[WN] Benen sneller versleten met western rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:23

eej, je hebt je post ge-edit...

trainings niveau van Anky vergelijken met gevorderde pleasure ruiter? Ik ben je even kwijt...

Anky rijdt niet in het Z2 toch? Voor zover ik de engelse klasses ken..
daar is meer opbouw door de klasses heen.

Een reiningpaard wat op zn 3,5 in de junior reining geshowd wordt, moet precies hetzelfde kunnen als zn grote broer in de senior.

Een paard wat met 4 in de b begint, hoeft alleen maar te stappen en de draven. Pas bij de M wordt het een beeeetje spannend volgens mij. En met het Z komen er wissels. Maar het zware werk zoals passage en piaffe en dat soort dingen zitten niet in Z2. Althans, dat dacht ik...
En ik vraag me af of er een vierjarige al PSG loopt eigenlijk?

daantjuhhh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:30

Ik denk dat wedstrijd niveua in bijde takken van de sport weinig zeggen.

Het gaat erom wat de ruiter thuis met het paard doet.
Zo ken ik een 10 jarig Z2 dressuur en Z springen paard wat hiervoor gewoon k.u.t. getraind is.
Basis vergeet het maar, de kunstjes erin..

Of je ziet mensen constand piafferen, pasage doen thuis met een 5 jarige bok die op wedstrijd M1 loopt..
Dus wedstrijd niveua zegt geen donder..

En ik denk dat dat bij western net zo is..

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:32

Daar heb je uiteraard gelijk in

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:35

Even voor de duidelijkheid: z2 is nog gewoon basissport hoor.
Anky hangt daar wel heel ver boven. Volkomen onvergelijkbaar.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:38

bij western heb je volgens mij geen verschil tussen basissport en iets anders..
alleen tussen beginners (en dan nog alleen wran) en gevorderden.. toch?
Of ben ik er echt te lang tussenuit?

dierfysio

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 14:47

ik denk dat het niet zoveel uitmaakt in welke tak van onze sport het paard getraind is.
het gaat meer om de manier waarop getraind is (afwisseling, niet te zwaar, voldoende rust, niet steeds op concours, niet overvragen) en hoe vroeg ze daarmee begonnen zijn. inrijden op 2 jarige leeftijd is vragen om problemen laten, maakt niet uit of dat voor western, springen, dressuur of iets anders is.
vraag eens door over hoe de eigenaar getraind heeft, en hoe het inrijden gegaan is. een 5-jarige die alle wedstrijdterreinen al gezien heeft zou ik laten staan.
en een goede, gedegen klinische keuring, evt. aangevuld met rontgenologisch onderzoek, zeggen je hoe het paard er nu aan toe is.
veel succes, en als deze 't niet wordt: geen hand vol, maar een land vol paarden, he?

Adrienne

Re: Benen sneller versleten met western rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 15:51

Oke ik geef het toe mijn kwartje valt pas laat Maar nu begrijp ik debk ik plots waarom al die misverstanden er zijn.

Ik ging er van uit dat iedereen hier wel door had dat de 3 en 4 jarige futurities het equivalent van de keuringen bij bv het WPN zijn. Iets wat precies zo ter discussie staat omdat jonge paarden te vroeg te veel worden belast!

De Quarterhorse fokkerij kent geen keuring zoals bij het WPN maar wedstrijden voor jonge paarden om hun potentieel te kunnen tonen en om te zien of hun ouders het talent door vererven. Het is een prestatie stamboek.

Sorrie allemaal dat ik zo door heb gedraaft ,maar ik had niet door dat jullie dat blijkbaar niet wisten!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:13

Adrienne je haalt er steeds iets anders bij. Als je het niet redt met de vergelijking: training opbouw vergelijken met het paard dat z is, dan roep je iets over jonge paarden die z starten en als dat niet lukt ga je iets roepen over de WPN-keuringen. Jonge paarden worden eerst aan de hand gekeurd (ik heb mijn merrie voor de keuring gehad). Pas als ze ouder zijn mogen ze onder het zadel gereden worden. Maar er wordt dan echt geen wissel of een appuyement gevraagd (zie voor vraagprogramma KWPN). En die paarden lopen ook niet met twee jaar onder het zadel om uitgeschreven te worden op wedstrijden.

Los daarvan gaan die keuringen uit van de KWPN (o.a.) en niet van de wedstrijdorganisatie. En als er 5% van de KWPN-ers voor de keuring wordt gebracht, schiet je lekker op.

Kortom: wie vergelijkt hier nu appels met peren.
Als je vergelijkingen wilt maken en vooral wilt uitleggen dat mensen iets niet weten... zorg dan dat je zelf ook goed beslagen ten ijs komt a.u.b.

Inderdaad er is kritiek op de keuringen op die leeftijd. Omdat ook dan mensen te vroeg (drie jaar) op die paarden gaan zitten. Maar het gewenste prestatieniveau haalt het niet bij het gewenste prestatieniveau van een reiningproef. Daar zijn nl. regels voor bij de KNHS. Ook in Duitsland overigens waar ze specifieke jung-prüfungen hebben.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-06 16:19

Zo heb even gegoogled... vraagprogramma aanleg KWPN-paarden hieronder. Leg mij maar uit waar de verrichtingen zich naar Z2 niveau begeven. Of naar de gemiddelde reiningproef.

gevraagde verrichtingen dressuur

aanlegtest voor 4-jarige dressuurpaarden opstellen, stap, draf, galop,
tempowisselingen,
wijken voor de kuit (arbeidstempo),
hals strekken op de grote volte
rijden van overgangen;

aanlegtest voor 5-jarige dressuurpaarden opstellen, stap, draf, galop,
tempowisselingen,
schouder binnenwaarts en travers (minimaal 20 meter in arbeidstempo),
hals strekken op een volte van 12/15 m,
rijden van overgangen;

aanlegtest voor 6-jarige dressuurpaarden opstellen, stap, draf, galop,
tempowisselingen,
appuyeren,
eenvoudige galopwisseling,
rijden van overgangen;

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 09:46

Oh, dat is een verhelderend stukje Anya

Ik vroeg me idd ook al af hoe het nu allemaal vergeleken wordt...

Overigens, dit wijkt wel wat af van de vraag die in eerste instantie gesteld werd?

B_Sweet

Re: Benen sneller versleten met western rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:55

Volgens mij hangt dit van het paard af...
Niet van de sport western!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-06 20:58

Volgens mij hangt dit van /de omgang met/ het paard af (het inrijden en het tempo waarmee een paard doorgereden wordt bijv. hoort daar ook bij imo), niet van de sport western

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-06 13:13

Anya schreef:
Zo heb even gegoogled... vraagprogramma aanleg KWPN-paarden hieronder. Leg mij maar uit waar de verrichtingen zich naar Z2 niveau begeven. Of naar de gemiddelde reiningproef.

Ligt het aan mij of is het hier ineens heel stil...