ikke schreef: Het punt van stops in de reining is dat het gros daar een zootje van maakt. Zoals ik ze meestal zie stoppen, ben ik heel blij dat ik daar niet opzit, willekeurig welk zadel erop ligt. Daarnaast, in de M moet je ook halthouden vanuit galop; wat is het verschil....?
Hoe dat dan? Je wilt toch niet beweren dat er geen enkele overeenkomst is? Die overeenkomsten kan ik je wel vertellen, mag jij de verschillen aangeven.
ikke: De overeenkomst is dat je allebei op je zit doet. (maar dan zou stoppen hetzelfde zijn als een cirkel rijden
)
Daar houdt de vergelijking mee op. Bij het vragen van een stop verlegt het paard het gewicht volledig naar de achterhand en stop acuut alle voorwaartse beweging met de achterbenen. Bij halthouden vanuit galop is er eerst een verzameling van de galop, dan een vertraging naar het halthouden.
Vergelijk het maar dat jezlf van redenen naar stilstand gaat en van rennen wilt gaan glijden. Het verschil in gewichtsverplaatsing is niet te misstaan.
Ook de hulp is anders:
Voor eens stop zeg je whoa en doet alsof je met een vuist in je buik wordt geslagen en steek je je been naar voren (nou ja, dat doen de meesten dan)
Voor halthouden ga je alleen zwaar zitten en maak je een overgang. In dit geval naar stilstand.
Halthouden is een overgang (zoals je bv ook van jog naar walk gaat), een stop is dat niet. Een stop is een acute afwezigheid van voorwaarste beweging van de achterhand. Een stop is ook niet bedoeld om zo snel mogelijk stil te staan, een stop is bedoeld om te glijden.
Halthouden is daarmee een andere oefening dan stoppen.
ikke schreef:Dat men in de dressuur graag ziet dat dit been echt wordt opgetild, waar de western alleen de ongewenste krachten op het been wil voorkomen is een detailverschil in de uitvoering.
Ook dit is niet waar.
Bij een keertwending moet het paard achter doorlopen (Dus niet alleen maar het pivotbeen optillen)
Bij een spin moet het been blijven staan of opgetild en weer neergezet op dezelfde plaats.
Dit zijn dus ook twee _verschillende_ oefeningen. En daarmee dus ook _verschillende_ hulpen