[WN] Hallo, ik kom er nog even op terug

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 08:37

Tjonge dat is wel een hele goeie LindyH.. maar dan hebben we dus een groot probleem, want hoe wil je al die wijsneuzen dan dezelfde kant op laten wijzen???

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 08:48

Overtuig me maar zei Jeddah, dat wil ik eigenlijk niet.. je moet het zelf zien en zien zitten want meelopers (omdat een ander het zegt) hebben we al genoeg.. Dus ik spreek voor mezelf als ik zeg dat Western NL te klein is voor 5 clubs (heb ik dan goed geteld?) en bij de NQHA (glad ijs) doet er bij mijn weten 1 het stamboekgebeuren.. de rest van de functies zou samen kunnen met de andere clubs.. En er is toch wel een voorzitter te vinden die ALLE paarden een warm hart toedraagt en niet alleen omdat het een Quarter cq Paint cq Appie is??? Ik denk trouwens dat het er ook echt beter van wordt wanneer al die versnipperde functies samen gaan.. Eendracht maakt macht.. Fijne dag verder..

Jeddah

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 08:55

Ik zie het echt niet. Als jij niet met "voordelen" wil komen, dan houdt het op. Ik zie niet waarom we als rassenverenigingen "macht" zouden moeten hebben. Waarvoor?

De Fjorden en Haflingers en Friezen zijn toch ook niet samen?
De QPA's zijn 3 volkomen verschillende rassen met totaal verschillende regels. Ook al lijkt het in eerste instatie op elkaar te lijken, dat is lang niet waar.

Op gebied van wedstrijden/sport ben ik helemaal voor samenkomen, dat gaat dmv de Federatie. Maar verder doen we allemaal ons eigen dingen.

Jij ook een fijne dag...

DubbelFun

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 08:56

Eea heeft ook te maken met de verenigingsstructuur. Dan worden een aantal funkties verplicht voorgeschreven.

Maar juist omdat bij verschillende clubs dat verplichte gebeuren zoveel problemen oplevert zou een samengaan van die clubs waar het de officiële funkties aangaat misschien wel een pré zijn.

En als je dan toch gaat samenvoegen zou professionalisering van die funkties meteen meegenomen kunnen worden. Immers het geheel wordt dan wel een stuk groter en is misschien teveel gevraagd voor vrijwilligers.

Overigens moeten we uitkijken niet opnieuw het wiel te willen uitvinden. Zoals Anya al schetste zijn vele 'engelse' clubs ons al voorgegaan en daar kunnen we van leren. Niet alleen van de daar gemaakte fouten, maar ook van de dingen die nu ondertussen zijn uitgekristalliseert en goed lopen.

10y

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 10:33

jeddah schreef:
Ik zie het echt niet. Als jij niet met "voordelen" wil komen, dan houdt het op. Ik zie niet waarom we als rassenverenigingen "macht" zouden moeten hebben. Waarvoor?

De Fjorden en Haflingers en Friezen zijn toch ook niet samen?
De QPA's zijn 3 volkomen verschillende rassen met totaal verschillende regels. Ook al lijkt het in eerste instatie op elkaar te lijken, dat is lang niet waar.

Op gebied van wedstrijden/sport ben ik helemaal voor samenkomen, dat gaat dmv de Federatie. Maar verder doen we allemaal ons eigen dingen.

Jij ook een fijne dag...

Het hele gebeuren aan de top gaat alleen maar om "macht", ik had het netjes omschreven als "belangrijk" zijn.
De vorige bestuurder treedt af, mede omdat de positie ergens toch niet meer houdbaar is en ook de voorgeschreven periode om is, er wordt een nieuwe gekozen. Na ja gekozen, de spoeling is dun. Uiteindelijk komt uit het ene kamp toch iemand anders te voorschijn, het andere kamp verklaart de oorlog en zo gaan we rollebollend over straat. Ondertussen suddert de club wel lekker door. Na enige tijd en veel geruzie treedt deze bestuurde m/v ook weer af en daar de spoeling erg dun is en niemand zich de vingers wil branden, want stel je voor je schopt iemand tegen het zere been en dan ben je hartstikke "out", stelt zich heel gelukkig iemand beschikbaar. Goh, zijn we blij. Het blijkt dan gewoon dat de nieuwste een dikke vriend van de vorig vorige is. Het oude spelletje gaat dus gewoon verder. De leden die vooruit willen zijn de dupe, maar daarom niet getreurd, we passen een paar regeltjes aan, o.a. alleen als lid bent van, kun je....etc. Dat is toch prachtig. Iedereen zwijgt stil, behalve een paar niet leden van die club, maar daar heeft men toch gewoon s****t aan.

