[WN] Paard western en engels gereden ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cornelie

Re: Paard western en engels gereden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 08:41

iski schreef:

Maar als Western er zo veel relaxter uitziet en mijn visie klopt....is dan de conclusie gerechtvaardigd dat Western ruiter 'relaxtere' mensen zijn dan dressuurruiters? Tja...die discussie zou ik nog wel eens aan willen gaan.....wie durft?

Om een of andere duistere reden ben ik destijds wel een paar kg afgevallen toen ik overstapte van western naar dressuur.

Of het vrat gewoon veel energie dat ik aan de ene wereld uit moest leggen dat ik met mijn amerikaantje stopte met westernrijden en dat ik aan de andere wereld uit moest leggen dat ik met mijn amerikaantje best dressuur kan rijden.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 08:53

Cer schreef:
iski schreef:
Maar als Western er zo veel relaxter uitziet en mijn visie klopt....is dan de conclusie gerechtvaardigd dat Western ruiter 'relaxtere' mensen zijn dan dressuurruiters? Tja...die discussie zou ik nog wel eens aan willen gaan.....wie durft?

Kijk iski, natuurlijk wil ik deze discussie best met je aan gaan, maar dan wel als jij je soms iets te gekleurde bril op dit gebied afzet, in het gene waar je natuurlijk weer naar toe wil.
Persoonlijk ben ik ook tot de conclusie gekomen, dat de western rijdende ruiters, gemiddeld gezien relaxter ruiters zijn dan in het dressuur. Maar ja, die paar brute krachten binnen onze sport, zijn ook bepalend in de suggestie die je wederom probeert aan te wakkeren.

Soms wordt ik er zo moe van, terwijl iedereen toch wel kan waarnemen, dat de steeds groter wordende groep van western ruiter, dat daar minder brute krachten in voort gebracht worden.
Stap de wereld is in, die op het heden gericht is, en blijf niet zo vast zitten in het verleden.
Dat is een discussie die ik wel wil aangaan.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 08:58

Djiez Peet ik ben het zomaar met je eens, en dat op de vroege morgen.... *shock* KOFFIEEEEEEEEEEEE!!!!!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 08:59

PeterV schreef:
dat de western rijdende ruiters, gemiddeld gezien relaxter ruiters zijn dan in het dressuur.

Ik denk, om tot algehele vrede te komen, men gewoon sowieso moet ophouden om de zwarte piet ergens anders neer te leggen...

Ik ben doorgewinterd (nou nee hoor) westernruiter en zelfs ik word moe van de vooroordelen tegenover de dressuursport, en de westernruiters die gelijk boven op de kast zitten als er wat over de westernsport gezegd wordt. Als dat dan de relaxtere personen zijn, laat ze dan ook de tenen es inkorten....
Er zijn in de dressuur OOK relaxte ruiters, en omdat die sport groter is, zijn dat er misschien wel meer dan in het westerngebeuren... dat kan je dan ook nog zeggen. Maar wat schiet je daar nou mee op? Zoals eerder gezegd is, er zijn in alle takken excessen, en er is geen betere en slechtere....

Ik denk dat je naar je eigen sport moet kijken, en daar verbeteringen moet doorvoeren, zonder het te vergelijken met iets anders. Waarom zou je?

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:01

cornelie schreef:
Wat versta jij dan precies onder dressuurhulpen?

Jij geeft de galopsprong aan en het minder opgericht rijden, dat daar jou aanpassingen in zouden zitten.
Terwijl mijn inzien, de hulpen die de handen aanreiken, op één hand anders zijn dan op twee.
Maar goed, ik kan het ook mis hebben hoor.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:05

PeterV schreef:
Terwijl mijn inzien, de hulpen die de handen aanreiken, op één hand anders zijn dan op twee.

Daar heb je zelfs binnen de westernsport verschillende theorieen over

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:09

Cer schreef:
Ik denk dat je naar je eigen sport moet kijken, en daar verbeteringen moet doorvoeren, zonder het te vergelijken met iets anders. Waarom zou je?

Maar ja Cer, als verbeteringen gewoon dom weg niet gezien worden, en de aanjagers altijd weer uit komen met een L of jij bak, op het slechten, dan vind ik dat een naar gebaar naar de ruiters, trainers die hun stinkende best doen, om het op een netten manier te laten zien.

