[WN] Ook western een cap!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JollyGood

Re: Ook western een cap!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 18:27

Vrije keuze ben ik mee eens..... Top!! dan is gewoonweg iedereen tevreden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 18:28

JollyGood schreef:
Mensen moesten zich nog meer in de aard van het paard verdiepen, en dan kom je tot de conclusie dat een mens op een paard helemaal niet natuurlijk is voor een paard.

Als we daarover gaan beginnen wordt het nachtwerk
Citaat:
Ik ben een voorstander van grondwerk en Natural Horsemanship, dat maakt het een stuk veiliger.
Dan struikelt een paard niet meer... knap hoor >;)

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-05 19:32

was het maar waar. Ik denk dta als dit drama goed af gaat lopen dat H en E niet meer gaan rijden en als dit gaat gebeuren vrees ik dat alle 6 de paarden ook de deur uitgaan.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 05:17

PeterV schreef:
Kijk, iets wat je niet weet, kan je voor zijn om een cap te dragen.
Maar als je het weet, MOET je een cap dragen.
Bij het brommer rijden, is een valhelm al jaren verplicht bij wet, en toch zie ik regelmatig vooral jongeren rijden, die het leuk vinden om de macht te tarten, door toch zonder helm te gaan rijden. Het gevoel bekruipt mijn, bij het lezen van dit topic, dat wij het wel eens over het zelfde kunnen hebben.

Gr Peter Vet

Even een stukje aangehaald Peter....
Iedereen WEET dus dat je van een paard af kan vallen, en zelfs dus met paard (ik zeker). Dus MOET je dan een cap dragen.......
Nu vind ik zelf dat iedereen daar persoonlijk voor verantwoordelijk is, uitgezonderd kinderen (die van mij moet) of ze het doen of niet. Maar het moet voor iedereen toegestaan zijn hem te dragen, ik vind zoiets juist bij wedstrijden een goede voorbeeldfuntie hebben. Verenigingen moeten hierin hun verantwoordelijkheid nemen!

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 10:16

Wat een naar ongeluk
Bij ons in de lessen is het verplicht. Dit door de veiligheidskwestie in combinatie met de verzekeringskwestie.

Persoonlijk heb ik nooit een cap op.
Natuurlijk is er het risico op hoofdletsel en er af vallen kan altijd en het hoeft maar 1 keer te gebeuren etc etc etc.
De kans dat het gebuerd is gewoon heel klein als je paard betrouwbaar is en als het goed is ken je je eigen paard.
Voor mij is de onzekerheid van een ongeluk krijgen een stuk minder dan zekerheid van die onprettige cap. (of hoed of pet)
Toestaan van een veiligheidshoed vind ik ook een goed idee, dan kan iedereen het voor zichzelf bepalen.

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 10:22

@ Sugarmiss, het hoeft geen nachtwerk te worden, maar als je sommige mensen hoort praten over hun paarden, over hoe ze er mee om gaan dan lok je de ongelukken gewoon uit lijkt wel....

Natural horsemanship maakt het paardrijden een stuk veiliger, struikelen kunnen ze altijd, maar ik praat nu globaal over meerdere ongelukken die niet nodig waren geweest als wij mensen paarden wat beter gaan begrijpen.
Natural horsemanship is niet domweg een paard over een zeiltje laten lopen......

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 10:24

Laten we even bij het onderwerp blijven

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 10:27

Heb je gelijk in, maar NH of goed met je paard omgaan ....

Maakt geen fluit uit hoe je het omschrijft.
Ik denk dat we wel het zelfde bedoelen.

