[WN] Paint Hengst?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Paint Hengst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 09:55

Cassidy schreef:

Grotere fokbedrijven missen de tijd om met ieder paard een uur per dag om te gaan

, maar het is gerust mogelijk om dat gebrek aan aandacht - zoals ik het in jou bericht meen te kunnen lezen - later weer in te halen. Als het paard een halster omkan, mee kan lopen en zich gedraagd bij de smid, is de basis gelegd en kan die op driejarige leeftijd weer worden opgepakt, en van daaruit verder worden gewerkt. Of ben jij soms ook van mening dat je een tweejarige al een zadel moet opleggen omdat hij het dan beter en sneller leert?
Hoe zijn deze twee (rode) zaken samen te passen zonder daar tijd en geduld in te steken ???

Juist door daar op jonge leeftijd verkeerd (onder druk) mee om te gaan zul je op latere leeftijd een bang paard overhouden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:01

Een halster om hebben ze geleerd met een kleine 10 Minuten per dag gedurende twee a drie weken, en dat vooral in de eerste weken van hun leven.
Voetjes geven dito. Een smid die weet hoe hij met jonge paarden om moet gaan is een pre. En sowieso: veulens regelmatig naar de smid, en niet voor het eerst op driejarige leeftijd (zoals je het weleens bij vooral niet-professionele fokkers tegenkomt)
Een veulen kan zich sowieso niet langer dan 5 tot 10 Minuten concenteren, het urenlang oefenen heeft dus absoluut geen enkele zin.

Princes2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:16

Cassidy schreef:
Aangezien we hier afdwalen van het topic " fokken met papieren of zonder " naar " opvoeding van het veulen": er zijn fokkers en ook kopers die het niet zo graag zien als er al teveel met een paard is gedaan. Teveel met een jong dier gaan rommelen, en dan vooral te vaak verkeerd in handen hebben, kan tot problemen leiden bij de latere opvoeding. Ook hier verwijs ik naar alle topics van kinderen op Bokt die hun veulen te vaak hebben gepoetst, te vaak hebben gewandelt, confrontaties te vaak met verkeerde kracht dachten op te lossen, en zo het paard hebben geleerd dat hij sterk is en het altijd van mensen kan winnen. Al die draken van paarden zijn zo gemaakt door ze te vaak en vooral verkeerd in handen te nemen.

Ik ben persoonlijk een voorstander van imprinting volgens Dr. Miller, maar ook daar zijn tegenstanders van, omdat ze vinden dat je het paard afstompt tot een robot. En ook al volg je de methode Miller, en geef je bij bepaalde oefeningen te snel op, leer je het paard op die manier ook dat hij van je kan winnen. Als je een dier met een wat dominanter character tegenkomt, zijn de ongelukken daarmee voorgeprogrammeerd.

De algemene stelling dat fokkers niet netjes met hun paarden met geweldige papieren omgaan vind ik niet kunnen. Grotere fokbedrijven missen de tijd om met ieder paard een uur per dag om te gaan, maar het is gerust mogelijk om dat gebrek aan aandacht - zoals ik het in jou bericht meen te kunnen lezen - later weer in te halen. Als het paard een halster omkan, mee kan lopen en zich gedraagd bij de smid, is de basis gelegd en kan die op driejarige leeftijd weer worden opgepakt, en van daaruit verder worden gewerkt. Of ben jij soms ook van mening dat je een tweejarige al een zadel moet opleggen omdat hij het dan beter en sneller leert?

Ik vraag me echt af wat jou scheelt hoor? Jij moet blijkbaar constant mensen zitten afbreken en het slechte zien hoe komt dat toch?
Mijn PAINT is 3 jaar en wordt nu opgeleerd door een trainer op de manier van (monty roberts) als je het zo graag weten wil.
De inprentingsfase is 1 van de belangrijkste fases die er is CASSIDY!!! Ik weet niet of jij het weet maar deze fase haal je nooit meer in!!!!
Ik heb spijtig genoeg mensen gezien die dat ook dachten en van de moment dat ze begonnen met het paard hadden ze moeilijkheden want een veulen leer je makkelijker dan een volwassen 3-jaars, waardoor er inderdaad velen naar de zweep grijpen.
Als je een beetje verstand hebt laat je kinderen niet alleen met veulens, en met een veulen moet steeds correct worden gewerkt...
Als je veulens opvoed, moet je steeds zorgen dat je ze een stap voor bent en dat ze goed weten waar de grens ligt tussen spelen en rangorde... waardoor ze nooit hun kracht kunnen testen, wist je dat niet?

