Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Wranglerbutt schreef:Als ik mijn paard heb geleerd dat 'HO' acuut stoppen betekent, zie ik 'niet stoppen' of 'nog een paar passen doorlopen' als een ongehoorzaamheid of misschien een communicatiefout...
maar het luistert wel.
Cer schreef:Wranglerbutt schreef:Als ik mijn paard heb geleerd dat 'HO' acuut stoppen betekent, zie ik 'niet stoppen' of 'nog een paar passen doorlopen' als een ongehoorzaamheid of misschien een communicatiefout...
En als je je paard geleerd hebt dat HO afremmen en stilstaan betekend, dus niet accuut stoppen? Dan geeft dat toch niet?
Wie heeft bedacht dat HO staat voor NU stilstaan?
Ik hoor op andere stallen regelmatig Hooohoooohoooooo en dan loopt er van alles door...maar het luistert wel.
Moest ik ook even aan wennen...

.
bolletje schreef:... maar wil gewoon zo zacht mogelijk, maar halster wordt ie kaal van touwhalster ook. Dus dacht mischien van die bosal niet, maar dan moet het niet scherper worden, wil ooit nog met nekband rijden,maar dan niet richting het bruggetje

casjuh schreef:ik ken genoeg paarden die júist in paniek raken zodra je met bit gaat lopen rukken wanneer het dier ergens van schrikt en de benen neemt.
casjuh schreef:
Je kan je paard leren dat hij heel veel druk krijgt in de mond/op de neus wanneer het zijn wil probeert op te eisen. Zodra hij dat opgeeft haal je alle druk ervan af. De mond is denk ik meer gevoeliger dan de neus, dus daar komt de druk het hardste aan.
casjuh schreef:
Wanneer een paard in paniek raakt kan je die niet snel terug krijgen. Het zij met bit of zonder! Paarden zijn vluchtdieren en rennen eerst hard weg. Dat is gewoon goed uitzitten en het paard kalmeren tot het rustig wordt... Dat daar nou net een auto bij moet zijn is gewoon pure pech! Als je tijdens die paniekreactie ook nog zóveel druk op hem legt dan zal hij alleen maar nog meer in paniek raken!
casjuh schreef:Hij schrok namelijk van iets waar hij voor wegvlucht en omdat jij lekker gaat lopen trekken in die mond ervaart hij die ene schrikreactie met pijn en zal het elke keer weer schrikken voor hetzelfde gevaar.
casjuh schreef:
Daarnaast zijn er zóveel nadelen die ik te horen heb gekregen met het rijden van een bit dat ik me heel ernstig afvraag waarom we dan eigenlijk mét bit rijden...
casjuh schreef:
Helaas mag je er geen wedstrijden mee rijden

Cassidy schreef:casjuh schreef:ik ken genoeg paarden die júist in paniek raken zodra je met bit gaat lopen rukken wanneer het dier ergens van schrikt en de benen neemt.Cassidy schreef:Dan schort er wat aan de opvoeding van het paard...elke keer schrikken en elke keer de benen nemen? Dan zou ik even verder kijken of er niet ergens een medisch probleem zit, of wat aan de ogen mankeerd of iets dergelijks, en verder desensitiveren door de moeilijke situaties waar het paard van schrikt op te blijven zoeken. Er is wel degelijk wat aan te doen.
casjuh schreef:Je kan je paard leren dat hij heel veel druk krijgt in de mond/op de neus wanneer het zijn wil probeert op te eisen. Zodra hij dat opgeeft haal je alle druk ervan af. De mond is denk ik meer gevoeliger dan de neus, dus daar komt de druk het hardste aan.
Cassidy schreef:Ergo: iedere optoming is zo hard als de hand die hem gebruikt
casjuh schreef:
Wanneer een paard in paniek raakt kan je die niet snel terug krijgen. Het zij met bit of zonder! Paarden zijn vluchtdieren en rennen eerst hard weg. Dat is gewoon goed uitzitten en het paard kalmeren tot het rustig wordt... Dat daar nou net een auto bij moet zijn is gewoon pure pech! Als je tijdens die paniekreactie ook nog zóveel druk op hem legt dan zal hij alleen maar nog meer in paniek raken!
Cassidy schreef:Als een paard echt schrikt, dan doe je er idd niets aan, tot een bepaalde afstand. Maar net als eerder al opgenoemd kun je een paard desensitiveren. Je kunt delat van het schrikken een stuk hoger leggen. En je kunt wel degelijk het paard bepaalde patronen aanleren waar hij op terug kan vallen, ook als hij schrikt. Dat moet je zo vaak herhalen tot het een mechanisme wordt. Wij denken ook niet meer na als wij een stap zetten, dat gaat automatisch. Een paard doet dat net zo. De beweging van het neusje opzij (noodstop) moet bij het paard net zo automatisch gaan als het nemen van die stap. En op het moment dat je paard op een snelweg afrent hoop ik dat je de tegenwoordigheid van geest hebt om hem met zijn hoofd tegen een boom te zetten, of je er desnoods af laat vallen.
casjuh schreef:Hij schrok namelijk van iets waar hij voor wegvlucht en omdat jij lekker gaat lopen trekken in die mond ervaart hij die ene schrikreactie met pijn en zal het elke keer weer schrikken voor hetzelfde gevaar.
Cassidy schreef:Als je paard ergens voor schrikt is het jouw taak om hem aan hetgene te laten wennen waar hij voor schrikt. Doe je dat vaak genoeg zal hij er niet meer van schrikken. Ontloop je de confrontatie, gaat het van kwaad tot erger.
casjuh schreef:Daarnaast zijn er zóveel nadelen die ik te horen heb gekregen met het rijden van een bit dat ik me heel ernstig afvraag waarom we dan eigenlijk mét bit rijden...
Cassidy schreef:Jij let duidelijk alleen maar op de negatieve berichten, mag ik zeggen dat je een beperkte kijk hebt op dingen?

casjuh schreef:Helaas mag je er geen wedstrijden mee rijden
Cassidy schreef:Met een jong paard mag je met hackamore (bosal) ook wedstrijden rijden.
maar ben blij het te horen!!! 
casjuh schreef:je gaat mij niet vertellen dat de druk op de neus meer pijn zal doen dan een scherpe bit in de mond!!!!!