[WN] wran onder knhs - wel of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:30

- ondergeschoven raken aan grotere disciplines en geen gehoor krijgen voor eigen problemen.
- nadelen voor leden (ok die zijn wel financieel maar niet onbelangrijk).

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:33

Vippie schreef:
Djilan schreef:
Vippie, hebben wij in de endurance ongeschoolde juryleden dan? VOlgens mij hebben we na de fusie met de KNHS dezelfde mensen als jury als voor de fusie.

Kan me nog een wedstrijd herinneren waar een jurylid opmerkingen tegen ruiters maakten die kant nog wal sloegen. Deze jury had iig niet de moiete genomen zich in het endurance regelement te verdiepen waardoor veel ruiters op het verkeerde been werden gezet en met veel ?? liepen.

Tja, dat kan gebeuren, maar dat wil niet zeggen dat dat geen endurancejurylid was
Alle juryleden die op een endurancewedstrijd worden ingezet zijn endurancejury's. Dat ze het reglement niet kennen is een ander punt (en een heel vervelend punt )

Diva

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 14:36

Vippie schreef:
Djilan schreef:
Vippie, hebben wij in de endurance ongeschoolde juryleden dan? VOlgens mij hebben we na de fusie met de KNHS dezelfde mensen als jury als voor de fusie.

Kan me nog een wedstrijd herinneren waar een jurylid opmerkingen tegen ruiters maakten die kant nog wal sloegen. Deze jury had iig niet de moiete genomen zich in het endurance regelement te verdiepen waardoor veel ruiters op het verkeerde been werden gezet en met veel ?? liepen.

Er worden cursussen voor gegeven en je moet stagelopen bij wedstrijden. Als je dat allemaal goed volbracht hebt ben je jury.

Vippie schreef:
Djilan schreef:
En de paard&sport is volgens mij ook niet verplicht. Ik heb hem apart aan moeten vragen vorig jaar....

Hij zit standaard bij je startkaart hoor, en of je daar ook ff voor wilt betalen. Je kunt niet zeggen van joh ik wil hem niet ik lees het wel op de site.
Misschien als je alleen via de DER startkaart aanvraagt dat het anders is maar bij een gewoon lidmaatschap zit verplicht de P&S incl kosten.

Is idd niet verplicht bij een endurancestartkaart maar wel bij een grote (dressuur, spring, endurance) startkaart. Tenminste zo heb ik het begrepen.

PeterV

Re: wran onder knhs - wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 15:29

Natuurlijk, je zal mijn niet horen zeggen, dat het financiële niet belangrijk zou zijn, maar, als op een gegeven moment de mankracht ontbreekt om bepaalde zaken goed gestroomlijnd te houden, of, de ontplooiingen die je aan moet gaan omdat je groter wordt, maar dat daar het geld voor ontbreekt, moet je toch het één en ander gaan ondernemen.
Dus om het zomaar is te zeggen, hoelang kan je iets op de schouders van vrijwilligers laten draaien?

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 15:35

Dat begrijp ik op zich wel Peter. Vervelende is alleen dat de KNHS de zaken niet gestroomlijnd kan houden. KNHS is een chaos. Zie chaos in het woordenboek en je ziet het knhs-logo erbij staan bij wijze van spreken.

En als je de zaken niet gestroomlijnd hebt, kunnen ze je ook niet helpen met ontplooien. Tenminste, dat is mijn visie.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 15:41

Okay, maar misschien is daarom de federatie wel tot stand gekomen, en zullen de mensen binnen de Wran, op vrijwillige basis blijven waken voor het één en ander, juist voor de Wran.
Kijk, je zal mijn niet horen zeggen dat alles maar koek en ei bij de KNHS zal zijn, maar de vraag die jij je altijd zelf moet stellen, hoe koek en ei is het bij mijn zelf.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 15:58

Romkabouter schreef:
Onder gesneeuwd raken in een (te) logge en grote organisatie?
Regels van die grote organisatie opgedrongen krijgen?

Zijn er andere organisaties, waar wij eventueel, een soort van samenwerking kunnen mee aangaan, voorhanden?
Ik bedoel, om daarmee te praten, net zoals nu met de KNHS gebeurd.

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:06

Ehmm nee, omdat juist de knhs zowat alles opslokt
Voor de rest zou ik zo geen grote organisatie weten.