Princes2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:24

Cassidy schreef:
Princes2 schreef:
Als je fokt moet je uitkijken wat op je merrie past en heb je een supergoeie merrie zonder papieren kan het heus geen kwaad om er een hengst met papieren op te zetten.

En als de situatie nu eens andersom zou zijn? Je hebt een merrie met papieren, zou je er dan een hengst zonder papieren op zetten? Of zou je er een hengst bij zoeken dat het veulen wel papieren krijgt, en verder je veulens zo op zou voeden zoals je de vorige allemaal hebt opgevoed? Stel dat je dan het dubbele zou kunnen krijgen aan verkoopprijs, zou je dan evengoed nog de "fatsoenlijke" prijs vragen die je voor je papierloze veulens hebt gekregen, of hoger gaan?

Ik heb een PAINT merrie ook, daar zal ik steeds een hengst met papieren bij zoeken NATUURLIJK!!!! Ivm de prijs: de normale marktprijs!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:46

Princes2 schreef:
De inprentingsfase is 1 van de belangrijkste fases die er is CASSIDY!!!

*Misschien dat je mijn vorige bericht opnieuw kunt lezen: imprinting (en in mijn geval dan volgens Miller) maar het maakt niet uit volgens wie. Hoewel ik het niet zo heb op Monty Roberts.

Princes2 schreef:
[Ik weet niet of jij het weet maar deze fase haal je nooit meer in!!!!
[quote]

*Ik weet wat imprinting is, ik weet dat deze fase heel belangrijk is, maar ik weet niet of jij weet hoe lang die imprintingfase duurt: Dat is de eerste paar uur, tot de eerst paar dagen na de geboorte.

Princes2 schreef:
Ik heb spijtig genoeg mensen gezien die dat ook dachten en van de moment dat ze begonnen met het paard hadden ze moeilijkheden want een veulen leer je makkelijker dan een volwassen 3-jaars, waardoor er inderdaad velen naar de zweep grijpen.

*Grijpen naar zweep is een teken van zwakte. Dat moet je anders oplossen. Dat je een veulen makkelijker leert dan een volwassen drie jaars is een mythe. Het is alleen wel zo dat je bepaalde gedragspatronen van een volwassen paard niet meer zo snel kunt doorbreken. Iets goed aanleren is net zo makkelijk dan iets verkeerd aanleren. Het verkeerd aangeleerde af te leren is veel lastiger. Alleen, als een volwassen paard zo moelijk dingen te leren is, hoe komt het dan dat, als je hem op een Natural Horsemanship manier benaderd, of conditioneerd als bijv. met de Methode Parelli, er evengoed snel een heel ander paard tevoorschijn komt?

Princes2 schreef:
Als je een beetje verstand hebt laat je kinderen niet alleen met veulens, en met een veulen moet steeds correct worden gewerkt...

* Dat geldt dus ook voor veulens in handen van volwassenen. En kinderen behoren in mijn ogen helemaal niet alleen gelaten te worden met paarden, ongeacht de leeftijd van het paard (veulen of volwassen)

Princes2 schreef:
Als je veulens opvoed, moet je steeds zorgen dat je ze een stap voor bent en dat ze goed weten waar de grens ligt tussen spelen en rangorde... waardoor ze nooit hun kracht kunnen testen, wist je dat niet?

* Om een veulen op te kunnen voeden moet je idd verstand hebben van paarden. Jij valt over het feit dat ik het over kinderen heb (dat zijn die mensen die in hun naieviteit de problemen om bokt zetten, de volwassenene hoor je daar op bokt meestal niet over), laat ik stellen dat je ze in alle leeftijdscategorien vindt.

