Cassidy schreef:Aangezien we hier afdwalen van het topic " fokken met papieren of zonder " naar " opvoeding van het veulen": er zijn fokkers en ook kopers die het niet zo graag zien als er al teveel met een paard is gedaan. Teveel met een jong dier gaan rommelen, en dan vooral te vaak verkeerd in handen hebben, kan tot problemen leiden bij de latere opvoeding. Ook hier verwijs ik naar alle topics van kinderen op Bokt die hun veulen te vaak hebben gepoetst, te vaak hebben gewandelt, confrontaties te vaak met verkeerde kracht dachten op te lossen, en zo het paard hebben geleerd dat hij sterk is en het altijd van mensen kan winnen. Al die draken van paarden zijn zo gemaakt door ze te vaak en vooral verkeerd in handen te nemen.
Ik ben persoonlijk een voorstander van imprinting volgens Dr. Miller, maar ook daar zijn tegenstanders van, omdat ze vinden dat je het paard afstompt tot een robot. En ook al volg je de methode Miller, en geef je bij bepaalde oefeningen te snel op, leer je het paard op die manier ook dat hij van je kan winnen. Als je een dier met een wat dominanter character tegenkomt, zijn de ongelukken daarmee voorgeprogrammeerd.
De algemene stelling dat fokkers niet netjes met hun paarden met geweldige papieren omgaan vind ik niet kunnen. Grotere fokbedrijven missen de tijd om met ieder paard een uur per dag om te gaan, maar het is gerust mogelijk om dat gebrek aan aandacht - zoals ik het in jou bericht meen te kunnen lezen - later weer in te halen. Als het paard een halster omkan, mee kan lopen en zich gedraagd bij de smid, is de basis gelegd en kan die op driejarige leeftijd weer worden opgepakt, en van daaruit verder worden gewerkt. Of ben jij soms ook van mening dat je een tweejarige al een zadel moet opleggen omdat hij het dan beter en sneller leert?
Ik vraag me echt af wat jou scheelt hoor? Jij moet blijkbaar constant mensen zitten afbreken en het slechte zien hoe komt dat toch?
Mijn PAINT is 3 jaar en wordt nu opgeleerd door een trainer op de manier van (monty roberts) als je het zo graag weten wil.
De inprentingsfase is 1 van de belangrijkste fases die er is CASSIDY!!! Ik weet niet of jij het weet maar deze fase haal je nooit meer in!!!!
Ik heb spijtig genoeg mensen gezien die dat ook dachten en van de moment dat ze begonnen met het paard hadden ze moeilijkheden want een veulen leer je makkelijker dan een volwassen 3-jaars, waardoor er inderdaad velen naar de zweep grijpen.
Als je een beetje verstand hebt laat je kinderen niet alleen met veulens, en met een veulen moet steeds correct worden gewerkt...
Als je veulens opvoed, moet je steeds zorgen dat je ze een stap voor bent en dat ze goed weten waar de grens ligt tussen spelen en rangorde... waardoor ze nooit hun kracht kunnen testen, wist je dat niet?