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:13

Romkabouter schreef:

Okay, wij hoeven er ook niet meteen één te weten, maar waar het om zou kunnen gaan is of deze wel te creëren is, zodat wij ook een vergelijk kunnen hebben.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:17

PeterV schreef:
Okay, maar misschien is daarom de federatie wel tot stand gekomen, en zullen de mensen binnen de Wran, op vrijwillige basis blijven waken voor het één en ander, juist voor de Wran.
Kijk, je zal mijn niet horen zeggen dat alles maar koek en ei bij de KNHS zal zijn, maar de vraag die jij je altijd zelf moet stellen, hoe koek en ei is het bij mijn zelf.

Ik had het gevoel bij de DER ook dat men wilde 'waken'. En die mensen hebben ook echt hun stinkende best gedaan. En niet altijd in dank hoor. Maar toch, de knhs walst gewoon over je heen alsof je niets bent. Ik vind persoonlijk niet dat de DER (voor mij blijft het toch de DER) er op vooruit gegaan is. Misschien voor de enkele topruiter maar verder merken weinig mensen er iets van. Die mensen die hebben geknokt die begonnen niets tegen de knhs.

Tuurlijk, ook bij je zelf is niet iets altijd koek en ei. Maar eenmaal aangesloten is niet meer losgaan. En bedenk echt goed waar je aan begint. EN of d emensen het willen want bij de DER is alles wel erdoorheen gedwongen. Slechts weinigen wilden bij de knhs aansluiten.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:18

PeterV schreef:
Romkabouter schreef:

Okay, wij hoeven er ook niet meteen één te weten, maar waar het om zou kunnen gaan is of deze wel te creëren is, zodat wij ook een vergelijk kunnen hebben.

Ik ben persoonlijk van mening dat het hard nodig is dat de knhs een concurrent krijgt. Ik realiseer me terdege dat dit niet makkelijk zal zijn maar als er een kans is dat er een eigen te creeren is dat dat absoluut moet gebeuren.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:31

PeterV schreef:
Zijn er andere organisaties, waar wij eventueel, een soort van samenwerking kunnen mee aangaan, voorhanden?

Daar was toch de federatie voor opgericht? Ik snap niet waarom een zo kort geleden opgericht samenwerkingsverband nu al op moet gaan in nog weer een groter verband (waarbij ik dus ook denk dat we ondersneeuwen, mogen dokken voor de 'grote' takken en onze problemen blijven houden omdat we niet 'interessant' genoeg zijn).
Het lijkt mij veel zinvoller om eerst meer tijd, energie en geld te steken in een verband van gelijkgezinden... Als ik dan toch meer moet gaan betalen, doe ik dat liever aan een organisatie die míjn ideeën en belangen deelt, dan aan een organisatie die de ene helft aan de strijkstok laat hangen en de andere helft aan de leukste vriendjes (lees spring en dressuursport) uitgeeft... ga ik een beetje Anky lopen sponsoren...'k dacht het dus niet!

Ruud_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:34

Waarom concurrentie en wat is het nut? De KNVB is ook de enige voetbal organisatie.

Ben zeer nauw betrokken bij zowel DER als KNHS en weet ook uit mijn werkervaring dat stroomlijnen na fusies een enorme crime is.

Daar wordt binnen het KNHS keihard aan gewerkt. Bijvoorbeeld wordt momenteel de gehele automatisering aangepakt omdat ook dit een fusie puinhoop was geworden. En hierbij worden wel degelijk de verschillende verenigingen betrokken (waaronder de DER).
Verder professionaliseren van de sport kan alleen maar de door groei. Wil je ook nog olympisch, dan zul je moeten aansluiten bij de KNHS, anders geen zaken met NOC*NSF.

Ik ben dan ook zeker nooit tegen geweest, qua fusie met KNHS, maar je moet wel goede afspraken maken.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:42

PeterV schreef:

Vroeger is volgens mij de Duitse ' WRAN' al een geopperd. Ik hoor daar hele positieve dingen over van mensen die daar bij starten.

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:50

Ruudjw schreef:
Wil je ook nog olympisch, dan zul je moeten aansluiten bij de KNHS, anders geen zaken met NOC*NSF.

Tuurlijk wel, als je maar groot genoeg bent

BlackWych

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:51

Ruudjw schreef:
...Wil je ook nog olympisch, dan zul je moeten aansluiten bij de KNHS, anders geen zaken met NOC*NSF...

Dat is m.i. ook de reden geweest dat de DRHA aansluiting heeft gezocht bij de KNHS. Maar voorlopig is reining ook de enige tak van de westernsport die kans maakt om olympisch te worden...

Als er uiteindelijk besloten zou worden aansluiting te zoeken bij de KNHS, kan KNHS Reining dan niet beter omgedoopt worden tot KNHS Western? In een poging onze eigen identiteit en regels te behouden?

Of denk ik er dan wel héél simpel over?

