageren.

jeddah schreef:
Vele senior paarden zijn er ook niet aan toe. Veel mensen beginnen hun paarden niet op 3 jarig leeftijd maar later. Veel mensen kopen paarden op latere leeftijd die omgeschoold moeten worden en die nog niet op shank kunnen/willen rijden.

En je hebt mensen zoals ik, die gewoon geen shank ik willen hangen voor die paar wedstrijdjes per jaar, maar of bitloos of op een dubbelgebroken trensje willen blijven rijden.

Nogmaals, waarom mag een ieder wel ze keuze maken tussen kleine sporen en scherpe sporen, tussen allerlei correctional bitten, tussen verschillende gewichten in teugels, tussen allerlei soorten beslag, maar niet tussen bosal of bit??

@Sonja, omdat ik mijn paarden zo'n bit niet in wíl doen. Omdat ik het niet prettig vind voor mijn paarden, net als ik niet met een spoor wil rijden. Liefst rij ik helemaal bitloos, en in het dagelijks leven doe ik dat ook.
Dan aan jou de vraag, wat is het nadeel?? Wat maakt jou het uit dat ik bitloos op een los teugeltje rondrij??

Thuis kun je met zo weinig mogelijk rijden als je maar wilt. Maar die wedstrijden zijn er nou eenmaal om een bepaald, oplopend niveau te meten. En dat houdt ook in de overstap naar een scharenbit in combinatie met eenhandig rijden. Net zoals je in de dressuur op een gegeven moment de overstap maakt naar stang en trens.
Verder worden er wel dusdanig weinig eisen gesteld aan het stangbit, dat je het zo minimaal kunt houden als je maar wilt. En ook kwa mondstuk mag je bv gerust met dubbelgebroken (paardvriendelijk? Notekraker om z'n tong...) rijden.

Ik heb niets tegen bitloos rijden. Wat mij betreft mag het bitloos, teugelloos, boomloos, compleet zadelloos, en bij sommigen prefereer ik zelfs paardloos.
Maar op wedstrijd gaat het om stijgend niveau, waarbij ook de moeilijkheidsgraad van het te gebruiken materiaal stijgt. Andere oplossing (als je "toch alleen maar een paar keer in het jaar een wedstrijdje voor de lol wilt rijden") is om lekker in de beginnersklasse te blijven rijden. Ook niks mis mee?

Ik vind dat als je zo perfect zonder bit kunt rijden, je dat ook kunt bewijzen met een paard dat wel een bit in de mond heeft. Geef ons dat prachtige voorbeeld maar van hoe het zou moeten!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:31

Overigens wil ik ook nog wel wat roepen over het hoofdstelloos rijden op filmpjes. Die van Vrolijk vind ik dan wel aardig om te zien, maar die daar achter is gezet met die Tinker, die is gewoon om te huilen. Of er nou wel of niet een bit in hangt. Geen enkele vorm van verzameling, gewoon een beetje dom door de bak karren. Is dat Kunst met een grote K? Volgens mij is het meer M. Van Me hoela Haha! Clown

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 17:33

Nee, dat doe ik niet. Knipoog al is het wel verleidelijk hoor! Maar ik wil zo'n bit helemaal niet gebruiken. In de beginners klasse blijven kan ik niet want ik geef les. Haha! Ik wil niet zeggen dat er iets aan mijn rijkunsten schort, en ik zie het ook niet als op "nivo" rijden om met een bit te rijden. (overiegns bedoel ik dus stangbitten) Ik vind het veel knapper om dat op een snaffle of bitloos te kunnen, mara dara zijn de meningen over verdeeld. Nogmaals, waarom is het "okee" bij Junior paarden en heeft het puur met leeftijd paard te maken? Het heeft dus imo niks met nivo te maken. Geizen je in de beginners met een stangbit op een 4 jarige mag rijden.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:40

Zoals Blaze al aangaf, is de regel snaffle en hackamore binnen de junior paarden ontstaan omdat

1. het paard tandjes wisselt dus bosal
2. het paard nog niet helemaal klaar is op 1 hand.

