Jeddah ik quote jouw reactie ook even hierheen, dan kan ik in het goede topic reageren.
jeddah schreef:Vele senior paarden zijn er ook niet aan toe. Veel mensen beginnen hun paarden niet op 3 jarig leeftijd maar later. Veel mensen kopen paarden op latere leeftijd die omgeschoold moeten worden en die nog niet op shank kunnen/willen rijden.
En je hebt mensen zoals ik, die gewoon geen shank ik willen hangen voor die paar wedstrijdjes per jaar, maar of bitloos of op een dubbelgebroken trensje willen blijven rijden.
Nogmaals, waarom mag een ieder wel ze keuze maken tussen kleine sporen en scherpe sporen, tussen allerlei correctional bitten, tussen verschillende gewichten in teugels, tussen allerlei soorten beslag, maar niet tussen bosal of bit??
@Sonja, omdat ik mijn paarden zo'n bit niet in wíl doen. Omdat ik het niet prettig vind voor mijn paarden, net als ik niet met een spoor wil rijden. Liefst rij ik helemaal bitloos, en in het dagelijks leven doe ik dat ook.
Dan aan jou de vraag, wat is het nadeel?? Wat maakt jou het uit dat ik bitloos op een los teugeltje rondrij??
Thuis kun je met zo weinig mogelijk rijden als je maar wilt. Maar die wedstrijden zijn er nou eenmaal om een bepaald, oplopend niveau te meten. En dat houdt ook in de overstap naar een scharenbit in combinatie met eenhandig rijden. Net zoals je in de dressuur op een gegeven moment de overstap maakt naar stang en trens.
Verder worden er wel dusdanig weinig eisen gesteld aan het stangbit, dat je het zo minimaal kunt houden als je maar wilt. En ook kwa mondstuk mag je bv gerust met dubbelgebroken (paardvriendelijk? Notekraker om z'n tong...) rijden.
Ik heb niets tegen bitloos rijden. Wat mij betreft mag het bitloos, teugelloos, boomloos, compleet zadelloos, en bij sommigen prefereer ik zelfs paardloos.
Maar op wedstrijd gaat het om stijgend niveau, waarbij ook de moeilijkheidsgraad van het te gebruiken materiaal stijgt. Andere oplossing (als je "toch alleen maar een paar keer in het jaar een wedstrijdje voor de lol wilt rijden") is om lekker in de beginnersklasse te blijven rijden. Ook niks mis mee?
Ik vind dat als je zo perfect zonder bit kunt rijden, je dat ook kunt bewijzen met een paard dat wel een bit in de mond heeft. Geef ons dat prachtige voorbeeld maar van hoe het zou moeten!!!