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:16

Nou Peter, ik denk dat het ook komt omdat soms gedaan wordt alsof westernrijden 1 & al haleluja is, en dat is OOK niet waar.... je hoeft t ook niet te verheerlijken.. En dan krijg je dus die reacties..althans, denk ik. Je moet wel erkennen dat er dingen gebeuren die niet kloppen, en mensen mogen best zeggen dat ze dingen zien die zij niet okee vinden. Wellicht volgt er uitleg, of wellicht wordt er gezegd 'ja, dat klopt, dat gebeurt ook, maar zo hoeft t niet' zonder gelijk te gaan gillen wat andere sporten allemaal verkeerd doen. Ook al IS het voor de 100ste keer dat je het uit zou moeten leggen. En er gebeuren dingen die niet uit te leggen zijn....

Diegene die het goed doen, weten dat wel, die voelen zich niet zo snel aangesproken, als ze eerlijk zijn. Diegene die het verkeerd doen, denken ook dat ze het goed doen, dus die voelen zich ook niet aangesproken waarschijnlijk, dus waar hebben we het dan over

En de discussie wat wel en niet goed is, daar zijn we al eerder niet uitgekomen, en daar komen we waarschijnlijk nooit uit..... dat zal zo blijven.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:20

Cer schreef:
Daar heb je zelfs
binnen
de westernsport verschillende theorieen over

Daarom ga ik er ook op in, gewoon weg omdat ik denk dat er meer bij komt kijken dan de hulpen die cornelie alleen maar aangeeft.
Wij constateren nu ook wat ik in een eerdere quote mededeelde, en waar dit topic ook voor bedoeld is. Voor mijn best een interessant topic, nu wij met dressuur, western, springen en mennen te maken hebben.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:26

PeterV schreef:
cornelie schreef:
Wat versta jij dan precies onder dressuurhulpen?

Jij geeft de galopsprong aan en het minder opgericht rijden, dat daar jou aanpassingen in zouden zitten.
Maar goed, ik kan het ook mis hebben hoor.

Dat is meer een aanpassing in een mindere hulp geven dan een andere hulp geven.
Galop is voor mij gas = 2 benen. Minder sprong is het paard minder verzamelen en minder afdruk in de draf is minder opsluiten.

En o ja, endurance rijd ik ook nog Dan wordt van het paard verwacht dat hij aan een losse teugel kan lopen maar toch netjes de motor gebruikt en netjes de bocht om gaat.

Ook daar gebruik ik geen andere hulpen voor, het is puur een kwestie van meer of minder hulp geven. Hoe meer energie ik opwek, hoe meer verzameling er komt. ( voor zover je in de L dressuur over verzameling kunt spreken uiteraard )

Maar ik houd erover op, ik heb eigenlijk niet zo'n behoefte aan een discussie

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:29

cornelie schreef:

En daty 3x

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:32

Het hangt ervan af Peter. Het verschil zit in goed of niet goed gereden. Een goed gereden dressuurpaard kun je ook prima op één hand overpakken. Je hebt immers je been en zithulpen ook. En ook een dressuurpaard gaat aan de kant voor druk (teugel tegen hals). Je zult er wel op moeten letten dat ze dan de schouder ook helemaal meenemen, maar een westernpaard dat de schouder niet meeneemt, neem je ook weer op twee handen als hij dat blijft doen.

Ik ben ervan overtuigt dat als jouw dressuurruiters wordt geleerd de handen netjes te openen als het paard nageeft, i.p.v. dat ze aan de teugels gaan hangen (vasthouden bij western) dat er op lager niveau niet zoveel verschil is. Het vergt wel goede instructie. Die ook nog op elkaar afstemt.

Overigens rijden ook alle betere dressuurruiters op signaalhulpen.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:37

Cer schreef:
En de discussie wat wel en niet goed is, daar zijn we al eerder niet uitgekomen, en daar komen we waarschijnlijk nooit uit..... dat zal zo blijven.

