[WN] Gewoon wat video tips

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Romkabouter

Re: Gewoon wat video tips

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:29

DubbelDun schreef:
Maar Rom aanspringen op links doet een paard (als het goed is) als eerste met zijn achterbeen en dat wil je dus niet verzwaren om hem die mogelijkheid te geven.
De motor zit achterin en daar moet je vanuit gaan.

Dat klopt, maar door met je linkerzitbeen druk te geven belast je relatief minder het achterbeen dan dat je schoudervrijheid geeft aan de voorkant. Als je begrijpt wat ik bedoel Haha!

Ibalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-06 22:35

Ik heb het (leuke en interessante) filmpje bekeken en wat mij gelijk als engelse ruiter opvalt is dat het gewicht tegengesteld is, Daarmee bedoel ik dat het gewicht niet met de beweging mee is.
En de "binnenhand" die tegen de hals aangaat. Terwijl ik gewend ben de hand van de hals af te doen.

Het is al even geleden dat ik deze oefeningen heb gereden en heb er helaas geen foto's van maar ik ga hem nu in gedachten even rijden.
Ik verzamel iets door iets meer op mijn gat te gaan zitten, buitenbeen achter de singel, binnenbeen op de singel, buitenhand sluit even, binnenhand bewaakt de mate van stelling.
Het is een gevoel en een spel tussen binnen- en buitenhand. Dan beetje meer ophouding aan de ene kant en dan aan de andere kant.

Oke...waar is een z-paard waar ik het even op kan proberen!
Ik wil ook weer rijden!!!! (al 5 jaar niet meer gereden omdat ik niet meer durf Knipoog maar krijg nu wel de kriebels)

Zo zie je maar, de oefening (of het nu travers s of halfpass) kan op verschillende manieren gereden worden.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 15:17

De filmpjes komen van een trainings dvd die een van de vele manieren weergeeft hoe je een trainings opbouw kunt uitvoeren.

Of dit wel of niet overeenkomt met wat er in de dressuur *normaal* is of als *groot goed* wordt gezien is mijn inziens niet echt belangrijk.

Dat er dingen anders worden gedaan en zelfs tegen alle regels van de dressuur in ,komt misschien door het feit dat het western is,en hoe je het ook bekijkt er zijn net zoveel verschillen als overeenkomsten.

Alleen al het feit dat *wijken voor druk* bij western een belangrijk onderdeel is en de dressuur ruiters door bepaalde *wijk voor druk* houdingen zelfs denken dat het tegenovergestelde wordt bereikt geeft mijn inziens toch duidelijk aan dat het weinig zin heeft om te gaan vergelijken.

Maar goed wat maakt het uit.De video tips zijn voor de westernruiters die misschien met die training methoden iets kunnen.
Ze zijn dus echt niet bedoeld voor dressuur ruiters om te vergelijken Cool

Kijk en vergelijk (niet) Knipoog

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 18:41

Blaze: ik denk juist dat het bijzonder leerzaam is om wél te vergelijken. Al was het alleen maar om te zien dat er meerdere wegen naar Rome leiden. En er is nog nooit iemand er slechter van geworden om verschillende methodes te bekijken, te beoordelen en uit te proberen. Juist die oogkleppen ophouden en vinden dat jíj (of jouw trainer/trainingsmethode) het buskruit heeft uitgevonden is niet goed. Wie weet wat Western en Klassiek van elkaar kunnen leren. Als je er maar oog en oor voor hebt....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 20:18

@Ibbel: niet vloeken in de kerk he Tong uitsteken
mee eens hoor Ja

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 20:23

Ook ik vind het wel leerzaam én zinvol om te vergelijken.
Omdat hier volgens mij de klassieke fout wordt gemaakt dat er maar één wijze van engels rijden is. En dat is niet zo. Niet zoals er ook o.g.v. western rijden meerdere wegen naar Rome leiden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 21:10

Ik denk ook dat er juist heel veel overeenkomsten zijn, en je kunt altijd iets van elkaar leren. Onder invloed van Sjef & Anky bijv, is de laatste jaren steeds meer het besef onder ruiters gegroeid om paarden op signaalhulpen te trainen ipv op (Klassiek Duits) ondersteunende hulpen. Dat is een idee wat uit de westernsport komt, en het sluit aan bij wat bijv Romkabouter al stelt: je kunt niet zeggen dat het een of het ander beter is, het ligt er net aan hoe je je paarden opleidt en wat beter werkt.

