[WN] Gevaarlijk?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

simodi

Re: Gevaarlijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:53

Ja, in het gebruik in de stad zal een quarter prima zijn, maar voor die functie moeten ze ook een imposant voorkomen hebben (afschrikken bij oproer of voorkomen daarvan) en dat hebben quarters nou niet echt! Als een agent op een leuke palomino voorbij komt lijkt me idd dat mensen denken "ah, wat een lieve pony"! Maar misschien werkt dat wel: geen agressie, maar juist vertedering! Haha!

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:57

Heb ik ook gehoord ja, dat ze er vanaf stapten om dat het QH te klein was, maarja een agent op een Quarter... ZONDE van het ras!!! Laat ze lekker op die Kwpn-ers hobbelen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 09:59

Roxannne schreef:
Heb ik ook gehoord ja, dat ze er vanaf stapten om dat het QH te klein was, maarja een agent op een Quarter... ZONDE van het ras!!! Laat ze lekker op die Kwpn-ers hobbelen.

He he, niet zo lelijk doen over kwpn-ers! Knipoog

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:01

Citaat:
He he, niet zo lelijk doen over kwpn-ers!

Ze zijn okey, als ze maar western bereden worden..... Clown Clown Tong uitsteken

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 10:36

Het is wel zo dat echte mega-toppers dat op een ander terrein vaak weer inleveren. Is ook bij mensen zo. Je moet een beetje gek zijn om geniaal te zijn.

Ik heb dat met die Quarters bij de politie ook gevolgd. Ik denk dat onder andere mislukt is doordat de politie het opvoedingsaspect onderschat heeft. Bereden politie (rare term trouwens, Safe a horse, ride a policeman! Tong uitsteken) is erg engels qua rijstijl. Quarters passen niet echt in de cultuur. Je zou eerst de politiemensen om moeten scholen voordat je echt baat kunt hebben bij Quarters. Zonder de juiste opvoeding komen de ras-specifieke pluspunten niet goed tot hun recht. Je moet er wel uit kunnen halen wat erin zit. Is er trouwens een westerntrainer ingezet om die politiemensen een beetje in te lichten?

Wat ik me trouwens nog afvraag... Op de dag voor Prinsjesdag gaat de marechaussee altijd oefenen op het strand van Scheveningen om de paarden te laten wennen aan enge dingen. Dat heeft toch alleen een traditionele functie mag ik hopen? Ik neem toch aan dat de paarden het hele jaar door getraind worden op enge dingen.
Zo niet, dan is het lekker handig om de de dag voor de grote dag daarvoor uit te kiezen; Paarden lekker in de stress na een spannende dag, moeten ze de volgende dag pas écht aan de bak! Of doen ze dat zodat de paarden op Prinsjesdag 'lekker rustig' zijn?

En palomino quarters zijn inderdaad heeeeeeeel schattig Bloos.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 15:49

simodi schreef:
Ja, in het gebruik in de stad zal een quarter prima zijn, maar voor die functie moeten ze ook een imposant voorkomen hebben (afschrikken bij oproer of voorkomen daarvan) en dat hebben quarters nou niet echt! Als een agent op een leuke palomino voorbij komt lijkt me idd dat mensen denken "ah, wat een lieve pony"! Maar misschien werkt dat wel: geen agressie, maar juist vertedering! Haha!

Dat is echt niet de rede om niet voor Quarters te kiezen bij de (nederlandse)bereden politie. Imposant zijn is iets wat ze hier belangrijk vinden. Iets wat denk ik meer getuigd van onzekerheid bij de politie dan wat anders.
In de VS/Canada hebben ze namelijk voornamelijk bereden politie op Quarters en denk maar niet dat mensen daar denken dat deze minder imposant zijn!

