[WN] The NRBC

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 19:35

Jemig wat een verhaal... maar helemaal de juiste beslissing... misschien zou Craig beter zijn voor z'n carriëre... maar misschien ook hélemaal niet (en dat denk ik eerder) want er zijn maar verrekte weinig paarden die zo'n aanpak aan kunnen en heel blijven... Ik denk dat je voor Star én je eigen gemoedsrust zeker de beste keus gemaakt hebt. En als Star de potentie heeft (en dat heeft 'ie al bewezen) dan krijgt een andere goede ruiter dat er ook heus wel uit... 't duurt iets langer misschien, maar dan gebeurt het wel op een manier die Star aan kan en waarmee hij het over een paar jaar óók nog kan.
Heel veel succes met Star en houd ons op de hoogte!

vrolijk

Re: The NRBC

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 20:41

jeetje ben er stil van.
je hebt groot gelijk om star terug te halen.
ze gaan toch wat anders met paarden om dan wij doen.
en las je je paard nog een tijdje wilt houden lijkt me dit het beste wat je kon doen.
succes veder en hopen dat star snel weer de oude is

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 21:26

Lieve Marieke, wat een wijs besluit om Star,niet op te offeren!
Ik ken de hele situatie natuurlijk niet , maar wat je over zijn (Craig)
zijn commentaar schreef(niet broke genoeg)deed mijn nekhaar stijl
overeind komen, als Jason dit paard heeft getraind,en tot dit level heeft gebracht met respect voor Star, he earns the credits...
Jij bent waarschijnlijk wat vredelievender en meer thuis in die wereld als ik.Want ik geloof dat ik persoonlijk hem wat meer,, broke''(Craig)naar paarden had gemaakt..

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-06 22:46

Phoe Marieke, ik zit hier echt even te slikken/snikken... Ik ben echt zo blij dat je voor Star gekozen hebt. Arme baby. Ik ben absoluut niet in een positie om een oordeel over een gigant als Craig te vellen, enige wat duidelijk is, is dat Star daar niet op zijn plaats is, en daar gaat het om.

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 00:03

Wat had je hier geschreven, als Star wel prachtige stops had gemaakt en dus een hogere score had gekregen en voor de rest het verhaal het zelfde was? (zoekt *vriendelijk lachende smiley*)

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 06:58

@JJ
Dat vroeg ik me ook af en had ook al mijn gedachten daarover op papier gezet.Maar ik laat het maar.

vrolijk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 07:18

ik denk dat het dan zo was geweest dat star het aan had gekund.
dan kijk je er toch heel anders tegen aan ,
dan als je ziet dat je paard het niet aan kan en door harde training toch zover moet worden gebracht.
je vraagt je dan toch af of het ,het waard is.
maar dat is wat ik denk
marieke zelf zal het je beter kunnen vertellen

BlackWych

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 07:28

Héél verstandig besluit Marieke! Ik vind het erg om te horen dat Star dit mee heeft moeten maken, want ze vergeten niet, maarja, jij zult het nog veel erger vinden denk ik zo.

Enneh, zo te horen komt Jason er wel, op de JUISTE manier en als dat met Star is, is dat alleen maar extra super. Craig is ook ooit ergens begonnen...

Roos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:06

Citaat:
Tja Marieke... that's the way it goes in the top.... Het is vreselijk hard en dat is niet wat wij willen voor onze paarden.
Ik geef je groot gelijk dat je hem bij Craig weg gehaald hebt, als hij door was gegaan had je Star waarschijnlijk volgend jaar naar de slager kunnen brengen.

Alleen jammer dat je paard al ellende heeft moeten doormaken, terwijl jij zou toch beter moeten weten?? En misschien heeft hij zo'n deuk opgelopen dat hij ook bij iemand anders niet meer wil?

En wat als hij wel een goede run had gehad??

