[WN] Bitloos en wedstrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re: Bitloos en wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 08:53

Ik vond het 1 hand rijden altijd typisch western, en het toefje op de taart (of hoe zeg je dat).

Zou je dan met bosal op 1 hand moeten gaan rijden bij senior classes?

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:33

Cer schreef:
Ik vond het 1 hand rijden altijd typisch western, en het toefje op de taart (of hoe zeg je dat).

Vind ik ook. Daar werk je toch naar toe vanuit het idee dat de cowboys (daar is het toch mee begonnen) hun paard met 1 hand moesten kunnen rijden om met hun andere hand hekken te openen/repareren, koeien te vangen, etc.

Cer schreef:
Zou je dan met bosal op 1 hand moeten gaan rijden bij senior classes?

Dat denk ik wel ja.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:34

Vind ik dus ook!! Ik vind het vooral in de Trail "horen" en zal dan ook met Senna gebruik gaan maken van de nieuwe regel en op 1 hand op Snaffle gaan starten volgend jaar in de Trail! Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:36

Nou, hoe ga je dan je dikke mecate vasthouden? Tussen je vingers? In je vuist? Opgerold in een platte hand?
Of leren splitreins aan je bosal maken?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:37

In je vuist als een -hoe heet zo'n ding ook alweer-? Waar Anya mee rijdt???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:37

Romal rein

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:42

Ja!!! Lag op puntje van mijn tong! Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:43

Romal aan je bosal.... okeeeeeee Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:44

Rijmt zelfs Cer! Cowboy Poetry!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:45

ik bedoele niet eraan, maar op die manier vasthouden. Knipoog )

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 09:48

Je mecate vasthouden als een romal? Krijg je een leuk tuutje van je rest-teugel Tong uitsteken
Nou ja, er zal vast wel een nieuw model teugel komen, wat daarvoor geschikt is Ja

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 21:08

Ik breek weer even in hoor. Knipoog

Het topic op WD loopt behoorlijk en we zijn inmiddels een stuk verder.

Naast de petitie die loopt (zie m'n onderschrift) wordt er een soort van evenementendag georganiseerd. Een paarden-evenement met als thema 'bitloos'.
En daarin kunnen alle discplines naar voren komen, dus springen, western, dressuur, mennen etc. Met daarin een wedstrijd (per discipline), clinics, demo's, snuffelmarkt, misschien een workshop, etc.
Meer ideeën zijn altijd welkom.

Wat we zoeken:

* Deelnemers voor de dressuurcompetitie; dressuurruiters op elk niveau die bitloos een proef willen rijden in competitieverband.
* Deelnemers voor de springcompetitie; springruiters op elk niveau die bitloos een parcours willen rijden in competitieverband.
* Deelnemers voor de westerncompetitie. Ik ben niet thuis in de westernwereld, dus hiermee mogen jullie me een handje helpen Knipoog .
* Juryleden die deze wedstrijden willen jureren.
* Deelnemers voor een clinic in dressuur, springen, western, mennen.
* Mensen die een demo in dressuur, springen, western, mennen willen doen.
* Iemand die een workshop wil geven, in welke vorm dan ook, met thema 'bitloos'.
* Standhouders voor snuffelmarkt (heel divers).
* Sponsors (via stand, reclame op programmaboekje, aanbieden van prijzen, aanbieden van attentie, reclame overig, etc).
* Ruiters op hoog niveau (vanaf ZZ bijv.) die - in welke vorm dan ook - willen deelnemen.
* Dispensatie-aanvragen in het verleden die geweigerd zijn.
* Mensen die ooit eens bij de KNHS geïnformeerd hebben waarom de bitverplichting er is en de reactie van de KNHS hierop.
* Foto's van bitloos rijden (in de diverse disciplines)

Willen jullie hier actief een bijdrage in leveren?
Suggesties, daadwerkelijk aanmeldingen, vragen e.d. mag ook per pb.

jackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-06 18:31

Frayba schreef:
Bitloos wordt vaak als paard-vriendelijker gezien. Ik kan mij echter geen geval herinneren waarbij *dezelfde ruiter* voor *hetzelfde paard* "vriendelijker" was met een optoming zónder bit, dan met een optoming mét bit...

