[WN] Wie heeft er ook een appaloosa onder het westernzadel??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

woldhoeve

Re: Wie heeft er ook een appaloosa onder het westernzadel??

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 09:21

Het is Sammy Haha!
Heeft al goede veulens op de keuring gebracht. Helaas is de hengst niet goed gekeurd voor het NAS. Maar de veulens komen wel bovenaan. Dat snap je dan niet ofwel?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:05

onbegrijpelijk!

wat is er dan mis met deze hengst?

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 10:33

Hij mist wat in zijn type geloof ik. Ik zou niet weten wat. Maar goed onze hengst Scotty wouden ze ook niet. Hij staat bij de ApHC bovenaan, en stond zelfs een keer derde en bij de drie jarige hengsten op de tweede plaats van The International Top Ten. Ze willen geen amerikanen meer. En ze zeggen dat er teveel Sunflowers joy's jewels zijn. Maar een lading Gribaldi nakomelingen willen ze wel. Als je erbij wil blijven dan moet je met het NAS idee meegaan. En dat doen wij niet.
Wij gaan meer voor de 'echte' Appaloosa's.
Wij hebben ook wel NAS appaloosa's hoor!

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 11:58

Ons Nederlandse appie komt bij noeverman weg, The Summer Ranch in Ommen.
Heeft iemand daar ook een appie weg? de vader van ons paard is Prince en de moeder Miranda.

Ons paard heeft geen stippen, geheel sorrel. Ene Mevrouw Houska??? heeft er toen voor gezorgd dat er ook ongestipte nederlandse appies in het stamboek werden opgenomen. Onze Summer Lady was daar een van de eerste van.

Al wel ruim 10 jaar geleden hoor.
Meer mensen met de zelfde vader of moeder als ons paard???

http://img135.imageshack.us/img135/769/im0008506vi.jpg

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:00

Hauschka dat was mijn stiefmoeder. Helaas is zij overleden.

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 12:04

Je hebt een PM

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:16

ja , ook wij hebben appaloosas

Afbeelding
dit is Sassy,

we hebben 2 vos leopard merries, een donkerbruine 2 jarige met heel mooi blanket, en een halve (vader arabier), zonder stipjes, die is NRPS
2 amerikaanse, een Nas

meer fotos staan in mijn profiel

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:38

Onze paarden stammen ook van de bloedlijn van Joker B af.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 05:47

Ik blijf het toch een raar gedoe vinden met die NAS. Ik stond vroeger op stal bij Sparkling Appaloosas in Nijkerk, waar oa Palousa Convenance staat, en ik ben ook een keer naar een NAS hengstenkeuring geweest. Ik heb daar geloof ik ook gesproken met mensen van de Woldhoeve. Ik vind het te idioot voor woorden dat een échte appie (een Amerikaanse dus) niet goedgekeurd wordt, en die KWPNers met stippen wel.
Ik heb daar op stal ook wel eens een discussie over gehad. Iemand vond daar namelijk dat NAS-appaloosa's juist echt zijn, want die hebben tenminste niet zo'n dikke kont. Ik vind persoonlijk dat NAS-appaloosa's dus geen appaloosa's zijn maar paarden (van welk ras dan ook) met stippen.

Want stel, we draaien het eens om. Wij hebben hier het Friese ras. Dat heeft een aantal kenmerken, onder andere dat het zwart is, maar ook de bouw, de gangen en het behang enzo. Stel, ze zouden in Amerika een stelletje paarden hebben waar wat Fries doorheen gefokt zit en van wie er een paar ook helemaal zwart zijn. De Amerikanen richten vervolgens een stamboek op dat ze het AFR noemen; het American Frisian Registry, ofzo. Alle paarden mogen erin, zolang ze maar helemaal zwart zijn en 'goedgekeurd' worden naar Amerikaanse maatstaven. Het worden dus een soort zwarte quarters. Vervolgens koop je als Amerikaan een echte Nederlandse Fries, en die wil je in Amerika laten registreren bij het AFR, maar die wordt dan vervolgens niet goedgekeurd omdat hij te groot is en te veel behang heeft!

Sorry, ik kan er echt niet bij.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 18:41

Mooie vergelijking LindyH *LOL*

Roxannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 19:12

inderdaad..... simpel maar waar!

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 22:28

Goede observering LindyH. Ik wilde mijn appy ook op laten nemen in het NAS, ging voor een keuring maar werd afgekeurd......iets te veel percentage blauw in het ene maneoog..ze hebben er met een loupe naar zitten kijken en een boekje erbij gehaald...mierenn*ukers (of was het nou miere-n*ukers... Haha! )
Ik denk overigens dat IK degene was die niet in het profiel van een Appy-bezitter viel en dat ik daarom onverrichter zake weer naar huis kon.... Clown
Heb vervolgens zelf maar een Appyclub opgericht en de dame in kwestie in mijn eigen stamboek opgenomen. Haha!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 23:00

Je ging daar toch niet in westernkledij staan he... (Heb ik wel eens gehoord dat dat gebeurde). Dan vraag je erom om afgekeurd te worden.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 23:15

Ja. Of het Nederlands Paint Stamboek oprichten en daar eenvoudig alle bonte paarden in opnemen!
(en die vervolgens natuurlijk Paint horses noemen! Knipoog )
Zou precies net zo belachelijk zijn he?!

