[WN] Split Wijdewormer --> Pannenkoekpaard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-06 23:11

Ron... Jij wordt niet aangesproken. En al helemaal de NRHA niet. In ieder geval niet door mij. Ik denk niet dat het een verenigingiets is. Of iets van iedere ruiter die toevallig qpa's heeft. Dat is zeker niet zo gelukkig. Ander zou ik mijn boeltje pakken en kiezen voor de makkelijke (dressuur)weg. Gelukkig kom ik ook heel veel mensen tegen met om het even welk soort paardenras met hart voor het paard, de westernsport en de mogelijkheid die sport (of stijl) met ieder ras te bedrijven.

Die link naar de NRHA vind ik in het artikel net zo onterecht als de uitingen over pannenkoekpaarden of de WRAN.

Dus als ik je dat idee heb gegeven.... Dan mijn oprechte excuus. Want dat was niet de bedoeling.

Halloway

Re: 21-05-06, Wijdewormer, First Day Summer Show

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 07:39

Anja dit is niets persoonlijks naar jou, maar het raakt mij wel opersoonlijk als er gesproken van denegrerend.
Hier word wel vaker en in meerdere topics naar verwezen.

Als wij met een van onze mini reiners gaan hunteren, moeten wij van de jury verwachten dat die daar rekening mee houd, en als die dat niet doet (want we verliezen zeker) worden wij dan gedenegreerd???

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 08:17

Heb ik het over jury's? Van jury's verwacht ik dat ze zich aan de wranregels houden. Daarin staat iets over natuurlijke houding.

Dat daarbij veel wordt afgemeten aan de gangen en bouw van de quarter is logisch. Is de basis van deze sport. Maar wel waar. Een shettie in een trailparcours heeft het gewoon heel makkelijk (nu passen de meeste ruiters daar niet op, dus probleem opgelost).

Nee ik heb het over SOMMIGE (niet alle) trainers. En over sommige (niet alle) ruiters/eigenaren van een quarter. Die doen wel degelijk denegrerend.

Ik heb het over mensen die ik langs de kant heb horen klagen dat hun dochter voorbij gereden is door een niet-qpa. Dat hoort toch niet te kunnen nu er zoveel geld is geinvesteerd.

En dat zijn dus geen fabeltjes. Dat bedoel ik.

Halloway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 08:42

Waar het dus op neer komt is , dat er een paar dombo QPA eigenaren en hun ouders bepalen hoe de niet QPA ruiters denken over de QPA eigenaren.
De trainers waar je het over hebt ken ik niet???

Daarnaast is het woord pannekoekpaard niet verzonnen door de auteur van het stuk, maar door iemand anders hier op bokt.
Verder komt de uitspraak lol met je knol en meedoen is belanrijker dan winnen van de WRAN bokkers zelf.
Als ik met mijn reiner de ambitie heb om te hunteren zal ik waarschijnlijk het WRAN niveau niet ontgroeien, dat is toch gewoon een feit en geen belediging??
Iedereen weet wel een beetje hoe Bea schrijft (messcherp soms kort door de bocht, maar zonder te slijmen) wat is daar dan toch mis mee??

@Blaze: Van jouw had ik zeker iets anders verwacht, (80% van de QPA eigenaren denkt zo volgens jouw) wie denigreerd nu wie.

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 09:29

Heb net het stuk nog een paar keer doorgelezen samen met mijn mannie.

Wij vinden het niet denigreerd!

Wij kennen Bea haar schrijven nog niet zo lang maar zo schrijft ze altijd net wat Halloway zegt (messcherp soms kort door de bocht, maar zonder te slijmen)!

Ze schrijf toch ook duidelijk dat ze vaker op andere wedstrijden zou zien dat ruiters zo sportief met elkaar omgaan elkaar de hand geven en voor elkaar klappen.

Het is net hoe je het wil lezen maar als je Bea een beetje kent met haar schrijven is dit stuk eigenlijk een heel positief stuk!