Ik verheerlijk onze sport helemaal niet, maar ik wakker het slechten er ook niet steeds in aan.
Het gaat mijn er alleen maar om, dat er niet in elk topic, als daar ook maar een beetje aanleiding voor is, op deze discussie uit gekomen moet gaan worden.
Dus tussen het aangesproken voelen, of het besproken worden, dat gebeurd niet altijd even zuiver. Dat er dingen gebeuren die niet kloppen, nou inderdaad, die kunnen zij aan de dressuur, spring en men zijde, ook niet uitleggen.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:41

Sugarmiss schreef:
cornelie schreef:

En daty 3x

Nu snapt niemand je meer

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:44

Ik heb mezelf alleen het neckreinen aan moeten leren en dat kan ik nog steeds niet goed (net als de grote meerderheid )
Voor de rest heb ik een paar nieuwe oefeningen geleerd, maar hulpen zijn niet anders geworden voor de standaard dingen (overgangen, circkels, stelling, buiging, wijken etc.)
De dingen waar ik moeite mee heb in engels rijden, heb ik ook in western.
Maar dat is nu juist niet het signaalrijden, want dat deed ik altijd al.
Wel is een verschil dat de teugel los moet (als dat kan) en bij engels je licht contact hebt.
Maar mijns inziens is licht contact met hand en been en dan daar correcties op uitvoeren nog steeds signaal rijden.
Je been steek je in western nu eenmaal ook niet de hele tijd af

Sommigen steken de sporen er zelfs de hele tijd in

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:48

cornelie schreef:

Oh sorry, als ik had geweten dat je met deze insteek aan dit topic deelnam, had ik je meteen al gelijk gegeven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:48

PeterV schreef:
Ik verheerlijk onze sport helemaal niet, maar ik wakker het slechten er ook niet steeds in aan.
Het gaat mijn er alleen maar om, dat er niet in elk topic, als daar ook maar een beetje aanleiding voor is, op deze discussie uit gekomen moet gaan worden.

Zolang er mensen zijn die dingen zien die ze niet kunnen plaatsen, of het er niet mee eens zijn, zullen die dat zeggen. Die kan je niet monddood maken.... Hier geld nog steeds vrijheid van menings uiting, en dat lijkt almaar belangrijker te worden heden ten dage...

Als iemand zegt dat western heerlijk ontspannen is, en dressuur zo lekker strak, dan kan je een weerwoord verwachten. Vind ik niet zo gek.

Als je denkt dat er dingen onrechtmatig gezegd worden, dan kan er uitleg volgen. Of je zegt 'ja, dat is zo'. Punt. Je gaat dan niet op kinderlijke manier zeggen 'ja maar die dressuurruiters, die kunnen er ook wat van hoor bla bla bla'. Die leeftijd zijn we toch voorbij, of niet?

Citaat:
Dus tussen het aangesproken voelen, of het besproken worden, dat gebeurd niet altijd even zuiver. Dat er dingen gebeuren die niet kloppen, nou inderdaad, die kunnen
zij aan de dressuur, spring en men zijde,
ook niet uitleggen.

Dat bedoel ik.... hou het binnen je eigen sport... ga niet zeggen dat het DAAR ook mis gaat.... dat is een beetje 'jantje springt in de sloot dus ik kan het ook doen'.

Overigens, met je bedoel ik niet perse jij.... maar meer in zn algemeenheid natuurlijk...

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:50

PeterV schreef:
cornelie schreef:

Oh sorry, als ik had geweten dat je met deze insteek aan dit topic deelnam, had ik je meteen al gelijk gegeven.

De kasten zijn weer hoog vandaag

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 09:57

Cer schreef:
en de westernruiters die gelijk boven op de kast zitten als er wat over de westernsport gezegd wordt. Als dat dan de relaxtere personen zijn, laat ze dan ook de tenen es inkorten....

Quote ik mezelf es even... ook leuk

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:13

Cer schreef:
Zolang er mensen zijn die dingen zien die ze niet kunnen plaatsen, of het er niet mee eens zijn, zullen die dat zeggen. Die kan je niet monddood maken.... Hier geld nog steeds vrijheid van menings uiting, en dat lijkt almaar belangrijker te worden heden ten dage...

Hum, misschien dat ik daarom mijn mening er ook over geef.

Cer schreef:
Als iemand zegt dat western heerlijk ontspannen is, en dressuur zo lekker strak, dan kan je een weerwoord verwachten. Vind ik niet zo gek.