Voor mij persoonlijk hangt het willen rijden op signaalhulpen en zo min mogelijk ondersteunende hulpen, (op welke manier dan ook) samen met een heel andere benadering van het trainen van mijn paarden. Vroeger reed ik met veel meer "druk" en hield verzamelen ahw in dat ik met véél kuit en véél hand het paard "in elkaar moest schuiven". Hele volksstammen rijden zo nog steeds (ORUN cursus Pling ) Ik laat mijn paarden nu zoveel mogelijk echt volledig op hun eigen benen lopen en doordat ik veel minder hulpen hoef te geven is mijn houding en zit vele malen beter.

Ik vind de post van Blaze dus niet kloppen, maar ja ik ben geen westernruiter Knipoog Maar als ik iets kan leren van de westernsport kan het ongetwijfeld andersom ook. Of niet Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 21:20

Om even op het plaatsen van gewicht terug te komen: in de Engelse dressuur doe je het zoals we het doen (meezitten in de beweging) om de bewegingsvrijheid en daarmee de kwaliteit van de gangen van het paard te bevorderen. Ik kan me voorstellen dat dat bij een westernpaard geen issue is. Is ook niet erg, dan zou het dressuur worden ipv reining en moet de ruiter een frack aantrekken Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 21:30

Over dat plaatsen van het gewicht...
als je in de zijgangen je paard voor je gewicht uitduwt, en je trekt dat door in bijv. een spin (consequent zijn dus) dan zet je in de spin je paard met het gewicht naar buiten. op de buitenschouder en op het buitenbeen... hoe zit dat dan?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 21:37

Zep schreef:

Ik vind de post van Blaze dus niet kloppen, maar ja ik ben geen westernruiter Knipoog Maar als ik iets kan leren van de westernsport kan het ongetwijfeld andersom ook. Of niet Lachen

Het is hoe iedereen mijn bericht wil lezen.
Natuurlijk kan iedereen iets leren als je open staat voor andere manieren van iets willen en kunnen bereiken.
En geloof het of niet ook ik ga wel eens shoppen bij de buren Knipoog

De oefeningen in het filmpje werken en zijn zeker niet de enige weg naar Rome,maar zeker een van de wegen.
In die contex is vergelijken overbodig en niet relevant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 21:40

Cer schreef:
als je in de zijgangen je paard voor je gewicht uitduwt, en je trekt dat door in bijv. een spin (consequent zijn dus) dan zet je in de spin je paard met het gewicht naar buiten. op de buitenschouder en op het buitenbeen... hoe zit dat dan?

Wat ik me kan herinneren van de weinige spins die ik heb gezien zit men idd ook dan naar buiten.

Is er iemand die de beenzetting van een spin vertraagd neer kan zetten? Naar mijn gevoel kun je een spin nl niet vergelijken met een pirouette al hoor je dat wel vaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 21:42

Blaze schreef:
De oefeningen in het filmpje werken en zijn zeker niet de enige weg naar Rome,maar zeker een van de wegen.
In die contex is vergelijken overbodig en niet relevant.

Dat laatste zou ik dan weer niet direct willen beweren.

Maar of vergelijken relevant is hangt (naast gewoon het voor de leuk - interesse) ook samen met wat nou eigenlijk je einddoel is. Bij dressuurrijden is het einddoel ook niet puur het uitoefenen van die oefeningen. En maakt bijv de kwaliteit van de beweging op een gegeven moment het verschil tussen een 6 en een 9. Hoe zit dat dan bij reining?

