[END] Iemand van 1.68 op een pony van 1.42, kan dit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nado

Re: iemand van 1.68 op een pony van 1.42, kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-06 11:13

Ik sluit me bij Karin en Toydoll aan. Het hele idee van het mooie plaatje snap ik niet zo goed. Het gaat er wat mij betreft meer om of je de pony uit balans haalt als ruiter zijnde met je lengte of niet. Meelopen is ook niet zo handig. Maar iemand van 1,68 op een pony van 1,42, waar heb je het dan over ?

Deze ruiter is toch wel wat groter en het paard is rond de 1,45. En volledig in harmonie:
Afbeelding

Als de balans goed is en de combi geslaagd, heerlijk toch ?

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 08:39

Wow die ijslander Tong uitsteken Tong uitsteken Lekker ding.

Ik denk juist dat veel mensen op een te groot paard rijden.
Ik zie ze regelmatig langs komen hip hoppen.

Ik met mijn 1.70 rijd al 12 jaar op mijn haflinger van 1.43m. Weliswaar geen endurance maar buitenritten van 3 uur(in de duinen) maken we gerust wel eens.
Geen probleem.

Het is vooral belangrijk dat jij lekker rijd op een iets kleiner paard. Vroeger reed ik ook wel eens kleinere pony's maar dat voegde niet(ga je voorover zitten).
Verder hangt het ook geheel aan de bouw van het paard af.

Op mijn fjord van 1.47 m kon ik eerst ook niet lekker rijden, simpel omdat ie te smal was.
Gelukkig heeft ie later de schade nog ingehaald en in combi met mijn barefoot kan ik uren op hem doorbrengen. Soms vind ik hem zelf lekkerder rijden omdat zijn gangen wat ruimer zijn dan die van de haflinger.(foto's in profiel van mij met de fjord)

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 09:05

Om te laten zien, voor zover daar nog twijfel over was, dat het in de IJslandersport heel normaal is om als volwassen man op "zo'n ponietje" te rijden en dat ze het prima kunnen hebben, doe ik nog even met Anneke (Nado) mee:

Afbeelding

Trúr frá Wetsinghe onder Erik Andersen (N) op de WK in 2003 (Herning, DK).

Mierke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 09:19

Ik vind het persoonlijk wel een beetje groot. Ik ben zelf 1.53 en ik heb een pony van 1.43 en dat past prima.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-06 18:59

khOuuvnnjOuu schreef:
D-ponys mogen ook met de paarden meerijden!! haha ziet er wel een beetje apart uit als je zoon ponyke ziet rond huppelen tussen de grote paarden maar toch!! dat je het even weet

Tja, het scheelt dat er in de endurance niet zoveel grote paarden zijn! Haha!
De gemiddelde stokmaat is 1.45 - 1.50 ofzo voor een endurancepaardje, dus dan val je echt niet uit de boot.
De mensen die niets van endurance weten en toch hier antwoord geven, geven ook totaal niet-endurance gerelateerde antwoorden (wat die mensen in dit subforum doen is mij een vraag...). In de endurance GAAT het gewoon niet om het plaatje! Te grote paarden hebben het vaak alleen maar zwaarder door hun warmteregulatie. Met jou gewicht kan het ook makkelijk en ik zou het dus zeker niet uit de weg gaan.

Ter vergelijking: ik ben 1.83, 65 kg en heb gestart op een paardje van 1.50. Ook een eventueel toekomstig endurancepaard voor mij zal niet veel groter zijn waarschijnlijk.

miloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-06 17:23

jeetje wat doet iedereen hier altyd moeilyk over zeg!Qwa gewicht pas je zelfs nog op een grote shet dus daar hoef je zeker geen zorgen te maken! Mijn vriendinnen van 1.80 rijden in de les ook weleens bij springen op een pony van 1.45 en dat gaat prima. Mijn instructeice heeft Z2 gereden dus die weet heus wel wanneer iets echt niet kan

buurvrouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 17:36

Mijn pony is 1.47m en ik ben 1.72m en toch echt al 30+. In het bos is een kleinere pony handig hoor voor laaghangende takken en voor het op/af stappen. Als je ook wil dressuren telt het "plaatje" toch meer maar voor de endurance of buitenritten is het geen probleem

