Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
JollyGood schreef:Mensen moesten zich nog meer in de aard van het paard verdiepen, en dan kom je tot de conclusie dat een mens op een paard helemaal niet natuurlijk is voor een paard.
Dan struikelt een paard niet meer... knap hoor >;)Citaat:Ik ben een voorstander van grondwerk en Natural Horsemanship, dat maakt het een stuk veiliger.

PeterV schreef:Kijk, iets wat je niet weet, kan je voor zijn om een cap te dragen.
Maar als je het weet, MOET je een cap dragen.
Bij het brommer rijden, is een valhelm al jaren verplicht bij wet, en toch zie ik regelmatig vooral jongeren rijden, die het leuk vinden om de macht te tarten, door toch zonder helm te gaan rijden. Het gevoel bekruipt mijn, bij het lezen van dit topic, dat wij het wel eens over het zelfde kunnen hebben.
Gr Peter Vet

Ik moet iig het eerste paard nog tegenkomen die als een banketstaaf gwoon door blijft lopen
Francis schreef:Ik hoor/zie het vaker voorbij komen..."behalve kinderen natuurlijk, die moeten"...
'Tuurlijk, kinderen zijn kwetsbaar en moet je die beschermen, maar wie heeft bedacht dat een kind met hersenletsel er erger aan toe is dan een (jong) volwassene met hersenletsel? Of dat een kind eerder valt of erger letsel heeft als het valt? Wat denk je dat je kind er van zal vinden als jij als ouder de rest van je leven als kasplantje in een bed ligt met een slang in je neus om te eten? Heb je als ouder niet juist de verantwoording het goede voorbeeld te geven en ook jezelf, ten behoeve van je kind, te beschermen?

Romkabouter schreef:De kans dat het gebuerd is gewoon heel klein als je paard betrouwbaar is en als het goed is ken je je eigen paard.
Voor mij is de onzekerheid van een ongeluk krijgen een stuk minder dan zekerheid van die onprettige cap. (of hoed of pet)
Toestaan van een veiligheidshoed vind ik ook een goed idee, dan kan iedereen het voor zichzelf bepalen.
JollyGood schreef:Ik heb liever zo'n potje dan een cap, ik heb nare dingen gehoord over de klep die aan de cap zit........
Wranglerbutt schreef:Als je per sé geen helm met klep wilt, zijn er genoeg te verkrijgen zónder [jockey- of crosshelm]
.
Margee schreef:Daarom heet het ook een ongeluk, omdat je het niet verwacht.
Wie verwacht nou dat zijn paard valt? Als je hier alleen op op Bokt de verhalen leest van mensen die met hun paard zijn gevallen, allemaal stomverbaasd want het is ze nog nooit gebeurd...
En net wat Francis zegt, doe wat meer moeite een goed passende cap te vinden, ook al zal die misschien duurder zijn.....
Een hoed met potje vind ik niet eens een optie.

Rina schreef:@ adrienne, vraagje hoe lang is dat geleden dat je die arts daarover gesproken hebt. tegenwoordig hoort nl die klep die voorop de helm zit af te breken, mocht je op je gezicht landen. dat was zelfs al zo tentijde van de simpele cap.
edit: francis was me voor