[WN] welk gewicht ruiter ???????

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Monsje

Re: welk gewicht ruiter ???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-06 20:31

Je ziet bij paardrijvakanties ook vaak een bovengrens van 90 kg voor Arabieren en IJslanders(Quarters 100kg).
Tja voor mijn eigen Arabier trek ik daar ook ongeveer de grens, ze is dan ook niet zo groot en ook niet echt heel stevig gebouwd. De vrouw waar ik Menuette kocht dacht dat ze maximaal 70 kg zou kunnen dragen, maar gaf wel aan dat ze het eigenlijk ook niet wist..Ben blij dat ik niet geluisterd heb... Haha!

Maar ik denk dat iedereen voor zijn eigen paard kan/moet beoordelen, hoeveel hij/zij kan hebben.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 07:20

Ik ben zelf ook aan de zware kant, en mn paard moet er wel meer aan sjouwen dan toen ik nog maatje 36 had... Bloos Maar ik vind mezelf geen porum op een kleiner ieler paard. Ook fototechnisch staat een 'groter' paard beter Haha!

Ik kan me nog wel herinneren dat ik op een stal was, waar een vrij kleine QH gereden werd door een lange vent, die niet dik was, maar wel wat gewicht had.
Dat paardje ging wel es liggen tijdens, of vlak na het opstappen, en je kon aan het stappen zien dat ze er heeeeel veel moeite mee had.
Ik vind dat dan toch echt niet kunnen hoor Ik snap ook niet dat zo'n ruiter dat niet in de gaten heeft..... En deze persoon kan best rijden, dus hindert het paard verder niet..

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-06 08:01

Ik denk dat er ook nog een verschil zit in wat je van je paard vraagt.
Als je alleen een beetje recreatief buitenrijdt dan zal een paard makkelijker met gewicht
kunnen omgaan dan dat je moeilijke oefeningen vraagt waarbij balans en finesse van groot belang zijn.

Als je zelf met een zware rugzak alleen maar rechtuit moet lopen of je moet er mee klauteren, balanceren en
moeilijke bewegingen mee maken dan maak gewicht wel degelijk uit denk ik....
Tot een bepaald gewicht kun je het in beide gevallen makkelijk aan maar boven een bepaald gewicht krijg je toch veel meer moeite.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-06 09:59

Zelf ben ik ook aan de zware kant.
Maar mijn paard heeft geen problemen met mij Lachen
Ze, moderne vrolijke brede dikke Tinker, loopt nog steeds vrolijk met mij rond en heeft ook geen klachten.

Mijn zit is ook niet zwaar.. Ik zit vrij licht.
Dus ik ga inderdaad ook mee met de meningen van meerderen hier dat het niet persee aan het gewicht moet liggen maar aan de zit van de ruiter.

Als ik dus op verschillende paarden rijd. Bijv. op de westernstal waar ik rijd, weiger ik om om kleine Quarters te rijden.
Zo hebben we een smalle 4 jarige staan van 1.40 en daar ga ik gewoon niet op.
Ik heb 1 keer op een kleinere merrie gereden en ik zat gewoon niet lekker puur omdat ik bang was te zwaar voor haar te zijn.
Verder heb ik geen moeite ermee om op andere (grote/brede) paarden te stappen!