[WN] Trainen bij Antoine de Bodt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silden

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 13:48

Dat is inderdaat zo. Je moet het ook onderhouden.
zo'n scheefheid komt altijd weer terug. En om niet weer helemaal terug in het probleem te vallen moet je dit verhelpen. Dus blijven rijden op dit systeem.

Dit onderhouden kun je door naar Antoine zelf te gaan of naar 1 van zijn leerlingen. Die zitten vaak wel in Nederland en kunnen vaak ook nog wel naar je toe komen.

Ook ben ik van mening als iets echt kapot is kun je het echt niet meer repareren ook niet met dit systeem.

wittepit

Re: Trainen bij Antoine de Bodt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:12

Interessant onderwerp.
Kan iemand mij, als buitenstaander, uitleggen wat "de" westernmanier van rechtrichten is? Ik moet na een jaar of 15 spons gespeeld te hebben namelijk tot de trieste conclusie komen dat wat engels/dressuur rijden betreft het echt niet verder komt dan "hij houdt zijn achterhand naar binnen, duw 'm eens even recht met je binnenbeen" Over het niveau van de doorsnee rijvereniging-instructie wil ik het niet eens hebben, ook een aantal duurder betaalde namen lieten het maar een beetje daarbij. AdB gaf mij een verfrissende kijk op een heleboel dingen, een lading oja-momenten en een harde spiegel voor mezelf. Ik kan niet anders zeggen dan dat ik er een boel geleerd heb. Mijn paard is een wrak op pootjes, ik rij hem om hem fit te houden, en daar passen zijn ideëen zeker bij. Maar dit topic doet mij wel afvragen hoe westernruiters het dan aanpakken. Overal kan je wat van leren tenslotte. Hopelijk kan/wil iemand daarop antwoorden?

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:17

@Wittepit: Kan je misschien uitleggen wat de AdB-methode van rechtrijden is? En wat het verschil is met de dressuurmethodes die je gehoord hebt?
Na alle berichten over AdB ben ik daar erg benieuwd naar

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:57

Dag Wittepit,

Allereerst welkom op Bokt en op het gezelligste subforum in het bijzonder

Rechtrichten, dat doe ik nog altijd zoals ik dat in de Engelse dressuur geleerd heb. Stipt door de voorhand voor de achterhand te plaatsen (en dus absoluut NIET proberen met je binnenbeen die achterhand terug naar buiten te duwen, daar schiet je niks of nog minder mee op!) en te pogen de bolle kant holler en de holle kant boller te maken dmv gerichte oefeningen (zoals schoudervoor en travers), EN het versterken van de zwakkere kant door onder meer gerichte wijkoefeningen te doen.

Waar ik (invergelijking met de AdB-methode) niet zo weg van ben is het scheef plaatsen tegen de scheefheid van het paard in. Antoine vergelijkt dit met twee fietsers samen op 1 fiets. Als de 1 naar links gaat hangen, moet de ander evenveel naar rechts hangen om rechtop te blijven.
Ik ben hier niet zo kapot van omdat ik heel eigenwijs van mening ben dat een ruiter recht boven z'n paard hoort te zitten. Ik heb het echter uitstekend zien werken, onder leiding van AdB. Ik ben echter van mening dat je dan wel zo verrekte goed moet weten waar je mee bezig bent, dat je daar niet zelf mee moet gaan klooien. Ik pas het zelf dus niet toe.

PeterV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 14:58

Lezend door dit topic heen, lees ik toch dat ik iets gemeen heb, met deze trainer.
Ik lust ook een biertje, sorry Sonja.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:00

