fijnste endurance beugels??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lenneke_

Re: fijnste endurance beugels??

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 09:50

Ik kantel m'n kleine teen naar beneden en m'n tenen naar binnen terwijl m'n knieen wel naar buiten staan (snappen jullie het nog)
Niet ideaal, maar als ik erop let om m'n voeten recht te houden krijg ik juist last van m'n enkels.
Op deze foto is het een beetje te zien
http://img86.imageshack.us/img86/339/3so5.jpg

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:06

Je moet ook zeker kritisch kijken naar je houding op het paard maar idd ook moet kijken naar je eigen natuurlijke houding.
Tenen naar binnendraaien is leuk voor een dressuurproefje maar als je van nature naar buitenstaande voeten hebt en je moet zo uren op je paard zitten, dan is het vragen om problemen natuurlijk.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 11:09

pmarena schreef:
Ja , bovenstaande dnek ik ook , alhoewel lang zitten juist weer ten kosten van de vering in je knieën kan gaan.
En bij iemand die gevoelig is voor lage rugklachten is het sowieso vaak fijner om wat korter te zitten zodat de onderrug wat meer opbolt. Ook bij hele brede paarden zijn wat kortere beugels vaak fijner.

Ik ben iemand met een scheef bekken en daardoor snel last van lage rug... Kort zitten helpt dan echt niet... Doordat je korter zit ga je meer in stoelzitzitten en duikje meestal meer over je handen heen (schouders tever naar voren)
Juist als je last van je rug hebt moet je niet te kort zitten: namelijk je buikspieren moeten je rug kunnen ondersteunen en je moet je bekken kunnen kantelen. Dat gaat in stoelzit minder makkelijk dan in een meer gecentreerde positie.

Brede paarden zijn voor vrouwens zowiezo moeilijk (vanwege ons bekken gan we dan snel ons bekken teveel kantelen...)

Te lange beugels is inderdaad ook weer niet goed voor de knie-en, want dan ga je snel overstrekken, met gevolg weer voor de knie (en vaak ook enkels)
pmarena schreef:
Maar vooral de vraag : de kanteling van de voeten , dat vind ik erg interessant.
De ene persoon rijdt met beugelblokjes die aan de buitenkant hoger zijn , en rijdt zo perfect zonder ongemakken. De ander kiest ervoor om de blokjes om te draaien , omdat dat het fijnste rijdt. Weer een ander vindt het allebei niks , wil gewoon een vlakke beugel.

En hoewel iedereen verschillend is , zit elk mens in de basis wel hetzelfde in elkaar wat bloeddoorstroming betreft.
Dus er zal best een principe zijn wat nu het meest aan te bevelen is qua kanteling van de voet , als je op een paard zit.
Ik ben er namelijk van overtuigd dat ook dit enorm veel vermoeidheid in je voeten en enkels veroorzaakt.

Elke verandering van de natuurlijke voetstand zal naar mijn idee verandering in spierspanning en doorbloeding geven. Uiteraard wennen sommige dingen ook waardoor mensen denken dat ze op een bepaalde manier fijner zitten.

Daarom is (geforceerd) kantelen naar binnen of buiten naar mijn idee niet goed. Tenen ietsie naar buiten wijzen zodat de knie ook iets naar buiten gaat (en dus niet gaat klemmen), voetzool nagenoeg horizontaal met grond. Enkel, knie en bekken mooi los en ontspannen zodat deze gewrichten de beweging van het paardelijf opvangen.

Bovenlijf ontspannen in de ruggegraad, schouders (!!!), elleboog en polsen om de beweging van het hoofd van het paard ten opzichte van het eigen lijf op te vangen.

Hiertussen de verbinding tussen onder en bovenlijf: via buikspieren en rugspieren en beweging opvangen. Buikspieren niet aantrekken, maar proberen lengte tussen broekband en BH band mooi lang te houden.

Lenneke_ schreef:
Ik kantel m'n kleine teen naar beneden en m'n tenen naar binnen terwijl m'n knieen wel naar buiten staan (snappen jullie het nog)
Niet ideaal, maar als ik erop let om m'n voeten recht te houden krijg ik juist last van m'n enkels.
Op deze foto is het een beetje te zien
http://img86.imageshack.us/img86/339/3so5.jpg

Als ik op deze foto kijk (maar foto's zijn altijd moeilijke moment opnames...) zie ik juist dat je je knie iets aansluit (wat zou kloppen bij het tenen naar binnen draaien) Zo zou je dus toch iets met je knie knijpen (zodat je je enkels ontziet).
Hak lijkt ook iets omhoog te staan, wat ook zou kunnen corresponderen met ietsje knie knijpen...
Foto van de zijkant geeft meer idee over de rest van je houding...

