[WN] Wie rijdt een Equiflex

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:10

Post van Sm niet gezien, SM, heb je plaatjes van dat singel systeem? Kan je dat in een bestaande zadel bouwen?

Wranglerbutt

Re: Wie rijdt een Equiflex

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:14

vera schreef:
Dit is wat Femke van de Horseman Outfitter zei over pad en klapperende zadels tegen mij nadat ze Digger had zien lopen,
(Digger heeft veel schwung van achteren en beweegt daardoor een soort van dansend, en dan voor een quarter );

Hij zal altijd last blijven houden van een licht klapperend zadel omdat hij op die manier beweegt. De enige manier om dat weg te halen is om een extra ring te plaatsen waar je de tiestrap doorheen lust zodat de achterkant meer vast ligt.
Daarnaast moet hij een fleece pad hebben omdat de PF pad die ik heb voor hem teveel beweging geeft samen met het zadel (vandaar dat ik mijn pad verkoop )
Dus een licht klapperend zadel is per definite geen slecht passend zadel. Digger had nu een zadel op wat echt perfect paste en toch nog een beetje beweging gaf.

Euh, Vera.... Dat is exact het verhaal wat ze mij & Herma vertelde over hetzelfde zadel [iig ook een Continental] wat op Amigo's rug klapperde... dat het aan het paard lag en dat er voor hem geen westernzadel zou zijn dat niet klapperde...
A load of bulldroppings IMO!

Als er voor Amigo geen westernzadel te vinden zou zijn dat niet klapperde, dan hadden we waarschijnlijk weer lekker engels gaan rijden.
Een zadel dat klappert past niet, ook niet met die extra ring & tiestrapconstructie. Wij zijn er iig niet ingetuind!

Weet je wat lollig is? Dat een maatzadel [dus precies pas!] van Vaquero uiteindelijk nog goedkoper was dan wat de Continental met aanpassingen van HO compleet moest kosten??? Oh, en het klappert niet!
Denk er nog maar eens even over na....

[edit]een zooi typefouten[/edit]

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:19

Mijn continental klappert niet.
En WB wat heb je toch tegen de HO
Tuurlijk geen maatzadels, en tuurlijk Sablou wel, maar ze verkopen er ook geen rotzooi.

Wranglerbutt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:23

Anya schreef:
Mijn continental klappert niet.
En WB wat heb je toch tegen de HO
Tuurlijk geen maatzadels, en tuurlijk Sablou wel, maar ze verkopen er ook geen rotzooi.

Nee, ze verkopen geen rotzooi, maar wel een hoop onzin!
Geloof jij dat klapperverhaal?

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:25

jeddah schreef:
Post van Sm niet gezien, SM, heb je plaatjes van dat singel systeem? Kan je dat in een bestaande zadel bouwen?

Een achtersingel kan deels die funktie hebben, maar je trekt hem nooit zo strak als nodig is. Leuke taferelen zou dat geven

Ik hoop dat onderstaande bewerkte plaatje een beetje duidelijk is wat ik bedoel
Afbeelding
Hier een zadel waar het met een losse riem/singel gebeurd:
Afbeelding

Ik heb ook liever een zadel wat niet klappert, welk verhaal er ook bij verteld wordt.

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:26

Thanks SM! Tis duidelijk!!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:36

Ik heb een niet klapperend zadel. Daar let ik op. En verder heb ik geen verstand genoeg van zadels om daar iets wel of niet van de vinden. Het moet de rug volgen vind ik. Tja en dat zal met een maatzadel vast nog net iets beter zijn als met een standaard redelijk zadel.

En inderdaad het maatzadel van Sablou is ongeveer net zo duur als het zadel dat ik nu gekocht heb. Er is maar één probleem: ik vind het standaardzadel van Sablou gewoon erg lelijk (dat zegt dus niets over de kwaliteit, dat zegt iets over mijn smaak). En ik heb geen geld voor maatzadels naar eigen keus. Dan kies ik dus voor een goed zitten, niet-maatzadel, waarvan ik merk dat Lan er heel veel beter mee loopt. Want daar was het allemaal om begonnen.

En ja, als ik niet anders kon en het klapperen was té erg (ietsje klapperen (mm werk) kun je volgens mij nog wel opvangen met een pad), dan moet je wel een maatzadel. Maar die keus hoefde ik niet te maken.

