[WN] Rood strikje in staart, bekend?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

dofuzz

Re: Rood strikje in staart, bekend?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 09:33

alles in orde dan toch.
ben ook goed verzekerd.
wat ik wel doe is opladen, naar vreemde maneges toe en meerijden in drukke groepslessen. daar is toch wat meer structuur en kan mijn paard onder met-show-vergelijkbare omstandigheden wennen aan de drukte van een wedstrijd zonder dat hij andere (vrij tot heel dure) wedstrijdpaarden verrot schopt. dit onderwerp ligt mij trouwens gevoelig aangezien een goede vriend van me zijn paard een aantal jaren geleden moest laten afmaken nadat een ander paard het verrot schopte op een wedstrijd.
wat die "pleasuremanshaften" betreft, probeer eens in het buitenland een NSBA trophee binnen te halen. je zult zien dat er toch stoorzenders in de bak zijn

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 09:52

Ben het geheel met Sonja eens. Kan me je reactie aan de hand van wat er gebeurd is wel voorstellen, maar het blijven natuurlijk beesten. In een volle inrijbak galopeer ik niet aan met mijn paard, prima, mijn verantwoordelijkheid, nooit problemen met mijn paard.

Rijd ik in een overvolle beginnersproef mee, kom ik te vaak mensen tegen die hun paard letterlijk in de staart van die van mij parkeren. Het rode lintje dient als een waarschuwing, maar zou in mijn ogen helemaal niet nodig hoeven zijn, waar is de stuurkunst van diegene achter mij?! Ik heb echt geen paard dat zomaar van zich af slaat, maar in zo'n situatie voelt hij zich niet fijn in galop, dit zou een ander paard in een vrij weiland ook niet accepteren en zou het weer opnieuw kunnen gebeuren. Ik vind dat zeker de verantwoordelijkheid van diegene achter mij en laat mijn paardje er echt niet om thuis.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 10:09

dofuzz schreef:
zonder dat hij andere (vrij tot heel dure) wedstrijdpaarden verrot schopt.

Nors opkijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 14:23

Dofuzz, ook al gedaan, niets aan de hand. Ik rij ook express 1 tot 2x per week in groepslessen met 'm zodat hij zo goed mogelijk voorbereid is.
Maar een wedstrijd is gewoon spannender. Met Mileen ga ik met twee vingers in m'n neus de ring in (bij wijze van spreken) maar met Faiz vind ik het zelf ook spannender (je weet met een jong ding immers nooit wat er gebeurt), hij had lang op de wagen moeten staan, het andere paard reageerde nogal op het alleenblijven etc.
Dat kun je gewoon echt alleen op wedstrijd oefenen. Hoe goed de basis die je thuis probeert te leggen ook is....

Ik hoop trouwens wel dat je met je bericht niet bedoelt dat het minder erg is als hij een manegepaard "verrot schopt" (om maar even bij jouw bewoordingen te blijven) dan een paard dat op wedstrijd meeloopt?

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 16:13

nee dat is niet minder erg maar het scheelt wel aardig in de financiele aderlating van de eigenaar

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:37

Rood strikje aan zn lip dan?? die van mij bijt...... Haha!
Laatst bijgewerkt door Roxannne op 28-08-06 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:41

Jeannine schreef:
In de Endurance hoor je ook een rood strikje in de staart van je paard te doen als je paard slaat! Wel handig als je weet wat een rood strikje betekent Lachen

Zeker handig dat mensen dat weten. Mijn paard heeft met de endurance een rood strikje in zijn staart. Hij kan nl flink uit halen. Afgelope wedstrijd rent er ineens iemand vlak achter mijn paard langs. Wat als hij wel had uit gehaald? Was volgens mij nog een bokker ook die er behoorlijk comentaar op had dat ze zomaar achter een paard met een rood lintje langs rende Haha!

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:47

Sinds jaar en dag is al bekend dat een paard met een rood strikje in de staart niet te dicht van achteren benaderd worden moet!
Helaas verdiepen sommige ruiters zich tegenwoordig niet meer in dergelijke regels. Ik heb wel eens het commentaar gekregen:"Is uw paardje (1.76) jarig mevrouw?"......... Haha! Haha! Haha! Haha! Haha!

Trouwens, ook zonder rood lint vind ik het niet correct een paard in de kont van en ander paard te parkeren of vlak achter vreemde paarden langs te lopen; het paard is en blijft een vluchtdier.................

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:52

Op een ander forum gelezen:

'In Frankrijk is het rood voor slaan, wit voor hengsten en groen voor jonge paarden.'