Sorry, maar voor de wedstrijd toen je er niet meer bij de training mocht zijn had je al moeten na gaan denken. Ik vind het erg naïef, maar goed als je het goed met je paard voor hebt... waarom moet ie dan al zo jong presteren?

De (top) sport is hard, maar als je er niet aan mee wil werken, doe dat dan ook niet...

Ik kan er geen begrip voor opbrengen.

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 08:14

@marieke

ik voel met je mee meid. elke beslissing die je neemt is de juiste voor jou als jij jezelf daar het beste bij voelt. toch moet ik me ook aansluiten bij de kanttekeningvan jessiejanes. wat als star een 230 gelopen had onder dezelfde omstandigheden? één ding is zeker, in dat laatste scenario had de hardere wereld van de topsport niet zo aan de oppervlakte gekomen.

maar topsport is gewoon gigantisch hard. hoe vaak lezen we niet in de krant dat atleten over de grens gegaan zijn en zichzelf blijvende letsel toebrachten of er het hachje bij inschoten.

wat ik niet begrijp is dat in dit topic heel wat mensen vallen over het woord "broke". "a broke horse" is niets meer of minder dan een paard dat wanneer onder het zadel met zijn werk bezig is geen verzet geeft op de hulpen maar er daarentegen heel licht en attent op is onder alle omstandigheden. en die lijn ligt voor trainer A anders dan voor B.

@roos1
wie ben jij dan wel dat jij een NRHA Million Dollar Rider en meervoudig wereldkampioen in vraag stelt? jij hebt dan duidelijk meer bewezen of een grotere indruk gemaakt op de paardenwereld dan Craig? mij lijkt het dat Craig een superkeuze van Marieke was ! ik zou hetzelfde gedaan hebben. samen met Shawn heeft Craig zonder meer de meest broke of moet ik zeggen meest gewillige reiners uit de hedendaagse reiningsport.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 10:11

dofuzz schreef:
@marieke

ik voel met je mee meid. elke beslissing die je neemt is de juiste voor jou als jij jezelf daar het beste bij voelt. toch moet ik me ook aansluiten bij de kanttekeningvan jessiejanes. wat als star een 230 gelopen had onder dezelfde omstandigheden? één ding is zeker, in dat laatste scenario had de hardere wereld van de topsport niet zo aan de oppervlakte gekomen.

maar topsport is gewoon gigantisch hard. hoe vaak lezen we niet in de krant dat atleten over de grens gegaan zijn en zichzelf blijvende letsel toebrachten of er het hachje bij inschoten.

wat ik niet begrijp is dat in dit topic heel wat mensen vallen over het woord "broke". "a broke horse" is niets meer of minder dan een paard dat wanneer onder het zadel met zijn werk bezig is geen verzet geeft op de hulpen maar er daarentegen heel licht en attent op is onder alle omstandigheden. en die lijn ligt voor trainer A anders dan voor B.

@roos1
wie ben jij dan wel dat jij een NRHA Million Dollar Rider en meervoudig wereldkampioen in vraag stelt? jij hebt dan duidelijk meer bewezen of een grotere indruk gemaakt op de paardenwereld dan Craig? mij lijkt het dat Craig een superkeuze van Marieke was ! ik zou hetzelfde gedaan hebben. samen met Shawn heeft Craig zonder meer de meest broke of moet ik zeggen meest gewillige reiners uit de hedendaagse reiningsport.