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 11:44

Mijn engelse zadel kwispelt ook wat. Daar is helaas niks aan te doen, het blijft een star iets op een bewegend lijf. En het is ook maar net wat je onder klapperen verstaat, is dat elke beweging, hoe minimaal ook. Of is dat het overduidelijke klapperen. Scheelt al als je het over hetzelfde hebt

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 11:59

Hee, dat is eigenlijk de uitdrukking die ik zoek Cornelie; kwispelen!!
Want dat is eigenlijk wat ik bedoel met het klapperen van het zadel wat goed paste.
En WB; ik ben het absoluut niet met je eens!
Ik kan niet anders zeggen dan dat ik heel veel heb geleerd van de 2 uur dat ze hier was! Ze neemt uitgebreid de tijd, legt alles uit, heeft alles laten zien (en ik ben een vrager en een zeur ) en is zonder verkoop weer vertrokken.
Dus voor € 60,= is ze vanuit Groessen naar Krommenie (130 km) gekomen en heeft 2 uur hier mij een cursus zadelpassen gegeven. En heeft 3 uur totaal in de auto gezeten.
Ik heb geen moment het gevoel gehad dat mij iets werd aangesmeerd of opgedrongen.

Ik denk dat je dit oordeel pas kunt geven als je Digger hebt zien lopen want hij loopt zeker niet als de standaard Quarter....voor zover een standaard bestaat

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 12:02

Even een heel andere vraag:
Nu zit ik met de kleurkeuze, naturel of chestnut.
De chestnut vond ik erg donker en zat bijna tegen het Mahogany aan. Ik heb geen ervaring met naturelkleur, die vond ik nl. wel erg mooi.
Wie kan mij daar iets meer over vertellen?

cornelie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:06

Op naturel zie je wel snel alles. Vlekken, krassen, broek etc. En het wordt iets donkerder. Maar donker vind ik soms weer zo hard overkomen.

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:10

Naturel is idd binnen jaar medium en het is maar de vraag of hij mooi gelijkmatig 'opdonkert'.
Ook weet je nooit vooraf welke kant hij opgaat; kan rooiig/oranjeachtig zijn, maar ook bruinig.

Gezien de kleur van Digger zou ik voor de donkere gaan.

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 12:11

Zeker op Digger. Ik vind een Red Dun met een heel donker zadel niet zo mooi.
De Bob Loomis die ik nu heb vind ik erg mooi van kleur maar ik weet niet of die orgineel naturel geweest is en uiteindelijk donkerder is geworden.......

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:12

Kun je vaak nog wel terugvinden als je het verdekte leer opzoekt

En smaken verschillen, dat blijkt maar weer

Vera

Re: Wie rijdt een Equiflex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 12:13

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Vera op 23-12-05 12:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 12:13

Whow! Beetje groot....

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:15

Nogal (snel de IMG's weghalen voor een Mod ingrijpt )
Onder de seatjocky of de eerste skirt kun je misschien nog iets van de originele kleur zien. Maar ik gok op een light-oil.
En ik blijf bij mijn mening over de kleur

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 12:18

Is light oil en naturel niet hetzelfde??

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:20

sflj schreef:
Anya en Ibbel dacht ik.
En ik denk er sterk over om er één aan te schaffen.

Goh, Bert, wat ken jij mij goed?!

Klopt, ik heb een Continental Equiflex type 150, butterfly skirt, met een semi quarterboom. Ik rijd er endurance mee en hij bevalt prima. Weegt iets van 12 kg, dacht ik.

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 12:56

Het gewicht vind ik ook wel een voordeel trouwens. Mijn andere zadel woog bijna twintig met gelpadding erin. Voor mij heel zwaar en Lan is dan heel hoog.

Ik heb de lichte. Die werd na het olieën al een stuk donkerder. De donkere vond ik niet zo mooi op Lanna, die is al donkerbruin. Het oude zadel was chocolate en daarbij was het moeilijk geschikte showoutfit te zoeken.

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 13:10

Geen foto toevallig

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 13:13

hmm alleen de kerstkaart ... Lan staat omhoog met de voorhand (tegen de vijverhelling) en ik trek het teruggesneden pad voor altijd wat weg vanwege haar hoge schoft, dus dat vertekent het beeld een beetje), maar het zadel zelf ligt recht hoor (ik kreeg die vraag).

Afbeelding

Vera

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-05 13:15

Dat vind ik inderdaad de mooiste kleur!
Leuke foto trouwens

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 13:39

vera schreef:
Is light oil en naturel niet hetzelfde??

ja en nee
Van een Light-oil is het duidelijk dat er een ongekleurde olie is gebruikt ter bescherming van het leer.
Een 'naturel' kan ook niet geolied zijn (zeker bij de goedkopere merken vermoed ik dat wel eens als ik zie hoe regenvlekken zichtbaar blijven).

VillaNeusjes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-05 14:34

ik heb natural zadel gehad (of hoe je het noemen wil..)

1 ding weet ik wel, ik neem er niet weer 1

ik vind ze mooi, maar uiteindelijk verkleurt het zadel toch donkerder (olieen etc) en daarnaast zie je alles op het zadel en de plekken waar je contact hebt worden nog donkerder (waar je benen lopen zeg maar)

ik wil geen zwart zadel , maar ik als ik nog eens een zadel zou kopen wordt het een donkere kleur.