[WN] Vreemde draf..???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mehlika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:33

Voor een pro boeit het toch geen hol om een paard pas op zijn 3e in te rijden, het geld blijft toch hetzelfde? Je ontvangt trainingsgeld en dat is op iedere leeftijd hetzelfde...
Het is geen rare opmerking, en ik wil ook niet beweren dat het allemaal maar moet kunnen maar stellen dat pro's allemaal 2-jarigen willen rijden en zo snel geld verdienen, dat snijd geen hout. De eigenaar verdient sneller geld want die hoeft het paard niet nog een jaar in de kost te hebben als ie verkoopt
En ja, er zijn echt wel pro's die hier niet aan mee werken en zichzelf niet in de vingers snijden.

Margee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:34

_Moonwalker_ schreef:
@ Dofuzz: dank voor de intresante uitleg.Maar toch niet elke quarter met reining of cutting bloedlijn is daarom slecht?

Persoonlijk vind ik 2 jaar ook heel jong, maar als hij er niets aan overhoud (fysiek of lichamelijk dan) kan het toch ook een prima paardje worden?Maar daar hebben we al genoeg over geleuterd zeker?
Ik ga strakjes hier bij ons in de buurt zien naar ook een quarter hengstje van 4jaar.(moet ik daarom heel nederland afrijden )Toen ik de eigenaar vroeg of ie er al veel mee had gereden en wat ie kon zei ie: van goh..hij kan stap,drafje en galopje goed en begint rustig een sliding te maken maar ze zijn nog jong hé vond ik ff wel fijn te horen!!

Ben heel benieuwd!!!!

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:37

@Mehlika/Margee: Het lijkt me niet meer dan logisch dat ik het niet over die pro's heb, die geen jonge dieren inrijden... maar blijkbaar had ik dat nog even moeten specificeren....

@Mehlika: Ja, jouw argument gebruikte ik een tijd geleden nog in een discussie.. Dat het verhogen van de wedstrijdleeftijd geld oplevert voor een pro, omdat de trainingstijd verlengt wordt. Maar dat was toen niet waar..
Overigens, het scheelt zeker geld wanneer een trainer alvast trainingsgeld gaat vangen vanaf 2 jaar, of wanneer de eigenaar het dier tot 3,5 ergens op een wei laat staan( en dus NIET bij de pro in training)....
Maar rekenen is niet mijn sterkste kant en ik ben geen ondernemer, dus ik kan het ook verkeerd zien

mehlika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:39

Ok, toegegeven als je zo redeneert heb je idd gelijk. Alleen heb ik heel vaak een andere kant mogen meemaken

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:43

Precies, en ik vanaf de kant die ik omschrijf... helaas
Maar zoals voor alles, zitten er ook bij dit verhaal twee kanten aan.

Wat mij trouwens (achter de schermen?) wel opvalt is dat de hardere ruiter/jonge inrijder (ik schaar ze voor het gemak even onder 1 noemer) veel weerstand oproept, maar men een vriendelijke ruiter vaak een watje vind en geen kans geeft met een goed paard.
Dus gaan de goeie paarden naar de grovere ruiters, met een grotere mond misschien? Maar dat is wat mij opvalt, en ik ben wat gekleurd qua mening, dus daar kan het zeker aan liggen

Overigens, ik ben benieuwd waar je uiteindelijk mee aankomt, TS Paardjes zoeken is leuk hoor!

Margee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 14:55

mehlika schreef:
Voor een pro boeit het toch geen hol om een paard pas op zijn 3e in te rijden, het geld blijft toch hetzelfde? Je ontvangt trainingsgeld en dat is op iedere leeftijd hetzelfde...

Nou, als je een eigenaar hebt die je vraagt met 2 jaar het paard in te rijden en je geeft als antwoord/advies dat hij daar beter nog eventjes mee kan wachten, raak je waarschijnlijk toch klanten kwijt.
Maar ik hoor liever via mond op mond reclame of zelfs de tamtam dat een trainer zoiets zegt. Zou mij weer aantrekken omdat we dan dezelfde ideeen hebben. En hij/zij zou heel veel in mijn achting stijgen!!!!

edejonge

Re: Vreemde draf..???

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:12

Het jong inrijden van een paardje hoeft niet direct een probleem te geven.Ik ken iemand die dat ook heeft gedaan (dat paardje was geloof ik iets van 2,5 jaar).Ze hebben het dier alleen eerst de basis geleerd en daarna is het paardje eerst weer iets van een half jaar tot een jaar de wei ingegaan.
Het hoeft dus niet meteen problemen te geven.
In dit geval kan het dus best zijn dat hij het wel van zijn moeder geerft heeft

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:16

mehlika schreef:
Ok, toegegeven als je zo redeneert heb je idd gelijk.

