Adrienne schreef:Als het goed is, is het antwoord van elke ruiter die op een goed gereden western paard zit “NIKS”.
Bij een goed gereden, gevorderd westernpaard.
Bij een goed gereden, gevorderd dressuurpaard heet dit "durchlassigkeit".
De losse teugel in western is dus gewoon vergelijkbaar met de durchlassigkeit van de klassieke dressuur.
Halsstrekken is een oefening voor de lagere klasses om te kunnen controleren of het paad goed van achter naar voren loopt. Een gevorderd paard dient een een goede durchlassigkeit te hebben. Dit controleert de juiste zelfhouding van het paard. Een westernpaard moet je ook leren op eigen benen te laten lopen, een dressuurpaard ook. Op verscheidene dvd'z zie ik jonge westernpaarden lekker van achter naar voren op een teugel met lichtcontact lopen. Precies zoals jonge paarden in de dressuur.
Een van de twee zo dus volgens jouw verkeerd moeten zijn. Ik vind ze beide goed, de afsplitsing komt later bij de gevorderde training. Net zoals je een springpaard anders traint dan een dressuurpaard.

, zo heb ik het in ieder geval niet geleerd
)
)) maar het onderschuiven van de kont wil nog niet geweldig... waarschijnlijk komt dat omdat ik nog niet zo lekker zit!!!! (ik ben maar van het doorzitten overgegaan op het lichtrijden met enkele stukjes doorzitten ertussen door!!) IK MIS M'N KNIEWRONGEN....... haha maar de aanhouder wint!! haha!!!