En volgens mij zit je ook niet altijd even recht Peter, dus dat is nummer 2 al

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:04

@Cer:
Het grote verschil voor mij bestond simpelweg uit dat nagenoeg alle instructeurs waarbij ik gereden heb begonnen met -al dan niet vriendelijk- het hoofd naar beneden te willen. AdB zweert erbij dat éérst links en rechts sprake moet zijn van gelijke aanleuning (dat zal w.s. het lastige zijn binnen het westernrijden maar daar ben ik niet zo in thuis, vandaar mijn eerdere vraag) bij een voorwaarts paard, voordat het dier überhaupt naar beneden mág. Dat vond ik -vergeef me mijn generalisatie- binnen de nederlandse "kop-naar-beneden-cultuur" een verfrissende inslag. Dat bij een paard wat beide lichaamshelften evenveel aanspant een zadel ineens recht komt te liggen vind ik nu logisch, maar deed toen mijn mond openvallen. En dit zijn nog maar onderdelen uit zijn les hoor, er zullen hier op het forum mensen zijn die zijn ideëen uitgebreider uit kunnen leggen.
@Sonja: Dankjewel voor je welkom!
Blij te lezen dat mijn blik op het algemene nederlandse instructeurs-niveau kennelijk te negatief is. Vanwege een -inmiddels herstelde- checkligamentblessure is het mij afgeraden veel wendingen en zijgangen te rijden en ben ik dus beperkt tot veel rechtuitrijden met een beetje stelling als dat nodig is. Misschien begrijp je vanuit dat oogpunt waarom ik zeker blij was met zijn lessen? Toch moet ik bekennen dat ik wat jij even in een paar regels omschrijft maar weinig tegenkom in lessen, althans niet met dat doel. Er wordt wel geconstateerd dat een paard de ene travers correcter inzet en makkelijk doorloopt dan de andere kant, maar ik mis dus het gerichte trainen om dat dichter naar mekaar te brengen. Nogmaals, blij te lezen dat daar dus zeker wel ideeen over bestaan!
Laatst bijgewerkt door wittepit op 12-01-06 15:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:07

Wat ik ervaren heb is dat er geen dressuur of western manier is.
Je richt je paard recht en dat doe je niet op een western of dressuur manier dat doe je gewoon
Wat ik persoonlijk leuk vond was tijdens de les van Karmie de manier om je paard naar binnen te laten kijken,ik dacht heeeeeeeeeee dat is western .
Ik weet dat tegen veel western ruiters vaak wordt gezegt dat je het hoofd vraagt met de buiten teugel.Vraag me af of ze ook weten waarom!!!Gesprekken met div, ruiters heeft me helaas overtuigd dat men het niet weet.
Was er van overtuigd dat dit puur iets uit de western was(maarja ik weet niet beter met mijn 3 maanden dressuur ervaring ) Tijdens de les bleek dat Karmie het normaal vind dat je paard op lichte druk van je buiten teugel naar binnen gaat kijken.Ik heb dat altijd normaal gevonden want *onze* paarden wijken voor druk dus lichte aanleuning op de buiten teugel geeft als reactie dat het paard naar binnen gaat kijken.
Ook het rechtrichten bleek iets te zijn wat ik al deed zonder te beseffen dat dat in de dressuur recht richten heet.

DUS
Ik weet dat wat de basis betreft dressuur en western griezelig dicht naast elkaar lopen.
Laatst bijgewerkt door Rob_H op 12-01-06 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:11

Om e.e.a. even in vrij pure Jip en Janneke taal te gieten: of je nou Engels of Western rijdt, het deurtje open en deurtje dicht verhaal gaat altijd op!

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:23

Hmpfff... ik ga maar bloembollen stekken... dit snap ik niet...
Druk op je buitenteugel, hoofd naar binnen? *zucht*

maar ik heb me opgegeven voor engelse les, dus wie weet komt t nog goed....

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:37

Ik denk dat Blaze en ik hetzelfde bedoelen dus ik ga een poging doen.

Als jij rechtaf wilt, stuur je met BEIDE teugels naar rechts. Maar WAAROM doe je dat?
Die linkerteugel gaat tegen de hals om aan te geven dat je deurtje daar gesloten is. Daar wil je niet heen. Je rechterteugel geeft ruimte dus daar is het deurtje open. Daar mag je paard dus heen kijken.
Vertaald naar 1-handig rijden: ruiterhand beweegt iets naar rechts, waardoor de linkerteugel tegen de hals komt en rechts 'vrij' valt.

Dan bijkomend beenverhaal want je weet; GEEN teugel zonder been.
Stelling vragen doe je door A je hak wat uit te trappen naar beneden, of B een klein bumpje aan de rechterkant.

Zit:
Uiteindelijk is het de ZIT van de ruiter die bepaald of het paard daadwerkelijk naar rechts gaat of dat het rechtuit loopt met stelling naar rechts.
Als jij recht blijft zitten in schouders en heupen, blijft je paard rechtuit lopen. Als je mee gaat kijken naar rechts, dan gaat je paard naar rechts mee. Je stuurt immers met je heupen (cq zitbeenknobbels) en schouders.
Al dan niet in combinatie met het buitenbeen. (ook) Daar zijn de meningen over verdeeld.

silvester

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:43

Qua rechtrichten - western of engels - zijn we het redelijk met elkaar eens.
Blijft voor mij de vraag staan hoe AdB kan beweren dat hij bot wat kapot is in de hoef weer kan laten herstellen (hoefkatrolonsteking).