Maar goed je moet natuurlijk wel kunnen rijden om de volle potentie van een Quarter te kunnen tonen.
Want voor de western ruiters onder ons" wie denkt er hier dat een menigte ook maar drie tellen zal denken "mmm niet zo'n imposant paard" op het moment dat het dier jou gaat op drijven als een stuk vee, je op de voet volgt en de pas af snijd? Of als hij een menigte uitelkaar gooit door eens flink te spinnen????? Extreme duivel Ik denk dat op die momenten alleen maar "maken dat ik weg ben door de hoofden van die mensen gaat" jullie niet Haha! Knipoog ?????

Maar om op de vraag
dewitje13 schreef:
Het schijnt dat western paarden veel rustiger zijn en veel beter luisteren. Is dat zo?

Er wordt om de hete brei gedraait hier, met antwoorden als "er zijn ook hete Quarters" en er zijn ook "Coole KWPN-er en Arabieren". Het komt er op neer dat Quarters inderdaad kwa karakter stabieler zijn dan veel andere rassen. Natuurlijk heb je utzonderingen maar de regel is gewoon dat ze een stuk Cool-er zijn. Of ze beter luisteren ????? Geen idee, ik denk het niet, misschien dat het lijkt omdat ze net wat minder fel op een vreemde situatie reageren.

Verder wordt deze karakter trek versterkt door de manier van training dat zie je bv duidelijk aan Arabieren die onder een western zadel veel relaxter worden (voor hun doen dan Knipoog )

Het is dus een combi van een duidelijk cool-er karakter en training.

ps:waar ik Quarter schrijf kun je ook Paint lezen Knipoog

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 19:52

LindyH schreef:
Wat ik me trouwens nog afvraag... Op de dag voor Prinsjesdag gaat de marechaussee altijd oefenen op het strand van Scheveningen om de paarden te laten wennen aan enge dingen. Dat heeft toch alleen een traditionele functie mag ik hopen? Ik neem toch aan dat de paarden het hele jaar door getraind worden op enge dingen.
Zo niet, dan is het lekker handig om de de dag voor de grote dag daarvoor uit te kiezen; Paarden lekker in de stress na een spannende dag, moeten ze de volgende dag pas écht aan de bak! Of doen ze dat zodat de paarden op Prinsjesdag 'lekker rustig' zijn?

Ja hoor, da's standaard training voor die paarden. In de bak worden regelmatig allerlei kunsten uit gehaald, tot en met schieten aan toe en ook in 't dienst draaien op straat komen ze natuurlijk ook dagelijk van alles tegen. Die dag voor prinsjes dag is eigenlijk meer voor de show en juist even het 'wakker' maken van die paarden... even laten weten wat ze ook al weer kunnen verwachten de volgende dag. Maar dat zijn allemaal dingen die ze tijdens de training al uit den treuren gehad hebben... alleen gebeurt het dan niet allemaal tegelijk en in zo'n entourage.
Is dus meer een soort van 'opfris'dagje..

Dat de Quarter geen succes was als dienstpaard was dus idd voornl. de grootte. Ze imponeren niet genoeg, zeker met charges in grote massa's. Men had er minder ontzag voor en daardoor werkt het dan gelijk minder.

En om dat het 'coole' wetenschappelijk te verklaren (let wel, dit heb ik ook maar van iemand anders, die er verstand van zou moeten hebben): Een Quarter (kunt ook Paint lezen) heeft een andere suikerstofwisseling/verbranding dan een 'ander' paard (vandaar ook die andere voerbehoefte). Dit komt door het grotere percentage aan spierweefsel. Daardoor kan een Quarter explosief reageren, suikers verbranden, zonder daarvoor extra adrenaline nodig te hebben (als ik 't zo goed uit leg hoor). Daardoor kan'ie dus na een explosive reactie ook direct of in ieder geval heel snel weer 'normaal' zijn in z'n doen, terwijl een ander paard door de aanwezige adrenaline juist door gaat met flippen/opfokken/enz. (en dat heb je natuurlijk nodig als je in full-speed achter een koe aan moet, om daarna direct braaf stilstaand op je baasje te wachten als die van je rug spring om die koe te vangen... dan moet jij niet half flippend nog ff doorsprinten, daar is't baasje dan niet blij mee, midden op de prairie).
Een Quarter kan dus in wezen net zo makkelijk schrikken als elk ander paard, de reactie is alleen minder fel en minder langdurig.
En 'tuurlijk, ze zijn van nature flegmatieker/cooler dan gemiddelde 'sport' rassen, maar daar zijn ze zéker niet uniek in. Die stofwisseling in't bloed is wél uniek, puur door hun extra spieren.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 02:22