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 10:28

Ik hoor/zie het vaker voorbij komen..."behalve kinderen natuurlijk, die moeten"...
'Tuurlijk, kinderen zijn kwetsbaar en moet je die beschermen, maar wie heeft bedacht dat een kind met hersenletsel er erger aan toe is dan een (jong) volwassene met hersenletsel? Of dat een kind eerder valt of erger letsel heeft als het valt? Wat denk je dat je kind er van zal vinden als jij als ouder de rest van je leven als kasplantje in een bed ligt met een slang in je neus om te eten? Heb je als ouder niet juist de verantwoording het goede voorbeeld te geven en ook jezelf, ten behoeve van je kind, te beschermen?

Ik weet in ieder geval wel dat ik vroeger heel wat soepeler was en steviger zat. Hoe het komt weet ik niet, maar ik heb juist het idee dat de kans dat ik van m'n paard val nú groter is dan toen ik in m'n tiener jaren was. Ik heb in de 28 jaar dat ik rijd alleen de eerste twee/drie maanden een cap gedragen en daarna nooit meer... tot nu, nu ik alleenstaand ouder ben en m'n eigen paardje ga inrijden (die overigens tot nu toe geen stap verkeerd heeft gezet). Ik kan het tegenover m'n kind toch niet verantwoorden een risico te nemen wat ik op simpele wijze (door een cap te dragen) in ieder geval kan beperken. Dezelfde rede dat ik in de auto m'n gordel draag...

En cap ongemak? Dat zei ik ook altijd ja...als onterecht excuus; "ik krijg koppijn van dat ding". Dat is dus geen excuus meer, weet ik nu zelf ook. Tegenwoordig hóeft dat met de juiste cap gewoon niet meer, er worden zulke goede caps ontwikkeld met een draagcomfort die m'n hoed écht te boven gaan (dáár krijg ik pas koppijn van!).

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 10:52

Je hebt helemaal gelijk Francis en wat kinderen aangaat in vergelijking tot ouderen; die vallen ook nog eens een stuk 'makkelijker'. Dat zal nog met het buigzame van de botten te maken hebben

@JollyGood: ik ben het wel met je eens hoor, maar waar ik rij (op de hei) hebben de herten en zwijnen nog niet van NH gehoord en een paard blijft een vluchtdier als er ineens 2 meter voor je een zwijn uit de struiken komt gesprongen.

Nu kun je dit beperken tot een sprong zijwaarts ipv omkeren en in wilde paniek wegvluchten, maar die sprong moet je wel uitzitten Ik moet iig het eerste paard nog tegenkomen die als een banketstaaf gwoon door blijft lopen

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 11:41

Francis schreef:
Ik hoor/zie het vaker voorbij komen..."behalve kinderen natuurlijk, die moeten"...
'Tuurlijk, kinderen zijn kwetsbaar en moet je die beschermen, maar wie heeft bedacht dat een kind met hersenletsel er erger aan toe is dan een (jong) volwassene met hersenletsel? Of dat een kind eerder valt of erger letsel heeft als het valt? Wat denk je dat je kind er van zal vinden als jij als ouder de rest van je leven als kasplantje in een bed ligt met een slang in je neus om te eten? Heb je als ouder niet juist de verantwoording het goede voorbeeld te geven en ook jezelf, ten behoeve van je kind, te beschermen?

Dat ben ik helemaal met je eens! waarom kinderen wel en ouderen niet?

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 11:59

@sugarmiss
Tuurlijk heb je helemaal gelijk in, maar het scheelt wel of je paard nu een sprongetje opzij schiet of er echt vandoor gaat en je er niks meer aan kunt houden.
Ook scheelt het als je er dan toch nog afvalt, dat je paard bij je blijft.

@laukjefreak: ouders en kinderen beide een cap, groot gelijk als ik moeder zou zijn , zou ik denk ik ook een cap op zetten. (alhoewel mijn ouders dat ook niet deden toen ik j0nger was)
Maar ik heb geen kinderen, en dan vind ik dat het mijn eigen verantwoording is.

