[SGW] Oefencross niet altijd goede reclame voor SGW?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Miky0

Re: Oefencross niet altijd goede reclame voor SGW?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 21:14

nouja slecht imago.. iedereen vind het zo gevaarlijk (buiten sgw liefhebbers om heb ik het over dan)

en nee heb nooit een officeele oefencross gedaan.. wel een paar rakatakka-crosjes toen ik vroegah nog lesde op een manage.. verder altijd normale SGW's gereden

Miriam

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 21:16

Aha....

Ik wilde nog even toevoegen dat de "regeltjes" voor de mensen die met de juiste voorbereiding beginnen aan een oefencross waarschijnlijk geen probleem vormen toch? We hadden het over het voorkomen van "excessen" en dat vraagt nu eenmaal een beetje sturing....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 21:19

Juist door de aandacht te vestigen op veiligheid en op het welzijn van het paard krijg je het voor elkaar dat de sport serieuzer wordt genomen.

Juist die 'raggers' bevestigen IMO het beeld van 'zie je nou wel, een gevaarlijke sport'.

De endurance heeft met gelijksoortige vooroordelen te kampen. En als 'alles maar moet mogen' en er niet tegen excessen wordt opgetreden, zal het imago ook niet verbeteren.

floor01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 21:24

terwijl bv. in de endurance de veterinaire keuring super streng is vergeleken met de keuring bij sgw..
maar goed is ben nog steeds voor het feit dat je neit iedereen zomaar kan laten starten...

Miky0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 21:27

Karin idd ik ben van mening dat je de aandacht moet vestigen op veiligheid en het laten zien dat de sport serieus is en buiten alles om er goed overnagedacht word..

Maar om daar al zo extreem mee te beginnen met oefencrosjes vind ik een afknapper.. dat is mijn mening.. Maar mensen die willen jakkeren doen het toch wel.. want mensen zijn eigenwijs.. en vooral tegenwoordig zie je steeds meer van die lui die zoiets hebben van "pff dat maak ik zelf wel uit"

Ik ben van mening dat je het op een leuke manier moet brengen. Of als mensen er zelf om vragen. Veel mensen die een oefencrosje starten doen het voor de lol.. niet om van 10 kanten te worden becriticeerd over hoe het wel moet.. Dit moet gaandeweg gebeuren.. in een bepaald leer traject.. Dat kun je niet van de een op andere dag waar maken

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 21:28

Bij Endurance is vaak het vooroordeel dat mensen hun paarden aan gort rijden en veel te snel rijden. Tsja, dat soort excessen komen wellicht ook voor in de kennismakingsklasse, maar die komen dan niet door de keuring heen.

Wat gebeurd er eigenlijk bij een officiele cross met de keuringsresultaten? Kan iemand op te hoge hartslag aan het einde nog afgekeurd worden?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 21:38

Een leertraject begint IMO al bij de eerste keer dat je ergens aan meedoet. Dan kun je het wel 'voor de lol' doen, maar je paard moet er IMO ook lol in hebben (lees: er gezond en wel doorheen komen). En ik kan me niet voorstellen dat het goed is voor een paard om te jakkeren.

Zoals Apple al zegt, bij endurance straft het jakkeren idd zichzelf vaak af tijdens de keuringen, door een te hoge hartslag o.i.d. Of een minder goede voorbereiding komt dan naar voren door een te laag tempo of ook door een te hoge hartslag. Of te snel rijden en dan buiten het klassement vallen (in klasse 1). En ook dat heeft een leereffect (althans, dat hoop je dan).

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-06 21:41

Leertraject begint inderdaad al eerder. Zou toch eeuwig zonde zijn als een paard met een denderende peesblessure eindigt omdat baaslief hem door een oefencross jaagt en daarin risico's neemt die niet reeel zijn.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 21:44

Sterker nog: een leertraject begint al voordat je uberhaupt voor de eerste keer ergens aan meedoet. Zoals een collega ooit zei: 'Falen in je voorbereiding is je falen voorbereiden'. Als je een oefencross gaat rijden, dan verdiep je je toch van tevoren in wat er van jou en je paard wordt verwacht? Je wilt toch zo goed mogelijk voorbereid aan de start komen, al is het alleen maar om je paard heel te houden?

