[END] Hoe trainen met dit weer?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Djilna

Re: [END] Hoe trainen met dit weer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:38

Clown Had ik kunnen weten, je hebt gelijk. Alleen heb je nu 2x hypertoon staan Knipoog Ik haalde de termen door elkaar...

Hyper is meer
iso is gelijk aan
hypo is minder...

lijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:39

Oh, ik ben een wijsneus van niks dus Haha!
Heb het even verbeterd Lachen

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-06 22:46

1.Een hypotone drank heeft een relatief lage osmotische druk, wat betekent dat hij per 100 ml minder deeltjes (suikers en elektrolyten) bezit dan de eigen vochten van het lichaam. Doordat de drank meer verdund is, wordt hij sneller opgenomen dan water. Gemiddeld bevat een hypotone drank minder dan 4 g suiker per 100 ml.
2. Een isotone drank heeft dezelfde osmotische druk als het lichaamsvocht, wat betekent dat hij ongeveer hetzelfde aantal deeltjes (suikers en elektrolyten) bevat per 100 ml en daardoor even snel of sneller wordt opgenomen dan water. De meeste commerciële isotone dranken bevatten tussen 4 en 8 g suiker per 100 ml. In principe vormen isotone dranken het ideale compromis tussen het weer aanvullen van vocht en energie. Of u een hypotone dan wel isotone drank kiest, is tot op grote hoogte een kwestie van persoonlijke smaak. Sommigen vinden een isotone drank te geconcentreerd of krijgen er buikpijn van.
3. Een hypertone drank heeft een grotere osmotische druk dan het lichaamsvocht, aangezien hij per 100 ml meer deeltjes (suikers en elektrolyten) bevat, dat wil zeggen, geconcentreerder is. Daardoor wordt hij langzamer opgenomen dan gewoon water. Een hypertone drank bevat doorgaans meer dan 8g suikers per 100 ml.

Even van die site gekopiëerd. (interessante site!)

Heb net even op de flessen Aquarius gekeken. daar zit idd tussen 6 en 8gr koolhydraten/suikers in per 100ml. Dus isotoon.
In de orange: 7,9gr koolhydraten/suikers
In de lemon: 6,3 gr
Grappig dat daar nog verschil in zit!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 06:50

Ik snap de bewering dat hypotoon sneller wordt opgenomen dan water niet. Als er íets hypotoon is, is het water.... Als je er van uitgaat dat je lichaam hypertoon is tov van hypotoon, is de osmotische druk hóger naarmate het verschil in concentratie groter is.

Maw: 0 deeltjes per liter (water) tegen 9 deeltjes per liter (fysiologisch zout, je lichaamsvloeistoffen) geeft de maximaal druk (neiging) van het water om het lichaam in te gaan en de concentratie ín het lichaam te willen verdunnen. Osmose is nl niets anders dan het 'verlangen' van oplossingen om in evenwicht te komen, qua deeltjesconcentratie.

Het meer deeltjes in de drank die je drinkt, hoe kleiner die druk wordt, en hoe langzamer het vocht wordt opgenomen door osmose.

Op isotoon staat dus helemaal geen osmostische druk. Dat wordt alleen opgenomen via de 'normale' manier. De theorie achter 'isotoon = goed' heeft dan ook niet te maken met snellere opname van vocht, maar met snellere opname van de suiker/zoutdeeltjes, omdat het water geen haast heeft om het lichaam binnen te dringen, waardoor de suikers/zouten de tijd krijgen om via het normale opnameproces opgenomen te worden.

Hypértone dranken onttrekken in principe juist vocht, omdat dan de neiging om evenwicht te bereiken de andere kant op gaat. Aangezien het normale vochtopnameproces de osmose tegenwerkt moet je trouwens wel heel erg hypertoon gaan drinken wil je daadwerkelijk water aan je lichaam onttrekken.

lijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 08:02

Jij bent heel wakker op de vroege ochtend Lachen

Ik denk dat zelfs de experts af en toe de boel een beetje doorelkaar halen.

Een soortgelijke uitleg heeft ooit eens in de NRC gestaan. De bottomline van dat artikel was dat het voor sporters helemaal niet zo goed was om hypertone drankjes als energydrink te drinken tijdens het sporten. Interessante materie.
Maar de theorie is een ding natuurlijk, in de praktijk weet ik van m'n eigen lijf ook niet precies waar dat flauwe gevoel op een warme dag vandaan komt. Lichte uitdroging? Zoutverlies?
Wat ik wel weet is wat helpt: eerst een Gatorade, dan een Red Bull erachteraan. Dat samen lijkt me behoorlijk hypertoon trouwens...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 08:04

Waar krijg ik dan precies die hoofdpijn van (en soms zelfs een misselijk gevoel) als ik isotone drankjes drink? Van het effect dat zo'n drankje heeft, van de suiker? Of van een combinatie?

In de praktijk werkt zo'n hypotone drank als Maxim (en dus niet hypertoon) bij mij iig het beste.

elkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 09:21

pff, ik had iets getypt, moet ik opnieuw inloggen is het weg, opnieuw:
is hoofdpijn meestal geen uitdrogingsverschijnsel? Mss heb je op zo'n moment al vrij veel water/vocht verloren en is een isotoon drankje dan nogal geconcentreerd voor jou en neemt het de uitdroging niet echt weg, dan zou een hypotoon drankje (minder geconcentreerd, meer water) beter zijn. In deze (niet echt wetenschappelijke, maar ja) redenering zou water op dat moment ook je hoofdpijn moeten verhelpen, maar geeft geen energie natuurlijk. Ik denk niet dat wij als ruiters zoveel water drinken op een dag dat onze cellen ervan zouden gaan barsten.

ik denk dat ik maar eens wat van die drankjes ga proberen en zien wat voor mij werkt en wat ik lekker vind. aquarius alvast niet, ik denk dat ik wat meer smaak (lees zoet) wil.