Ik ken ook volwassenen die maar aan een veulen blijven trekken, en niet hebben geleerd los te laten op het moment dat het paard een stap naar ze toe zet. Volwasssenen die niet konsekwent zijn (en dat is bij de opvoeding van kinderen en jonge dieren het absolute begin en het absolute einde) en ook volwassenen die kwaad worden waar ze niet kwaad behoren te worden en die bepaalde oefeningen met hun dier niet voldoende herhalen. En helaas volwassenen die in mijn ogen teveel tot de categorie "mensen met een paard" horen, en steeds minder tot de categorie "paardenmens" .

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 10:49

Princes2 schreef:
[
Ik heb een PAINT merrie ook, daar zal ik steeds een hengst met papieren bij zoeken NATUURLIJK!!!! Ivm de prijs: de normale marktprijs!
[/quote]

Lees nu je eigen bericht eens door, en het bericht waar het topic mee begon.
En stel jezelf dan nog eens de vraag waar ik het dan eigenlijk over heb...

Jij gaat NATUURLIJK altijd een hengst met papieren bij je merrie met papieren zoeken. En dat zou ik dus ook doen, en dat is precies wat ik anderen ook adviseer. Kun je negatief noemen, ik roep het (en doe het) , en jij denkt het (en doet het)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 11:11

Cassidy schreef:
Aangezien we hier afdwalen van het topic " fokken met papieren of zonder " naar " opvoeding van het veulen"

Over dat afdwalen gesproken: Ook fokken met papier of zonder is NIET het topic onderwerp.
TS schreef:
k heb een NF merrie, van rond de 1.45
maar weten jullie een paar hengsten, die dan geschikt zouden zijn?

Als jullie geen tips meer voor de TS hebben welke hengst dan geschikt zo zijn, dan kan dit topic op slot.

De discussie die jullie nu voeren verzandt teveel in een welles-nietes spel en dat ook nog eens off-topic.

Conclusie: back on topic (het originle!) en anders gaat het topic op slot.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 11:35

Ik weet wel een paar hengsten die geschikt zijn voor de merrie van de TS.

BEAUCANDAN BRENDAN en OOSTERBROEK YAGO zijn beide New Forest hengsten. Meer info vind je hier:

http://www.home.zonnet.nl/stalsintels/

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 12:02

Bah, hier wordt ik een beetje misselijk van... I rest my case

Ik wens TS veel succes met het zoeken naar en vinden van een leuke Painthengst om haar NF merrie ooit eens door te laten dekken.
Ik ga uit van genoeg gezond verstand van TS om een geschikte combinatie te maken voor een correct gebouwd en bruikbaar veulen.

Princes2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 12:55

Hoi TS,

Op het topic, Painthengst (Belgie) staan ook heel wat hengsten, ook nederlandse hoor,

Groetjes,

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 15:19

Wranglerbutt schreef:
Bah, hier wordt ik een beetje misselijk van... I rest my case

Ik wens TS veel succes met het zoeken naar en vinden van een leuke Painthengst om haar NF merrie ooit eens door te laten dekken.
Ik ga uit van genoeg gezond verstand van TS om een geschikte combinatie te maken voor een correct gebouwd en bruikbaar veulen.

Idem

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-05 18:58

Boldly schreef:
Saskia_ schreef:
( begrijp me niet verkeerd, ik vind dat ze het zelf moet weten of ze een kruizing wil of niet . Maar cassady wil dr mening opdringen vinden jullie maar jullie doen het zelf OOK ! )

Ik voel me aangesproken... Maar ik dring helemaal niks op hoor.. Ik vind gewoon dat iemand mag doen wat betreft een hengst uitkiezen, wat diegene wilt.. Zelf zou ik nooit een ander ras op mijn paard zetten. Laat ik nou net zelf een Paintmerrie hebben... Maar of de TS er een Paint, Tinker of weet ik veel wat voor paard op zou zetten, dat moet ze helemaal zelf weten! En als ze dan vraagt of mensen een Painthengst weten, dan ga je daar over nadenken, maar niet over of het wel algemeen aanvaard wordt.