Ja, het is typisch des Quarters dat als ze ergens van geschrokken zijn in de bak, en je komt er het volgende rondje weer langs (of eigenlijk, je verzamelt al je moed en stuurt met knikkende knieën je paard weer naar de enge plek toe), dat je paard er dan langs loopt van: "Pompiedompiedom... Hey, ik voel knikkende knieën. Was er hier wat dan?"

Dat van die stofwisseling vind ik heel interessant. Van wie heb je dat? Ik ben daar namelijk heel erg mee bezig ivm met luchtzuigen, en om mijn buurvrouw te overtuigen dat ze mijn paard geen lekkernijen moet toestoppen omdat dat slecht voor hem is.

Niniane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 17:58

in Italie ben ik (voor mijn geval) hevig gaan westernrijden zonder het ooit een keer te hebben gedaan. ik moet zeggen, die paarden luisteren heel goed, zijn braaf in de omgang, en nog is hartstikke lief ook! maar in cowboy-films is het natuurlijk veel heftiger! western-rijden vind ik zelf heel leuk, en je kan het gerust gaan proberen!

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:15

Hihi, moet zeggen dat ik om een aantal dingen erg gelachen heb in het topic,

Bijv, 'bereden politie (save a horse, ride a policeman)':p Haha!

Overigens kan mijn arabiertje ook heel goed het ene moment super opfokken en showen, en nog geen 10000ste seconde later doodstil staan met hoofd hangend alsof we hem zo uit zijn slaap hebben gehaald :p
Een Paint van een vriendin van mij was juist enorm paniekerig, fokte zichzelf constant op ook, en kalmeerde alles behalve langzaam....
Een evenoude paint merrie met exact dezelfde opvoeding was rustiger in haar hoofd, maar vond het wel prachtig om zichzelf op te fokken en te gaan showen (net een arab dan) zij kalmeerde duidelijk wel sneller.

En ze had ook een cutter-paint-merrie, die schrok werkelijk van álles, (het woordje boe achter haar en ze stond binnen een seconden 100 meter verder) en ze kon ook heel gemeen snel omdraaien en daar lag je dus veel naast.. Opvoeding was degelijk, er werd ook veel mee geoefend om haar te desensibilseren, wat uiteindelijk ook wel hielp, helaas is ze veelste vroeg overleden.

Mijn droogkloterige connemara kruizing was volgens onze trainer juist zo geschikt voor western vanwege haar droge karakter. Ze blijft onder allles rustig in haar hoofd, is slim en verwerkt dingen goed, leert daardoor dus snel. Ze concentreert zich dus ook. Terwijl die paniekerige, opgefokte paint merrie geen land mee te bezeilen was, ze paniekerde zo snel dat ze zich dan ook helemaal afsloot en niets leerde. Je was alleen maar bezig met ontspanning opzoeken en er was maar weinig voor nodig om die paniek weer te triggeren.

Crossen en springen lijkt mij idd veel gevaarlijker, daar gebeuren naar mijn idee de meeste ongelukken mee die eindigen in zwaar letsel.

