[WN] Van western naar dressuur

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Adrienne

Re: Van western naar dressuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 12:57

Het lijkt er inderdaad steeds sterker op de we hier in Nederland maar gewoon de regels aan de onkunde van de ruiter aan passen.
We zijn hier in de basis allemaal blijkbaar zo dressuur gedrilt dat het voor een aantal haast onmogelijk is om daar van los te breken.

Opmerkingen als "er is niks mis met aanleuning" en "ik vind het fijner" getuigen daar van.

Want dat soort argumenten heeft er totaal niks mee te maken.
Het maakt eigenlijk alleen nog duidelijker dat er wel degelijk verschil is. Maar dat er gewoon voor gekozen wordt het te negeren.

Het gezegde "wat de boer niet kent" is hier denk ik behoorlijk op van toepassing.

Vooral als ik me de "paniek" in de ogen van overstappende ruiters voor de geest haal, zodra ik de opmerking "los laten"," ja helemaal geen contact nu" riep. Dit gaf echt over duidelijk aan hoe afhankelijk ruiters zijn geworden van die teugels.

Al deze opmerkingen leggen duidelijk bloot waarom deze wel en geen aanleuning discussie nooit ergens heen zal gaan.
De wel aanleuning groep is waarschijnlijk gewoon "te bang" om echt los te laten.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 13:17

Adrienne schreef:
Het lijkt er inderdaad steeds sterker op de we hier in Nederland maar gewoon de regels aan de onkunde van de ruiter aan passen.
We zijn hier in de basis allemaal blijkbaar zo dressuur gedrilt dat het voor een aantal haast onmogelijk is om daar van los te breken.

Opmerkingen als "er is niks mis met aanleuning" en "ik vind het fijner" getuigen daar van.

Want dat soort argumenten heeft er totaal niks mee te maken.
Het maakt eigenlijk alleen nog duidelijker dat er wel degelijk verschil is. Maar dat er gewoon voor gekozen wordt het te negeren.

Het gezegde "wat de boer niet kent" is hier denk ik behoorlijk op van toepassing.

Vooral als ik me de "paniek" in de ogen van overstappende ruiters voor de geest haal, zodra ik de opmerking "los laten"," ja helemaal geen contact nu" riep. Dit gaf echt over duidelijk aan hoe afhankelijk ruiters zijn geworden van die teugels.

Al deze opmerkingen leggen duidelijk bloot waarom deze wel en geen aanleuning discussie nooit ergens heen zal gaan.
De wel aanleuning groep is waarschijnlijk gewoon "te bang" om echt los te laten.

Volgens mij heeft dat loslaten te maken met goede instructie, niet met het verschil tussen dressuur en western. Een goede dressuurruiter kan ook gewoon sturen en overgangen rijden zonder teugel.
Het commentaar wat ik trouwens kreeg bij mijn eerste western lessen is dat ik de teugels korter moest nemen en meer contact zoeken

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 13:20

Adrienne schreef:

Nogmaals maar even de quote van de regels:

Citaat:
The reins should be adjusted so that the rider has light contact with the
horse’s mouth, and at no time shall reins require more than a
slight hand movement to control the horse. Excessively tight
or loose reins will be penalized.

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 15:02

Dat zijn Appie regels.
Die hebben wel meer "aparte" dingen in hun regelement.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 15:08

Adrienne schreef:
Dat zijn Appie regels.

ha ha, nou dan ben ik blij dat ik een appie heb!

en bij de wran staat het ook in het regelement dus dat is ook geen probleem

ik ben zelf ook voor de regel doet hij het goed dan alles los(en dan bedoel ik ook echt los!), maar dat wil niet zeggen dat ik ook af en toe voor bepaalde oefeningen licht contact wil kunnen hebben zonder verzet!

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 15:55

Dit was een paint regel, dus dan zijn de appies en paints al apart.
Maar ze zijn ook wel apart ja

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 16:50

@Adrienne: Wat jij zegt zou opgaan als je overstapt. Als ik echter voor mezelf spreek: ik heb nooit dressuur gereden, dus ik ben niet 'bang' om de teugels los te laten... maar toch train ik liever met licht contact. En als ik de 'grotere' westerstallen zie, rijden die met nog meer contact dan de gemiddelde engelse ruiter

