[WN] Hoe serieus is western rijden??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoe serieus is western rijden??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 08:36

En je rukt mijn quote redelijk uit verband... Ik citeer:
Men huppelt vrolijk met zijn paard door de bak, om dan maar niet te spreken over de bixie proeven. Dat is de laagste klasse en er zijn proeven die geneens galop bevatten. Nou dan kan je en een sport niet serieus noemen
Maar wat dan wel bijzonder is, dat je dan zegt dat een proef zonder galop dus eigenlijk raar is. Dat leidt dan tot de kortzichtige conclusie dat de gehele sport niet serieus is en dat wijst er dan ook weer op dat dressuur niet serieus is vanwege de bixie proeven die geen galop bevatten.
Zo zeg je het ook als je het over western hebt maar zo werkt het ook bij dressuur.

Dus ik had al naar mijn idee aangegeven dat ik het er niet mee eens was. Omdat ik het tegenovergestelde vraag. Als zij tot de conclusie komt dat de gehele westernsport niet serieus is vanwege WJ proeven dan zeg ik het tegenovergestelde. Vanwege bixie proeven is de gehele dresuuursport niet serieus....

Pannenkoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:21

Wranglerbutt schreef:
Afbeelding Hey, waar is de topicstarter nou gebleven? Haha!

......die wil best wel reageren maar die staat helaas al 2 dagen in een drassig weiland omdat er een iets te dikke, western beleerde, Haflinger op een inmiddels heel pijnlijke (platte)voet staat nadat er een poging gedaan was om zich te verdiepen in andere paarden. Bewegen doet een Haflinger uiteraard niet graag en zeker niet als er voldoende gras binnen mondbereik ligt dus het kan wel even duren voordat er weer reactie komt van Mannie.........

Ik hoop dat er niet al te gauw strenge vorst komt Knipoog

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 10:26

net zo sirieus als dressuur.
Het klopt niet wat je zegt dat quaters niet te betalen zijn. een goed dressuurpaard kost net zo veel.
Waarom zou western niet sirieus zijn , er zijn gewoon minder mensen die het doen omdat er weinig westernmaneges zijn in omgeving dus dan kiezen mensen al snel voor dresuur omdat daar gewoon heel veel maneges en priveinstructeurs in te vinden valt.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 11:12

pannenkoek spreek je uit ervaring Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 14:58

Pannenkoek Clown
Maar de ts is dan nog wel een tijdje bezig ja met de haf verwijderen.

Mannie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-06 21:23

Hé, wat leuk, er zijn een heleboel reacties op mijn topic en ik ben ook al nagetrokken Haha! en eerdere topics zijn aangehaald. (overigens van een hele tijd geleden)

Ik heb idd niet eerder gereageerd, omdat ik niet dagelijks in de gelegenheid ben om op internet te komen.
Voor de goede orde, ik heb geen haflinger in een drassig weiland, dus die hoef ik niet te vangen.

Met mijn ruin gaat het overigens heel goed en sinds ik met signaalhulpen rijd op een ander zadel gaat het een heel stuk beter. Dank jullie voor jullie belangstelling.

Over de andere reacties:
De bixie proeven zijn voor kinderen, de proeven zonder galop in de westernsport zijn voor volwassenen. Als je niet de controle over je paard hebt dat je niet eens kan galopperen, hoor je dan wel op een wedstrijd thuis? dus is het dan wel een serieuse wedstrijd of een wedstrijd voor mensen die eigenlijk niet eens kunnen rijden? Als ik dan op dat niveau moet beginnen, laat dan maar, ik wil niet afzakken tot bixie niveua, laat dat lekker de opstap voor de kinderen zijn.

De deelname op wedstrijden, ok, als er zo weinig westernruiters zijn, en zoveel klasses is het logisch dat er zo weinig starts zijn per onderdeel, maar waarom dan toch allemaal een rozet? Zo bijzonder is de 1 na laatste plaats niet in mijn ogen. Ik heb ook wel eens slechte punten gehad dat ik wel lekker gereden heb, en andersom, niet lekker gereden, maar wel een winstpunt, maar dan vind ik die prijs voor mij niets waard, want ik heb niet lekker gereden, alleen de rest was slechter Haha!