Off topic: ik heb de meest rare argumenten van pro's gehoord om geld te verdienen....

Ik denk dat als je bij wat voor paard dan ook op een moment denkt 'goh, das ook raar' dat je em dan gewoon niet moet kopen... wat voor argumenten er ook aangedragen worden. Het paardje moet 100% bij je passen

mehlika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:21

Cer schreef:
mehlika schreef:
Ok, toegegeven als je zo redeneert heb je idd gelijk.

Off topic: ik heb de meest rare argumenten van pro's gehoord om geld te verdienen....

Ik denk dat als je bij wat voor paard dan ook op een moment denkt 'goh, das ook raar' dat je em dan gewoon niet moet kopen... wat voor argumenten er ook aangedragen worden. Het paardje moet 100% bij je passen

Ben ik het wederom met je eens maar ook in deze heb ik van de andere kant al heeel wat vreemde dingen meegemaakt. Ik ken dus beide kanten en in beide gebeuren er soms vreeeeemde dingen....

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:21

Cer schreef:
Wat mij trouwens (achter de schermen?) wel opvalt is dat de hardere ruiter/jonge inrijder (ik schaar ze voor het gemak even onder 1 noemer) veel weerstand oproept, maar men een vriendelijke ruiter vaak een watje vind en geen kans geeft met een goed paard.
Dus gaan de goeie paarden naar de grovere ruiters, met een grotere mond misschien? Maar dat is wat mij opvalt, en ik ben wat gekleurd qua mening, dus daar kan het zeker aan liggen

Mijn mening is ongekleurd maar ben het wel met je eens... de grootste schreeuwers staan toch vaak vooraan...
Maar ... en meestal is dat helaas voor het paard... hoogmoed komt ook voor de val en dat soort paarden zie je dan na 1 of 2 seizoenen ook niet meer terug. En meestal niet omdat ze zo druk in de dekkerij zijn.
En ik hebt toch het idee (maar daar kan ik me giga in vergissen) dat de tendens toch een beetje aan't verschuiven is en men toch iets meer aan lange termijn planning begint te doen en een paard wat langer goed wil houden. Mag hopen dat dat door zet en de paardvriendelijker trainers zo meer kansen gaan krijgen om te laten zien dat een andere aanpak ook werkt, zei het iets langzamer, dan toch zeker een stuk constanter en langduriger.

Maar we gaan giga off topic... 'k zie Rom al om't hoekje loeren..

TS, doet er niet toe hoe oud je paardje is en wat er wel of niet mee gedaan is, ALTIJD rondom en volledig keuren.
De kans dat er met een jaarling iets mis is is natuurlijk heel wat kleiner, maar ook daar kan door erfelijkheid of ongeluk al vanalles mis zijn. Een paar honderd euro willen besparen op de aanschafprijs van een paar duizend euro is gewoon niet slim. Uiteindelijk kun je je er een boel geld én ellende mee besparen.
Heel veel succes en plezier met je zoektoch en laat je ons nog even weten wat het geworden is?

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:27

dofuzz schreef:
als ik hoor dat de moeder deze slechte beweging doorgeeft dan zou ik daar verder niks achter zoeken...

Ik zou daar juist heel veel achter zoeken... blijkbaar is al bekend dat ze dat door geeft.. dan zou met die merrie dus helemaal niet gefokt moeten worden.. Duidelijk een gevalletje 'vermeerderen' i.p.v. 'verbeteren'.

dofuzz schreef:
binnen heel wat reining bloedlijnen vinden we "poor movers" oftewel slechte bewegers. dat is één van de redenen waarom ik geen fan ben van de meeste reiningbloedlijnen en cuttingbloedlijnen prefereer. slechte gangen, met name in bv een trage cirkel, wordt door de meest (NRHA) jurys toch meegenomen in de maneuverscore.

En dat is dan het directe gevolg.... en zolang jij en velen met jou niks achter dat slechte gangwerk blijft zoeken van moeders en kind, veranderd daar dus ook niks aan.

crazycactus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:28

@francis.. worden jaarlingen tegenwoordig ook al gekeurd?

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:31

Waarom niet?
Als ik een jaarling koop die ik niet ken en ik bied em ter keuring aan, waarom zou die dan niet gekeurd kunnen worden? Twee en drie jarige kan toch ook...
Uiteraard zul je dan hier en daar geen 100% zekerheid hebben omdat er nog vanalles aan verandering onderhevig is, maar bepaalde afwijkingen vallen dan ook al wel te constateren hoor...
Heb 't zelf nooit bij de hand gehad, maar zie niet in waarom je een jaarling niet zou keuren en een twee jarige wel... Kan een boel gebeuren in dat eerste jaar (júist zou ik haast zeggen... die veulens kunnen domme dingen doen soms).