Echte paard-vriendelijkheid zit 'm in de handen van de ruiter, en daarbij maakt het amper uit of er een harde rol op de neus drukt (bosal), knopen van een knopenhalster op bepaalde punten van het hoofd drukken, het klem-mechaniek van de hackamore, of een trens dan wel stang ín de mond druk geeft.

Alle ruiters die ik ken die met zachte hand rijden, vertrouw ik mijn paarden toe op zowel bit- als bitloze optomingen.

Alle ruiters die ik ken die met harde hand rijden, vertrouw ik mijn paarden noch toe op bit- noch op bitloze optomingen.

Overigens *hoef* je niet met druk op de teugel te rijden... Kwestie van goed oefenen en daarna pas starten...

Groeten,

Chris.

helemaal mee eens. ik had het zelf niet beter kunnen zeggen.

Blunneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-06 09:26

Ik rijd wel eens met een touwtje om d'r hals..
Geen speciaal hard gevlochten touw maar gewoon iets wat voor handen is zoals
bijv. een nylon halstertouwtje..

Dat is toch wel vriendelijk????

Maar niet toegestaan op wedstrijden... of wel?

En waarom heeft men zo'n (naar mijn mening-) lelijk zwart/wit stekelig touw aan een bosal ipv
gewone lederen reins???
Of móet je met zo'n touw rijden?

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-06 16:54

bij NRHA mag je op bosal showen mits hij show legal is en je op één hand met split reins aan de bosal rijdt. met 2 handen en mecate mag dit enkel in de snafflebit/hackamore class.
frayba slaat verder nagels met koppen in zijn antwoord.
verder wil ik nog het volgende aanhalen : zie je al een pleasure of horsemanship klas met mensen op hengsten en merries door mekaar en daartussen een betweter met een hengst en een touwtje om zijn nek?
trouwens, het hele gedoe met bitten mag iets anders geinterpreteerd worden dan tot hier toe alhier gebeurde. iemand die in het oude en huidige westen met een "streng" bit zoals een halfbreed, spadebit, las crucas, etc. kon rijden zonder dat zijn paard daar verzet op gaf, kreeg hoog aanzien als "horseman". vergeet ook niet dat door Tom en Bill Dorrance, Ray Hunt en zelfs Pat Parelli het rijden met spadebit als de ultieme vorm van "horsemanship" geldt en niet het rijden met een touwtje.

fUrytjj_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:33

Als je nou wilt mee doen aan zo'n bitlose wedstrijd.
Ik rijd zelf namelijk alleen maar met mn halster op m'n jonge paardje, en verder niks mag je dan ook gewoon mee doen?
Of moet je dan ook weer zo'n boomloos zadel aanschaffen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:42

Je zit op het WESTERNforum in een oud topic...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 10:44

Mathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 09:37

Ik weet dat het al van een poos geleden is maar ik wil toch even een ander kant van het verhaal laten zien:
ik heb een merrie staan die, helaas door een "pro", een trauma aan haar tong heeft over gehouden. Ze heeft een jaap van 50% diep over de complete breete van haar tong, precies waar het bit zit. Als er ook maar iets in haar mond komt, het halstertouw bv. dan zie je een shock door haar lijf gaan van de pijn die ze zich herindert. Het is veder een lang verhaal, maar ik rij nu dus ook bitloos, met een montyroberts halster en ik ga overstappen op een bosal. Mijn merrie word volgend jaar 7. Ik kan dus wel met haar starten in de beginners, maar daarna houd het helaas voor ons op. Wat erg zonde is, want het is een geweldig paardje. Ik kan er mee naar buiten, met trainen doet ze het geweldig, geeft geweldig na, je merkt geen verschil dat je zonder bit rijd. Nu heb ik de luxe dat er nog een staat waar ik mee kan gaan beginnen volgend jaar. Zou er niet de mogelijkheid kunnen komen om, ook al is het maar een paar keer per jaar, een bosal class te houden? Ongeacht de leeftijd.
Ik ben dus niet op een kruistocht tegen het gebruikt van het bit, maar wil gewoon graag meedoen; alleen is voor mij die kans een beetje ontnomen om serieus veder te gaan.