Maar als suggestief het één en ander weer wordt aangekaart vind ik het niet gek, dat je daar een weer woord op kan verwachten. Goed het zijn er niet veel op bokt, en dat is wat ik dus weer niet zo gek vind.

Cer schreef:
Als je denkt dat er dingen onrechtmatig gezegd worden, dan kan er uitleg volgen. Of je zegt 'ja, dat is zo'. Punt. Je gaat dan niet op kinderlijke manier zeggen 'ja maar die dressuurruiters, die kunnen er ook wat van hoor bla bla bla'. Die leeftijd zijn we toch voorbij, of niet?

Kinderen zeggen vaak de waarheid, toch, en dronken mensen ook, dus beide leeftijd grenzen ben ik dus niet voorbij.

Cer schreef:
Dat bedoel ik.... hou het binnen je eigen sport... ga niet zeggen dat het DAAR ook mis gaat.... dat is een beetje 'jantje springt in de sloot dus ik kan het ook doen'.

Zo was die quote niet bedoeld van mijn zijde, ik gaf alleen maar aan, waar moe van te worden. Kan van sommige dan ook wel zeggen, spring niet altijd die gene na in de sloot, die er alleen maar op uit is, om het prut boven te halen.

Cer schreef:
Overigens, met
je
bedoel ik niet perse jij.... maar meer in zn algemeenheid natuurlijk...

Dit begrijp ik wel, ik bedoel het ook algemeen.
Laatst bijgewerkt door PeterV op 21-02-06 10:17, in het totaal 1 keer bewerkt

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:16

cornelie schreef:
De kasten zijn weer hoog vandaag

Voor de dressuur zijn die bij ons, 0,61x0,61x1,20m1
Voor het western zijn deze 0,80x0,80x1,20m1
Duseuh, de hoogte daar zit bij ons in ieder geval geen verschil in.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 10:32

Aha, hokjesgeest

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:15

cornelie schreef:
Aha, hokjesgeest

Hier kan je best gelijk in hebben, tenslotte koppel ik bepaalde zaken teveel aan het reining rijden vast, en ik ga meestal ook als zodanig een discussie in.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:24

PeterV schreef:
Dus tussen het aangesproken voelen, of het besproken worden, dat gebeurd niet altijd even zuiver. Dat er dingen gebeuren die niet kloppen, nou inderdaad, die kunnen zij aan de dressuur, spring en men zijde, ook niet uitleggen.

Hier sluit ik me 100% bij aan!
Ik verbaas me er ook telkens weer over hoe op deze site op het westernforum nota bene, de westernsport keer op keer een schop meegegeven wordt. Een aantal schrijvers hier laten geen kans onbenut. En als iemand dan oppert dat excessen ook voorkomen in dressuur of springen dan mag dat niet om een wazige reden dat je niet naar een andere sport mag wijzen. Ik geloof zelfs dat een dergelijke reactie inmiddels ook al weer gegeven is. Ik persoonlijk vind dat je kop in het zand steken en negatieve publiciteit blijven benadrukken. Ik blijf het jammer vinden... Dit forum blijft maar in een circeltje draaien lijkt wel, met maandelijks precies de zelfde vragen die tot precies de zelfde discussies leiden en tot nu toe heeft al die negatieve berichtgeving nog geen spat geholpen om het hier voor westernrijdend nederland wat positiever te maken. Ik ga me er in elk geval voortaan van proberen te weerhouden me te mengen in dergelijke oeverloze discussies.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-06 11:27

Jolande schreef:
Dit forum blijft maar in een circeltje draaien lijkt wel, met maandelijks precies de zelfde vragen die tot precies de zelfde discussies leiden en tot nu toe heeft al die negatieve berichtgeving nog geen spat geholpen om het hier voor westernrijdend nederland wat positiever te maken.

Volgens mij beweert PV in een post hierboven dat het juist de goeie kant op gaat met de westernsport.. dus wie zit hier nu de boel in het negatieve te trekken?

Ik durf te beweren dat juist door alle negatieve aandacht bepaalde mensen beter op hun tellen letten, en men mondiger wordt naar bepaalde methodes toe. AL met al een goeie ontwikkeling.

maar ja, ik ben dan ook maar een negatieveling...