Maar dat is mijn mening!

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 09:34

Halloway schreef:
Wat mij erg opvalt is dat er vanuit dit verhaal (quarter) een link word gelegd naar de NRHA.

Die link legt De Quarter zelf,en mijn inziens op een verkeerde manier.

Halloway schreef:

Jullie doen voorkomen dat de vooroordelen uit deze vereniging zijn ontsproten. (nu sta je dus op mijn zere teen)

Wie is dat *jullie* wij in elk geval niet.
Waarom wil je zo graag denken dat *wij* de nrha zien als bron van alle negativiteit zien??
Ik hoop ooit nog eens te mogen starten op een paard die mee kan binnen de nrha (en zeker is dat een qpa)

Halloway schreef:

Ik denk dus dat dit probleem het grootste is binnen de WRAN zelf, want daar komen de meeste rassen door elkaar aan de start.
Dus misschien moeten we ons zelfs afvragen of die applausjes voor iedereen wel ook echt gemeend waren!!

Ik vraag me nog steeds af over welk probleem je het hebt

Halloway schreef:

Ik denegreer in ieder geval niet, voor mij is een paard goed of niet goed, egaal welk ras en hoe hij gefokt is.(want er zijn ook super dure super gefokte paarden die voor geen meter lopen, geef mij dan maar QPAK)

Nee jij doet niet denegrerend en ik ken nog tal van trainers en ruiters op een qpa die dat niet doen en ik doe dat ook niet.Maar een groot aantal ruiters kan zich wel vinden in de woorden van Bea (zelfs ik) maar de manier hoe zij denkt te moeten omschrijven hoe de gemiddelde wran ruiter met zijn hobby bezig is dat noem ik denegrerend.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 09:57

Precies!
Het gaat niet om de term pannenkoekpaard. Bri gebruikte die. En heel liefdevol daar. Maar dat was niet de intentie van de journaliste van de Quarter. Verder ga ik met Blaze mee. Kijk ik ga ook niet reinen op een KWPN-er. Ik wacht wel tot Barbie zover is. Die is door mijn beste vriendin met dat speciale doel gekocht. Net zoals ik ook niet zou gaan hunteren (want dat mag dus niet bij de WRAN) op een rassenshow met een reiningquarter.

Maar was hunteren niet bedoeld om te laten zien hoe veelzijdig quarters zijn?

Dat moet wel want dat is het argument van de wran om geen hunter uit te schrijven. Of hunter met sprongetjes (naam kwijt). Dat is ook logisch, want die sprongetjes in de hunter, daar stap ik dan weer overheen met mijn paard, terwijl Barbie (excuus Peter) voor geen meter springen kan, veelzijdige quarter of niet

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 09:58

Halloway schreef:

Waar het dus op neer komt is , dat er een paar dombo QPA eigenaren en hun ouders bepalen hoe de niet QPA ruiters denken over de QPA eigenaren.

Deze zin snap ik niet helemaal????Volgens mij draai je hier iets om.

Halloway schreef:
Daarnaast is het woord pannekoekpaard niet verzonnen door de auteur van het stuk, maar door iemand anders hier op bokt.

Dus omdat een persoon haar paard**mijn pannenkoek** noemd zijn alle niet qpa’s ineens omgedoopt tot **pannenkoek**????
Waarom noemt men ze dan niet allemaal QPAK??

Halloway schreef:

Verder komt de uitspraak lol met je knol en meedoen is belanrijker dan winnen van de WRAN bokkers zelf.

Dus omdat de een of andere wran bokker wannebee meedoen belangrijker vind dan winnen,vinden alle wran ruiters dat????
Ik niet,als ik niet bij de eerste 3 zit is mijn dag niet zoals ik het zou willen.

Halloway schreef:
Als ik met mijn reiner de ambitie heb om te hunteren zal ik waarschijnlijk het WRAN niveau niet ontgroeien, dat is toch gewoon een feit en geen belediging??