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:33

Klinische keuring kan altijd, hart en longen beluisteren, een arts laten kijken hoe hij in elkaar steekt...
Foto's op leeftijd van een jaar hebben weinig zin.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:41

Zou niet weten waarom foto's op die leeftijd weinig zin hebben als een paard op twee jarige leeftijd al OCD of weet ik veel kan hebben.. dat is dan op 1 jarige leeftijd ook al te zien. Als ik hoor hoeveel jonge paarden al 't één of ander mankeren, dan zou ik dus zeker ook een jaarling op de foto willen hebben.. helemaal als ik daar 5000 euro voor neer moet tellen... Ik weet niet hoe't met de meeste mensen is, maar ik vind gokken met 5000 euro érg veel geld om mee te gokken.

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:43

Gewoon laten keuren wat je kunt laten keuren toch? En wat financieel nog aantrekkelijk is.. Of zou een jaarling niet in het rontgenapparaat passen

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:45

Ze hoeven in niet IN......

JoyRider

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 15:57

Margee schreef:
Ze hoeven in niet IN......

Dan moet het kunnen. Als ze een beetje stil willen staan tenminste

fique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:49

vind het toch wel zonde om dit hier zo te lezen over kleine tuckertje (at kings command) en vooral het commentaar over het kapot rijden. ik ken dit paardje ook en hij is nog maar een maandje onder het zadel en dan nog maar ong. 3 dagen in de week. alles wordt gewoon rustig gedaan en dat begint gewoon met de rustige basis. hij heeft idd een apart loopje in de draf en die heeft hij van zijn moeder, maar last daarvan heeft hij niet. steeffie hier op bokt heeft een halfzusje van hem en die loopt ook zo en die heeft er ook geen last van. ik denk dat als je hem echt leuk vind gewoon een goede keuring moet doen en als je vragen hebt over zijn loopje dat je dat dan aan de eigenaar zelf moet vragen.
ikzelf vind hem iig er leuk en hij is superbraaf net als zijn vader.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:57

Bij een jaarling heeft foto's maken geen zin om dat de botdelen te week zijn en zo ook de groeischijven.Je krijgt daardoor geen haarscherpe foto's en is een voorbode van ocd ook niet duidelijk te zien.Dat was de uitleg van de dierenarts toen ik om foto's vroeg van de jaarling die ik wilde kopen.de uitleg kwam van mijn eigen dierenarts dus was geen smoes van de verkoper.
Ik vind voor een twee jarige ,drie keer per week werken gewoon veels te veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 18:59

fique

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:02

ach ja meningen verschillen en dat zal altijd zo blijven. ikzelf vind het alleen raar dat mensen oordelen over iets wat ze zelf niet hebben gezien. en hierbij houd ik voor de rest , neem kontakt op met de eigenaar zou ik zeggen dat is een stuk eerlijker dan hier zo'n discussie te starten.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:06

Nou gaat het hier volgens mij niet specifiek over dit paardje, het bracht gewoon de discussie op gang over vroeg inrijden, keuren, kopen enz...... Anders dan wat de eigenaar zelf ook over zijn loopje zei, heb ik niet gelezen eigenlijk.....
De TS is op zoek en bracht deze ter sprake en zij heeft hem wel gezien.

Himyar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:16

fique schreef:
ach ja meningen verschillen en dat zal altijd zo blijven. ikzelf vind het alleen raar dat mensen oordelen over iets wat ze zelf niet hebben gezien. en hierbij houd ik voor de rest , neem kontakt op met de eigenaar zou ik zeggen dat is een stuk eerlijker dan hier zo'n discussie te starten.

Dat is Bokt eigen, ben ik bang! Dat mensen meteen een mening klaar hebben zonder ook maar van iets te weten. En een paard op basis van een heel klein beetje informatie blijkbaar meteen 100% accuraat kunnen beoordelen (oftewel afkraken). Inderdaad is het het beste als je een paard zelf hebt gezien en de eigenaar de kans heeft gehad iets te zeggen en dit niet meteen in het negatieve te trekken. En dan heb ik het niet alleen over dit betreffende paardje!
Niet te snel (ver)oordelen zou ik zeggen, zeker niet op basis van minimale kennis/informatie/ervaring. Daarmee kan je ook een heel leuk paardje laten lopen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-06 19:27

Dus julie hebben dan begrijp ik liever dat iemand niks zegt
Dan lijkt me dat de topicstartster beter haar vraag niet had gesteld en bokt wel opgedoekt kan worden.Als julie mening niet gedeeld word hebben de mensen te weinig ervaring of zijn negatief.

Ik heb hier nog nergens lelijke klanken gehoord ,buiten dat er mensen zijn die andere ideeën hebben.En dat mag toch?
je kan voor je zelf dan wel uitmaken of je die mening deelt of niet.