Miky0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 21:56

ja oke.. maar je moet ook leren. zoals een wijze man mij ooit zei,
"Leren doe je met vallen en opstaan"

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-06 21:57

Dat mag wat mij betreft voor de ruiter gelden. Maar niet voor het paard.

CarpeDiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 17:30

*grom heel betoog geschreven stopt bokt ermee*

Leren moet gebeuren met vallen en opstaan, maar vooral voor de ruiter zoals Karin al zei. Een paard mag nooit of te nimmer de dupe worden van een ruiter!! Zeker niet van een ruiter die zich niet goed heeft voorbereid.
Toen ik mijn oefencross ging rijden had ik meerdere crossen vanaf de grond gezien, meerdere trainingen vanaf de grond gezien, zelf al een paar cross hindernissen gesprongen, én les gehad bij een gerenomeerd cross instructeur. Na overleg met hém heb ik pas besloten de oefencross te rijden.

Als je je paard in een oefencross voor het blok zet vind ik dat je niet goed bezig bent! Voor jezelf en voor het paard niet!! Je kunt niet zonder les! En als je wel zonder een enkele cross hindernis te hebben gesprongen deelneemt aan een oefencross vind ik je niet doordacht en niet veilig bezig!!

Een springparcours voor een oefencross is het minste wat men kan doen om in elk geval de ruiters die niet fatsoenlijk rond te kunnen springen te kunnen filteren van de rest.

Mensen die ondoordacht een cross in gaan zijn een slechte reclame voor de sport! Zowel in de oefen wedstrijden als in de gewone wedstrijden!! Deze mensen zullen zich uiteindelijk toch wel tegenkomen, ik hoop allleen dat dat gebeurd voordat ze zichzelf, hun paard of iemand anders iets aandoen!!

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-06 17:36

Mijn voorbereiding voor mn eerste oefencross was iets anders Lachen.

Veel met mn paard alleen op pad geweest, gegaloppeerd, springlessen gehad, trailer in routine opgenomen, oefenparcours springen gedaan, overleg met instructeur en de oefencross in.

Niet specifieke crosshindernissen gesprongen. Dat was ik nog wel van plan en mn eerste oefencross zou Lisse worden. Toen hoorde ik echter dat dit waarschijnlijk het laatste jaar zou zijn dat Vlietlanden op deze locatie zou worden gegeven dus op ingeschreven.

Ik was al wel de twee jaar daarvoor gaan kijken bij Vlietlanden dus ik wist wat me te wachten stond.

Anne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 07:47

Ik heb nog nooit een oefencross gereden en ben met mijn vorige paard gewoon in de B gestrart Bloos

Heb wel een aantal crossen van de grond gezien maar ik denk niet dat ik daar veel aan gehad heb.

Ik weet wel dat ik ten alle tijden aan mn paard denk en als het niet gegaan was had ik wel gestopt.
Ik denk ook dat er meer 'hindernissen' genomen moeten worden voor je een oefencross in mag Ja
Voor wbt het starten in een 'echte' cross vind ik een wp in het B springen en B dress wel genoeg eisen.

nikkigioa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-06 07:55

Ik vind een oefencross juist goede reclame voor SGW. Doordat het laagdrempelig is kan jong en oud zo op een leuke manier kennis maken met deze tak van de paardensport. Denk dan ook zeker niet dat we kunnen verwachten dat er ingangseisen aan een oefencross gesteld gaan worden. Keerzijde is inderdaad dat mensen die er nog (lang) niet aan toe zijn deelnemen aan de oefencross.
In Lisse krijg je tijdens de indoor-oefen-cross behalve tijdpunten ook stijlpunten. Vind ik een ontzettend leuk initiatief en op deze manier wordt het "netjes rijden" natuurlijk extra gestimuleerd.