[WN] KWPN'er met Western zadel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Waratje

Re: KWPN'er met Western zadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 09:54

Haha! Wordt meestal bokriempje genoemd, maar je moet er natuurlijk wel even aan denken om het aan je zadel te gespen, want het zit er bepaald niet standaard op. Maar een bokriempje lijkt me niet zo fijn werken voor die zijwaartse bewegingen die je bij cutting hebt, dan is een knop waarschijnlijk prettiger.
Maar goed, dit zijn de western onderdelen waarbij ik het nut van een westernzadel zeker niet ontken, bij koeienwerk heb je een zadel met een knop nodig. Maar bij rijtechnische onderdelen zie ik dat minder als noodzaak (wedstrijdregels buiten beschouwing gelaten, want ik mag met mijn zadel ook echt niet een dressuurwedstrijd starten).

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 12:36

Toen ik nog geen westernzadel had en ik wilde wel lessen kon dat niet werd gezegt. Op een dressuurzadel kon je geen western rijden, dus kon ik er ook niet mee lessen. Want dan zou ik het helemaal verkeerd leren.

Maar op de manier zoals Waratje het beschrijft ben ik eens gaan nadenken. Ik rijd thuis wel gewoon op mijn dressuurzadel western. Ik oefen de polebending, trail en horsemanship ermee, en het gaat allemaal gewoon goed inderdaad. Maar inderdaad zoals reining met een flinke stop erin.. Nee bedankt.. Haha ik ga liever anders dood Vork
Alleen op de (onderlinge) wedstrijden heb ik wel een WNzadel nodig.. Die kan ik dan altijd lenen..

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 23:54

Sita_ schreef:
Toen ik nog geen westernzadel had en ik wilde wel lessen kon dat niet werd gezegt. Op een dressuurzadel kon je geen western rijden, dus kon ik er ook niet mee lessen. Want dan zou ik het helemaal verkeerd leren.

Nou, die lokatie hoef je dan dus niet te hebben voor les. Als ze dat al niet eens kunnen overbrengen, wat kun je dan van de rest verwachten?
Ik les prima met mijn dressuurzadel in de westernles; mijn instructeur ziet het probleem niet, die ziet nergens een probleem, zolang het paard maar correct loopt en de ruiter er correct opzit. Wat daartussen zit is volstrekt onbelangrijk.
Sita_ schreef:
Maar op de manier zoals Waratje het beschrijft ben ik eens gaan nadenken. Ik rijd thuis wel gewoon op mijn dressuurzadel western. Ik oefen de polebending, trail en horsemanship ermee, en het gaat allemaal gewoon goed inderdaad. Maar inderdaad zoals reining met een flinke stop erin.. Nee bedankt.. Haha ik ga liever anders dood Vork
Alleen op de (onderlinge) wedstrijden heb ik wel een WNzadel nodig.. Die kan ik dan altijd lenen..

Waarmee je eigenlijk zelf dus al aantoont dat het gewoon kan. Het punt van stops in de reining is dat het gros daar een zootje van maakt. Zoals ik ze meestal zie stoppen, ben ik heel blij dat ik daar niet opzit, willekeurig welk zadel erop ligt. Daarnaast, in de M moet je ook halthouden vanuit galop; wat is het verschil....?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 08:42

ikke schreef:
Het punt van stops in de reining is dat het gros daar een zootje van maakt. Zoals ik ze meestal zie stoppen, ben ik heel blij dat ik daar niet opzit, willekeurig welk zadel erop ligt. Daarnaast, in de M moet je ook halthouden vanuit galop; wat is het verschil....?
Ja als je dit gaat vergelijken met een slidingstop dan zijn we dus snel uitgel*lt Cool

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 09:05

Hé ikke heb je ooit het geluk gehad een slide te mogen maken op een van de veel betere reiners?