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-05 13:41

ik vind het zowiezo je eigen verantwoording..
Ik heb helaas nog niets gehoord over hoe het nu met H en E gaat

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 14:48

Romkabouter schreef:
De kans dat het gebuerd is gewoon heel klein als je paard betrouwbaar is en als het goed is ken je je eigen paard.
Voor mij is de onzekerheid van een ongeluk krijgen een stuk minder dan zekerheid van die onprettige cap. (of hoed of pet)
Toestaan van een veiligheidshoed vind ik ook een goed idee, dan kan iedereen het voor zichzelf bepalen.

Dat vind ik de dooddoener van de eeuw.....
Daarom heet het ook een ongeluk, omdat je het niet verwacht.
Wie verwacht nou dat zijn paard valt? Als je hier alleen op op Bokt de verhalen leest van mensen die met hun paard zijn gevallen, allemaal stomverbaasd want het is ze nog nooit gebeurd...

En net wat Francis zegt, doe wat meer moeite een goed passende cap te vinden, ook al zal die misschien duurder zijn.....
Een hoed met potje vind ik niet eens een optie.

JollyGood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 16:13

Ik heb liever zo'n potje dan een cap, ik heb nare dingen gehoord over de klep die aan de cap zit........

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 17:22

En ik heb ontzettend nare dingen gehoord over mensen die bloothoofds met hun knar op de bakrand pleuren....
Zo kunnen we nog wel even doorgaan. Als je per sé geen helm met klep wilt, zijn er genoeg te verkrijgen zónder [jockey- of crosshelm].

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 19:04

JollyGood schreef:
Ik heb liever zo'n potje dan een cap, ik heb nare dingen gehoord over de klep die aan de cap zit........

Volgens mij is dat hier al uitgebreid besproken, de cap c/q nekletsel door de klep die erop zit. Maar nogmaals er zijn tegenwoordig niet voor niets goedgekeurde cappen, waarvan de klep bij een bepaalde soort val zelfs afbreekt, zie vorige blz daar staat er al flink wat over geschreven...

Feit blijft dat zorg dragen voor je eigen veiligheid, je eigen verantwoordelijkheid is, dus als je liever geen cap draagt dan doe je dat toch niet... niet meer dan logisch...

Wranglerbutt schreef:
Als je per sé geen helm met klep wilt, zijn er genoeg te verkrijgen zónder [jockey- of crosshelm]
.

Juist...

MSQuincyTE

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 02:47

Jeetrje wat een naar bericht zeg.
Hoe gaat het nou met E en H?
En wat is de toekomst verwachting van H.
Hij zal in elk geval niet weer de oude worden denk ik als ik dat zo lees.

tex

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:00

Sinds twee weken dragen mijn vriendin en ik een heuse cap: de stroere Troxel Dakota met leren bandjes en leuke conchos. Na elkaar eerst een half uur te hebben uitgelachen, zijn we nu super trots op onze bultjes en vinden we elkaar STOER i.p.v. 'zielig'.

Ik ben deze zomer 6 weken in Amerika geweest. Op rodeo's draagt menig cowboy een helm en een body protector. Bij de barrelracers dragen veel cowgirls inmiddels een cap. Het ziet er 5 minuten lelijk uit. Daarna ben je eraan gewend. Steeds meer mensen vinden de sport geweldig maar realiseren zich ook de gevaren en vinden het beperken van ernstig lichamelijk letsel belangrijker dan 'er mooi bijlopen'. Een hele goede ontwikkeling!

Ik wens H en zijn familie veel sterkte en hoop van harte dat zijn gezondheid goed komt.

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:53

Margee schreef:
Daarom heet het ook een ongeluk, omdat je het niet verwacht.
Wie verwacht nou dat zijn paard valt? Als je hier alleen op op Bokt de verhalen leest van mensen die met hun paard zijn gevallen, allemaal stomverbaasd want het is ze nog nooit gebeurd...

En net wat Francis zegt, doe wat meer moeite een goed passende cap te vinden, ook al zal die misschien duurder zijn.....
Een hoed met potje vind ik niet eens een optie.

