[WN] bosal of touwhalster?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: bosal of touwhalster?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 12:54

Een paard is en blijft een vluchtdier, en met een trens heb ik in geval van paniek nog de mogelijkheid voor een one-rein stop of een klein cirkeltje.

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 12:56

One-rein stop kan ook met bosal, side-pull, touwhalster of whatever....

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 13:02

Wranglerbutt schreef:
Als ik mijn paard heb geleerd dat 'HO' acuut stoppen betekent, zie ik 'niet stoppen' of 'nog een paar passen doorlopen' als een ongehoorzaamheid of misschien een communicatiefout...

En als je je paard geleerd hebt dat HO afremmen en stilstaan betekend, dus niet accuut stoppen? Dan geeft dat toch niet?
Wie heeft bedacht dat HO staat voor NU stilstaan?
Ik hoor op andere stallen regelmatig Hooohoooohoooooo en dan loopt er van alles door... maar het luistert wel.
Moest ik ook even aan wennen...

Ik ben weer zo'n megapositieveling die ervan uitgaat dat mn paard altijd te stoppen is, ook als ik bitloos rij. Als ze echt in paniek zou zijn (is in die 16 jaar nog niet voorgekomen) dan heb ik ook niks aan een trens.....

Wranglerbutt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 13:35

Cer schreef:
Wranglerbutt schreef:
Als ik mijn paard heb geleerd dat 'HO' acuut stoppen betekent, zie ik 'niet stoppen' of 'nog een paar passen doorlopen' als een ongehoorzaamheid of misschien een communicatiefout...

En als je je paard geleerd hebt dat HO afremmen en stilstaan betekend, dus niet accuut stoppen? Dan geeft dat toch niet?
Wie heeft bedacht dat HO staat voor NU stilstaan?
Ik hoor op andere stallen regelmatig Hooohoooohoooooo en dan loopt er van alles door... maar het luistert wel.
Moest ik ook even aan wennen...

Precies, het gaat er maar om wat je 'm aanleert..... maar als ik hem iets heb geleerd, dan wil ik ook graag dat hij daar naar luistert. Het wordt gewoon te gevaarlijk als ik Amigo de vrije hand geef wat betreft 'eigen interpretaties' van mijn commando's. Ik ga er van uit dat ik 9 van de 10 x de verstandigste van de 2 ben, dus dat ik de baas ben

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-05 13:45

Ik rij op vanalles en kijk naar het weer en hoelang het geleden is dat het paard buiten gelopen heeft, of ik alleen ga of met iemand anders. Hoe die ander kan rijden of ik wil dat we hard gaan of juist niet.

Mijn ervaring is dat je met een bit wel degelijk meer te vertellen hebt als met een neus'iets'. Maar dat is mijn-paard-afhankelijk
En ja natuurlijk hoort een paard te luisteren en ja ik hoor konsekwent te zijn.
Maar dingen lopen nu eenmaal niet zoals het allemaal netjes in de boekjes verteld staat en mijn paard kan ook al niet lezen.

Ik doe het dus maar op mijn manier en ben daar tot nu toe redelijk ongeschonden meer oud geworden.

Ukster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 22:12

ik heb tot nu toe met stalhalster gereden, touwhalster, met een hackamore van sprenger, dubbel gebroken bitje en een enkel gebroken.

in de bak kan ik soms zelfs nog met alleen een touwtje om zijn nek rijden, hij luistert naar alles. ho is ho. en links is links.

maar buiten, soms kan ik wel goed bitloos rijden.. of hij is zo jolig dat hij even een gekke bui heeft. ook al mag hij dat niet en moet hij naar mij luisteren. hij stopt dan toch echt niet.
en met bitje in luistert hij veel fijner.
ik ben echt super consequent.. moet dan ook wel want hij is nog steeds hengst.
en ik heb dan ook nog is heel goed geoefend in de bak .
alleen de eerste 2 keer luistert hij naar bitloos,
en dan moet ik er weer voor een tijdje het bit in hangen.
ennuh als hij jolig is, kent hij ineens geen one-rein stop of de ho meer

Gilles

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-05 22:27

Moet je het volgende boek eens lezen daar staan alle nadelen van het bit en het rijden met het bit ( wat voor soort bit maakt niet uit, het gaat om iets in de mond.. het maakt dus om medische redene ook niet uit of je met zachte handen of harde handen rijdm, dit boek legt uit, wat na wetenschappelijke onderzoeken is bewezen, hoe slecht het bit is.)