Ik wel.. je mag van me aannemen dat dat niet lijkt op halthouden vanuit galop.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 09:07

DubbelDun schreef:
ikke schreef:
Het punt van stops in de reining is dat het gros daar een zootje van maakt. Zoals ik ze meestal zie stoppen, ben ik heel blij dat ik daar niet opzit, willekeurig welk zadel erop ligt. Daarnaast, in de M moet je ook halthouden vanuit galop; wat is het verschil....?
Ja als je dit gaat vergelijken met een slidingstop dan zijn we dus snel uitgel*lt Cool

Hoe dat dan? Je wilt toch niet beweren dat er geen enkele overeenkomst is? Die overeenkomsten kan ik je wel vertellen, mag jij de verschillen aangeven.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 09:12

Zal ik even. Bij halthouden in de dressuur doe je dat op je zit en met je benen erbij (of dat nu een progressieve overgang of niet is). Bovendien hou je teugelcontact. Sommige scholen kiezen voor een ophouding of parade, anderen kiezen voor zitten en benen. Alle benen moeten tegelijk stilstaan en de achterkant moet eronder zitten.

Het verschil bij een sliding stop is je opbouw vanuit de rundown: van verzameld langzaam, naar nog steeds verzameld heel snel. Een stop wordt ingezet op het woordje whoa! (verboden te praten bij de dressuur), zitten én benen eraf en hand naar voren. Daarbij heb je helemaal geen teugeldruk. Dat is ook niet zo raar omdat de voorkant moet doorlopen terwijl de achterkant moet glijden. Dat kan alleen als de achterkant gaat zitten (en heel wat meer dan in de dressuur). Alleen dan is een stop van een paar metertjes mogelijk.

Overigens kan iedere goedgetrainde rainer ook stoppen vanuit galop naar stilstand. Dat is nl. héél wat anders dan een sliding stop.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 09:31

Anya schreef:
Zal ik even. Bij halthouden in de dressuur doe je dat op je zit en met je benen erbij (of dat nu een progressieve overgang of niet is). Bovendien hou je teugelcontact. Sommige scholen kiezen voor een ophouding of parade, anderen kiezen voor zitten en benen. Alle benen moeten tegelijk stilstaan en de achterkant moet eronder zitten.

Het verschil bij een sliding stop is je opbouw vanuit de rundown: van verzameld langzaam, naar nog steeds verzameld heel snel. Een stop wordt ingezet op het woordje whoa! (verboden te praten bij de dressuur), zitten én benen eraf en hand naar voren. Daarbij heb je helemaal geen teugeldruk. Dat is ook niet zo raar omdat de voorkant moet doorlopen terwijl de achterkant moet glijden. Dat kan alleen als de achterkant gaat zitten (en heel wat meer dan in de dressuur). Alleen dan is een stop van een paar metertjes mogelijk.

Overigens kan iedere goedgetrainde rainer ook stoppen vanuit galop naar stilstand. Dat is nl. héél wat anders dan een sliding stop.

Goed nu ik:
De verschillen:
dressuur: been "bij de hand"
Western: been los

De overeenkomsten:
Verzameling met GOED achterhandgebruik
Geen teugeldruk (we hebben het over GOED getrainde paarden, niet over bagger)
Belangrijkste hulp is de zit.

Waarmee dus weer blijkt dat de verschillen helemaal niet zo groot zijn, hoe verschillend de uitvoering ook is (en vooral eruit ziet). Ik ga er hier wel even vanuit de we enig niveau met elkaar vergelijken, niet de prutsers die voor plaatjes gaan, zonder besef van goede training en gebruik van het lijf (zowel mens als paard).

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 09:37

Oh maar je voert die discussie met de verkeerde. Ik kan je Jolande aanraden hihi. Ik vind dat er niet zoveel verschillen zijn in het rijden. Wel in wat je vraagt. Een keertwending is het de bedoeling dat je paard achter doorloopt, terwijl een spin veel sneller uitgevoerd moet worden, maar ook het binnenachterbeen moet blijven staan (pivotbeen).

Los daarvan denk ik dat je de meeste westernoefeningen prima in een dressuurzadel kunt doen (alhoewel je wel last krijgt van vastzittende slitreins). Reining en cutting zijn echter disciplines die ik no way in een dressuurzadel zou willen doen. Nog eerder in een springzadel. Een dressuurzadel sluit te veel op en heeft een diepe zit (net als een trail en pleasurezadel). Een reiner heeft daarentegen niet zo'n diepe zit. En dat is niet zomaar.