@ Dofuzz in grote lijnen ben ik het met je eens, echter het paard kan
zichzelf niet beschermen tegen een ruiter met meer ambitie als het paard aankan .Marieke heeft in mijn ogen een zeer wijze beslissing genomen door het paard te sparen en meer tijd te gunnen.
Wat broke betekent, is inderdaad zoals jij het omschrijft,echter ik ben van mening als het paard het even niet aankan, door een dip,vermoeidheid bv, een te harde trainer,etc het dier dat waarschijnlijk zal uiten door het eenvoudigweg niet meer te doen.
Dit los je niet op door het dier keihard aan tepakken, maar door een korte vakantie , gevolgd door een opbouwende training om hem weer vertrouwen in mens en eigen lichaam te geven.Been there,done that.
Ook milliondollarruiters kunnen beoordelingsfouten maken, vooral om dat er voor hen zoveel van afhangt ,geld prestige klandizie=stress
By the way: wie ben jij eigenlijk?Je stelt deze vraag redlijk vaak op een
nogal cynische toon , vooral als je het niet met een geponeerde stelling
eens bent. Behoor jij tot de groep reining ruiters die in de top meedraaien?Dan kan ik me wat bij je reacties voorstellen.
Je moet je denk ik wel realiseren, dat de gemiddelde bokker, wat meer
met het welzijn van het paard bezig is, als in die kringen gebruikelijk is, en waarschijnlijk ook erg jong en naief is t.o.v de topsport, dwz men ziet wel de prestatie in de arena,en niet wat daar allemaal aan vooraf
gegaan is.Niet iedereen begrijpt de vaak harde consekwenties daarvan.
In mijn optiek heeft Star bewezen dat het potentieel ruimschoots aanwezig is, ook al heeft hij deze keer geen 230 gelopen, en heeft Craig bewezen niet de juiste combi te zijn met Star, milliondollarruiter
of niet....Ik vind het een zwaktebod het paard dan de schuld te geven , that's the easy way.Ongetwijfeld zal hij meer talent hebben in zijn pink
als ik in mijn hele leven zal ontwikkelen, anders was hij zover nooit gekomen,ik blijf me echter af vragen of al die belangen , je beoordelingsvermogen niet vertroebelen, tenkoste van ons zo geliefde paard....Take care, vriendelijke groet, Jaap

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:21

We hebben er al uitgebreid over gesproken via de telefoon en jullie hebben een goed besluit genomen, Star is beter af bij Jason en uit het grote wedstrijdcircuit.

Weet je wat ik eigenlijk heel moedig vind; dat Marieke hier op Bokt dit verhaal schrijft, precies zoals het is.
Want iedereen kan wel een oordeel klaar hebben maar ik denk dat er weinig bokkers zijn die zo eerlijk zijn om een dergelijk verhaal op Bokt te plaatsen zodat je kunt verwachten dat er allerlei kritiek over je heen komt.
Ze had makkelijk haar mond kunnen houden en het kunnen laten voor wat het was. Of met een niet-gelogen soort smoes kunnen zeggen dat Jason hem weer gaat rijden om wat voor reden dan ook.

Dus aan de moedige bekritiseurs; neem dat ook een beetje mee in je verhaal

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 11:44

@cherokeechum

ik bekritiseer ook marieke haar beslissing niet , integendeel. het enige wat ik wou aangeven is dat één en ander nu op een misschien pijnlijke wijze aan de oppervlakte gekomen is.

aangezien ik weinig of geen bokkers IRL ken stel ik gewoon de vraag "wie ben jij.....". ik vind het namelijk nogal makkelijk om iemand die zijn sporen verdiend af te katten ( en hier heb ik het helemaal niet over marieke en craig want zij is op dit moment diegene die aangeeft : ik heb het geprobeerd en het werkte niet voor ons.) ik persoonlijk vind dat op bokt nogal gratuit afgekat wordt bij wijlen.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 12:02

@Vera: daar sluit ik me bij aan.
marieke had heel makkelijk niks kunnen schrijven of een of andere l*lsmoes neer kunnen zetten... zoals waarschijnlijk vaker gebeurt.

@Blaze en JJ: het is op deze manier gebeurt en niet anders. As is verbrande turf... tenslotte...