Wat betreft de quarters, de dieren die ik gezien heb, bewegen niet, en de fokmerries die ik heb gezien, waren niet veel soeps. Bij de kwpnners is misschien 50% niet goed, maar van de quarters die ik gezien heb was 80% niet goed, of kreupel of zeer kort in de beweging.
Misschien moet ik wennen aan de manier van lopen van een quarter, maar ik heb ook quarters gezien die wel konden bewegen.
Goede dressuurpaarden zijn idd duur, maar met een paard wat nog geen 2000 euro heeft gekost kan je wel naar de M of Z dressuur rijden, maar een quarter onder dit bedrag is onmogelijk en om iets voor te stellen op een westernwedstrijd is het toch raadzaam om een quarter te hebben, meerendeel van de paarden in de hogere klasse van de wedstrijd die ik gezien heb waren quarters of appalloossa's

Maar hoe serieus willen jullie de westernsport laten zijn? iemand die komt kijken en kritische vragen gaat stellen dan reageren jullie direct aangebrand en in de verdediging,
De wedstrijden die ik gezien heb op manege rosworld, geen onderlinge overigens, maar een erkende wedstrijd door de western ruiters organisatie nederland, stelden in vergelijking met dressuurwedstrijden niet veel voor qua deelnemers. Overigens wel qua proeven, zeker in het middagprogramma en qua sfeer. Dat vond ik geweldig. Maar als ik het niveau in de ochtend zag en dan ook nog hoor dat het in de toekomst nog makkelijker gaat worden doordat er geen galop meer in zit en je dus niet hoeft te kunnen rijden om mee te kunnen doen, dan ga ik toch twijfelen of ik dat leuk vind.
Als ik dan bij de ruiterspelen hoor dat er een ruiter uitgegooid wordt omdat er bloed aan het paard zijn flanken zit, en er dan ook problemen zijn bij de andere quarters om ze door de medische keuring te krijgen, heb ik toch ook weer vraagtekens hoe leuk de westernsport eigenlijk is.

Het westernrijden op zich vind ik leuk, ik leer heel anders met mijn paard om te gaan, maar hetgeen ik leer, strookt niet helemaal met wat ik hoor en op wedstrijden zie.

Overtuig mij eens waarom ik western wedstrijden zou willen rijden en na mijn ruin misschien beter een (dure) quarter kan kopen.

Alles wat ik schrijf, is geen aanval op de westernsport, maar pure nieuwsgierigheid en een lichte kritische houding naar hetgeen ik misschien wil gaan doen. Mede dressuurmensen stellen ook dit soort vragen aan mij en ik kan er geen antwoord op geven, want ik heb geen antwoorden, maar zie hetzelfde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 22:05

Mannie: kan je nou niet lezen?
Over die dure quarters, ik heb zo'n maf zigeuner paard, en die doet het ook prima. Waarvan denk je dat de naam alpenquarter komt? Daarmee worden haflingers bedoeld omdat die het ook geweldig doen.

Over die rozetten vind ik ook niet kloppen (toen ik 2de van de 2 was bij een niet zo pupulair onderdeel) kreeg ik ook een rozet. De prullenbak vond hem erg mooi Clown

En hoeveel quarters heb je nou daadwerkelijk gezien, gereden?

En de westernruiters gaan natuurlijk in de verdediging. Je hebt het wel over een serieuze sport die hard aan het groeien is.

Ook over die beginners proeven, ik vind het leuk. Anders moet je op een gillend hoog niveau beginnen.

Want ik dacht dat je in de B geen wendingen om de achterhand hoefde te maken en zijwaarts, maar hier ben ik niet helemaal zeker van.

gr [***]

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 22:31

Hoezo quarters trouwens?
De WRAN is voor alle rassen en mijn KWPN-er doet ook mee. Net als een stuk of tig haffen, NRPS-en, tinkers, zeker 3 fjorden die het heel leuk doen, een fries... Zo uit mijn hoofd dus even.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-06 23:11

Mannie schreef:
<knip>
Alles wat ik schrijf, is geen aanval op de westernsport, maar pure nieuwsgierigheid en een lichte kritische houding naar hetgeen ik misschien wil gaan doen. Mede dressuurmensen stellen ook dit soort vragen aan mij en ik kan er geen antwoord op geven, want ik heb geen antwoorden, maar zie hetzelfde.