Net zoals ik niet hoger dan pakweg 50 cm spring met mijn westernzadel. Dat laat je echt wel uit je hoofd als je de knop een keer in je maag hebt gekregen. Zeker met een soms onbenullig hoog over die 50 cm springende kwpn-er. Kortom: ik hou mijn stubbenzadel wel voor de sprongetjes. Heb nog een dressuurzadel liggen te verstoffen, en ik heb een fijn westernzadel. Het zit ook nog eens beter nl. Haha!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 10:05

Anya schreef:
Oh maar je voert die discussie met de verkeerde. Ik kan je Jolande aanraden hihi. Ik vind dat er niet zoveel verschillen zijn in het rijden. Wel in wat je vraagt. Een keertwending is het de bedoeling dat je paard achter doorloopt, terwijl een spin veel sneller uitgevoerd moet worden, maar ook het binnenachterbeen moet blijven staan (pivotbeen).

Jolande van Bokt?? Daar heb al de nodige uren discussie mee gehad, die ken ik al jaren IRL.
Enne, als een paard z'n "pivot foot" laat staan, draai je de gewrichten naar de klote, dat is inherent aan de krachten die je op het been krijgt, dat heeft niks met oefening of stijl te maken, dat is simpele biomechanica. Dat men in de dressuur graag ziet dat dit been echt wordt opgetild, waar de western alleen de ongewenste krachten op het been wil voorkomen is een detailverschil in de uitvoering.
Anya schreef:
Los daarvan denk ik dat je de meeste westernoefeningen prima in een dressuurzadel kunt doen (alhoewel je wel last krijgt van vastzittende slitreins). Reining en cutting zijn echter disciplines die ik no way in een dressuurzadel zou willen doen. Nog eerder in een springzadel. Een dressuurzadel sluit te veel op en heeft een diepe zit (net als een trail en pleasurezadel). Een reiner heeft daarentegen niet zo'n diepe zit. En dat is niet zomaar.

Absoluut kun je de meeste oefeningen gewoon met een dressuurzadel en zelfs met een dressuurgetraind paard noen. Splitreins is voor mij uiterlijk vertoon en ook te lange dressuurteugels kunnen je parten spelen.
Ik ken dressuurzadels die vrijwel vlak zijn, daar is net zoveel verschil in als in westernzadels en wat je neemt is voor een niet onbelangrijk deel je persoonlijke smaak en voorkeur.
Voor cutting en roping heb je een westernzadel nodig. Dat is voor mij heus geen discussie. Ik zou het niet eens overwegen om dat te proberen op een dressuurzadel, je ligt ernaast bij de eerste de beste sprong van het paard Haha! Reining zou je nog een heel eind kunnen doen met een dressuurzadel, zeker gezien het gemiddelde niveau in NL, in de top kom je te kort en dan niet omdat het plaatje niet klopt, maar omdat je inderdaad met bepaalde oefeningen in de problemen kunt komen, zoals bijvoorbeeld de spin en in mindere mate een sliding stop.
Anya schreef:
Net zoals ik niet hoger dan pakweg 50 cm spring met mijn westernzadel. Dat laat je echt wel uit je hoofd als je de knop een keer in je maag hebt gekregen. Zeker met een soms onbenullig hoog over die 50 cm springende kwpn-er. Kortom: ik hou mijn stubbenzadel wel voor de sprongetjes. Heb nog een dressuurzadel liggen te verstoffen, en ik heb een fijn westernzadel. Het zit ook nog eens beter nl. Haha!

Ik ken maar één comfortabele Stubben en dat is de Parcifal, maar dat prijskaartje heb ik er even niet voor over Bloos Ik heb een Stubben Siegfried gehad, dat is net alsof je op een plank zit Haha! Dat je westernzadel beter zit dan je dressuurzadel, zegt wat over je dressuurzadel. Een zadel moet lekker zitten, immers het is een adaptor om een mens op een paard te laten passen, dus moet het voor beide partijen comfortabel zijn, anders is rijden ook niet comfortabel. Dus als jouw westernzadel die goede adaptor is, moet je dat vooral houden.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 10:46

DubbelDun schreef:
ikke schreef:

Inderdaad, ik bedoelde inderdaad een echte sliding..
En geen pietluttig stopje, zo van galop boem stil..

Bij een sliding moet ik in een westernzadel al moeite doen om niet voorover te vallen als hij na het glijden stil gaat staan. Dus met een dressuurzadel raad ik het zeker niet aan..