Waar slaat deze vergelijking op???? Om te beginnen heeft de WRAN geen hunter en het vergelijken van een reiner die hunter wil doen is wel erg zwart/wit.
Of wil je nu zeggen dat deze vergelijking opgaat voor de gemiddelde niet qpa eigenaar en zijn paard.

Halloway schreef:

@Blaze: Van jouw had ik zeker iets anders verwacht, (80% van de QPA eigenaren denkt zo volgens jouw) wie denigreerd nu wie.

Waarom had je van mij wat anders verwacht?????Omdat ik jaren lang vond dat de gemiddelde wran ruiter niets voorsteld???Omdat dat de gedachtengang was die 99% van de mensen om me heen bezigde??(allemaal qpa eigenaren en trainers).
Zal je een geheimpje verklappen.
Om als 4e of 5e te eindigen achter Kim*Peggy * Miranda en Vincent vind ik helemaal niet erg.Om als 2e of 3e te eindigen achter een haflinger of een welsh dat vind ik een stuk minder.
Dus hoeze geen ambitie!!!!!!!!

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 10:08

En als Kim*Peggy*Miranda en Vincent nou op die Haflinger en Welshjes rijden dan?? Is het dan wel of niet erg dat je er niet van wint?

Nou sla je hier toch de spijker op z'n kop, Blaze?!
Waarom is dat een stuk minder dan? zijn die paarden minder?

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 10:17

Wat mij nu even ontgaat is dat er ineens een wending aan deze hele discussie is gegeven die volgens mij niet helemaal klopt.
Ik rijd wel een Quarter en start ook bij de WRAN (zoals zo vele Quarter eigenaren) en ook ik vind het een denigerend stukje.
Het heeft er niets mee te maken of je een QPA hebt of wat dan ook.
Het hele stukje druipt van cynisme en dat stoort me.
Dat heeft niets met NRHA ruiters te maken maar met Bea's visie.

slootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 10:43

In hetzelfde stuk staat ook
Citaat:
Dit geldt ook voor de Jackpot Reining. Open ruiters die hun sporen in het NRHA circuit al hebben verdiend, zouden hier de eer moeten laten aan de WRAN ruiters

Ik dacht eigenlijk altijd dat organisatoren Jackpot reining uitschreven om juist ook dat soort ruiters te trekken? Het lijkt me juist heel leuk om op een Wranwedstrijd juist ook deze ruiters te kunnen zien rijden (als je verder nooit op NRHA wedstrijden komt) Bevorderlijk voor de intergratie lijkt me.
Hoewel het natuurlijk ook niet leuk is als er vlak voor de jackpot-reining een ruiter met paard op de terugweg van een andere wedstrijd even de pot komt opstrijken

Wat ik ook niet helemaal begrijp is dat in de vorige Quarter Norman schrijft over professionals (en volgens mij ook amateurs) die zich niet meer laten zien op de wedstrijden waar het allemaal voor hen begon. Hij vond dat volgens mij een slechte zaak.
Daarom begreep ik de sneer naar Jolijn Bes in het stuk ook niet helemaal

Sandra_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 10:45

vera schreef:
Wat mij nu even ontgaat is dat er ineens een wending aan deze hele discussie is gegeven die volgens mij niet helemaal klopt.
Ik rijd wel een Quarter en start ook bij de WRAN (zoals zo vele Quarter eigenaren) en ook ik vind het een denigerend stukje.

Helemaal mee eens!!