Nou, misschien moet je eens ophouden met kijken en je eerst eens verdiepen in de achtergronden? Het feit dat er slecht gereden zou worden (jouw woorden) maakt nog niet dat de westernsport niet deugd, enkel dat DIE mensen het kennelijk niet begrijpen.
Alle vragen die jij de westernmensen voorlegd, kan ik ook stellen aan dressuurruiters, om vervolgens evenmin antwoorden te krijgen, omdat ook ZIJ dat niet weten.

Voor zover je vragen en constateringen al terecht zijn, is het antwoord even simpel als voor een dressuurmuts: slechte les en begeleiding, al dan niet gecombineerd met ongezonde geldingsdrang, eventueel ondersteund door te veel geld en bovenal een absoluut gebrek aan kunde.
En ja, ik heb een quarter en nee, daar rijdt ik geen western mee............ Bovendien was ie niet duur en kan ie lopen als een kiviet.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 00:36

Meeste rijpaarden en pony's worden voor de engelse sport gefokt en is daar maar 50% van correct? Dat denk ik niet! Weet je hoeveel slechte paarden nog gehouden worden of continue in de handel zijn? Als je niet start wil dat niet zeggen dat je niet bestaat. Weet je hoeveel mensen een paardje hebben staan? Geloof me dat veel mensen nog alles doen om kreupele paarden met eeuwen rust houden, maar 50% goed, nee. Ik ken de cijfers helemaal niet, maar de vergelijking met 80% vd quarters gaat zeker niet op! Daarbij kan een paard in mijn ogen echt niet op niveau meedraaien als ie wat mankeerd hoe hard je hem ook gaat aanpakken, er zijn grenzen, ook bij wat een paard kan. Dat paarden verschillende gangen heeft mag duidelijk zijn. Dat verschilt per meerdere rassen. Weleens een ijslander zien lopen? De shet van mijn zoontje loopt prima, maar als ik alleen al daarnaar kijk ben ik 1 grote milkshake. Hij blijft rustig zitten zo.

Alleen een quarter kan presteren op hoog niveau? Vandaar dat al die andere rassen het ook zo goed doen! Westerntrainers die ook hun brood verdienen en hun werk laten zien en hun fokproducten etc willen promoten laten uiteraard hun quarters zien, dat is goed voor de sport en de liefhebbers. Door de jaren hebben al vele mensen dit mooie ras aangeschaft. Toen ik een quarter kocht kwam het meeste nog uit Amerika en canada en was er nog te weinig eigen fok. Maar nu de sport meer bekendheid heeft zijn mensen hun eigen paardjes ook om gaan scholen en die zie je steeds meer en beter presteren. Dat zijn dan de volgende generaties. Er komen ook steeds meer trainers, dus meer mogelijkheden. Als je nu ziet wat een haf of een tinker kan, dat wisten we misschien jaren terug niet zo zeer. Mijn NF heeft echt superspring papier en waarom zou hij niet goed kunnen presteren in de western sport als hij zo lekker in zijn lijf kan bewegen? Wel een hoog parcours, moeilijke zijgangen, maar geen westernoefeningen? Die voor een paard juist duidelijk zijn. Ik moet me juist dingen afleren en anders denken.

Misschien moet je je afvragen, wat vind ik leuk en waarom? En waar doet mijn paardje het leuk in? Maar een goed, sterk, gezodn paard, met een gezodn stel hersens, of liever nog de baas met gezonde hersenen die het zijn paard duidelijk kan maken kan ver komen. In welke tak dan ook. Ik heb hier jammer genoeg te weinig les, maar ben verbaasd hoe mijn pony reageerd na een paar aanwijzingen. En ik maak nog erg veel fouten hoor! Ik heb mijn les echt nodig voor huiswerk en zie dan zoveel verschil, maar die pony doet het wel. Zelfs als ik fouten maak!

Daarnaast iedereen die maar een paardje of pony koopt na wat jaren les en zomaar wat dressuur rijdt verder thuis en af en toe een sprong maakt, dat gaat lekker? Lees eens hier op bokt. Hoe gebruik ik een slof? Hoe dit, wat dat? Nee,die zijn allemaal heel verstandig bezig zonder enkele kennis, ervaring of deskundige begeleiding. Als ze hun paard maar in een krul hebben lopen, heel verstandig!