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 21:47

Helaas(ja echt waar) heeft de kwaliteit van de bewegingen zo goed als geen enkele invloed op de punten.
Als de kunstjes *goed* worden gedaan (snel.hard) dan win je.
Wat dat betreft kunnen we een hele hoop leren van de dressuur Cool

Voorbeeldje:
Wij hebben een klein probleem met de wissel aanleren.Alle*western* manieren hebben te weinig effect.
Nu hebben we de keuze,trap en gooi hem in de wissel (het werkt zie ik vaak genoeg) of gaan we eens in de leer bij een *goeie* dressuur ruiter.
Mag je raden wat we gaan doen Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 21:58

Dat laatste zou ik in jouw geval ook doen. Ik weet niet of ik mijn eerste post niet duidelijk overkwam oid, maar ik bedoel het bepaald niet aanvallend Lachen

Bij de wissels zou je vanuit mijn optiek nog wel eens in de problemen kunnen komen gezien de manier van gewichtshulpen geven (zie verhaal hierboven). Maar dat vind ik best moeilijk te zeggen vanachter de pc want ik heb nog nooit gewerkt met een paard dat consequent en goed op die manier is opgeleid.

Wel is het zo dat de algemene kwaliteit van de galop ook de kwaliteit van de wissel bepaalt. Als de wissel niet lukt kun je dat 9 vd 10 keer oplossen door niet aan de wissel, maar aan de galop zelf te werken.

Ik ben dus wel benieuwd wat je dressuurinstructeur gaat zeggen.

(maar op het WK liepen er ook zat die hem na sprongen (tot wel 5 passen) dus er is absoluut hoop voor je Knipoog Clown )

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 22:11

Pas maar op dat je geen 'engelse' wissel gaat uitvoeren... die schijnt slechter te scoren dan een vlakke geschopte Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 22:13

Maar altijd nog beter dan alleen voor wisselen en overkruist verder Haha!
Dan maar die wissel een halve meter omhoog springen Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 22:18

Op zich als ie zuiver wisselt kun je hem ook wel maken als je hem flink plat naar voor jaagt en dan zal het met de hoogte in de beweging snel meevallen Haha!

maar serieus: hoe stuwender de galop, hoe platter de wissel. Is er iemand die het aandurft zijn quarter eerst een engelse wissel te leren en die dan weer plat te maken? Haha! Volgens mij moet het in theorie kunnen (maar in theorie kan wel meer Nagelbijten / Gniffelen )

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 22:24

Helaas hebben we gee quarter(daar zal het wel aan liggen) dus wat dat betreft kan ik geen proefkonijn zijn Cool

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 22:24

Clown

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 22:25

Maar even serieus: het lijkt me vrij duidelijk dat je van reining geen dressuur wilt maken. Maar dat betekent m.i. niet dat er geen enkele overeenkomst is.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 22:28

Mijn paard springt (onder protest) een gesprongen wissel denk ik. Omdat plat overkruist bleef Clown
Maar of ik die weer plat wil maken...buiten de leeftijd Tong uitsteken

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 22:43

Zep schreef:
Maar even serieus: het lijkt me vrij duidelijk dat je van reining geen dressuur wilt maken. Maar dat betekent m.i. niet dat er geen enkele overeenkomst is.

Maar er is binnen de western veel meer dan reining Cool

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-12-06 22:46

Cer schreef:

Tja hoe zit dat dan.
Zoals je gaat zien niet zoals je verwacht

De spin

Trouwens na de kerst gaan de filmpjes eraf(ben bang dat ik zeer binnenkort een heel vervelende e-mail ga krijgen) Cool

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 22:56

Zo, ik zie er iig een hele hoop op Haha! (maar zonder geluid, dus geen opmerkingen Clown )

@Blaze, heeft uiteindelijk nog lang geduurd dan Ja Haha!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 22:57

ik heb mijn welsh-cob dus de engelse wissel geleerd
hij heeft jaren lang wat omhoog gesprongen bij de wissel, koste punten, maar het was de enige manier die hij begreep
nu hij ervaring genoeg heeft en de bodem redelijk is, dus niet te glad, wisselt hij bijna altijd vlak

in de spin heb je je gewicht op de binnenkant, maar eigenlijk zo veel mogelijk in het midden
gewicht op de buitenkant geeft een spin op het buitenbeen en dat willen we niet