Ik heb meer respect voor iemand die dit zo op deze manier opschrijft en er nogmaals achterkomt dat het topniveau (wat is dat eigenlijk) niet is wat gevoelsmatig bij haar aansluit, dan iemand die vermeld dat zijn/haar paard met een geweldige score een supershow heeft gewonnen, want door dit verhaal geeft dat andere verhaal wel te denken...

Ik ben erg anti-hard, maar ik rij dan ook niet in amerika op topniveau... Het gaat er daar nu eenmaal anders aan toe.
Wat ik nog kwalijker vind is dat men dat niveau probeert door te trekken naar NL ( as if... ) en er hier butchers op paarden rondrijden om vervolgens tweede te worden op een wran-show (pardon my french)...

Het toont dat Marieke iig erg onder de indruk is van het hele gebeuren, wat niet iedereen in die positie zal zijn. Het verhuizen van zo'n paard zal ook niet iedereen gedaan hebben, en erover vertellen al HELEMAAL niet....

Top Marieke!

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 12:04

dofuzz schreef:
ik persoonlijk vind dat op bokt nogal gratuit afgekat wordt bij wijlen.

Je kan je ook afvragen bij wijlen, of jij het één en ander dan wel goed motiveert in hoe en wat je dan bedoeld of zou kunnen bedoelen.
Tegen mijn wordt ook regelmatig gezegd dat ik wat meer smilies moet gebruiken.

Peter

CherokeeChum

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 12:10

@Dofuzz
Inderdaad, je bekritiseerde Marieke inderdaad niet, en dat is ook niet wat ik beweerde toch? Ben het zelfs in hoofdlijnen met je eens,
reageerde alleen op wat ik uit eerdere reacties van jou en anderen gedistilleerd dacht te hebben.Ik vind je soms wat cru in je stellingname, that's all!( ben dat zelf ook vaak, oke ik geef het toe..)

silvester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 12:26

@Marieke: wat een moeilijke maar goede beslissing!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 12:27

Afkatten, kritiek? Niet direct, ik was gewoon nieuwschierig wat het verhaal was geweest, als de score WEL 230 was geweest!

desondanks:
* Ik vind het ook zeer moedig van Marieke om deze gebeurtenis en haar gevoelsleven hier zo open neer te schrijven, maar het blijft dubbel, want Marieke weet toch hoe het er aan toe gaat over de grote plas!?)

* Ik zal, wat daar in de USA ,op dat nivo, moet gebeuren met een paard,om hem te laten presteren ook moeilijk te verhapstukken vinden.
Ik ben zelfs zo erg, dat ik mijn eigen trainingstal heb gebouwd, zodat er geen stiekume mishandelingen kunnen plaatsvinden, waar ik het niet mee eens ben.Ik vind het dus moeilijk om een paard weg te brengen naar een ander trainer.

en desondanks blijft mijn vraag naar Mariek: "Hoe had jou verhaal uitgezien , als Star wel een score had gehad van 230?"
(en om niet te negatief over te willen komen, dus weer de "vriendelijk lachende smiley"!)

dofuzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:07

@jessiejanes
met gratuit afkatten verwees ik helemaal niet naar jou. ik stelde namelijk dezelfde vraag.

@peter
ik krijg meermaals te horen dat ik met smilies moet werken . heb het geprobeerd maar ik krijg die krengen niet uitgevogeld (ligt aan mij).

als ik soms wat ongezouten overkom en mijn stellingen niet altijd even goed onderbouw komt misschien omdat ik aanneem dat een aantal zaken algemeen geweten of ik die zaken als evident ervaar.

en ook al nemen gedane zaken geen keer en is er gebeurt wat er gebeurt is, dan nog blijven ik en een paar kennissen geintresseerd in star, dus marieke, zo gauw je beslist hebt wanneer en hoe je star zijn dekcarriere wil plannen horen wij het graag!

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:13

jessiejanes schreef:
dat ik mijn eigen trainingstal heb gebouwd, zodat er geen stiekume mishandelingen kunnen plaatsvinden, waar ik het niet mee eens ben.