METAL IN THE MOUTH the abusive effects of bitted bridles

door W robert Cook en Hiltrud Strasser

een voorbeeld, een paard kauwt , en kwijlt op het bit, de ruiter neemt aan dat het paard het bit "accepteert" In weze probeert het paard door het kouwen en "spele" met de tong aan de druk van het bit te ontkomen. Het paard gaat hierdoor ook kwijlen ( de hersens krijgen een eet singaal ) Het kwijl moet doorgeslikt worden en na het kouwen volgt bij het paard dan ook een slikreflex. Aangezien het paard tijdens het (hard) lopen nooit zou eten en de luchtpijp en slokdarm ver van elkaar gescheiden zijn krijgt het paard een probleem op het moment dat hij zijn speeksle moet door slikken. Het kan een moment niet ademen terwijl wij net bijv willen galloperen.
Nog veeeeeeeel meer staat uitgelegt in het boek.
Ik hoop dat mensen het gaan lezen want het is echt een open baring.
Verder staat er nog veel op internet, bij www.paardnatuurlijk.nl

Groetjes Sarah

Rhaia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-05 10:56

bolletje schreef:
... maar wil gewoon zo zacht mogelijk, maar halster wordt ie kaal van touwhalster ook. Dus dacht mischien van die bosal niet, maar dan moet het niet scherper worden, wil ooit nog met nekband rijden,maar dan niet richting het bruggetje

Zoals al gezegd is de bosal er in allerlei verschillende soorten en maten te krijgen. Je hebt ook leren bosals, die zijn dus net gummie en niet hard op de neus. Optie is ook om om het rawhide een bontje te doen of een stukje neopreen, dan is het ook wat zachter op de neus. Verder heeft een bosal wel een andere werking dan een touwhalster of sidepull of bit. Je moet even weten hoe je ermee omgaat. Als je nou eens wil proberen met bosal te rijden, kijk dan eens op www.slidinghorse.nl

Zij geeft bosalclinics, dus je kunt je paard meenemen en een bosal van haar gebruiken én gelijk leren hoe de werking ervan is. Misschien is dit wat om eens te proberen of je het prettig vindt of niet.

Succes met de keuze!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-05 12:04

Helaas zijn ook hier een heel aantal reacties verdwenen, ik hoop dat ze weer terugkomen.

Dus met het risico dat hier dingen straks dubbel staan: Bolletje, als jij vindt dat het tussen de oren zit wat je er inhangt of omdoet, dan zit dat bij jou ook tussen de oren.

En als je ooit met nekband wilt gaan rijden, moet je ook de wat kritischere situaties blijven opzoeken. Zou even lekker worden als je alles gaat vermijden waar je paard raar op zou kunnen reageren...

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-05 14:00

Bolletje ga lekker trainen met dat paard en zoek die bootjes juist op. En idd de Ho moet gewoon werken. Ik rij buiten met een bit. Mijn arab is een meut en blijft spooky doen. Het blijven toch paarden en ik wil gewoon buiten ten aller tijde de controle proberen te houden.

1 keer op een auto met mijn paard is genoeg voor de rest van mijn
leven!

Dan maar arm paard wat meestal aan een lang teugeltje met een bit in zijn mond buiten loopt als arme bloedplas zo lekker vriendelijk met touwhalster.