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-06 09:57

Ik weet wel dat ik ontzettende hoofdpijn krijg als ik een paar uur niet drink. Die gaat dan ook pas weg als ik geslapen heb. De hoofdpijn is een beetje te vergelijken met Migraine...

Maar ik snap nu helemaal niets meer van al die hypotone en isotone etc dranken Verward

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:53

Karin schreef:
Waar krijg ik dan precies die hoofdpijn van (en soms zelfs een misselijk gevoel) als ik isotone drankjes drink? Van het effect dat zo'n drankje heeft, van de suiker? Of van een combinatie?

In de praktijk werkt zo'n hypotone drank als Maxim (en dus niet hypertoon) bij mij iig het beste.

Ik denk van het feit dat zo'n isotoon drankje dus lángzaam wordt opgenomen.

Lijn_ 2 hypo- of twee isotone drankjes samen worden alsnog nooit en te nimmer hypertoon hoor. 't Is net als met procenten: 1 kussen 10% korting betekent niet 2 kussens 20% korting Tong uitsteken

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 11:56

elkie schreef:
pff, ik had iets getypt, moet ik opnieuw inloggen is het weg, opnieuw:
is hoofdpijn meestal geen uitdrogingsverschijnsel? Mss heb je op zo'n moment al vrij veel water/vocht verloren en is een isotoon drankje dan nogal geconcentreerd voor jou en neemt het de uitdroging niet echt weg, dan zou een hypotoon drankje (minder geconcentreerd, meer water) beter zijn.

Op het moment dat je uitgedroogd bent ben je in theorie hypertoner dan normaal. Maw, je lichaamsvocht is dan geconcentreerder dan 0,9%. Heel marginaal natuurlijk maar, maar toch. Een isotoon drankje werkt dan hypotoon. Kan je het nog volgen? Isotoon is sowieso niet geconcentreerd te noemen.

Hoofdpijn is trouwens inderdaad een kenmerk van uitdroging, dat klopt zonder meer.

lijn_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 12:21

Ibbel schreef:
Lijn_ 2 hypo- of twee isotone drankjes samen worden alsnog nooit en te nimmer hypertoon hoor. 't Is net als met procenten: 1 kussen 10% korting betekent niet 2 kussens 20% korting Tong uitsteken

Hehe, ja, ik schrijf het weer lekker handig op.
Maar volgens mij is Red Bull aardig van de hoge suikergehaltes.

Kussens koop ik gewoon op de Cuyp voor 8 euro Tong uitsteken

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:15

Dus, welk drankje kan ik nou het beste meenemen?
Kan je niet ook druivensuiker snoepjes en flessen water?

Wij trainen met dit weer gewoon. Pony zweet goed genoeg, ze is goed actief (soms beetje té). Zoek wel paden door bossen, ga niet over de blote akkers.
Ik neem van te voren dus een druivensuiker snoepje, drink veel water en kom altijd fris van paard af, maar moet ook zeggen dat ik nooit moeite gehad heb met warm weer (wil niet voor niets naar australie emigreren).
Ik stap wel wat langer uit dan normaal, en spuit haar helemaal af voordat ze terug gaat het weiland in.

Dagen rust doe ik echt niet meer aan, teminste, wel dagen lekker stapritjes maar niet helemaal laten staan; dan heb ik een strontvervelende pony de dag erna. Ook met dit weer. En dan is pony nog wel een connemara, koud weer pony Knipoog (wel schimmel van kleur)
Andere pony rijd ik ook gewoon (half arabje) die heeft helemaal nergens last van. Ik rijd meestal wel om een uur of 5.
Laatst bijgewerkt door Eilatan op 06-07-06 20:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:18

Ik heb ook geen moeite met warm weer, maar langdurige inspanning bij warm weer is van een iets andere orde. *LOL*

Ook ik ben in Australië geweest, maar bij een lange wandeling op een hete dag was ik altijd blij wanneer ik iets als slappe ranja (water met een smaakje, zeg maar) en iets zouts bij me had. Ook heb ik daar een tijdje op een stal gewerkt tijdens het heetst van de zomer (35-40 graden), zelfde verhaal. Toen kende ik Maxim nog niet, nu drink ik het zelfs als ik bij 30 graden een dagje naar de Efteling ga. Haha!

elkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 13:30

ik denk dat je gewoon een paar van die hypotone en isotone drankjes moet proberen en zien wat je het best vindt. Druivesuiker en water is ook prima toch als je maar fris van je paard komt.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 15:04

Karin, bedoelde er ook niets persoonlijks mee!! Lachen
Maar ik heb dus ook bij langdurige inspanning nergens last van, wat voor weer het ook is (eerder last met koudweer, ik kan niet tegen kou; dan krijg ik hoofdpijn e.d.)

Haha, water met een smaakje, zo noemde wij hier de aquarius altijd.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-06 17:34

Ik denk dat vocht het belangrijkste is. Niet voor niets zeggen ze in Australie (ben ik dus ook geweest): Keep up your fluids!