En die vraag over Hypp, moet dat nou altijd...? Kan ook over PB toch?!

Ja we kunnen dr ook niet tegen houden en dat gaan we niet doen ook ! Dit is dr droom en dat kan je niet tegenhouden en hoeft ook niet De kans is groot dat je hem zijn hele leven kan verzorgen en anders heb je dus het probleem dat al 1000 keer gezegd is je kunt je leven niet voorspellen en als dit veulen niet mooi word, heb je een grote kans dat je hem niet kwijt kan. Want waarom zou je een heel goedkoop paard kopen omdat je een dure niet kan betalen terwijl je misschien wel voor 30 jaar stalling dierenarts etc. moet betalen .. ik zou persoonlijk gewoon voor een prachtig paardje gaan .. als je het doet moet je het goed doen maarja wel een beetje offtopic .. iedereen heeft zijn mening hierover dat is duidelijk , en volgens mij is het niet nodig om hier eeuwen op door te zeuren wie er nou gelijk heeft . zullen we weer even ON - topic gaan ?

Wat voor hengst zou Dark Bloom op dr merrie kunnen zetten ? ( als ze het dan doet komt er misschien een mooie hengst door ons op te staan en word het een prachtig veulentje ! )

Tenfold

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-05 08:18

Op de site van de DPHC is info te vinden over diverse paint hengsten: www.dutchpainthorseclub.com

Princes2 schreef:
Wat is het beste fokken voor het geld of fokken uit liefhebberij van paarden?????

Het een sluit het ander niet uit. Fokken uit liefhebberij is niet per definitie goed (wat is goed?) en fokken voor geld niet per definitie slecht. Lukraak maar wat fokken (vermeerderen) omdat het 'leuk' is, lijkt me in ieder geval niet de beste manier.

Cassidy schreef:
En helaas volwassenen die in mijn ogen teveel tot de categorie "mensen met een paard" horen, en steeds minder tot de categorie "paardenmens"

Inderdaad!

Axefield

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 23:02

[quote="piggeljay"]en ik zelf heb een zwartbonte tobiano hengst, maar ik weiger pertinent om er andere rassen mee te dekken dan Quarters en paints.
omdat ik doodsimpel het ras wil verbeteren en ik niet uit ben om te vermeerderen.
[quote]

Tja..... wat wil je verbeteren aan het ras dan?? Ik bedoel, ik ken meerdere paint-nakomelingen (half-breeds) waar jouw tiobiano nog een puntje aan kan zuigen. En. Piggeljay, dit ABSOLUUT niet persoonlijk bedoeld hoor ,want ik vind jou een schatje....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 08:50

@Piggeljay: weiger je ook weleens QP-merries omdat de bouw je niet aanstaat c.q. omdat je niet verwacht dat hier rasverbetering uit gaat komen ??

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:57

Ontopic graag. FA zaken kun je op FA kwijt of je kunt er hier een ander topic over starten.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 11:29

Ik vind het altijd jammer als een topic uit de hand gaat lopen zoals hier het geval is. Ik ben echt geen wereldverbeteraar en ook ik bijt mijn tanden wel eens vast in een onderwerp waar ik van denk gelijk te hebben. Ik respecteer echter zowel pro als contra.

