[WN] Filmpje Hypp aanval

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

10y

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-06 23:49

Francis schreef:

.... hmm... en ik heb me laten vertellen dat die Impressive paarden juist niet zulke fijne karakters hebben...

Sorry hoor Francis, maar na je vorige afhandelingen gelezen te hebben vind ik deze uitspraak kant nog wal raken. Van horen zeggen!! Zo komen er de meeste vreemde praatjes in de wereld. En wat versta jij onder een niet fijn karakter?

Om nu de fokkers af te houden met HYPP paarden te fokken is het zogenaamde niet fijne karakter nu niet bepaald het juiste argument.

Dan even op nog een gen. afwijking. Herda. Tot voor kort hadden we daar nog niet veel over gehoord. Het zal voor veel mensen wel even schrikken geweest zijn die lange lijst met dragers te zien.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 00:41

Oeh Dance, die laatste opmerking was (en daarom staan die smileys er achter) even niet zo serieus bedoeld maar meer een gekscherend antoord op Jeddah's reactie... Jeddah begreep dat blijkbaar wel en reageerde daar dan ook weer op met een

Ik heb overigens inderdaad wel eens gehoord dat Impressive paarden een 'moeilijk' karakter hebben, maar heb niet beweerd dat dat ook daadwerkelijk zo is.. ik schreef ook 'heb me laten vertellen'...
En uiteraard staat het helemaal los van het fokken met HYPP paarden en zo was die opmerking dus ook absoluut niet bedoeld...

redpebbles

Re: Filmpje Hypp aanval

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 00:52

Ook ik fok met Red pebbles die OLW positief is. Maar ik informeer bij de merriehouder altijd of de merrie al getest is en zo niet, om dat eerst even te doen. Bijna nooit weten ze waar ik het over heb. Dus ik leg het ze uit en ze begrijpen dan ook altijd heel goed de noodzaak om hun merrie te testen. Ook worden onze hengsten altijd röntgenologisch gekeurd voor de dekdienst.
Voor de duidelijkheid: Pebbles heeft nog NOOIT een OLW veulen gebracht. Gelukkig kun je het voorkomen om even een testje te doen.
Ik zie liever een paar veulens minder van Pebbles als OLW geboren veulens. Zelf wil ik dat nooit meemaken en zou zeker ook niet willen dat mijn klanten het zou overkomen.
Ook ben ik voor om dekhengsten te laten keuren voordat ze in de dekkerij worden ingezet.
Hopelijk wordt dat in de toekomst bij de P/Q/A fokkerij net zo normaal als nu bij de KWPN dekhengsten.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 01:07

Iemand had al een keer zo'n topic geopend maar die was gelijk weer weg omdat bokt toen zo raar deed en je toen niet meer in het topic kon komen

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 01:28

@Francis: dan nog eens sorry maar nu anders Ik heb over mijn Impressive afstammelingen helemaal niks te klagen of af en toe wel eens, maar dat heb je bij ieder paard wel.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 09:49

Qua karakter van Impressive heb ik dat ook wel vaker gehoord, maar dat hoor ik ook van andere bloedlijnen.

@HERDA: de lijst is idd behoorlijk lang, maar het is al net als met HYPP/OLWS, de meeste grote fokkers (financieel gezien) interesseert het niet en men neemt het risiko omdat het gewin groter is als het eventuele verlies.
Groot nadeel is hier ook nog bij dat er nog steeds niet op getest kan worden en er maar weinig goede paarden voorhanden zijn die PocoBueno-vrij zijn. Inbreeding is tenslotte geen 'vies' woord bij QAP's, je noemt het gewoon line-breeding.

Helaas is het ook hier weer de 'kleine man' die er te laat achterkomt dat hij een HERDA-afflicted paard heeft.

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:12

lijst met Herda verervers, waar kan ik die vinden?

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:17

SM had er ooit eens geplaatst op bokt, misschien als je zoekt onder HERDA.

Nou ik kreeg toen direct een schok toen ik die lijst zag. Mijn Smokey is er eentje uit de hele Poco Bueno x Mr. Gunsmoke lijn.
Gelukkig zit zijn vel er nog op en dat zal ook wel blijven want hij is inmiddels 6 jaar.

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:20

Jeetje wat zielig

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:23

heb al via zoeken gezocht op herda, kreeg maar 1 topic te zien ???
heb de lijst inmiddels al van SM gekregen via PM, mijn merrie heeft ook div Poco lijnen en is een kleindochter van Docs Lynx, maar ze is al 12 dus dan is ze redelijk clear....

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:33

Iig 50% voor de rest zul je idd de test moeten afwachten.

Ik denk dat er nog maar weinig paarden zijn waar geen PB in zit, maar gezien het inbreeding wat veel voorkomt in de cutting/reining industrie wordt het risiko bij meerdere bloedlijnen die terugvoeren naar PB wel groter.