Bij de andere clubs gaat het er wat rustiger aan toe, tenminste het is niet zo openbaar. En de leden zijn allang blij dat deze personen ondanks hun gewonnen "machtspositie" toch wel functioneren en ook de zaken oppakken om de boel voorwaarts in beweging te krijgen en structuur in hun club brengen.

Nu komt er dus, om bepaalde redenen die we hier niet hoeven uit te werken, daar iedereen eigenlijk zou moeten weten, waarom het zo is, de FNW om de hoek kijken. Jaren van vergaderingen en samenkomsten. brainstormen etc. heeft er niet toe geleid iedereen onder dezelfde hoed te krijgen.

Simpel en eenvoudig men is bang zijn "machtpositie" binnen het gebeuren te verliezen. Je zou kunnen zeggen: de pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet.

Maar bij de spelletjes zijn echter nog meer spelers op de achtergrond, die nog niet genoemd zijn hier in het een of andere topic/postje. Gewoon omdat zij zich naar buiten toe rustig houden, maar intern woedt de concurrentieslacht, het getouwtrek en de beschuldigingen over en weer, gewoon voort. Het is dus niet alleen de positie van een voorzitter m/v die hier een rol in spelen.

Dus ik ben het met Jeddah eens. Ook kan ik me vinden in het voorstel van Sugarmiss. Met nieuwe geschikte mensen, die capabel zijn en alleen het welzijn en vooruitgang van de club voor ogen hebben, die zich bewust zijn van het feit, dat deze functies een boel werk en tijd kosten maar dat het niet betekent dat het een machtspositie is en die ook niet willen creëren, bovendien geen vriendjespolitiek bedrijven in geen enkele richting, niet onder elkaar, niet naar de leden en niet naar de collega-verenigingen. Mensen die zich bewust zijn, dat Nederland een piepklein landje is en waar je er alleen kunt komen door op bepaalde gebieden goed samen te werken zonder je eigen identiteit en regelgeving te verliezen. Het kan wel, maar men moet het ook wel willen. .

Dan kunnen we hier nog zeker 20 pagina's aan volschrijven en uiteindelijk gebeurt er dan nog niks. Waarschijnlijk omdat gewoonweg de wil bij bepaalde mensen ontbreekt en bij de rest de moed of ook de fut er nog tegen in te gaan. Het blijft alles zo al het was en wij hebben hier nog voor jaren stof om over te schrijven.

Wens jullie allen een prettig weekend toe.

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 11:22

Ik zie ook niet waarom de verschillende rasverenigingen zouden moeten opgaan in 1 grote om een sport te promoten? Sterker nog, ik ben daar fel tegenstander van! Simpelweg omdat dat 2 heel verschillende dingen zijn!

Ik ben lid geworden van de Appaloosaclub omdat ik dat ras een warm hart toe draag maar misschien wil ik helemaal niks met western rijden te maken hebben?!

Anya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-05 13:05

Laat ik zelf maar beginnen. Ik ben ten allen tijde bereid mijn bestuursfunctie op te geven voor een betere structuur of een voor die omstandigheden beter passend persoon. Mijn persoonlijke doel is iets voor de westernsport doen. En dan graag voor de hele westernsport. Als iemand anders dat beter kan, geef ik mijn plekje op

Ik zit er niet voor mij. Als ik het voor mij zou doen, kan ik beter een paard erbij kopen en hard trainen

10y

Re: Hallo, ik kom er nog even op terug

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-05 11:15

@Anya: dat is nu net niet de bedoeling hoor. Het gaat hier om bepaalde echolons .