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 07:09

Mannie schreef:

Sorry maar kan geen enkele positive noot in je topic terugvinden. Komt over alsof je je al een mening gevormd hebt zonder je eerst te verdiepen in de sport en zijn regelementen.
Ik zou zeggen bezoek eerst nog eens wat andere wedstrijden, lees de regelementen eens goed door en verdiep je eens ECHT in de sport zonder overal een kritische noot bij te plaatsen. Want het valt allemaal best wel mee hoor.
Overigens moet je bij de western veel meer punten halen om over te kunnen naar de volgende klasse dan bij de dressuur of het springen. Dus meer tijd om te groeien in je niveau en door te groeien naar het volgende. Dus hoe serieus moeten we de dresuur ed dan nemen? (let op ik ben van oudsher dresuurmuts en ben nog steeds dressuurjury).

Zet die oogkleppen af en kijk verder dan je neus lang is.

mannie schreef:
Overtuig mij eens waarom ik western wedstrijden zou willen rijden en na mijn ruin misschien beter een (dure) quarter kan kopen

Die overtuiging moet vanuit jezelf komen, niet omdat een ander het zegt. Ik ga je niet overtuigen, zonde van mn energie, die steek ik liever in het opleiden van mn noorse quarter Knipoog

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 08:58

Vippie schreef:
Overigens moet je bij de western veel meer punten halen om over te kunnen naar de volgende klasse dan bij de dressuur of het springen. Dus meer tijd om te groeien in je niveau en door te groeien naar het volgende. Dus hoe serieus moeten we de dresuur ed dan nemen? (let op ik ben van oudsher dresuurmuts en ben nog steeds dressuurjury).

Ehmmm dat is niet waar hoor Knipoog althans nu nog niet. Als je beginners start moet je bij 7 behaalde punten over naar de amateurs maar je mag al eerder, dat is helemaal vrij. Je zou zelfs meteen amateur mogen starten als je wilt. Start je eenmaal amateur dan is er geen weg meer terug.
Vergeleken met de FNRS proeven klopt het dus wel (2 promotiepunten=overgang naar hoger) maar kijk je naar de B, L etc waarin je als ik het goed heb tegenwoordig bij 15 winstpt overmag klopt dat niet.

Anyway aan ts: niemand die jou op dit moment dus verplicht om je te verlagen tot beginnersniveau al denk ik dat je je toch een beetje verkijkt op een aantal dingetjes en de vergelijking met de dressuur niet helemaal eerlijk trekt.
Je mag de proeven ook niet met elkaar vergelijken en als je zegt dat mensen amper op hun paard hoeven te blijven zitten doe je de beginners (waar trouwens ook galop in zit, Walk en Jog klasses worden officieel nog helemaal niet uitgeschreven iig niet bij de WRAN) te kort.
Immers een B-dressuurproef bevat nauwelijks meer dan een paar rondjes stap/draf/galop hier en daar een volte en van hand veranderen. En dan wordt die proef nog voorgelezen ook.
Voorlezen wordt op een westernwedstrijd al niet gedaan dus je moet zelf je proef onthouden. Verder worden er al op beginnersniveau dingen gevraagd als zij- en achterwaarts (trail, horsemanship), draaien om de achterhand, stops vanuit galop en galopswissels (weliswaar mogen die nog eenvoudig zijn) in de reining. En in de pleasure heb je de moeilijkheid dat je niet alleen je proef rijdt, ik ben benieuwd hoe het in een B of L proef eruit zou zien als de proef moet worden afgelegd met zeg 6 paarden tegelijk Knipoog En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Start voor de gein eens een keer een wedstrijd zou ik zeggen, je zult zien dat het allemaal nog best eens tegen kan vallen...

V.w.b. de paarden: ook in de dressuur is het over het algemeen zo dat de kans om verder te komen hoger is met een dressuurgefokte kwpnner of nrpsser dan met een simpel huis-tuin en keuken paard.
Lees hier op bokt regelmatig dat er nog steeds juryleden zijn die behoorlijk neerkijken op de in hun ogen mindere paarden en rassen dus ook in de dressuur zal je met een simpel paardje meer moeite moeten doen om je waar te maken dan met een duur paard met superpapier.
Zelf heb ik een tinker, die wij de afgelopen twee jaar toch best succesvol hebben gestart in de amateur en openklasses (pleasure horsemanship en trail).

yerry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:22

koekje erbij???