Bij elk onderwerp zijn voor en tegenstanders en juist dit maakt debateren over een onderwerp interesant. Echter op het moment dat het fout dreigt te gaan en er persoonlijke gevoelens de boventoon gaan voeren, dan vind ik het de tijd voor een slotje. Dit had in dit forum al eerder moeten gebeuren naar mijn mening.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 11:35

@Johnnie: Je hebt net een topic tot leven gewekt wat bezig was een natuurlijke dood te sterven....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 11:37

Hopelijk is Rom in een vergevingsgezinde bui
Misschien moet het hele topic gewoon naar FA

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 11:39

Je had het goed verwoord, bezig was. Is het gebeurt dan.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 11:56

Sugarmiss schreef:
Hopelijk is Rom in een vergevingsgezinde bui
Misschien moet het hele topic gewoon naar FA

Natuurlijk is Rom in een vergevingsgezinde bui. Hij is beslist nuchter

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 18:14

Er wordt hier wel gesproken over papierloze paardjes, maar ik kan je vertellen dat ik een hele boel hele leuke kruisingen ken met Paints en Quarters die vaak een stuk beter zijn qua bouw en karakter dan menigeen Quarter of Paint.

Je zal je overigens nog verbazen hoe gewild die kruisingen zijn. Zo ken ik Rookie haar paardje ook. Dan ken ik nog een arabier x Golden Boy en nog een paar kruisingen. Ik weet zeker dat die paarden heel makkelijk te verkopen zijn. Het zijn stuk voor stuk mooie paarden met een wereldkarakter.

Tuurlijk heb je af en toe rotte appels, maar dan moet niet meteen alles over één kam geschoren worden. Er loopt ook genoeg troep tussen paarden die wel een volledig papier hebben, maar daar hoor je nu even niets over.

Ik weet zeker dat als mensen eens verder zouden kijken dan alleen de kleur en het papier, er een stuk minder quarters en paints werden verkocht en de verkoop van kruisingen gigantisch zou stijgen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 18:55

Ik denk dat als de Paints en de Quarters dezelfde prijs hadden als een kruising, er idd meer gekeken werd naar het paard, zijn interieur en exterieur, en het budget minder in deze berekening mee zou spelen.

En Colin, als je het woord kruising hoort, denk dan eens wat breder dan alleen naar de combinatie met een Paint of Quarter. Kijk om je heen hoeveel papierloze paarden er zijn, en hoeveel NIET goed terecht komt. Bezoekje aan de paardenmarkt is voldoende.

Als je bewust bezig bent een ras de wereld in te zetten (zoals ze het op dit moment in Nederland met de "singlefooters" aan het doen zijn) is het heel wat anders dan de hengst van boer Piet of Klaas op je merrie te zetten, omdat het gratis is en een veulentje leuk is. En dat wordt helaas nog veel te vaak gedaan. Fokken blijft gokken, ook bij de paarden met papier. Je moet niet alleen naar het ouderdier kijken, maar ook naar wat er achter zit. En als je daar naar kijkt en kunt kijken, is het risico een stuk minder dan dat je twee dieren met elkaar combineert zonder dat je er ook maar iets van weet.

Boldly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 20:34

Cassidy schreef:
En Colin, als je het woord kruising hoort, denk dan eens wat breder dan alleen naar de combinatie met een Paint of Quarter. Kijk om je heen hoeveel papierloze paarden er zijn, en hoeveel NIET goed terecht komt. Bezoekje aan de paardenmarkt is voldoende.

Laat er in dit topic nou net wel om een PAINT hengst gevraagd worden...

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 09:47

Ik bekijk het fokken en mn het kruisen puur om een bepaalde kleur te krijgen als volgt: De kans en dit is bewezen, dat bij een kruising puur voor de kleur, de waarschijnlijkheidsfactor dat dit ook zo is, bijna nihil zal zijn.
Iedere fokker weet dat het op deze manier puur gokken is.

De teleurstelling zal dan ook groot zijn als er een veulen wordt geboren dat niet voldoet aan de wensen. Er wordt vaak geexperimenteerd met verschillende rassen hetgeen goed kan gaan maar over het algemeen ook goed fout. Hierbij kijk ik naar de waarschijnlijkheidsfactor.

Ik ben er ook geen voorstander van om verschillende paardenrassen willekeurig te kruisen. Er zijn echter rassen die gekruist prachtige paarden kunnen voortbrengen. Zou het niet verstandiger zijn te fokken binnen het eigen ras, en als je daar niet tevreden mee bent dat ras te kiezen waar je belangstelling wel naar uitgaat.