Wel een pittige discussie.. Ik lees hem vol intresse nog een keertje door.
Ga me er alleen niet geheel in mengen omdat mijn kennis zo ver, helaas, nog niet reikt Lachen

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 11:03

Sita_ schreef:
DubbelDun schreef:

Inderdaad, ik bedoelde inderdaad een echte sliding..
En geen pietluttig stopje, zo van galop boem stil..

Bij een sliding moet ik in een westernzadel al moeite doen om niet voorover te vallen als hij na het glijden stil gaat staan. Dus met een dressuurzadel raad ik het zeker niet aan..

Wel een pittige discussie.. Ik lees hem vol intresse nog een keertje door.
Ga me er alleen niet geheel in mengen omdat mijn kennis zo ver, helaas, nog niet reikt Lachen

Voorover vallen doe je vanuit je lendenen, zitten met je kruis en bovenbenen. Als blijven zitten op een dressuurzadel echt zo moeilijk is, waarom storten er dan niet veeeel meer mensen van hun paard als die buiten eens een stop maakt, omdat ie ergens van schrikt? Geloof me, mijn oude paard stond vanuit een vliegende galop als een blok stil, als ZIJ daar een reden voor zag. Dat heeft meer vertraging dan dan een sliding stop en ik ben er nooit op die manier vanaf gedonderd. Kennelijk zit zo'n dressuurzadel dus best wel degelijk.

horseylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 11:05

Afbeelding

Mijn vorige verzorgpaardje heb ik een paar keer onder me oude western gereden.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 13:02

Ik heb een heerlijke ouderwetse fijn harde Stueben. Een siegfried. En ik kan het geheel en al niet vinden in een Passier dressuurzadel. Gelukkig zijn smaken verschillend. Maar het ging er vooral om dat je ook niet moet willen springen met een westernzadel. Dressuurzadel zou voor de normale sprongetjes nog wel kunnen.

En dat je de gewrichten naar de klote zou draaien... Tja dat zeggen ze van slidingstops ook. Toevallig heb ik mijn paard (11 jaar), in maart 12 net rond om op de foto's laten zetten. Ze heeft prachtige kogels, spronggewrichten en hoefkatrollen. Dus vooralsnog zie ik dat als broodje aap. Het ligt zoals bij alles aan .. de ruiter, het paard, of je paard eraan toe is, hoe netjes of gestoord de ruiter rijdt.

En splitreins voor de sier????
eh.. ja.. als je je paard op de dressuurmanier door de bak wilt sturen wel. Maar een jong paard tweehandig door de bak rijden, dan heb je die lengte echt wel nodig.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 17:18

Er zijn ook zat gewone teugels Anya waarmee je een jong paard met 2 handen door de bak kan sturen. Ik rij nooit met spliteins, behalve op wedstrijd.. omdat het daar moet. Knipoog

Overigens zie ik bij de erg veel sliding-stop foto's het zadel helemaal los van de rug komen achteraan. Ik zie dus niet in waarom je perse vor de drukverdeling van het zadel in de sliding stop een westernzadel nodig hebt?

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 19:46

Anya schreef:
En splitreins voor de sier????
eh.. ja.. als je je paard op de dressuurmanier door de bak wilt sturen wel. Maar een jong paard tweehandig door de bak rijden, dan heb je die lengte echt wel nodig.

Uhhh, waarom zie je dan zo weinig paarden ingereden worden met splitreins???? Het gros van de paarden in Nederland wordt met gewone (spring- of dressuur-) teugels op twee handen ingereden, hoor. Ook gesloten teugels kun je in allerlei lengtes kopen. Ik heb bij mijn Libby's hoofdstelletje teugels bijgeleverd gekregen die even lang zijn als de split reins die ik vroegah gebruikte: onhandig lang dus Haha!

Tarqsgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 23:08

tessabo,
Op Western-tack heb ik een hele uitleg over westernzadels passen en verder op de pagina ook over kwpn-ners en westernzadels, het heet Westernzadelkunde.
Bij kwpn-ners met een hoge schoft past een "slick-vork" vaak het beste.