10y

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-06 13:41

Smokey is ruin en het was nooit de bedoeling met hem te gaan dekken of zo. Dan is de keus al heel snel gemaakt. Zou hij drager zijn en het kunnen vererven zonder er zelf last van te hebben, is dat wat dit paard betreft in ieder geval niet mogelijk.

Probleem met Herda is dat het nog niet zo lang bekend is en er gedekt had kunnen worden als ik het had gewild. Ik zou het enorm rot vinden als door toedoen van mijn hengst, een veulen met deze aandoening op de wereld zou komen.

Daarom is die wet in Zweden zo gek nog niet.

Smoske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 18:36

Mijn paardje is ook uit de Impressive bloedlijn en gelukkig heeft hij de ziekte niet meegeërfd. En wat het karakter betreft: hij is héél lief hoor!

Wat ik op wedstrijd wel al eens heb gehad is dat het meisje bij de inschrijving meteen vroeg: 'Oh, heb je je paard getest want......'
Meteen een hele uitleg die vrij negatief gekleurd was over de nakomelingen. Vond ik op dat moment persoonlijk minder leuk maar ja.

Boldly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 19:35

jeddah schreef:
Francis, serieus, ik sta helemaal achter waar ik 2 jaar geleden voor gekozen heb. Dat wil beslist niet zeggen dat ik de mensen die daar op tegen zijn niet begrijp. In tegendeel, ik begrijp ze helemaal, vandaar ook dat Rocky gecastreerd wordt.

Ik wil dit topic niet verpesten met een persoonlijk tintje over waarom ik destijds voor Rocky gekozen heb, maar ik wil wel melden dat Rocky nooit te koop zal staan, dat zijn verantwoording helemaal die van mij is en dat ook zelfs mocht ik komen te overlijden, hij verzorgd zal worden door mij en niet zomaar verkocht zou worden.
Ik ben ook beslist tegen het fokken en verkopen van Hypp paarden, juist omdat de kopers vaak niet goed geinformeerd worden.

Rocky is toch NIET positief voor hypp? Of het je het nu over het OLWS?

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 19:36

Rocky is voor beide positief. Hij was eerder negatief getest maar is hertest.

Boldly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 19:44

Oh?! Wat vaag... Wat raar dat hij dan eerst negatief is getest.. Heb je zelf een second opinion gedaan? Bij een ander instituut ofzo?
Dat laat me wel schrikken... Bold is negatief ondervonden in de test, maar dat kan zomaar fout gegaan zijn?

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-06 19:54

Inderdaad was de test fout. Hij kreeg zeewier als supplement en dat is extreem hoog in kalium, hij kreeg dus een kleine aanval en is hertest.

Francis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 01:53

Wel waardeloos dat zo'n test dus blijkbaar nog wel eens mis gaat. Voor 't zelfde geld is zo'n eerste aanval gelijk veel zwaarder, met alle gevolgen van dien... Heb je'm in Wageningen laten testen of in de US?

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 09:54

In eerste instantie in de US, daarna in Wageningen en toen weer hertest in de US. Dit is niet de eerste keer dat een test misgaat, ik heb het vaker gehoord, maar dan bij OLWS en Tobiano.

Gelukkig was ik ook erg alert. Het enige wat hij deed was met de spieren trillen. Na een spuit suiker water was het direct over. Toen wist ik wel hoe laat het was en heb ik hem gelijk laten hertesten. Ik heb nu dus een Positief paard, maar wel het papiertje, het "bewijs" in de vorm van een soort certificaat, dat ie negatief is...

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 10:07

Francis schreef:
Oeh Dance, die laatste opmerking was (en daarom staan die smileys er achter) even niet zo serieus bedoeld maar meer een gekscherend antoord op Jeddah's reactie... Jeddah begreep dat blijkbaar wel en reageerde daar dan ook weer op met een

Ik heb overigens inderdaad wel eens gehoord dat Impressive paarden een 'moeilijk' karakter hebben, maar heb niet beweerd dat dat ook daadwerkelijk zo is.. ik schreef ook 'heb me laten vertellen'...
En uiteraard staat het helemaal los van het fokken met HYPP paarden en zo was die opmerking dus ook absoluut niet bedoeld...

Ja....leuk schrijven is al lastig maar goed lezen is helemaal een kunst.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 10:09

Zeer waardevolle ontopic bijdrage Iski....

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 10:13

jeddah schreef:
Zeer waardevolle ontopic bijdrage Iski....

graag gedaan Jeddah....

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 10:24

verschrikkelijk...

ik snap niet dat mensen nog fokken met paarden die HYPP H/H of N/H zijn.
het stamboek zou dat eigenlijk moet verbieden of in ieder geval de veulens die uit geregistreerde HYPP dragers komen geen papier meer geven, dan wordt het uiteindelijk ook niet meer interessant om met zo'n hengst of merrie te dekken...

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 10:27

Daar zijn nu door de AQHA al afspraken over gemaakt, alleen de invoering is erg ruim genomen.
De rest van de stamboeken zijn nog niet zo ver.

La_Fleur

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-06 10:27

als ik zo de verhalen hoor ga ik het filmpje maar niet kijken