Als ik kijk naar mijn eigen situatie.
Ik heb altijd mijn paarden recht gericht. Als ik eens op een ander paard stapte, dan merkte ik ook gelijk dat hij scheef was en ging dit gelijk corrigeren.
Kijk ik naar mijn vorige paard (Power); die was heel goed doorgetrained. Beheerste alle zijgangen en andere oefeningen, was zeer lenig en soepel in zijn lijf. Ik reed ook de westernriding proef met hem in mijn eigen bak (18x30 mtr). Nou dat lukt je echt niet als een paard stijf is.

Toch werd hij op een gegeven moment kreupel en uit de foto's bleek hoefkatrolontsteking 4 à 5.
Via de verzekeringsagent werd ik gewezen op Antoine de Bodt en zijn methode. Zelf geloofde ik er niet zo in (had immers zelf op de foto's gezien hoe zijn hoef er uit zag) maar ik wilde Power toch deze kans geven.
Na een zeer botte eerste kennismaking met AdB heb ik besloten om niet naar hem toe te gaan, maar naar iemand die jaren met hem heeft samengewerkt (en ook geleeft). Zij heeft Power toen een maand in training gehad en ja, het ging tijdelijk iets beter (alhoewel ik hem niet 100% zuiver vond lopen). Na 2 weken moest ik ook zelf met hem gaan rijden en tijdens de les waren er heel veel dingen vanzelfsprekend. Zo deed ik het altijd al!
Na die maand Power mee naar huis genomen om thuis verder te gaan trainen en regelmatig terug te gaan om te lessen. Hij liep toen beter, maar nog steeds geen 100%
Toen kwam de winterperiode, tijdje niets gedaan door sneeuw en vorst. Paarden wel dagelijks naar buiten, maar niet getrained.
Op een gegeven moment ging het weer heel slecht met Power en kon hij niet eens meer normaal van zijn stal naar het land lopen (ca. 20 mtr.). Toen heb ik, voor zijn bestwil, heel gauw een einde aan zijn lijden laten maken.
Mijn hoefsmid vroeg aan mij of hij zijn voeten mocht hebben, om daarvan te leren hoe de botjes waren (hij geeft ook les aan de hoefsmedenopleiding). Ik heb naderhand ook de botjes gezien. Vergelijk het hoefbeentje met een brosreep; het had zo doormidden kunnen breken. Ook andere delen waren helemaal verkalkt en hardstikke scherp. Ik heb me er echt over verbaasd dat Power nog zo lang, zo goed heeft kunnen lopen.

Dit meegemaakt hebbende en wetende hoe de hoef er uit zag, kan ik me echt helemaal niet vinden in de opmerking van Antoine de Bodt dat hoefkatrolonsteking niet bestaat en dat het komt door een verkeerde rijstijl van de ruiter.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:45

Wat Sonja schrijft is helemaal correct en veel duidelijker als ik het omschrijf.
Een ding schrijft ze niet en als ik mijn verhaal terug lees kan ik Cer begrijpen dat ze het niet snapt.
Als ik aan je arm trek zal jou reactie zijn terug trekken.Trek ik heel hard is de kans erg groot dat je meegaat in de richting van het trekken.
Hetzelfde doet een paard als ik met de buiten teugel de druk opzoek die terugtrekken als reactie veroorzaakt zal het paard naar binnen gaan kijken.Trek ik te hard dan dan zal het paard naar buiten gaan kijken.

Kan er niets aan doen maar dat is nu eenmaal zo

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 15:55

Hmmmmm ik denk dat mijn basiskennis te verrot is om dit te kunnen snappen... sorry... maar ja, ik heb dan ook van een westernruiter les gehad..

Als je een paard leert wijken voor de lichtste druk, leer je ze toch ook reageren op de lichtste teugelhulp? Als ze dat principe snappen (en dan zonder te rukken, maar met ondersteuning van je been) dan krijg je toch nooit de terugtrekreactie

Ik heb van Ruben geleerd (jaaaaaa echt waar ) dat je je buitenteugel aanlegt, in combinatie met het aannemen van je binnenteugel en zo je paard aanleert (als het ware een kunstje) dat hij 'wijkt' voor de druk van de buitenteugel tegen de hals. Dit om een correcte stelling te krijgen voor bijv. de spin.

uiteindelijk worden al je hulpen minimaal zodat je inderdaad op je lichtste hulpen rondkomt....

Ik dacht altijd 'hoe harder je trekt, hoe meer weerstand'?
Vaak ook de reactie van het betere ruk werk... ruiter rukt, paard doet eeeerst zn hoofd omhoog, en dan pas omlaag... Lekker nuttig, denk ik dan bij mezelf.... Uiteindelijk worden dat kleine knikjes, maar dan ziet het er nog niet uit...