Ik neem aan dat je dit anders bedoeld dan dat je het hier schrijft; nu staat er dat er alleen mishandelingen plaatsvinden waar je achter staat

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:42

Tja, zo kan je het ook lezen..............
Laten we zeggen, wat voor de 1 "handelingen" zijn , kan voor de andere mishandelingen zijn.
Ik bepaal zelf welke handeling bij welke benoeming hoort, en dat geeft wel een zo veilig gevoel! (ahum, klinkt als een reclame blok! )

Marieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-06 13:43

Ik heb mij dezelfde vraag uiteraard ook al tig keer gevraagd.... Wat als hij een 230 had gelopen?

Even voor de goede orde. Ik wil Craig hier niet als een beul uit zitten maken. Het blijft een top ruiter met top paarden. Alleen de wereld waar hij zich in begeeft en waar hij moet presteren is snoei en snoei hard. Craig houdt van zijn paarden, dat durf ik met zekerheid te zeggen. En hij is er van overtuigd dat hij zijn paarden zeer goed behandeld..... De verzorging van de dieren is optimaal. Ze doen er alles aan om hun paarden gezond te houden. De stallen zijn waanzinnig. Mooi, ruim en licht. Paarden staan met tralies naast elkaar, ook de hengsten zodat ze sociaal contact hebben. Ze nemen paarden mee voor trail rides etc.

Star is geen goedkoop paard. Daarnaast hebben we een mega bod voor hem laten liggen omdat hij absoluut een topper is en een toekomstige dekhengst. Er moest wel een showrecord op hem gereden worden wil je dat het een gewilde dekhengst wordt. Er stonden veel trainers klaar die hem dolgraag wilde hebben. Shawn en Craig zaten daar ook bij. Voor Craig hebben we uiteindelijk gekozen.

Het hebben van een waanzinnig goed getalenteerd paard is geweldig. De shows die hij kan lopen en de proeven die hij neer kan leggen is zenuwslopend spannend. Star was een super blij paard die alles met gemak kon. Jason heeft nooit een gevecht met hem hoeven aan te gaan omdat hij alles gewoon deed. Hij had het talent en zijn mind mee. Ik heb er van te voren eigenlijk nooit aan gedacht dat dat bij Craig mischien nog wel eens anders zou kunnen zijn. Noem het naief, maar ik dacht dat alles net zo makkelijk zou gaan en dat Craig veel lol met hem zou hebben. Wil je dat je paard bij de top hoort, moet er ook absoluut een top ruiter op en Craig was mijn keus.

Het moment van het telefoontje van Ginger, dat als we zouden komen kijken naar de training van Star, onze gevoelens mischien geraakt zouden worden, heeft mij op dat moment lam geslagen. We mochten wel komen kijken, maar het zou mischien niet zo leuk zijn om te zien. Ik heb daarvoor vele gesprekken gehad met Craig en Ginger over het mishandelen van paarden. Zij dachten over bepaalde trainers precies zoals ik. Ik dacht, noem het naief, dat Craig anders was. Ik begrijp wel dat een paard geen 230 loopt door hem suiker klontjes te geven. Ik wist ook wel van te voren dat Star bij Craig harder zou moeten werken dan bij Jason, maar zoals ik al eerder zei, ik had niet gedacht dat Craig met hem zou gaan vechten....

Ik wilde niet op de dag van de wedstrijd deze discussie met Craig aan. Ik wilde na de NRBC met hem en Ginger gaan zitten en ik wilde over bepaalde dingen een uitleg. Waarom ze de dingen doen die ze doen. (er zijn nog een aantal andere dingen voorgevallen, maar die vertel ik maar niet). Ze weten wat wij voor paarden voelen en hoe we over dingen denken. Het is ook niet voor niks dat we gewaarschuwd werden door Ginger. Star moest een big score lopen en Craig moest achter zijn broek aan zitten. Craig moest dat dan ook op zijn manier doen. Alleen...