Netjes stil staan vind ik wel gewoon een opvoedpunt trouwens, en een paard moet wel het verschil weten tussen wanneer hij mag opfokken zodat ie beter presteerd en wanneer die weer moet kalmeren. Dat is best mogelijk.
Nogmaals, dat arabje kan onder het zadel enorm showen en tonen, hij is dan echt 100% opgefokt, maar als ik zeg HO staan we stil en blijft ie doodstilstaan.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 20:36

Tja, dan noem je ook net wat... Paints... Knipoog
Ik blijf er bij dat Paints en Quarters écht NIET het zelfde zijn.. Paints zijn alláng geen bonte Quarters meer en er zit een wezenlijk verschil tussen beide rassen. En daar kaart je dus net de belangrijkste aan (is mij uit ervaring gebleken, niet alleen bij m'n eigen paarden maar ook die van anderen).
Paints zijn nl. veel vaker/meer hittepetitten dan Quarters... niet zozeer dat ze echt 'banger' zijn, maar ze maken zich snelle druk, fokken zich sneller op om niks. Paints zijn volgens mij ook vaker meer 'eenmanspaarden' (veel paints die ik ken in ieder geval wel).

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 21:01

Dat zal idd ook wel, de lijnen wijken natuurlijk al enorm van elkaar af.
Ik ken maar een paar echte quarters en deze zijn idd western beleerd en gereden en die zijn wel nuchter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 14:10

En? Is je vader al overtuigd? Lachen Rot voor je dat je nare ervaringen hebt gehad met paarden. Ik heb het zelf ook gehad vroeger omdat ik op manege's heb gereden met eigenlijk alleen maar gestoorde paarden. Toen ik op western ging was ik ook, in het begin toen ik nog niet alle manegepaarden kende, best gespannen over hoe de paarden waren Cassidy weet daar alles van Tong uitsteken Maar tot nu toe heb ik geen een westernpaard meegemaakt dat met opzet een nare bok gaf of mij eraf probeerde te gooien. Dat is natuurlijk geen bevestiging dat andere westernpaarden ook niet bokken etc. Maar je moet gewoon weer een beetje vertrouwen hebben in jezelf en in paarden. Het is zo zonde om angst te laten overwinnen als je op paarden rijd. Ik denk dat westernpaarden hele goede paarden zijn om je dat vertrouwen weer terug te geven!

Western is echt een hele leuke tak van de paardensport. Ikzelf ben wel een jaar geleden met reining begonnen maar heftige stops en keiharde spins staan nu nog niet echt op de agenda. Het is eerder belangrijk om een goede basis op te bouwen dmv veel met het paard samen te werken en het westernpaard en zijn knoppen te leren kennen dan volgt de rest allemaal vanzelf wel na een hele lange tijd. Je kan ook met je vader even gaan kijken op een western manege in de buurt. Als het je aanspreekt kan je een proeflesje nemen ofzo!

Suc6!

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 17:00

Het is wel waar, Ik heb een jonge quarter van net 3 jaar, ze kan enorm schrikken en er hard vandoor vliegen, zowel op de grond als onder het zadel, dat geeft niks ze is jong en onervaren, maar zodra het gevaar geweken is staat ze bijna naast me te pitten zo cool....
Daar moest ik in het begin even aan wennen, mijn andere merrie (kruizing) word die zelfde dag niet meer rustig !!! Eenmaal druk hele dag druk!

Als ik mijn QH straks goed doorgereden heb, en er een goede basis in zit kijkt die nergens meer van op! ze is echt cool. letterlijk en figuurlijk Haha!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 17:35

Ook niet vergeten; je kunt pas heftig rijden als je weet dat je paard heeeeel goed luistert. Dus als je iemand heftig ziet rijden heb je waarschijnlijk te maken met een heel braaf paard.

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-06 21:11

Ik zei laatst 'Goh, later zou ik best iets met paarden willen doen. ' Krijg ik als antwoord van mn ouders:'hoe kun je dat zeggen ,je rijdt niet meer!' vonk echt niet aardig *srry pap en mam*