[WN] judge K. Boles Chapman: meer dressuurmatig trainen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: judge K. Boles Chapman: meer dressuurmatig trainen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 12:08

LindyH schreef:
En mijn ervaring is: Luister nooit naar je VA als het om westernrijden gaat!

Heb ik heel eenvoudig opgelost:
VA voor geneeskunst
Instructeur voor rijkunst

Klaar!

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 20:21

Anya schreef:
Om de aloude discussie maar weer eens nieuw leven in te blazen, wil ik bij deze een stukje uit de WHW quoten. Het is een stukje van Judge Kelly Boles Chapman:

Citaat:
De pleasure, horsemanship en trail beoordeelt ze als erg goed. Ze heeft er echter wel een opmerking bij. De paarden zouden in haar ogen meer dressuurmatig getraind mogen worden. De basis van de dressuur en van het westernrijden vertonen veel overeenkomsten en hebben veelal hetzelfde doel: verzameling en ontspanning. Een tip waarmee de ruiters die zich voor het NK 2006 voorbereiden zeker hun voordeel mee kunnen doen.

Voorwaarts neerwaarts ............. de basis van ieder onderdeel in de paardensport pas dan kun (mag ) je verzameling/ontspanning vragen en goed krijgen.............dus... vanuit de achterhand !!

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-05 21:44

En dáárna krijg je het verschil met de dressuur; nl de oprichting.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-05 21:48

Ja vanaf de M of zo. In eerste instantie willen ze in de dressuur ook geen oprichting zien. Wel soepele paarden, die over het hele lijf buigen in een ronding, op één spoor lopen, aan het been zijn, recht achterwaarts gaan, de schouder er niet uit laten lopen, taktmatig voortbewegen, geen telgang in de stap vertonen. Kortom: zomaar een paar dingetjes die nog niets met oprichting te maken hebben en wel zouden moeten horen bij de basistraining van ook westernpaarden. Vind ik dan. En er zijn wel degelijk westernruiters die hier weinig tot geen aandacht aan besteden.

__Suzanne__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 10:08

helemaal met Anya eens!

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 12:51

Citaat:
Vind ik dan. En er zijn wel degelijk westernruiters die hier weinig tot geen aandacht aan besteden.

vind ik ook, daarnaast zijn er heeeeeeel veel dresuurruiters die hier ook geen enkele aandacht aan schenken ondanks dat ze les krijgen van een gekwalificeerde instructeur.... (maar das een andere discussie)

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-05 12:53

De vinger van je af wijzen is altijd makkelijker dan de vinger op het eigen lijf gericht. Ja maar hullie...
Het ging over westernruiters toch?
Het ging over commentaar van een judge m.b.t. het NK. Toch?

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:20

Laat het nu niet weer verzanden in een diskussie wat iedereen vooral niet doet, het lijkt mij leuker om het te hebben waarom iets werkt voor iemand of niet . Ik leer niet zoveel van de engelsen dit en de westerners dat( die oorlog hebben ze al veel eerder uitgevochten), ik wil graag weten waarom iemand iets doet om zo te kunnen uitzoeken of ik daar wat aan heb

elllis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:29

djmaris schreef:
Laat het nu niet weer verzanden in een diskussie wat iedereen vooral niet doet, het lijkt mij leuker om het te hebben waarom iets werkt voor iemand of niet . Ik leer niet zoveel van de engelsen dit en de westerners dat( die oorlog hebben ze al veel eerder uitgevochten), ik wil graag weten waarom iemand iets doet om zo te kunnen uitzoeken of ik daar wat aan heb

Ik wil ook de discussie Western versus Engels niet aan gaan dat is vaak genoeg bevochten hier !!!

Gaat gewoon hier volgensmij over de basis ........... welke onderdeel je ook rijdt pleasure / springen / reining /marathon ........

Een paard moet ontspannen over de rug van achteruit weg kunnen komen , kunnen schakelen op welk nivo je ook rijdt, je zult ieder uur dat je op je paard zit terug moeten kunnen grijpen, naar die basis .......om vervolgens weer een stapje verder te kunnen komen ...

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-05 14:43

vind ik wel, je komt ook niet verder als je dat niet onder de knie hebt, dan blijf je hangen in de middenmoot of in het engels blijf je hangen in de M

cissy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 09:23

als je niet weet dat je het niet weet, hoe moet je het dan weten?
dat moet je toch ergens een keer leren en daar schort het vaak aan, de (western)instructie is ook in mijn ogen nog te weinig op dressuurmatig rijden gericht (de uitzonderingen daargelaten).

Ik wijs niet van me af naar een ander, ik constateer alleen een feit en hoop het zelf beter te doen . Gelukkig heb ik wel les van een dressuurgerichte westerntrainster, maar het valt niet mee om als leek een goede instructeur te vinden 'als je nog niet weet dat je het niet weet......'

djmaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-05 09:53

uiteidelijk kom je het wel te weten hoor, en het is natuurlijk ook zo dat je je kan informeren. wat mij wel opvalt, in welke discipline dan ook, is dat er door de laatste generaties ruiters erg weinig aandacht gegeven wordt aan die ouderwetse zit en balans van het paard, mijn gevoel is dat er vooral snel resultaat geboekt moet worden, snel in galop want dan kan je rijden, in de western wordt toch de reining een beetje als het summum gezien en willen de nieuwelingen te snel naartoe soms terwijl het zo belangrijk is eerst te voelen wat je zit, gewicht en beenligging allemaal moet kunnen. Vooral als er al jaren engels is gereden en men van zichzelf vind dat men goed kan rijden is dit nog wel eens een tegenvaller en gaat het wat langzaam in het begin, ik heb het idee dat de mensen in deze snelle maatschappij daar niet zoveel tijd meer voor nemen. uitzonderingen daargelaten