Ruud_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:55

Romkabouter schreef:
Ruudjw schreef:
Wil je ook nog olympisch, dan zul je moeten aansluiten bij de KNHS, anders geen zaken met NOC*NSF.

Tuurlijk wel, als je maar groot genoeg bent

En dat ga je als kleine vereniging niet redden, DER niet, WRAN ook niet.

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:56

Ik denk eerlijk gezgd niet dat de aansluiting van de DRHA bij de KNHS enig invloed heeft in het olympische gebueren.

Lijkt me eerder dat NOC/NSF gewoon de verkeerde mensen heeft gevraagd in Nederland.

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 16:58

Ruudjw schreef:
En dat ga je als kleine vereniging niet redden, DER niet, WRAN ook niet.

Daarom is er de federatie

En dan nog, voor een olympisch geheel is wereldwijd draagvlak nodig. Als knhs alles onder zijn hoede neemt in Nederland, zegt dat nog geen fluit over het wel of niet olympisch worden van een discipline.

Ruud_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:00

Tja Bobo's en groei horen bij elkaar. Geen ontkomen aan. Maar ipv je energie te steken in het ingraven van je hakken. Kun je ook de raakvlakken verder uitbouwen en trachten de fusie zo goed mogelijk te laten verlopen.

Als je besluit niet te fuseren, ben ik bang dat het ook snel is afgelopen met de WRAN. Overheden geven ook alleen maar subsidies aan grotere verenigingen, sponsoren kijken ook liever naar iets groters. Natuurlijk de groenteboer op de hoek zal vast wel willen sponsoren, maar of dat nu iets bijdraagd?

Na verloop van tijd zal het niveau van de KNHS zeker beter worden en professionaliseren/zakelijker worden. Maar dat is nu eenmaal een groei proces.

Ruud_O

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:02

Romkabouter schreef:
En dan nog, voor een olympisch geheel is wereldwijd draagvlak nodig. Als knhs alles onder zijn hoede neemt in Nederland, zegt dat nog geen fluit over het wel of niet olympisch worden van een discipline.

Mee eens, ik zeg ook niet dat Endurance/western nu ineens olympisch wordt. Maar wordt dit wel zo, dan kun je er vergif op innemen dat alleen leden van de nationale bond mogen deelnemen (=KNHS)

Romkabouter

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 17:09

Ruudjw schreef:
Maar wordt dit wel zo, dan kun je er vergif op innemen dat alleen leden van de nationale bond mogen deelnemen (=KNHS)

Niet mee eens.
Waarom zou DE nationale bond de knhs moeten zijn?
Waarom zou het niet de bond kunnen zijn die het meeste draagvlak heeft voor westernrijdend Nederland?

En dat hoeft niet per-se de knhs te zijn

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 18:49

Ruudjw schreef:
Waarom concurrentie en wat is het nut? De KNVB is ook de enige voetbal organisatie.

Ben zeer nauw betrokken bij zowel DER als KNHS en weet ook uit mijn werkervaring dat stroomlijnen na fusies een enorme crime is.

Daar wordt binnen het KNHS keihard aan gewerkt. Bijvoorbeeld wordt momenteel de gehele automatisering aangepakt omdat ook dit een fusie puinhoop was geworden. En hierbij worden wel degelijk de verschillende verenigingen betrokken (waaronder de DER).
Verder professionaliseren van de sport kan alleen maar de door groei. Wil je ook nog olympisch, dan zul je moeten aansluiten bij de KNHS, anders geen zaken met NOC*NSF.

Ik ben dan ook zeker nooit tegen geweest, qua fusie met KNHS, maar je moet wel goede afspraken maken.

Je kunt altijd nog voor een ander land uitkomen . Ik ben geen topruiter maar ik zou er zeker voor kiezen.

Fusies mogen dan een crime zijn, ik ben van mening dat de klant daar geen slachtoffer van mag worden. En dat is nu wel het geval. Slechte zaak dus. Monopolypositie is trouwens nooit goed.

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 18:50

Sugarmiss schreef:
PeterV schreef:

Vroeger is volgens mij de Duitse ' WRAN' al een geopperd. Ik hoor daar hele positieve dingen over van mensen die daar bij starten.

Duitse endurance, ook heel veel positieve berichten. Mensen die in Duitsland gestart zijn en het een verademing vonden. Beter geregeld, meer mogelijkheden etc. etc.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-06 18:52

KNHS WIL heel graag de enige bond zijn. Tuurlijk willen ze dat anders lopen ze centjes mis. Maar MOET de knhs ook de enige bond zijn? In mijn ogen dus niet. Alleen moet iemand wel de uitdaging aan durven gaan.