Overigens had ik nog een belangrijk item vergeten te vermelden, namelijk belangenverstrengeling.

JanT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 11:04

Macht?????

Mis ik weer iets? Heb b.v. ik macht??
Nooit iets van gemerkt, ik wordt oud, er ontgaat mij geloof ik teveel de laatste tijd.
De federatie is opgezet als samenwerkingsverband. Ook hier geen sprake van macht.
Het bestuur van de federatie is met handen en voeten gebonden aan het bestuur van de verenigingen. Het bestuur van de federatie heeft dus geen macht! De federatie is een uitvoerend orgaan wat alleen zaken kan aanpakken na goedkeuring van de verenigingen. Dat zit eigenlijk best wel aardig in elkaar geknutseld. Geen enkele vereniging krijgt minder "macht(?)" wanneer zij zich aansluit bij de federatie. Het enige wat er moet zijn is bereidheid om dingen samen te doen en samen op te lossen.
De suggestie om alle bestuursleden van alle organisaties naar huis te sturen lijkt mij enigzins onwerkelijk, maar van mij mag het, tenslotte ga ik mijn "macht(?)" toch vrijwillig inleveren. Ik moet er alleen even naar zoeken want ik weet echt niet waar ik die macht nou ook al weer gelaten heb.

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-05 19:27

Mijn opmerking over Eendracht maakt Macht wordt wel uit elkaar gerukt.. Het betekent: Samen sta je sterker!!! En dat wil ik er dus mee zeggen.. Verder geef ik ook duidelijk aan dat er van elke rassenclub iemand voor het ras c.q stamboekgebeuren moet zijn.. Maar om nu voor elke rassenclub de hele meute (voorzitter, penningmeester, wedstrijdpersoon etc.) te hebben is VOLGENS MIJ niet effectief.. Nogmaals SAMEN STERKER en dat heeft dus geen mallemoer met MAcht te maken.

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 12:50

sflj schreef:
Ik zie ook niet waarom de verschillende rasverenigingen zouden moeten opgaan in 1 grote om een sport te promoten? Sterker nog, ik ben daar fel tegenstander van! Simpelweg omdat dat 2 heel verschillende dingen zijn!

Ik ben lid geworden van de Appaloosaclub omdat ik dat ras een warm hart toe draag maar misschien wil ik helemaal niks met western rijden te maken hebben?!

Gelukkig voor de sport, ziet de Appaloosaclub zelf wel in, waarom wij de sport met zijn alle moeten promoten. Sterker nog, deze zijn er een groot voorstander van.
Door behoud van je eigen identiteit, zijn de twee verschillende dingen die jij aangeeft, juist mooi uit elkaar te houden. Ik begrijp daarom ook niet helemaal dat jij een fel tegen stander bent, omdat je mede misschien helemaal niks te maken wil hebben met de westernsport.

Alleen maar een ras een warm hart toe dragen, zoals jij het omschrijft, krijg ik een koud hart van. Besef, want je weet nooit wat je overkomt of wat je gebeurd, dan wel niet te wachten staat, in dit leven. Het zal voor mijn wel een hele geruststelling zijn, dat als ik plots de pijp aan maten zal geven, dat verenigingen op één lijn zitten wat betreft het welzijn van het paard in dit geval. Waar ik nu een beetje bang voor ben, dat als er geen saamhorigheid op dit vlak bereikt zal worden, dat ruiters hoppen naar die verenigingen, waar hun onkunde niet gezien wordt. Ik schreef al eens, stel dat de straf voor een vergrijp in Rotterdam lichter is dan in BV Amsterdam, dat zal Rotterdam dit ook meer aantrekken.
Er zijn zoveel voordelen te behalen als wij georganiseerd te werk gaan binnen deze sport.
Maar goed, misschien draag ik de sport wel teveel een warm hart toe.

Groeten Peter

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-05 13:00

JanT schreef:
Nooit iets van gemerkt, ik wordt oud, er ontgaat mij geloof ik teveel de laatste tijd.