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 19:30

Vandaag zag ik op het DFW bij Onno Grund echt súperbeugels, die lijken mij echt onwijs fijn! Ze waren erg lang, tot onder de hak en hadden een witte kap.
Ik had ze nog nooit eerder gezien, ze zullen dus wel uit het buitenland komen. Iemand enig idee met welke beugels hij rijd? Ik had het helaas te druk om het te kunnen vragen...

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:08

carola schreef:
Vandaag zag ik op het DFW bij Onno Grund echt súperbeugels, die lijken mij echt onwijs fijn! Ze waren erg lang, tot onder de hak en hadden een witte kap.
Ik had ze nog nooit eerder gezien, ze zullen dus wel uit het buitenland komen. Iemand enig idee met welke beugels hij rijd? Ik had het helaas te druk om het te kunnen vragen...

Klinkt als beugels waar Joan ook mee rijdt. Alleen die heeft ze zelf gefabriekt.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 21:14

De beugels van Onno zouden nog wel eens door zijn vriendin gemaakt kunnen zijn. Die is ook smid heb ik begrepen, maar dan met ander ijzerwerk, geen hoefijzers zoals Onno.

Ruud_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 19:40

Joan rijdt met gemodificeerde GM beugels. Ze heeft er een extra steuntje aanvast geplakt.

BonBon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 23:14

Oeh het klinkt allemaal weer reuze interessant. Ik vind het alleen iets te laat om over na te denken, haha, en morgen ga ik op vakantie. Maar ik zal zeker vanuit wat ik heb al heb geleerd over al deze dingen nog eens nadenken.

En een uitvinding van mijn kant zal er ooit og wel eens komen Knipoog Knipoog.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:44

Lang zitten is bij mij juist niet goed voor onderrug en heupen , de boel is dan te krampachtig , heup kan verkrampen / op slot schieten vanwege het wat naar achteren leggen van je been kantelt je bekken ook minder dan als je je been iets korter hebt.

Met je been iets korter , iets meer gebogen in de knie , wordt je onderrug wat meer opgebold , en dat haalt de spanning eraf.

Met een lang recht been dat in verhouding wat verder naar achtern ligt , trek je je rug wat holler dan die houding die je hebt met kortere beugels. En dat helpt een zere rug niet bij mijn type rugpijn. Als ik last heb van mijn rug door veel tillen op het werk de laatste dagen ofzo , dan schommelt dat weer heerlijk los tijdens een ritje met wat kortere beugels.

Het is maar net hoe je in elkaar zit.

Zo denk ik ook in theorie dat je voetzool horizontaal uit zou moeten komen , maar volgens mij is dat in de praktijk een instinker.

Omdat je wijdbeens zit op een paard kan het toch anders zijn dan als je gewoon met rechte benen staat op de grond.

Ik kan me goed voorstellen dat de doorbloeding en ontspanning het beste is als je kleine teen iets hoger zit dan je grote teen , zeg maar. Omdat dat "recht" is tov je been dat om een paard gebogen zit.

Zou je voetzool horizontaal zijn dan denk ik dat er vrij veel spanning op de buitenkant van je been / enkel komt.

Omdat ik het niet met zekerheid kan beredeneren vind ik het erg interessant wat nu de waarheid is , in het algemeen gezien bij een normaal helemaal okee en gezond persoon.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 11:50

Ik rij met gewone engelse beugels met een speciaal beugelblokje erin.
Die zorgt voor een gesloten teen en wat meer oppervlakte om je voet op te zetten.
Koste maar 9,- dus vond ik eht de moeite wel waard om het uit te proberen.

Verder merk ik dat ik niet met te korte stijgbeugelriemen kan rijden (ondanks dat ik een rugpatient ben) want dan krijg ik last van mijn knieën.
Te lang zorgt weer voor te veel onstabilieteit dus dan maar een tussenweg.
Ook een naar buiten schuinoplopend beugelblokje moet ik niet te lang mee rijden want dan knelt mijn rechter kleine teentje af (heeft ooit een paard flink op gestaan..)

hector

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:06

Wat voor beugelblokjes zijn dat dan, Woestein? (waar te koop bijvoorbeeld?)