Tuurlijk heet het daarom een ongeluk. Daar is altijd kans op, maar die kans is bij het ene paard wel groter dan bij het andere.
Ik vind gewoon iets op mijn hoofd niet prettig, of dat nou een petje, hoed of cap is.
Ik heb een prima passende helm overigens

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 10:17

Een heel hoofd met verband zul je ook niet prettig voelen zitten, maar misschien voel je dan niet meer zoveel.....
Doe je wel je autogordel om?

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 10:21

Gisteren avond ik bekend gemaakt dat H van de IC afmag hij heeft de hele dag niks gezegd ze hebben hem kalmeringsmiddelen moeten geven en hem van top tot teen moeten vastbinden aan zijn bed. We hebben van de arten begrepen dat hij eenzijdig verlamd kan raken of iig met zijn rechterkant veel problemen heeft b.v. rechteroog blijft dicht en links wel open.
rechterarm been etc werkt niet goed.
Ook vertelde ze ons dat hij niet meer wist dat E langs was gekomen en zo zijn er wel meer dingen.
Hij zal nooit meer de oude worden en daar is E ook bang voor. Ze vertelde zelf ook dat H al geen makkelijke is en als hij dan ook nog is beperkt is in zijn doen en laten wordt het helemaal lastig. Hier zijn wij dan ook bang voor want stel dta dit zo is wat gaat er dan gebeuren met de paarden? Ze wonen nu in de achterzijde van een boerderij met echt onwijs veel weiland en 6 paarden 3 honden en 2 katten. Dit is nu eenmaal veel verzorging en wij zijn dan ook bang dat E ook stopt met rijden en dan gaan de paarden waarschijlik ook de deur uit. We hebben gisteren een kaartje gekocht maar wachten nog heel even met sturen omdat H waarschhijlik op aanvraag van E verplaatst wordt van enschede naar winterswijk.

Marl1tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 11:30

Tjee meid, wat een vervelende berichten allemaal... Ze gaan er dus al min of meer vanuit dat H nooit meer normaal zal kunnen functioneren, echt heel vervelend!

Nogmaals sterkte!

laukjefreak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 11:35

ja daar komt het wel op neer...

Adrienne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 14:05

Rina schreef:
@ adrienne, vraagje hoe lang is dat geleden dat je die arts daarover gesproken hebt. tegenwoordig hoort nl die klep die voorop de helm zit af te breken, mocht je op je gezicht landen. dat was zelfs al zo tentijde van de simpele cap.
edit: francis was me voor

Een week of 4 geleden, en het ging specifiek over caps omdat we het er samen met iemand over hadden die meer wist over de ontwikkeling van de nieuwe caps. Deze persoon was danig verbaast over de resultaten die dus nu vanuit medisch oogpunt terug gekoppeld werden. Blijkbaar is daar bij de ontwikkeling toch te weinig rekening mee gehouden. Ik vermoed dat er vooral naar bescherming tegen klappen is gekeken en dat men daar bij vergeten is te kijken naar eventuele andere schade.

Vooral de opmerking "je kunt beter je nek breken met een fiets helm dan met een cap op" sloeg begrijpelijk in als een bom.

Ik wil ook nog even kwijt dat bij het verschikkelijke ongeval waar het hier om begon het waarschijnlijk totaal niet zou hebben uitgemaakt of deze persoon nou wel of niet een cap op had. Als je met een flinke snelheid onder 500 kg terecht komt (een kleine auto weeg zo´n 750 kg even om te vergelijken) dan kom je daar alleen maar met heel veel mazzel zonder kleerscheuren van af. Het is een illusie om te denken dat het goed zou zijn afgelopen met een cap op.

We kunnen nu alleen allemaal heer maar hopen en een schietgebedje doen dat deze persoon zo goed als maar kan weer gezond wordt.