In de wedstrijden vind ik persoonlijk een te losse teugel niet mooi, die zwabberen zo... Ook als men met te losse teugel rijdt, terwijl de controle niet goed is, ziet het er niet uit, dan moet men de arm een halve meter bewegen om controle te krijgen, en dan net doen of het niet opvalt
Je kan best met ontspanning, en licht contact toch heel mooi westernrijden... dat is dan niet perse een cross-over.. of fusion.. hoewel dat wel helemaal hip is natuurlijk tegenwoordig. Heey! In plaats van vasthouden aan oude gewoontes zijn we dus eigenlijk bijzonder vooruitstrevend bezig

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 17:40

Er is toch een bepaalde stroming binnen het westernrijden die ophoudingen maakt met de teugels tot achter de oren (van de ruiter dan hè), net zoals je ook de 'bumb'-stroming hebt

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 17:54

En niet te vergeten het achter de heupen rijden

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 18:18

Adrienne schreef:
Dat zijn Appie regels.

Dan quoten we toch vrolijk verder uit de AQHA rulebook, als de Appys en Paints zo "apart" zijn?
blz.175,
AQHA

over Western Riding schreef:
Horses may be ridden with light contact or on a reasonably loose rein.

blz 203
AQHA

over Western Pleasure schreef:
He should be shown on a reasonably loose rein, but with light contact and control

blz 218
AQHA

over Western Horsemanship schreef:
The reins should be adjusted so
that the rider has light contact with the horse’s mouth, and at no time shall reins
require more than a slight hand movement to control the horse.

Kortom, in de Western is het heel normaal om contact te hebben met de mond van het paard.
Ik ben het met je eens dat je in sommige klasses veel losse teugels ziet, maar het is duidelijk geen vereiste en ik lees ook nergens in de (AQHA, APHA en ApHC) rulebook dat je min punten krijgt als je kontact hebt en ook niet dat je plus punten krijgt voor een losse teugel geheel zonder kontact.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 18:21

Die hele losse teugel daar zat de gedachte achter naar de jury toe van: 'kijk mij eens total-control hebben zonder teugelkontakt' in de hoop dat het extra punten opleverde.
Het is nog steeds een jurysport, dus misschien zijn sommige jury's er wel van gecharmeerd. En je weet hoe het gaat; als Jantje er mee wint gaat Pietje het ook doen en voor je het weet loopt iedereen met waslijnen.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 18:42

je moet dan al weer een zwaardere teugel hebben om te voorkomen dat je een bengelende teugel hebt die steeds rukjes geeft aan het bit
is een paard echt niet blij mee

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 07:31

cornelie schreef:

Is dat hetzelfde als met je handen naast en achter je knieen rijden??
charmant gezicht hoor...

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 07:58

Citaat:
Spatter: je moet dan al weer een zwaardere teugel hebben om te voorkomen dat je een bengelende teugel hebt die steeds rukjes geeft aan het bit

Wat dacht je van een zwaarder bit? Je ziet een paard (mooi?) stofzuigen, en vervolgens kijk je naar wat het in z,n mond heeft. 'Strijkijzer shanks'...? Die zouden misschien wel van lichte metalen zijn gemaakt maar je sjouwt het toch rond...

EeCee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 08:04

Citaat:
cornelie schreef:

Cer: Is dat hetzelfde als met je handen naast en achter je knieen rijden??
charmant gezicht hoor...

Dat is tevens een training voor je triceps, worden er mooi stevig van zodat als je naar iemand zwaait bijv., de onderkant van je bovenarm niet 'flabbert'

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 08:24

Dat is wel zo ja. Ik doet ook aan fitness en er is 1 apparaat waarbij je zit en je armen naar voren hebt zoals je teugels vasthoudt. Ook de handen netjes rechtop zeg maar. En dan moet je het gewicht naar achteren brengen met je armen, nou reken maar dat die flubbertjes verdwijnen Dus inderdaad hetzelfde effect als je teugels tot achter je heupen brengen.

Dus als die mensen nu gewoon de teugels vasthouden zoals beschreven staat in de regelboeken van de q/p/a/wran dan hoeft dat ook niet meer. Probleem opgelost

ingridnoah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 16:13

Kaunos schreef:
@ ingridnoah: Top!! Kijk maar uit dat het westernvirus je niet te pakken krijgt, zo is het bij mij ook begonnen en ik had niet eens een western gereden arabier

Ik heb een beetje op het internet gekeken en wat informatie over western opgezocht.
En ik moet eerlijk toegeven dat het mij wel heel erg aanspreekt allemaal.
Ik zit ook enorm te twijfelen, ga ik verder met de dressuur of ga ik misschien toch voor western???
Nou ja, na een les zal ik misschien meer weten..............

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 18:45

Ik zou het niet van 1 les laten afhangen, er is nogal wat verschil in aanpak nl.