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 23:27

sflj schreef:
Ja. Of het Nederlands Paint Stamboek oprichten en daar eenvoudig alle bonte paarden in opnemen!
(en die vervolgens natuurlijk Paint horses noemen! Knipoog )
Zou precies net zo belachelijk zijn he?!

Nee! Dat lijkt me juist een ontzettend goed plan!
Kan ik ook hunteren met mijn paint-look-a-like bijrijdpaard Amigo *LOL*

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 00:18

LindyH schreef:
Je ging daar toch niet in westernkledij staan he... (Heb ik wel eens gehoord dat dat gebeurde). Dan vraag je erom om afgekeurd te worden.

Nee hoor, gewoon spijkerbroek en hollands shirt, niks nie westernspul. maar ik viel uit de toon. Beetje snobvolk wat daar rondliep...je weet wel hoog HB gehalte. (nee, nu bedoel ik niet hemoglobine... Haha!) Keurmeesters met van die enge pakkies aan....ruitjesbroek en vest. Ook het nodige 4-delig grijs gezien die dag...broek, vest, jas en haardos... Haha!

Inmiddels heb ik een veulen van die mislukte appy waar menigeen die haar ziet van begint te kwijlen.... Duivel

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 04:35

iski schreef:
LindyH schreef:

Nee hoor, gewoon spijkerbroek en hollands shirt, niks nie westernspul. maar ik viel uit de toon.

Oke, gelukkig.

Hoewel het eigenlijk niet zou moeten uitmaken. Het paard wordt gekeurd, niet jij. Blijkbaar raak je een gevoelige plek bij de NAS-mensen als je in westernkleding aan komt zetten. Het is in feite een vorm van stil protest.

iski

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 06:55

LindyH schreef:
Hoewel het eigenlijk niet zou moeten uitmaken. Het paard wordt gekeurd, niet jij. Blijkbaar raak je een gevoelige plek bij de NAS-mensen als je in westernkleding aan komt zetten. Het is in feite een vorm van stil protest.

Hetgeen het hobby-gehalte van een dergelijke rasvereniging behoorlijk opkrikt....daar waar de proffesionaliteit (oh jee....heb ik het er wéér over... Haha! ) ver te zoeken is.

Als troostprijs werd mijn merrie opgenomen in het hulpstamboek. Nou, ze steken dat hele stamboek maar daar waar de zon niet schijnt.... Haha!

En da's niet omdat mijn merrie afgewezen werd hoor, daar kan ik goed tegen, het was de manier waarop. Maar goed, het is inmiddels jaaaaaren geleden en ik ben wijzer geworden, op papier kun je niet rijden en ook met een merrie die onvoldoende aan de raseisen zou voldoen kun je een prachtig nieuw paard fokken. Ik heb inmiddels m'n eigen rasvereniging en daar passen precies 3 paarden in..... Haha!

Jannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 09:19

Iski, waarom zou jij je paard op willen laten nemen in het NAS stamboek?
Staat ze niet bij de ApHC geregisteerd?

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 09:27

volgens mij doen ze nu niet zo moeilijk over een maneoog.

Wwrangler

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 09:45

Ach het NAS, grappig volkje..... zullen we maar zeggen.

Toen Wit zijn vader vorig jaar in moest slapen Alex van de Kamperweg, stond er een stukje bij dat zijn nakomelingen zeer goed presteren ook in de westernsport en dat dat er zelfs eentje Nederlands kampioen is geworden. Bloos (wie zou dat nou zijn...)

Maar als je dan graag wilt helpen de ned. appie te promoten hoor je eigenlijk niks.......

Hmmmmmm........

woldhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 11:11

1 nakomeling zeker..... overdrijven doen ze graag. Tong uitsteken

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:47

Nou ik heb er in ieder geval niks mee en zal dat ook niet snel krijgen, denk ik.
Mijn paard is Amerikaanse maar heeft ook een Nederlands paspoort (genaturaliseerd, haha! Haha! )
Maar verder heb ik dus niks met de NAS en erken ik persoonlijk ook alleen de Amerikaanse maar! Haha!
Voor de rest zal het me worst zijn wat voor papier een paard heeft, ik vind ze allemaal leuk! Knipoog
Alleen als zo'n zogenaamd stamboek echte Appies gaat weigeren vind ik dat belachelijk en hoef ik ze niet meer.
De naam Appaloosa komt tenslotte daar vandaan! Dan hadden ze het het Nederlandse Gestippelde paarden Stamboek moeten noemen ofzo!
Ik vind dus eigenlijk gewoon dat ze een naam hebben gejat!

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 18:17

Wwrangler schreef:
Ach het NAS, grappig volkje..... zullen we maar zeggen.

Toen Wit zijn vader vorig jaar in moest slapen Alex van de Kamperweg, stond er een stukje bij dat zijn nakomelingen zeer goed presteren ook in de westernsport en dat dat er zelfs eentje Nederlands kampioen is geworden. Bloos (wie zou dat nou zijn...)

Maar als je dan graag wilt helpen de ned. appie te promoten hoor je eigenlijk niks.......

Hmmmmmm........

Ja is ook zo, hoe heette die ook alweer?????? Clown

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 19:37

iski schreef:
Als troostprijs werd mijn merrie opgenomen in het hulpstamboek.

Hulpstamboek? Afbeelding