@Sonja: waarom ben je nou uit de regio verhuist joh...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:00

Cer geloof het of niet maar je schrijft precies hetzelfde hoor... Je zegt er alleen niet bij WAAROM je dingen doet, maar je doet zo te lezen hetzelfde.

Joh dat is het rotte van internet. Beschrijf maar eens wat je doet... Da's zo lastig! Maar ook leerzaam!

Cer

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:02

Neeeeeuuhh dat geloof ik niet
.. ik werd altijd betigt van onorthodox rijden, en ouderwets rijden, en het zowieso niet snappen.. dus daar ga ik eigenlijk nog steeds maar vanuit

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-06 16:05

Niks mis mee ik snap ook nog steeds de helft niet maar ik ben wel gelukkig dus who cares?

mariska75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-06 10:06

<Waar ik (invergelijking met de AdB-methode) niet zo weg van ben is het scheef plaatsen tegen de scheefheid van het paard in. Antoine vergelijkt dit met twee fietsers samen op 1 fiets. Als de 1 naar links gaat hangen, moet de ander evenveel naar rechts hangen om rechtop te blijven.
Ik ben hier niet zo kapot van omdat ik heel eigenwijs van mening ben dat een ruiter recht boven z'n paard hoort te zitten. Ik heb het echter uitstekend zien werken, onder leiding van AdB. Ik ben echter van mening dat je dan wel zo verrekte goed moet weten waar je mee bezig bent, dat je daar niet zelf mee moet gaan klooien. Ik pas het zelf dus niet toe.>

Sonja, ik denk dat je de les van Antoine op dit onderdeel niet begrepen hebt. Er zijn juist ontzettend veel ruiters die op deze manier hun paard proberen "recht" te houden (het paard z'n gewicht hangt bijv. op rechts en de ruiter zet, onbewust vaak, het gewicht op links.) Dit is nou net de veroorzaker van spanning en pijn en rug. De methode van rechtrichten van AdB leert je juist altijd met het paard mee te zijn, zodat d.m.v. in eerste instantie 'tegen of contrasturen' het paard met de ruiter samen rechtop komt.

Het gaat dus over rechtrichten op meerdere punten; het paard moet eerst verticaal rechtkomen, dan horizontaal en daardoor ook de juiste verdeling over voor en achterbenen.

iski

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-06 15:32

Sonja schreef:
En volgens mij zit je ook niet altijd even recht Peter, dus dat is nummer 2 al

En rechtzitten is ook iets dat je moet leren....en kunnen. Want soms zit de lichaamsbouw gewoon in de weg. Niet ieder mens is even recht van zichzelf. Dit valt te compenseren maar moet dus eerst gezien en vastgesteld worden. AdB is wel iemand die hier oog voor heeft.

Vaak kun je dit ook zelf vaststellen maar iemand die je erbij helpt is wel weer prettig. Een fysiotherapeut...of gewoon je partner....in je blootje staan en voorover buigen en dan eens zien wat er met je bekken gebeurt.....en je rug.

Tja.....wat Peter betreft....zal eens vragen of ie in z'n blootje een buiging voor me wil maken

..... Ach laat ook maar, ik ben tenslotte geen fysiotherapeut.

pats

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-06 19:15

PeterV schreef:
Lezend door dit topic heen, lees ik toch dat ik iets gemeen heb, met deze trainer.
Ik lust ook een biertje, sorry Sonja.

als je ergens geen verstand van heb moet je gewoon je mond houden peterv

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:26

Ik rijd mijn paard ook met dit systeem en dat bevalt me prima en mijn paard ook.
Het bevalt mijn paard zo erg dat ze uitgestrekt gaat draven.(en het is een Quarter Horse)
En ik heb het geleerd van Silden

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:34

MSQuincyTE schreef:
Het bevalt mijn paard zo erg dat ze uitgestrekt gaat draven.(en het is een Quarter Horse)

Wat bedoel je daar dan mee? Dat QH dat van nature niet kunnen ofzo?

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 16:40

Ik weet niet of QH het van nature kunnen

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 17:58

@MSQuincyTE: ik heb geen les van AdB en mijn oude dame kan zo hard draven én strekken dat zelfs menners van draverssulky's mij vragen wat voor ras het is

Maw JA een Quarter kan het ook, maar vaak wordt het zo snel mogelijk afgeleerd c.q. niet toegestaan omdat het niet past in het pleasure plaatje. En rust roest oftewel schouders die zich niet mogen bewegen doen dat op een bepaald moment ook niet meer

En dan heb ik het nog niet over die gevallen die met een te krap zadel rondlopen, dan willen ze ook niet zo nodig meer nl.

MSQuincyTE

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-06 18:40

Mijn paard is een pleasure getraint paard tenminste in Amerika wel.