(althans in de endurance, geen idee of dit ook voor andere takken van sport geldt)

Start je met een jonge hengst en wil je geen risico's lopen, knoop dan de Italiaanse vlag in zijn staart. Tong uitsteken

Signe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 19:57

hahaha Karin! hahaha

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:26

Cer schreef:
dofuzz schreef:
zonder dat hij andere (vrij tot heel dure) wedstrijdpaarden verrot schopt.

Nors opkijken

Ja, stel je voor zeg!! Haha! Manegepaarden en slachtvee eerst...

Ik begrijp het en vindt het een goed plan, dat rode lintje. Verder vind ik het sowieso dom om met je paard te dicht bij een ander paard te komen op vreemd terrein. Paarden hebben ook een zgn 'intieme cirkel'. Dat wil zeggen, als een vreemde bij mij ineens heel dichtbij kom, treedt er ook een soort afweersysteem op. Zeven van de tien paarden zijn er (misschien) oke mee, maar verruit vind geenéén paard het fijn als er zomaar ineens een vreemd paard op z,n bumper zit.
Als het genoeg vertrouwen en gehoorzaamheid naar de berijder heeft zal er weinig gebeuren zoniet, dan treedt het kuddegedrag in werking; 'opzouten!'

Bij het kopen van een paard zouden mensen zich bewust moeten zijn van het volgende; Kan kreupel of ziek worden door de meest idiote redenen, denken zelf (tot op zekere hoogte) na, slaan soortgenoten, weten niet wat 'dierenartskosten' zijn, weten ook niet dat ze verzekerd zijn, kennen de term geld niet, weten niet wat de buurman heeft gekost etc.... Het zal ze ook aan hun reet roesten!!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 11:53

dofuzz schreef:
nee dat is niet minder erg maar het scheelt wel aardig in de financiele aderlating van de eigenaar

Nors opkijken Rolleyes

*ik ga er geen tekst bij schrijven, ik ga er geen tekst bij schrijven, ik ga er geen tekst bij schrijven*

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:41

Ik wist het dus niet Blond

Was er laatst op een wedstrijdterrein iemand hevig op zoek naar een verloren rood strikje.
"Nee, niks gezien, maareh ik heb wel een zwart elastiekje voor je"

Geen wonder dat ze me nogal vaag aankeek Bloos

More

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 12:42

Doe gewoon man! Dan snappen ze het wel en anders hebben ze pech.
Je hebt ze gewaarschuwd!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 16:54

tones schreef:
Ik wist het dus niet Blond

Was er laatst op een wedstrijdterrein iemand hevig op zoek naar een verloren rood strikje.
"Nee, niks gezien, maareh ik heb wel een zwart elastiekje voor je"

Geen wonder dat ze me nogal vaag aankeek Bloos

Haha!

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 17:06

Citaat:
EC:weten niet wat de buurman heeft gekost etc....

moet je aan zijn ouders vragen.... Haha!

Citaat:
EC: Het zal ze ook aan hun reet roesten!!

Foei...wat een taalgebruik en dat voor een vrouw: het zal ze aan hun achterwerk oxideren... Clown
Overigens...met een stevig geoxideerd achterwerk....heb je geen rood lintje meer nodig... Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 17:35

Je kunt ook een Baviaan op het paard zetten in dat geval Haha!

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 18:44

Anya schreef:
Je kunt ook een Baviaan op het paard zetten in dat geval Haha!

ja sorry hoor...maar dit is echt een inkoppertje...ga ik nu eens niet afmaken... Haha!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 18:58

Wat jammer Iski Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 20:55

Héél verstandig Iski Knipoog

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:32

Haha! Cool Duivel Haha! Haha! Haha!

Een goede instructeur moet m.i. ook eens een keertje theoretische zaken bespreken. Daar behoort o.a. ook het rode lintje in de staart bij. De methode van het rode lintje in de staart is overigens al zo oud als de weg naar Rome.

Italiaanse vlag - Wow! Haha!

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 21:53

CJ en die weg is oud Haha!

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 22:05

en in het ergste geval kan je het rode strikje vervangen door een bosje stro Clown

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 22:12

@Jos, ik denk dat ze nu stiekum denken dat je een geintje maakt.
Maar het meest simpele waarschuwingsteken op het platte land bij gebrek aan rode strikjes.

@MSQT: dat kun je wel stellen, ja.

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-06 22:16

bosje stro is nog ouder dan de weg naar rome Haha!