Ik ben het niet eens met de stelling dat je op een westernzadel persé in stoelzit rijdt. Ik rijdt zelf klassieke dressuur, en mijn instructeur is er bij geweest toen we de zit gingen maken, inzitten, eh, zoiets. en ik moet dus heel rechtop in de balans-zit zitten. En daar hoef je geen custom voor te hebben.
Ieder fabriekszadel heeft ook zijn eigen zit en wat voor de één lekker zit, zit voor een ander weer minder.
Ieder mens, paard en zadel en vooral de combinatie daarvan zijn weer anders. Ik denk dat je eens goed moet rondkijken en passen.

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 09:08

Hoi ik heb een KWPN-er van 1.70 m hoog en een hoge schoft hij is 18,heb altijd een dressuur en een springzadel op hem gehad.Sinds dit voorjaar heb ik een 2e hands Billy Cook gekocht met round skirt. Deze ligt perfect zelfs al zou je hem zonder pad op zijn rug legt,niet dat ik zonder pad rij. Het enigste wat mijn instructrice opmerkte is dat hij met een round skirt die niet goed ligt het aan zijn nieren kan krijgen, dus laat hem ook echt aanmeten door een deskundige. Ik weet niet waar je woont maar in Egmond aan den Hoef zit een winkel die hier ervaring mee heeft. Ze heeft ook wel eens 2e hands zadels te koop ik zou zeggen kijk ff op www.stormwesternstore.nl .Ik ben heel blij met mijn zadel en wil echt niets anders meer. Alleen wel altijd een goede broek aantrekken anders... Verdrietig Succes ermee Knipoog

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:27

ikke schreef:

Hoe dat dan? Je wilt toch niet beweren dat er geen enkele overeenkomst is? Die overeenkomsten kan ik je wel vertellen, mag jij de verschillen aangeven.

ikke: De overeenkomst is dat je allebei op je zit doet. (maar dan zou stoppen hetzelfde zijn als een cirkel rijden Knipoog )

Daar houdt de vergelijking mee op. Bij het vragen van een stop verlegt het paard het gewicht volledig naar de achterhand en stop acuut alle voorwaartse beweging met de achterbenen. Bij halthouden vanuit galop is er eerst een verzameling van de galop, dan een vertraging naar het halthouden.

Vergelijk het maar dat jezlf van redenen naar stilstand gaat en van rennen wilt gaan glijden. Het verschil in gewichtsverplaatsing is niet te misstaan.

Ook de hulp is anders:
Voor eens stop zeg je whoa en doet alsof je met een vuist in je buik wordt geslagen en steek je je been naar voren (nou ja, dat doen de meesten dan)
Voor halthouden ga je alleen zwaar zitten en maak je een overgang. In dit geval naar stilstand.

Halthouden is een overgang (zoals je bv ook van jog naar walk gaat), een stop is dat niet. Een stop is een acute afwezigheid van voorwaarste beweging van de achterhand. Een stop is ook niet bedoeld om zo snel mogelijk stil te staan, een stop is bedoeld om te glijden.
Halthouden is daarmee een andere oefening dan stoppen.

ikke schreef:
Dat men in de dressuur graag ziet dat dit been echt wordt opgetild, waar de western alleen de ongewenste krachten op het been wil voorkomen is een detailverschil in de uitvoering.

Ook dit is niet waar.
Bij een keertwending moet het paard achter doorlopen (Dus niet alleen maar het pivotbeen optillen)
Bij een spin moet het been blijven staan of opgetild en weer neergezet op dezelfde plaats.

Dit zijn dus ook twee _verschillende_ oefeningen. En daarmee dus ook _verschillende_ hulpen

IJp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 00:23

Het is al ff terug maar ik heb eindelijk foto's in mijn profiel ook de KWPN-er van 1.70m met westernzadel.Kijk Maar

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 14:23

Sita_ schreef:

Als je voorover valt bij een stop, dan heb je je eigen balans niet voor elkaar. Daar voegt het zadel niets aan toe (behalve dat handvat Knipoog )

Heb ondertussen de laatste weken diverse filmpjes en foto's van reiningoefeningen gezien en ben daardoor alleen maar meer gesterkt in mijn mening dat je daar geen westernzadel voor nodig hebt (behalve dan als wedstrijd-tenue, natuurlijk, want ja, regels zijn regels, ook als ze niets met de rijtechniek te maken hebben Whoosh! ).