Het is dat ik je beter ken, want anders zal ik er toch echt wat van gaan denken hoor.
Jij merkt alles.Tja, ik hoorde iemand jou laatst nog voor opa uitmaken.Er ontgaat jou niks.

Asciugamano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 16:49

Ik ben geen tegenstander van het samenwerken van diverse clubs aan de federatie maar ik ben wel lid geworden van de appaloosaclub om het ras en niet (alleen) voor de westernsport.
Daar is de WRAN immers voor?

En op zich vind ik het wel een goed idee dat deze club ook haar steentje bijdraagt aan/bij de federatie (heb daar ook voor gestemd op de vergadering ) maar moet er wel voor waken een rasvereniging te blijven en geen (nog meer/alleen maar) westernclub!

Naast western rij ik ook endurancewedstrijden en zo zijn er meer mensen die 'andere' disciplines beoefenen met hun Appaloosa maar daarvoor/mee nauwelijks bij de club terecht kunnen. (en hun heil elders zoeken) En dat vind ik erg jammer. Want de rassenverenigingen zijn er in de eerste plaats om het ras te promoten, lijkt me. In welke discipline dan ook.

En op 1 grote hoop -zoals eerder in dit topic werd voorgesteld- met de Paints, Quarters en WRAN lijkt me dat alleen maar minder worden en dáár ben ik dus een fel tegenstander van.

__Suzanne__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-05 20:17

sflj schreef:
Naast western rij ik ook endurancewedstrijden en zo zijn er meer mensen die 'andere' disciplines beoefenen met hun Appaloosa maar daarvoor/mee nauwelijks bij de club terecht kunnen. (en hun heil elders zoeken) En dat vind ik erg jammer. Want de rassenverenigingen zijn er in de eerste plaats om het ras te promoten, lijkt me. In welke discipline dan ook.
Dit soort info mis ik als bestuurslid dus: wat willen de leden dat we organiseren? Ik vraag alsmaar rond, maar krijg geen antwoord!

PeterV

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-05 07:20

sflj schreef:
En op zich vind ik het wel een goed idee dat deze club ook haar steentje bijdraagt aan/bij de federatie (heb daar ook voor gestemd op de vergadering ) maar moet er wel voor waken een rasvereniging te blijven en geen (nog meer/alleen maar) westernclub!

Dit is ook waar de federatie voor is opgericht. Elke club die er aan meedoet behoud zijn eigen identiteit, dus waak hiermee ook over het doel wat deze voor ogen hebben, dus waar deze voor is opgericht.

Het samen naar buiten treden in de te beoefenen sport, zou dus het verder uitbouwen van een talentontwikkelingsplan, uiteindelijk ten goede kunnen komen, aan alle clubs die zich bij de federatie aangesloten hebben. Uiteindelijk weet je nooit waar een beginnend talentje voor kiest op een oudere leeftijd. Nu moet deze sport het voornamelijk hebben van de over stappers uit andere paarden sport disciplines. Dus als deze sport die wij beoefenen echt op de kaart wil komen in het hippische gebeuren, moeten de clubs die zich daarmee bezig houden, georganiseerd te werk gaan, en samen de jeugd in stroom tot het paradepaardje van deze sport bekronen.

Zet het BV is weg tegen over elkaar, hoe de jeugd in het dressuur op gepakt wordt, tegen over hoe de jeugd het voor elkaar moet krijgen in het western gebeuren.
Natuurlijk begrijp ik ook wel, dat dit niet van de ene op de andere dag te realiseren is, maar wat ik niet begrijp, is dat sommige clubs hun kop in het zand steken, terwijl je alleen maar naar je buurman hoeft te kijken, en ziet hoe die in stroom daar te stand komt.

Maar goed, ik schreef al in dit topic, dat de over stappers naar deze sport, vaak de mislukkelingen zijn, uit een andere sport, en schreef daar ook bij, de goede daar gelaten natuurlijk. Ik bedenk mijn ineens dat dit ook voor bestuurders zou kunnen gelden, die stappen ook wel is over van het één naar het ander. Natuurlijk geld ook hier, de goede daar gelaten hè.

Peter