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-05 18:06

Ik doe het dus maar op mijn manier en ben daar tot nu toe redelijk ongeschonden meer oud geworden.

zoals ik al eerder zij mijn paardje heeft nog nooit een bit in gehad, denk even na denk je nou echt dat als ik er nu een bit in zou doen ze zo goed zo reageren zo van links rechts ho ? teugeldruk en dergelijke.
heb veel paarden vanaf jongs af aan ingereden.
een bit werdt nooit 1 2 3 geaccepteerd
druk van een halster wel.
heb al tegen veel mensen gezegd van mijn manege degene die erop wil met een bit ga je gang dan is ze echt stuurloos kwa teugelhulp, gelukkig reageerd zij ontzettend goed om beendruk en stem en is het echt een lieverd.
de ruin van mij heeft hele erge problemen gehad was altijd trekken slaan en schoppen en scherpere bitten niemand luisterde naar wat ie echt wou, nu rijdt ik mety halster met westernzadel of zadelloos, hij is nu helemaal aan het opbloeien staat dag en nacht op de wei hij ziet er gewqoon echt gelukkig uit, kan ik van veel dressuur en sprinppaardjes met dat gerul en gepluk en gepor met die sporen waarbij alles altijd maar perfect moet zijn niet zeggen.
bah! ben zelf vroeger echt oom fanatiek met dressuur en springen bezig geweest ben blij dat iemand van bokt hier mijn ogende opende thank you geloof dat ondertussen 40% van de nederlandse ruiters al vriendelijker zijn gaan rijden dank zij paarden te begrijpen, die ander 60% tja ieder voor zich maar in mijn ogen zullen die het nooit begrijpen.

maar ik ben niet jullie paard of stalgenoot of dergelijke gelukkig niet, dus leef je uit met je paard wees allebei gelukkig denk over meningen na lees discussies je leert er van echt waar ook al zijn ze af en toe haatdragen naar elkaar. tenslotte willen we allemaal het beste voor onze paardjes op welke manier dan ook...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-05 00:23

Dat geruk en gepor, en je paard echt de complete vrijheid geven...daar zit een wereld van verschil tussen.

Dat jij je leven wilt wagen aan de willekeur van een paard...mij niet gezien. Er is een bepaald niveau van controle die ik op een paard kan en wil blijven uitoefenen. Als dat betekend dat ik als allerlaatste "safety net" een bit in moet doen, dan ga ik dat doen ook. Je kunt anders voor hetzelfde geld ook meedoen aan een spelletje russisch Roulette. En geloof me, daar is mijn leven me nou net te waardevol voor...

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-05 13:11

hahaha zoals ik al zei ieder voor zich veel plezier hoor verder met jullie paardjes hoop echt dat jullie het beste met ze voor hebben en mischien ooit nog van gedachte veranderen in ieder geval bedankt voor alle info!

