dofuzz schreef:de stelling ging er dacht ik over of het verstandig was om reining te rijden met een dressuurzadel. (nee dus)
Even voor de duidelijkheid de begin quote:
Citaat:Waarom zou je een reiningproef niet graag op een engels zadel doen? Als je een goedzittend zadel hebt, zie ik niet veel reden waarom dat op een engels zadel moeilijker zou zijn dan met een westernzadel.
Deze vraag blijft dus nog steeds staan........ Het gaat dus niet over op een hoog niveau wedstrijden rijden, maar gewoon een keer een proefje rijden. Sommige mensen vinden het namelijk grappig om een keer "een proefje" te rijden, zonder dat nou op een wedstrijd te doen. Er is een flink aantal ruiters in de wereld dat niet om wedstrijden geeft, maar wel geïnteresseerd is in verschillende takken van paardensport en daar eens iets van uitprobeert. En dat kan trouwens wel tot een behoorlijk hoog niveau uitgroeien, je kunt namelijk ook ambities hebben met je paard zonder dat dat (nog) wedstrijdambities zijn.
Maar goed, als jij zo vasthoudt aan de "traditie" van een reiningzadel voor een reiningproef, dan ben je waarschijnlijk dus net zo gekant tegen een reiningproefje op een New Forest pony (bijvoorbeeld)??
dofuzz schreef:en ja, ik heb topreiners gereden en gevoeld (niet geshowd want dat is boven mijn petje) die tijdens hun carriere meermaals in de 75/76 zone markten.
Graag even een vertaling van dit niveau erbij vermelden voor ons mindere goden op reininggebied
En nee, ik heb nooit op een topreiner gereden, heb ik ook niet echt behoefte aan. Wel op een top-barrelracer en daar had ik ook niet echt behoefte aan, maar het paard was daar nou eenmaal erg goed in. Heeft me een hoop hoofdbrekens gekost om daar weer iets normaal werkbaars van te maken.
Wat ik toen (ruim 10 jaar geleden) al zag bij de western wedstrijden heeft me redelijk anti-wedstrijden gemaakt (dressuurwedstrijden werd ik ook niet vrolijk van), maar dat neemt niet weg dat het goed rijden van een paard iets prachtigs is om mee bezig te zijn en dan is het labeltje niet zo belangrijk en het type zadel ook niet. En er zijn gelukkig ook nog mensen die het presteren om hun paard goed te rijden en ook nog op wedstrijden meedoen, zodat het niet allemaal ellende is op wedstrijden
dofuzz schreef:en ja, ik heb het privilege gehad om met grand prix Saint George paarden te rijden
en ja, als je met topcutters rijd weet en ervaar je gelijk waarom dat zadel anders is dan een reiningzadel
Heb je nou op een GP of een Prix St George paard gereden? Het feit dat je dit soort termen door elkaar husselt geeft me niet direct vertrouwen in de rest van je kreten.
En cuttingzadels waren totaal niet in deze discussie aan de orde, dàt is een geheel andere tak van sport. Het gaat over reining op een engels (dressuur) zadel.
Daaahaaag, Dofuzz, tot een volgende keer

). Maar heb je het zelf al es gedaan? Als jij er geen probleem mee ervaart, dan kan jij het wel
Mijn ervaring is dat een zadel wat specifiek voor een discipline ontworpen is, prettiger werkt in die discipline.
) alleen voorgesteld op een beheerste manier gestuurd door de ruiter.
, de ringetjes hiervoor zitten er meestal al standaard op.
Dit is wel een topic wat ik leuk vind.
, maar ging het nu om of het engelse zadel in de wedstrijden gebruikt kon worden, dan zeg ik dus NEE , of ging het erom of je er een reiningproef mee zou kunnen rijden, zeg ik ja, zou mogelijk zijn, maar zal niet prettig voelen zeker niet als je nooit een dergelijk zadel gewend was.