En om verder qua rassengedoe toch ook even een duit in het zakje te gooien: het gaat niet om betere paarden of mindere paarden. Iedereen weet dat je (in welke tak dan ook) met een voor een bepaald doel gefokt paard grotere kans hebt om verder te komen dan met een pannekoek. Als je op hoog niveau wilt wielrennen koop je ook geen driewielertje.
Maar als je toevallig een driewielertje hebt waar je behoorlijk hard op kunt rijden ga je toch eens hier en daar een wedstrijd meepakken en dan blijkt misschien zelfs wel dat je harder kunt fietsen dan je zelf dacht en soms zelfs ook wat wedstrijden wint en misschien zelfs harder fietst dan een aantal “grote namen”. Dan is het juist leuk om te laten zien dat je ook op dat driewielertje waar je zo trots op bent kunt presteren ook al weet je dat er achter je rug om wel eens om jou en je rare fietsje gegniffeld wordt. En natuurlijk, tegen de tijd dat het driewielertje versleten is ben je zo verslingerd geraakt aan je sport dat je een echte hele snelle racefiets aan gaat schaffen.
Maakt dat dan het driewielertje minderwaardig? Nee helemaal niet!

Sam is ons driewielertje en wat mij betreft verslijt ie nooit;-)

Ik vind het ook absoluut niet storend dat er nou eenmaal mensen zijn die je niet voor vol aanzien met een niet-QPA ook al kan ie nog zo lekker lopen. Ze denken, praten en schrijven maar. Wat dat betreft vond ik ook niet veel storends aan het stuk in de quarter.
Wat mij wel stoort is de “agossie kijk eens hoe leuk” toon t.o.v. de ruiters.
En wat is ambitie? Het doel om op europees niveau mee te kunnen? Of dat je het doel hebt om het met je paard zo goed mogelijk te gaan doen voor je eigen kunnen op nederlands niveau waarvoor je jezelf ook het apelazarus traint?

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 10:50

Sandra_H schreef:
Of dat je het doel hebt om het met je paard zo goed mogelijk te gaan doen voor je eigen kunnen op nederlands niveau waarvoor je jezelf ook het apelazarus traint?

En daarom is het een rotstuk. Omdat het suggereert dat jij, of ik, of pakweg Sonja, of Marja, of.... zich niet het apenlazerus trainen, maar alleen maar leuk doen met hun paard.

Het verschil is vooral dat ik niet mijn huidige paard wil verruilen omdat een quarter zoveel geschikter zou zijn. Niets tegen de mensen die dat wel doen, eigen keus. Ik maak een andere keus. Sandra ook. Dat maakt haar geen mindere of minder ambitieuze ruiter.

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 10:51

Nu ben ik het helemaal met jou eens

Persoonlijk vind ik het zelfs knapper als je met een niet western-gefokt-ras toch je paard zo weet te trainen om hem in het juiste frame te krijgen. Daar zitten heel wat zweet uurtjes in.

Als ik zie hoe hard ook ik moet trainen om ooit een knappe reiningproef neer te zetten; 1x per week naar de Kalverhoek en les van Roy in een glijbodem.
Regelmatig naar Mireille (kost me bijna een dag) om daar weer een hoop bij te leren......wat is dan het verschil?

Enne Sandra; Sam is niet echt een driewielertje hoor Ik voel me echt een mugje naast hem

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 10:59

sflj schreef:
En als Kim*Peggy*Miranda en Vincent nou op die Haflinger en Welshjes rijden dan?? Is het dan wel of niet erg dat je er niet van wint?

Nou sla je hier toch de spijker op z'n kop, Blaze?!
Waarom is dat een stuk minder dan? zijn die paarden minder?

Wat ga je me nu vertellen???? Dat je niet snapt en weet dat de gemiddelde wedstrijd QPA niet te vergelijken is met de gemiddelde wedstrijd pannenkoek????? (uitzonderingen bevestigen ook nu weer de regel)
Ja de paarden zijn een stuk minder.Maar daar gaat het allemaal niet om het gaat om of wij (het klootjes volk van de wran) wel of geen ambitie hebben en we er ook heel hard voor trainen(vaak zelfs harder omdat we een paard hebben die er niet voor is gefokt) daar gaat het om.
En ja wij hebben zeker ook ambitie.En daar gaat het om.