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-05 17:27

ik ken genoeg paarden die júist in paniek raken zodra je met bit gaat lopen rukken wanneer het dier ergens van schrikt en de benen neemt.
Paarden zijn zowiezo onvoorspelbare dieren, daar ben ik me wel van bewust geworden in de afgelopen 11 jaar...
Of je met bit wel meer controle over je paard hebt ja of nee weet ik niet. Het zou best weleens kunnen, omdat je in de mond van het paard zit. Dat wekt altijd meer de aandacht op dan een beetje druk op de neus. Het is maar wat je je paard aanleert. Zodra het stil staat haal je alle druk ervan af! (van alleen maar uit te ademen en het balletje naar achteren te rollen tot een flinke ruk in de mond) Je kan je paard leren dat hij heel veel druk krijgt in de mond/op de neus wanneer het zijn wil probeert op te eisen. Zodra hij dat opgeeft haal je alle druk ervan af. De mond is denk ik meer gevoeliger dan de neus, dus daar komt de druk het hardste aan.
Wanneer een paard in paniek raakt kan je die niet snel terug krijgen. Het zij met bit of zonder! Paarden zijn vluchtdieren en rennen eerst hard weg. Dat is gewoon goed uitzitten en het paard kalmeren tot het rustig wordt... Dat daar nou net een auto bij moet zijn is gewoon pure pech! Als je tijdens die paniekreactie ook nog zóveel druk op hem legt dan zal hij alleen maar nog meer in paniek raken!
Hij schrok namelijk van iets waar hij voor wegvlucht en omdat jij lekker gaat lopen trekken in die mond ervaart hij die ene schrikreactie met pijn en zal het elke keer weer schrikken voor hetzelfde gevaar.
Tijdens het beleren van mijn jonge paard heb ik geleerd dat zodra hij schrikt je alle druk eraf moet halen en wachten tot hij kalmeert. Dat heel erg goed belonen. Zo leert hij dat wanneer alle druk weg is hij braaf is en er geen gevaar dreigt... Ik vraag hem meteen bij me te komen en laat hem zien dat het bij mij het veiligste is.
Wat is het verschil in de regels:
druk in de mond op rechts is naar rechts of druk op de neus op rechts is naar rechts. Paarden moeten de regels als reacties gaan uitvoeren en zodra je die reacties goed erin hebt gebracht moet het geen problemen opleveren...
Daarnaast zijn er zóveel nadelen die ik te horen heb gekregen met het rijden van een bit dat ik me heel ernstig afvraag waarom we dan eigenlijk mét bit rijden...
Ik ga mijn paard inrijden zonder bit. Meteen de regels hanteren wat ho is en een noodstop erin brengen (een reactie). Daarnaast heb ik nog een paard die 3 jaar met bit loopt en die ga ik ook proberen om over te stappen naar het bitloos rijden.
Ook moet je zo'n leiderschap hebben over je paarden dat ze erop kunnen vertrouwen dat als jij naar rechts wil dat hun daar ook niks zal overkomen. tja... dat is mijn mening over bitloos rijden.
Helaas mag je er geen wedstrijden mee rijden, maar tegenwoordig worden de meeste mensen steeds bewuster van de traditionele (dwang)hulpmiddelen...

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-05 18:14

amen je had het niet beter kunnen zeggen!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 09:44

casjuh schreef:
ik ken genoeg paarden die júist in paniek raken zodra je met bit gaat lopen rukken wanneer het dier ergens van schrikt en de benen neemt.

Dan schort er wat aan de opvoeding van het paard...elke keer schrikken en elke keer de benen nemen? Dan zou ik even verder kijken of er niet ergens een medisch probleem zit, of wat aan de ogen mankeerd of iets dergelijks, en verder desensitiveren door de moeilijke situaties waar het paard van schrikt op te blijven zoeken. Er is wel degelijk wat aan te doen.

casjuh schreef:

Je kan je paard leren dat hij heel veel druk krijgt in de mond/op de neus wanneer het zijn wil probeert op te eisen. Zodra hij dat opgeeft haal je alle druk ervan af. De mond is denk ik meer gevoeliger dan de neus, dus daar komt de druk het hardste aan.

Ergo: iedere optoming is zo hard als de hand die hem gebruikt

casjuh schreef:

Wanneer een paard in paniek raakt kan je die niet snel terug krijgen. Het zij met bit of zonder! Paarden zijn vluchtdieren en rennen eerst hard weg. Dat is gewoon goed uitzitten en het paard kalmeren tot het rustig wordt... Dat daar nou net een auto bij moet zijn is gewoon pure pech! Als je tijdens die paniekreactie ook nog zóveel druk op hem legt dan zal hij alleen maar nog meer in paniek raken!

Als een paard echt schrikt, dan doe je er idd niets aan, tot een bepaalde afstand. Maar net als eerder al opgenoemd kun je een paard desensitiveren. Je kunt delat van het schrikken een stuk hoger leggen. En je kunt wel degelijk het paard bepaalde patronen aanleren waar hij op terug kan vallen, ook als hij schrikt. Dat moet je zo vaak herhalen tot het een mechanisme wordt. Wij denken ook niet meer na als wij een stap zetten, dat gaat automatisch. Een paard doet dat net zo. De beweging van het neusje opzij (noodstop) moet bij het paard net zo automatisch gaan als het nemen van die stap. En op het moment dat je paard op een snelweg afrent hoop ik dat je de tegenwoordigheid van geest hebt om hem met zijn hoofd tegen een boom te zetten, of je er desnoods af laat vallen.

casjuh schreef:
Hij schrok namelijk van iets waar hij voor wegvlucht en omdat jij lekker gaat lopen trekken in die mond ervaart hij die ene schrikreactie met pijn en zal het elke keer weer schrikken voor hetzelfde gevaar.