Wat nu als hij een 230 had gelopen?
Ik zou heel erg blij zijn geweest met een 230! Ik zou hebben zitten juichen op mijn stoel. Ik zou het de wereld inschreeuwen. Men wat zou ik blij zijn geweest met die score. En eigenlijk vind ik ook dat Star die score verdient.. Zeker als je zo gods gruwelijk hard moet werken, maar nu was hij stuk...

Craig zei dat hij ergens door heen moest. Als dat achter de rug zou zijn kon hij hem weer met rust gaan laten.

Wat nou als hij een 230 had gescoord?? Zou dat dan hebben betekend dat hij er doorheen was? Zou dat dan hebben betekend dat Star en Craig een match waren? Zou dat dan hebben betekend dat Star zo gereden moet worden om zulke hoge scores te kunnen behalen?

Ik heb 3 dagen lopen huilen. Niet voor mezelf, maar echt om Star. Wat heb ik dat paard aangedaan? Ik nota benen.... Hoe heb ik zo stom en naief kunnen zijn?? Ik begrijp waarom ik het gedaan heb, maar ik begrijp ook dat ik niet voor die wereld geschikt ben.

Het is goed dat Star het niet meer voor Craig deed. Het is goed voor mij. Ik ben weer een stukje wijzer geworden. Had Star een 230 gelopen had ik wellicht mijn kop in het zand gestoken, mijn hoofd weggedraaid.

We gaan kijken wat Jason weer met hem kan. Als hij het weer goed gaat doen vier ik een feestje. Als hij het niet meer wil doen, pas dan op, want dan kom ik samen met Star de boel terroriseren op de wedstrijden

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:58

Marieke schreef:
Het is goed dat Star het niet meer voor Craig deed. Het is goed voor mij. Ik ben weer een stukje wijzer geworden. Had Star een 230 gelopen had ik wellicht mijn kop in het zand gestoken, mijn hoofd weggedraaid.

Diep bewondering voor deze geschreven woorden Marieke.
Petje af, voor dit eerlijke antwoord.

Peter Vet

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 13:58

Ben blij met je reactie, Marieke, net zo eerlijk als je eerste post!
Verder wil ik niemand veroordelen, en wat hij/zij doet en met welke argumenten.
Hopelijk gaat het bij Jason weer beter met Star en ach, anders, je bent welkom om Star "thuis" te "showen", want we zijn nu wel heeeeel nieuwschierig geworden, wie Star nu is!

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-06 14:18

Kudos Marieke!! Een foute beoordeling maken kan iedereen, maar er open en eerlijk voor uit komen, leren van je vergissing en er wat aan doen om het weer goed te maken... dat kunnen alleen mensen met karakter! Die beoordelings'fout' (was het een fout... niet eens denk ik... je was van mening het goede voor Star en zijn carriëre te doen.. dat hij dat niet aan bleek te kunnen kon je vantevoren niet weten... Dat Craig harder was dan je dacht misschien wel, maar misschien ook niet, dat weet ik niet. In ieder geval bleek het niet de juiste combi en daar kom je alleen achter door het eerst te proberen. Had'ie nu wel die 230 gelopen dan was je nu blij geweest, had je waarschijnlijk idd je kop in't zand gestoken, maar was deze situatie waarschijnlijk op een later tijdstip alsnog ontstaan... Beter dus maar nu dan later moet je maar denken.
Ik weet zeker dat hij het voor Jason ook gaat doen.. 't paard heeft al laten zien te wíllen werken en het te kunnen... 't kost misschien iets meer tijd, maar echt talent verlogent zichzelf niet.
Geef em maar een dikke knuffel en 'don't beat yourself up over this girl'! Je hebt nu de juiste beslissing genomen en dat siert je. Iemand die meer om de resultaten dan het paard had gegeven had hem bij Craig gelaten...