(ik moet altijd denken aan een opmerking die een bekende NRHA/AQHA judge eens maakte in een tijdschrift over een ruiter die menig qpa van zijn sokken reed in de *hoge* reining.Hij schreef:*Ik kan niet begrijpen dan een trainer zich de moeite doet om zo een paard te trainen,als hij dat paard al tot een hoog nivea kan brengen kan hij beter een Quarter gaan trainen.)

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:26

Als je het puur over de gemiddelde WRAN wedstrijd hebt?
Nee dan vind ik de Q, A en P's niet veel beter dan welk Pannenkoekenwesternpaard dan ook.
(een NK vind ik dan weer geen gemiddelde WRAN wedstrijd)

Maar daar gaat het me nog niet eens om. Ik vind het ook knapper wanneer iemand ver komt met een ras dat niet specifiek voor dat doel is gefokt. Geweldig zelfs!

Waar het mij om gaat is dat mensen zich zo druk maken om wat andere mensen van hun (en hun paarden) vinden.

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:32

sflj schreef:
Waar het mij om gaat is dat mensen zich zo druk maken om wat andere mensen van hun (en hun paarden) vinden.

Het is jammer dat er mensen zijn die het recht menen te hebben om minderwaardig over andere ruiters te kunnen schrijven, dat heet beledigen en dat is niet aardig.
Daar gaat het om (even lenen, Blaze )

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:39

Ik heb trouwens even een Mod getempt om te vragen of ze deze discussie in "algemeen" willen zetten, we zijn ietsies van het topic afgedwaald en misschien zijn er meer mensen die hier graag op willen reageren zonder dat ze weten dat dit hier bij Wedstrijden speelt.

Rob_H

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 11:45

sflj schreef:
Als je het puur over de gemiddelde WRAN wedstrijd hebt?
Nee dan vind ik de Q, A en P's niet veel beter dan welk Pannenkoekenwesternpaard dan ook.
(een NK vind ik dan weer geen gemiddelde WRAN wedstrijd)

Huh??? waarom is een WRAN NK meer dan een gemiddelde WRAN show!!! Omdat dan ineens ruiters ten tonele verschijnen die je nooit ziet op een gemiddelde WRAN show????
Is een WRAN NK niet de afsluiting voor de ruiters die door het jaar de gemiddelde WRAN shows met hun aanwezigheid vereren of is het het behalen van een titel ??

Maar daar gaat het me nog niet eens om. Ik vind het ook knapper wanneer iemand ver komt met een ras dat niet specifiek voor dat doel is gefokt. Geweldig zelfs!

Oh ok,nu ben ik een stuk wijzer.Dus als de krant een stuk schrijft waar ik me druk over zou kunnen maken dan moet ik dat niet doen(ongeacht het onderwerp)

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 11:52

Ik vind dat jullie je een beetje te persoonlijk aangevallen voelen.

Ik heb respect voor mensen bijvoorbeeld Sonja met Milena die het super doen met zijn 2e ik betreur het nog steeds dat zij niet deel konden nemen aan het NK heb daar erg naar uitgekeken hun in actie te zien.

Iedereen weet dat als je voor een Ford, Haf of weet ik wat voor koudbloedras dan ook kiest dat je 9 van de 10 x niet hoog in de sport komt. Nou wil ik niet zeggen dat je met een quarter of paint het altijd wel red want dat is ook onzin! En dat het inderdaad heel moeilijk is op nivo mee te kunnen draaien met een ander ras dan Q of P dat hoe ik denk ik niemand te vertellen.

Ik organiseer zelf Wran wedstrijden 9 van de 10 mensen zeggen zelf dat ze voor de lol meedoen omdat het gezellig is en ze niet fanatiek bezig willen zijn met de sport. En daarom kiezen voor een sober ras etc etc. En natuurlijk vinden ze het leuk als ze winnen. Maar toch is het anders dan op andere wedstrijden.

Vind het ook jammer dat jullie het hele stuk wat Bea heeft geschreven negatief neerzetten. Er zaten duidelijk ook hele positieve punten in. Maar daar kijkt niemand naar helaas!