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-06 17:38

het maakt helemaal uit wat voor pony, ik 178 mijn fjord is 136 ik pas erop.
gewone pony van manege is 140 pas ik echt NIET meer op.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 12:57

Dat hele idee van een 'plaatje' is gewoon mode die uit de dressuursport komt. Daar moet je onderhand op een bok van 1.95 klimmen anders 'komt er niets binnen' als je de ring in rijdt. Wat een onzin allemaal. Kleine paardjes zijn veel sterker van gestel en voor de endurance is rond de 1.50 juist een uitstekende maat. Als je er lekker mee kan rijden qua balans en bewegingen is er niets op tegen.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 13:06

Ik heb een pony van ong. 1.37 wordt zo'n 1.43 ofzo.
Ben zelf 1.69 ofso 45 kilo (ja ik weet het licht Tong uitsteken)
De pony zelf is vors.

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 13:35

In de endurance maakt het plaatje idd niet uit. Tegen mijn wordt vaak gezegd dat ik ook te groot ben voor Omar... ik ben zelf 1.74 m en Omar is 1.57 m. Ik vind dat het prima past en niets mis mee met het plaatje. Ben wel recent 14 kg afgevallen omdat ik gewoon te zwaar werd en dan staat het idd niet zo mooi meer vind ik persoonlijk en voor Omar is het ook prettiger (voor foto's zie profiel).

Bij mij op stal willen ze me allemaal op een grote KWPN'er hebben want dat staat toch veeeeel mooier. Ik sta op een stal met 90 paarden waarvan de meesten dressuur rijden en totaal niets van endurance weten Knipoog sommigen denken dat het hetzelfde is als SGW Tong uitsteken

Ik denk dat je met je 1.68 m prima op een pony van 1.42 m past en qua gewicht al helemaal.

Mooie ijslanders trouwens!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:24

Ik ben ongeveer 1.69 en heb een hele poos op een pony van 1.39 gereden. Geen endurance maar wel lange buitenritten. Past prima denk ik hoor.

dauphine

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-06 17:28

ik ben 1.73 en mijn pony is 1.44 maar dat kan prima, ik heb wel een foto maar dat zijn beugels op springmaat dus je kunt het nog niet goed zien, maar goed hier de foto Tong uitsteken
Afbeelding

Djilna

Re: [END] Iemand van 1.68 op een pony van 1.42, kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 10:19

Ik heb even in de titel gezet dat het om endurance gaat, stond er niet en dus kan ik me voorstellen dat er veel mensen reageren met het plaatje als argument Knipoog

TS, kijk eens in mijn profiel, ik ben meerdere malen op pony's gestart. De IJsco Vaskur die dus nu in Dld de 160km zou lopen, en Laliesk van Griebels Lachen

Kan best! Oja, ik ben 1.80m en weeg zo'n 57kg

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-06 12:49

Mijn Haflinger is 1.44 en ik zelf ben 1.70.
Kan best.
Ga nu officieel endurance starten maar ben ook L1+5 dressuur bij de paarden.
Kan best hoor.

Als je maar plezier hebt maakt het plaatje niets uit.

Esperanza
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-06 14:14

Dit is mijn ponie.... Haha!

Ik ben 1,70 en Ginger is niet veel groter dan 1,40!
Afbeelding

Past prima toch? En Ginger vind het gaaf hoor die Endurance. En ze doet het echt niet slecht hoor!