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-06 22:06

Oke, nu heb ik aandachtig mijn eigen topic gevolgd en een beetje mijn keuze kunnen maken.
Het liefst zou ik gaan voor de Flex rides, die vind ik het mooist. Maar ik hoor er wat wisselende verhalen over en ik rijd momenteel met bergschoenen die ws niet passen.
Dus had ik gekozen voor de EZ rides en die wilde ik gaan bestellen, maahaar.... Toen kwam het dilemma van nylon of aluminium Boos!
Aluminium lijkt me duurzamer, maar ook zwaarder en dus irritanter voor mijn paard als ze los bungelen. Daarbij is er kans dat ze mijn zadel beschadigen als ik ze opsteek.
Nylon is licht en makkelijk schoon te maken, maar er zitten wel gleuven in waar veel modder tussen kan komen (ik ben een modderrijder Tong uitsteken)
Dus wat hebben jullie voor argumenten???

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 22:09

Beugels opsteken doe ik sowieso niet als ik die lompe beugels (Flexrides dus) aan mijn zadel heb hangen. Bij het op- en afzadelen sla ik ze over het zadel heen en ben ik klaar met rijden, dan haal ik de beugels er met riem en al af. 's Winters gebruik ik mijn gewone beugels (dan rijd ik met zware schoenen) en die laat ik wel aan het zadel zitten.

Ik kan me zo even geen voorstelling maken van nylon beugels... En aluminium is toch juist heel licht?

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 13:46

Ik had de alu beugels en die zijn helemaal niet zwaar, dus daar zou ik me niet door tegen laten houden.

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-06 22:34

Mordysh, zijn de alu beugels scherp? Zouden ze makkelijk je zadel kunnen beschadigen als je ze over je zadel hangt of opsteekt?

Dan ga ik ook liever voor de alu versie, die lijken me duurzamer Lachen

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-06 22:49

Evenaar schreef:
Mordysh, zijn de alu beugels scherp? Zouden ze makkelijk je zadel kunnen beschadigen als je ze over je zadel hangt of opsteekt?

Dan ga ik ook liever voor de alu versie, die lijken me duurzamer Lachen

De Alu GM beugels zijn niet scherp... (ik neem aan dat je bedoelt of er scherpe randen aan zitten?)

Je kan ze gewoon over het zadel heen leggen... (zo ik wel zorgen dat ze schoon en droog zijn, maar dat geldt voor alle beugels..)

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 07:11

Ik steek de GM beugels gewoon op. Omhoog trekken zoals bij gewone beugels en dan de beugelriem door het gat aan de voorkant van de beugel steken. Gaat prima.

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 09:58

hector schreef:

Heb even een foto van een vriending gezocht waar ze tot nu toe het duidelijkste op staan.
Heb ze trouwens gekocht bij mij op de manege, daar hadden ze ze besteld om in de beugels te doen tijdens de lessen met gehandicapten.

http://img109.imageshack.us/img109/8349 ... derwc6.jpg

hector

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 15:36

Woestein schreef:
hector schreef:

Heb even een foto van een vriending gezocht waar ze tot nu toe het duidelijkste op staan.
Heb ze trouwens gekocht bij mij op de manege, daar hadden ze ze besteld om in de beugels te doen tijdens de lessen met gehandicapten.

http://img109.imageshack.us/img109/8349 ... derwc6.jpg

Dankje Lachen Die dingen lijken me echt ideaal, aangezien ik mijn engelse beugels prima vind, maar wel graag bergschoenen draag tijdens het rijden. Beetje jammer dat je ze niet gewoon bij een of ander ruitersportverzendhuis kan kopen alleen...

marina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-06 18:39

Volgens mij heb ik die ook weleens op marktplaats zien staan hoor Lachen

Evenaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-06 19:38

Dankjewel Mordysh! Ik zag net dat ik mijn vraag helemaal niet aan jou bedoeld had, maar wel jouw naam had getypt Lachen

Toch fijn dat je een duidelijk antwoord had, ik heb er zeker wat aan Haha!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 09:14

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:02

Hoi,

ik heb al een mailtje gestuurd voor de toe stopper naar bieman !
Lijkt me een super oplossing. Nu de prijs nog.......

Hebben jullie ook ervaring met de beugels van Heather Moffett ? Breed voetbed en gedraaide ophanging ( zoals ijslanderbeugels ).

Groetjes,

Maris

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:25

Die veiligheidsstoppers worden nu aangeboden op marktplaats, bij zadels en hoofdstellen en dan zoeken op endurance

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-06 10:33

Delphi2 schreef:
Die veiligheidsstoppers worden nu aangeboden op marktplaats, bij zadels en hoofdstellen en dan zoeken op endurance

Dank je wel voor de tip ! Heb ze gelijk gemailed.

Groetjes,

Maris