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:43

Ik vind de reacties hier toch wel erg bijzonder. Als we met z'n allen de wedstrijden in Amerika zitten te bekijken roepen we allemaal hoe kreupel die paarden lopen: en nu zegt iemand het en is het niet waar Verward Het paard dat ik reed was ook een 'krabbel Quarter' (een naam die ergens vandaan moet komen Knipoog ), na allerlei maatregelen (osteopaat, nieuwe trainster, massages, etc) loopt ze nu als een zonnetje: maar ik heb jaren lang gehoord dat een Quarter nou eenmaal zo loopt Cool

Een walk & jog klasse zie ik ook meer als middel om wedstrijd ervaring op te doen, ik denk dat kampioen worden in deze klasse niemands einddoel is Sigaar Net als in de dressuur begin je onderaan. En ik zou zo'n klasse kunnen starten, niet omdat mijn paard niet kan galoperen (owkee, kan ze nog niet perfect inderdaad Tong uitsteken ), maar omdat ze nog geen pleasure galop aankan.

Ik vind de manier van rijden erg prettig, je rijdt als het goed is toch met meer ontspanning. Dus of je moet kiezen voor de westernsport moet je helemaal zelf uitvogelen. Maar uiteraard is ook deze tak van sport een serieuze...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:45

Je weet het JR, altijd positief blijven, vooral en public Ja Knipoog
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks Haha!

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:49

Cer schreef:
Je weet het JR, altijd positief blijven, vooral en public Ja Knipoog
Ik zeg maar zo, ik zeg maar niks Haha!

Of we proberen met z'n allen het geschetste beeld te veranderen Haha! Ik had namelijk hetzelfde idee toen ik net 'binnenkwam' en omdat dit nog niet zo lang geleden is, weet ik het nog goed Tong uitsteken

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:54

ga vandaag eens kijken in vorstenbosch Knipoog daar moet vandaag mijn buurvrouw heen voor wedstrijd!
wat ik er van vind is heel simpel! ik vind het een erg relaxe tak van sport aangezien westernmensen het niet boeit of jij nou wel een quarter hebt of niet... het is wel zo dat als je hoger wil komen een quarter beetje verplicht word, maar dat is in de dressuur en springsport ook zeker zo! in de western tel je echt wel mee met een fjord of wat dan ook... mensen blijven geinterreseert in je paard en wat je er mee kan! bij dressuur en springen is dat wel anders heb ik gemerkt!
proeven niet serieus? tsjah ik denk dat het verschillend is want in western heb je ook verschillende klasses... waarschijnlijk ziet western er ook simpeler uit dan dat het in werkelijkheid is Knipoog
denk maar ens na... in de gewone engelse sport heb je toch ook bixi-proeven... daar hoeven de ruitertjes ook niet veel in te doen...

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 11:56

Uit jou verhaaltje maak ik ook op, dat je meer meedoet om te winnnen.
waar is de fun gebleven? Als je western wil doen, gewoon doen.
en geniet van wat er wel is, niet van wat er niet is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:06

Wel eens les gehad van een goede instructeur? Een goede stap en draf zijn moeilijker dan een goede galop...
Bovendien...leuk toch dat ook beginners mee kuunnen doen aan wedstrijden op hun niveau! Er ís tenminste een wedstrijd voor mensen die misschien nog niet mee kunnen met de hogere klasses... En wat dacht je van jonge paarden?
Ik denk dat ik ook eens mee doe met zo'n Walk and Jog klasse, en ja, ik rij al meer dan 20 jaar, heb 2 eigen paarden en ja ik kan ook galopperen!!! Frusty Mijn paard is echter nog niet op een niveau waarop ik aan de hogere klasses mee kan doen, dus doe ik met die klasse mee. Mijn paard doet ervaring op op wedstrijden, ik ook en we hebben lol! En we gaan niet te snel naar een hoger niveau zodat we tijd hebben om alle bewegingen goed te krijgen.