En, ehm...dat van die laaghangende takken kan ik beamen Vork

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 09:20

AnneOmie schreef:
In de endurance maakt het plaatje idd niet uit. Tegen mijn wordt vaak gezegd dat ik ook te groot ben voor Omar... ik ben zelf 1.74 m en Omar is 1.57 m. Ik vind dat het prima past en niets mis mee met het plaatje. Ben wel recent 14 kg afgevallen omdat ik gewoon te zwaar werd en dan staat het idd niet zo mooi meer vind ik persoonlijk en voor Omar is het ook prettiger (voor foto's zie profiel).

Bij mij op stal willen ze me allemaal op een grote KWPN'er hebben want dat staat toch veeeeel mooier. Ik sta op een stal met 90 paarden waarvan de meesten dressuur rijden en totaal niets van endurance weten Knipoog sommigen denken dat het hetzelfde is als SGW Tong uitsteken

Ik denk dat je met je 1.68 m prima op een pony van 1.42 m past en qua gewicht al helemaal.

Mooie ijslanders trouwens!

Dat denken ze bij mij idd ook allemaal! Vragen ze van 'ja endurance, dat is toch door het bos dat je allerlei hindernissen moet nemen'. De eerste keer stond ik echt te kijken van, uhh nee? hoe kom je daar nou bij? haha.

Trouwens, als mensen zeggen dat jij te groot bent voor Omar zitten ze wel heel erg op een andere wereld. Vind jullie juist een goede combinatie....
Moet je nagaan dat ik met mijn 1.75 op een het halfbroertje van Omar van 1.45 prima rij haha!

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 13:18

Kan primaaa hoor, al zal je ondertussen zelf die conclusie ook al wel hebben getrokken. Tong uitsteken
Ik ben zelf 1.72 en de poownie is 1.36, past niet zo heel mooi meer maar voor endurance is dat niet zon groot probleem. De langste endurance die ze met mij heeft gelopen was 73 km, in Ommen. (Gemiddelde snelheid 12,2 km/h) Dat heeft ze ook prima overleefd. Knipoog

Even voor het idee: Tong uitsteken
Afbeelding

Afbeelding

romsaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-06 15:12

Doet me toch wel goed al die volwassenen op 'kleine' paardjes. Heb laatst mijn pony nog maar eens opgemeten in de veronderstelling dat ze 1.43 was... Nou ik mat 1.39, goed ze heeft totaal geen schoft en net naar de hoefsmid geweest (haha, smoesjes). Maar goed, ze is nu eenmaal niet groter en ze is wel mijn paard! Vind wel van mezelf dat ik niet te dik mag worden en zeker niet als ik endurance rijd. Als ik soms bij haar sta dan denk ik ook weleens, goh, wat ben je eigenlijk klein maar als ik erop zit dan zie ik dat niet meer zo. Heb ook nog nooit gehoord van anderen dat ze me te groot vonden. Gelukkig is ze breed. O ja ik ben 1.66.

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 17:07

Ik ben zelf ook 1.68 en rijd een pony van 1.45.
ik vind het geen storend beeld geven, zeker in de endurance zal dat wel meevallen.
(voor foto's; zie profiel --> Gladstone)

Equira

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-06 17:19

Ik 1,69 reed een pony van 1,42. En daarbij ben ik geen iel persoontje. Clown Qua gewicht kan het makkelijk, het plaatje was bij mij niet mooi. Kijk maar in mijn profiel, Daisy. Edit: Ik zie net dat ik niet echt duidelijke foto's van Daisy en mij in mijn profiel heb. Maar dat verschilt ook per pony en per persoon.....

AnneOmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-06 09:03

Toydoll schreef:
Trouwens, als mensen zeggen dat jij te groot bent voor Omar zitten ze wel heel erg op een andere wereld. Vind jullie juist een goede combinatie....
Moet je nagaan dat ik met mijn 1.75 op een het halfbroertje van Omar van 1.45 prima rij haha!

Dank je Tong uitsteken Macho lijkt trouwens idd erg op Omar. Alleen de lengte dan niet Haha! Hij toont wel groter dan 1.45 op de foto's!