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:09

anika heeft hier een goed punt. En paar zaken kwamen inderdaad niet aardig en zelfs een beetje cru over. Aan de andere kant kregen dus ook de NRHA ruiters een flinke veeg uit de pan.

Je kunt natuurlijk ook steeds weer selectief blijven lezen en alleen de negatieve opmerkingen willen zien.

Bovendien heeft sflj gelijk, mij maakt het ook niet uit wat andere mensen van mijn paarden vinden, de hoofdzaak is dat ik persoonlijk met mijn paardje en de prestaties tevreden ben op die wedstrijden waar ik voor kies.

Bovendien bestaat er nog zoiets als het recht op vrije meningsuiting en als iemand ergens een andere mening over heeft en dat opschrijft, moet dat gewoon kunnen. Daar kan ik me ook niet druk over maken.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:15

anika schreef:
Ik organiseer zelf Wran wedstrijden 9 van de 10 mensen zeggen zelf dat ze voor de lol meedoen omdat het gezellig is en ze niet fanatiek bezig willen zijn met de sport. En daarom kiezen voor een sober ras etc etc. En natuurlijk vinden ze het leuk als ze winnen. Maar toch is het anders dan op andere wedstrijden.

Wat grappig dat 9 van de 10 mensen die ik tegenkom op WRAN wedstrijden hier heel anders over denken....

Blunneke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:28

Sandra_H schreef:
vera schreef:

Helemaal mee eens!!

En om verder qua rassengedoe toch ook even een duit in het zakje te gooien: het gaat niet om betere paarden of mindere paarden. Iedereen weet dat je (in welke tak dan ook) met een voor een bepaald doel gefokt paard grotere kans hebt om verder te komen dan met een pannekoek. Als je op hoog niveau wilt wielrennen koop je ook geen driewielertje.
Maar als je toevallig een driewielertje hebt waar je behoorlijk hard op kunt rijden ga je toch eens hier en daar een wedstrijd meepakken en dan blijkt misschien zelfs wel dat je harder kunt fietsen dan je zelf dacht en soms zelfs ook wat wedstrijden wint en misschien zelfs harder fietst dan een aantal “grote namen”. Dan is het juist leuk om te laten zien dat je ook op dat driewielertje waar je zo trots op bent kunt presteren ook al weet je dat er achter je rug om wel eens om jou en je rare fietsje gegniffeld wordt. En natuurlijk, tegen de tijd dat het driewielertje versleten is ben je zo verslingerd geraakt aan je sport dat je een echte hele snelle racefiets aan gaat schaffen.
Maakt dat dan het driewielertje minderwaardig? Nee helemaal niet!

Sam is ons driewielertje en wat mij betreft verslijt ie nooit;-)

Ik vind het ook absoluut niet storend dat er nou eenmaal mensen zijn die je niet voor vol aanzien met een niet-QPA ook al kan ie nog zo lekker lopen. Ze denken, praten en schrijven maar. Wat dat betreft vond ik ook niet veel storends aan het stuk in de quarter.
Wat mij wel stoort is de “agossie kijk eens hoe leuk” toon t.o.v. de ruiters.
En wat is ambitie? Het doel om op europees niveau mee te kunnen? Of dat je het doel hebt om het met je paard zo goed mogelijk te gaan doen voor je eigen kunnen op nederlands niveau waarvoor je jezelf ook het apelazarus traint?

anika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-06 12:49

vera schreef:
anika schreef:

Wat grappig dat 9 van de 10 mensen die ik tegenkom op WRAN wedstrijden hier heel anders over denken....

Dat zal dan wel per wedstrijd verschillen ik rij zelf geen wran wedstrijden dus heb het alleen van de wedstrijden die ik zelf organiseer.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-06 12:54

vera schreef:

Hmm volgens mij praten wij dan heel toevallig met dezelfde mensen