Nee, sorry ik vind jou beeld van de sport niet erg getuigen van verdiepen en open voor onze reacties sta je ook niet, je blijft je punten herhalen en leest volgens mij de reacties nauwelijks. Ik heb maar 1 advies voor je: blijf lekker de dressuursport beoefenen en ga maar niet meer kijken naar westernwedstrijden. Je zou je alleen maar ergeren aan al die volwassenen-die-niet-kunnen-rijden-en-daarom-mee-doen-aan-zo'n-niet-kunnen-rijden-onderdeel... Rolleyes

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:13

Foresttravel schreef:
Uit jou verhaaltje maak ik ook op, dat je meer meedoet om te winnnen.
waar is de fun gebleven? Als je western wil doen, gewoon doen.
en geniet van wat er wel is, niet van wat er niet is.

had je dat tegen mij? volgens mij niet want anders snap ik em niet Bloos

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:16

mijn verbazing stijgt per bericht Haha!
*oh nee, ik zou niks zeggen* Cool

Foresttravel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:16

nee tegen mannie. gaat over 1e bericht. Vork

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:29

Mannie schreef:
Hé, wat leuk, er zijn een heleboel reacties op mijn topic en ik ben ook al nagetrokken Haha! en eerdere topics zijn aangehaald. (overigens van een hele tijd geleden)

Ik heb idd niet eerder gereageerd, omdat ik niet dagelijks in de gelegenheid ben om op internet te komen.
Voor de goede orde, ik heb geen haflinger in een drassig weiland, dus die hoef ik niet te vangen.

Met mijn ruin gaat het overigens heel goed en sinds ik met signaalhulpen rijd op een ander zadel gaat het een heel stuk beter. Dank jullie voor jullie belangstelling.

Over de andere reacties:
De bixie proeven zijn voor kinderen, de proeven zonder galop in de westernsport zijn voor volwassenen. Als je niet de controle over je paard hebt dat je niet eens kan galopperen, hoor je dan wel op een wedstrijd thuis? dus is het dan wel een serieuse wedstrijd of een wedstrijd voor mensen die eigenlijk niet eens kunnen rijden? Als ik dan op dat niveau moet beginnen, laat dan maar, ik wil niet afzakken tot bixie niveua, laat dat lekker de opstap voor de kinderen zijn.

Ik wil zelf op den duur ook mee doen met de walk en jog klasse met mijn alpen quarter Haha! Gewoon om ervaring op te doen, en mijn paard te laten wennen. Niet alleen aan het wedstrijd gebeuren maar ook aan jou zenuwen die toch bij elke wedstrijd een rol spelen. Ik rij overigens 14 jaar, voordat ik western ging rijden reed ik M SGW, M Springen, M2 dressuur. Dus rijden kan ik wel Knipoog

De deelname op wedstrijden, ok, als er zo weinig westernruiters zijn, en zoveel klasses is het logisch dat er zo weinig starts zijn per onderdeel, maar waarom dan toch allemaal een rozet? Zo bijzonder is de 1 na laatste plaats niet in mijn ogen. Ik heb ook wel eens slechte punten gehad dat ik wel lekker gereden heb, en andersom, niet lekker gereden, maar wel een winstpunt, maar dan vind ik die prijs voor mij niets waard, want ik heb niet lekker gereden, alleen de rest was slechter Haha!

Als het jou alleen om het winnen gaat zit je inderdaad bij de westernsport verkeerd. Juist die reden waarom ik ben overgestapt noem jij nu even. Nooit tevreden, nooit trots zijn op je paard, bah. Ze delen rozetten uit bij de plaatsen waarbij het hoort. Doordat er weinig deelnemers zijn krijgt iedereen een rozet.

Wat betreft de quarters, de dieren die ik gezien heb, bewegen niet, en de fokmerries die ik heb gezien, waren niet veel soeps. Bij de kwpnners is misschien 50% niet goed, maar van de quarters die ik gezien heb was 80% niet goed, of kreupel of zeer kort in de beweging.
Misschien moet ik wennen aan de manier van lopen van een quarter, maar ik heb ook quarters gezien die wel konden bewegen.
Goede dressuurpaarden zijn idd duur, maar met een paard wat nog geen 2000 euro heeft gekost kan je wel naar de M of Z dressuur rijden, maar een quarter onder dit bedrag is onmogelijk en om iets voor te stellen op een westernwedstrijd is het toch raadzaam om een quarter te hebben, meerendeel van de paarden in de hogere klasse van de wedstrijd die ik gezien heb waren quarters of appalloossa's