Heeft dus een geldige reden om het de junior paardjes die het nodig hebben gewoon iets makkelijker te maken.

Dan het stukje van Dofuzz over oplopend nivo dus volgt er dan als het ware achteraan.

Je wilt de moeilijkheidsgraad van de junior toch weer verhogen dus in de senior

1. paardje wisselt niet meer
2. paard is klaar op 1 hand

kun je laten zien hoe mooi neckreining wel niet kan zijn.

Groetjes, Gisela

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 17:42

Haha nee dat verhaal gaat voor jou niet op Jeddah Haha! jij bent niet welkom in de B Nagelbijten / Gniffelen Maar je kan wel een (in jouw ogen) zo vriendelijk mogelijk bitje kiezen. OF voor een andere vereniging kiezen en hackemoreclass uitkomen.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 17:47

@Gisela, maar ik kan toch ook mooi mijn neckreining laten zien op 1 hand op een bosal/snaffle??
En: Wie zegt dat een paard standaard met 6 "klaar" is voor een shank?? Op 1 hand rijden kan met snaffle/bitloos ook hoor.

@Sonja, we kiezen nu voor een heel andere disipline. Maar omdat ik gisteren toch weer wat trail gedaan heb, bitloos, dacht ik weer, toch jammer dat ik geen western met haar kan rijden omdat ze al 6 is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:01

@Sonja: en Jeddah is dus zo iemand die 'gestrafd'weordt omdat ze niet in de Beginners en Ama's mág starten.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:07

Het zijn wel allemaal keuzes die je zelf maakt of ooit hebt gemaakt..

Organisaties hebben deze regels opgesteld met een, neem ik aan, bepaald idee voor ogen. Regels zijn er om gevolgd te worden, dan kun je ook wel in een kanariepiet geel pakje de hunter willen gaan rijden....
Extreem voorbeeld maar dan kun je alles in en rondom je in twijfel gaan trekken en de kont tegen de krib gooien. Mag ook hoor Cool !!

Groetjes, Gisela

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:10

als de scheiding tussen snafflebit/hackamore of junior en senior niet meer gebeurd op leeftijd, hoe wil je dan wel op een objectieve manier een grens trekken van "oplopend nivo? maw , de rest van de wereld moet zich aanpassen aan jouw omdat jij "niet op schema" zit?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 18:15

Nee, nee Dofuzz, ik zie niet in dat het uberhaubt een "hoger nivo" is omdat je met een shank rijdt??

@Gisela, ja, eens, heb ik ook al gezegd, het blijft moeilijk met dingen veranderen, want waar ligt de grens? maar, nogmaals, ik snap niet dat je allerlei dingen mág, zoals loodzware teugels, tiedowns, slidingplates, correctional bitten en zeer scherpe sporen, maar je niet bitloos mag starten, wat, imo, juist een hoger nivo aangeeft.

Gisela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:17

tiedowns zijn, de laatste keer dat ik keek, toch niet toegestaan in western riding onderdelen.

Ik vind een bosal of ander bitloos juist geen hoger nivo. Mijn ondervinding is dat MIJN paarden daar meer last c.q. pijn van hebben dan met een gewoon bit.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-06 18:20

Niet bij Barrels? Hoe dan ook, de rest wel. Knipoog

Dat kan prima, dat jouw paarden daar hinder van ondervinden, daarom kies jij ervoor er NIET mee te rijden. Mijn paarden ondervinden hinder van een bit, maar ik heb de keuze niet. Hoe zou jij het vinden als jij verplicht was bitloos te rijden, terwijl je zegt dat jouw paarden meer past c.q. pijn van hebben?

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:24

jeddah, dat is wel echt het paard voor de kar spannen !

als je met je ferrari niet kunt ploegen moet je ofwel een john deere kopen om te ploegen ofwel gaan racen met je Ferrari