Kom eens voor de lol bij ons op stal kijken, die mensen zijn heel serieus bezig met het fokken van goede quarters. En kijk eens in mijn profiel, daar zie je een van hun fokmerries aan het werk. Wat nou korte gangen?! Heb je die site bekeken die ik je heb doorgegeven? Nogmaals je hoeft geen quarter te hebben om mee te doen, ook niet in de open klasse. Het is maar net wat je zelf wilt, en hoe ver jij je paard doorgereden krijgt. Het ligt ook aan je eigen kwaliteiten. Hier op bokt zijn er genoeg die met een niet-quarter mee doen en leuk presteren.

Maar hoe serieus willen jullie de westernsport laten zijn? iemand die komt kijken en kritische vragen gaat stellen dan reageren jullie direct aangebrand en in de verdediging,
De wedstrijden die ik gezien heb op manege rosworld, geen onderlinge overigens, maar een erkende wedstrijd door de western ruiters organisatie nederland, stelden in vergelijking met dressuurwedstrijden niet veel voor qua deelnemers. Overigens wel qua proeven, zeker in het middagprogramma en qua sfeer. Dat vond ik geweldig. Maar als ik het niveau in de ochtend zag en dan ook nog hoor dat het in de toekomst nog makkelijker gaat worden doordat er geen galop meer in zit en je dus niet hoeft te kunnen rijden om mee te kunnen doen, dan ga ik toch twijfelen of ik dat leuk vind.
Als ik dan bij de ruiterspelen hoor dat er een ruiter uitgegooid wordt omdat er bloed aan het paard zijn flanken zit, en er dan ook problemen zijn bij de andere quarters om ze door de medische keuring te krijgen, heb ik toch ook weer vraagtekens hoe leuk de westernsport eigenlijk is.

Hmmm, ga eens bij een gemiddelde dressuurwedstrijd kijken, en kijk eens hoe daar geprikt wordt. Bij de reining worden de paarden idd gecontroleerd. Ik vind dit een goede zaak!

Het westernrijden op zich vind ik leuk, ik leer heel anders met mijn paard om te gaan, maar hetgeen ik leer, strookt niet helemaal met wat ik hoor en op wedstrijden zie.

Overtuig mij eens waarom ik western wedstrijden zou willen rijden en na mijn ruin misschien beter een (dure) quarter kan kopen.

Ik ga niet iemand die zo negatief is overtuigen om western te willen rijden. Je moet het zelf willen, niet iemand anders!!! Van wie heb je les, of rij je gewoon wat rond met een westernzadeltje op?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:48

Cer schreef:
mijn verbazing stijgt per bericht Haha!
*oh nee, ik zou niks zeggen* Cool

Nou dan zeg ik het wel Haha!

Zoals TS het uitlegt in haar tweede bericht kan ik mij er wel in vinden op een aantal vlakken.
Ja ook ik vind dat veel quarters niet met schwung gereden worden maar inderdaad krabbelen. Persoonlijk houd ik daar niet van en ik rijdt mijn Quarter ook niet zo, ik rijd hem voorwaarts, leer hem marcheren, niet op de voorhand lopen en dan pas neem ik zijn tempo terug. Daardoor behoudt hij een betere kadans in mijn ogen.
Veel zitten vast in hun spieren en moeten te langzaam lopen.

Ook het niveau van veel ruiters vind ik vaak bedroefend, ik denk dat veel mensen die beginnen met westernrijden te snel op een paard gaan starten. Dat kun je als voordeel beschouwen; zo doen ze snel veel ervaring op...Maar je kunt het ook als nadeel zien; het niveau op wedtsrijden is daardoor soms niet echt prettig om naar te kijken.

Dus er zit best een kern van waarheid in de constateringen IMO maar om dan meteen een vraagteken te zetten bij het feit of een sport wel serieus genomen wordt, gaat me te ver.... Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-06 12:57

Je hebt gelijk Vera, maar er zijn ook mensen die wel hun paard goed rijden (zoals je zelf al zegt) En wat dat niveau betrefd, als die mensen nou eens eerst walk en jog gaan rijden, kunnen ze ervaring opdoen, en wat hoger komen qua niveau. Daarom is die klasse (lijkt mij) ook in het leven geroepen.