Als je paard ergens voor schrikt is het jouw taak om hem aan hetgene te laten wennen waar hij voor schrikt. Doe je dat vaak genoeg zal hij er niet meer van schrikken. Ontloop je de confrontatie, gaat het van kwaad tot erger.

casjuh schreef:

Daarnaast zijn er zóveel nadelen die ik te horen heb gekregen met het rijden van een bit dat ik me heel ernstig afvraag waarom we dan eigenlijk mét bit rijden...

Jij let duidelijk alleen maar op de negatieve berichten, mag ik zeggen dat je een beperkte kijk hebt op dingen?

casjuh schreef:

Helaas mag je er geen wedstrijden mee rijden

Met een jong paard mag je met hackamore (bosal) ook wedstrijden rijden.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:01

Desensibiliseren kan eigenlijk met alles. Het schrikmoment zelf van mijn paard doe ik niks aan, maar wel welke reaktie daarop volgt. Dat valt wel te trainen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:04

Idd Cornelie...bij de bereden politie doen ze niet anders.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:10

Ik probeer schrikreacties eigenlijk altijd te negeren (indien mogelijk natuurlijk) Bo "schrikt" voordurend van dingen langs de bak. Ze zakt een beetje door de voorbenen en laat haar hoofd zakken, net als haar moeder dat doet. Ik trek me daar niets van aan en rijd gewoon door.
Het idee hier achter is dat het paard mij als leider ziet, en omdat ik er niet bang voor ben hoeft zij dat ook niet te doen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:16

Eerlijk gezegd merk ik aan mijn paard niet zoveel verschil of ik nu met bit, touwhalster of alleen carrotstick rijd. Hooguit dat ze weet dat we met touwhalster ook na het werken even het water in gaan of voor gek en onwies door de bak scheuren o.i.d.

Buitenrijden met touwhalster doe ik niet meer. Je schijn niet verzekerd te zijn. Maar ook buiten maakt touwhalster of bit niet uit. Wel met rijden. Je hebt gewoon iets meer uitdrukkingsvermogen naar je paard. Je kunt wat meer finesse overbrengen. Vind ik tenminste.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:20

Ik rijd ook met van alles en nog wat, en soms met niks. Ik gebruik het ook weleens als test om te kijken hoe het met de hulpen is

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 10:28

het aller belangrijkste is dat je paard jou ziet als leider en veilige maatje
dan maakt het niet uit of en wat je hem omknoopt
hij zal altijd jou reactie afwachten voordat hij wat doet

heb je ooit een paard in de kudde alleen zien wegrennen terwijl de rest blijft staan?

tuurlijk hij schrikt wel maar wat hij daarna doet hangt af van wat jij voor relatie hebt met je paard
en ik praat uit ervaring want mijn paard is een grote schijtluis!

en verder hangt het af van jou hoeveel druk je op je paard legt
je kan met een bit hele lichte hulpen geven en als je het goed doet heb je trouwens alleen je benen nodig!

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 21:35

Cassidy schreef:
casjuh schreef:

Cassidy schreef:
Dan schort er wat aan de opvoeding van het paard...elke keer schrikken en elke keer de benen nemen? Dan zou ik even verder kijken of er niet ergens een medisch probleem zit, of wat aan de ogen mankeerd of iets dergelijks, en verder desensitiveren door de moeilijke situaties waar het paard van schrikt op te blijven zoeken. Er is wel degelijk wat aan te doen.

Ik zeg niet élke keer, want ja dan schort er idd wat aan de opvoeding omdat het idd ook de taak is aan de ruiter om het paard ervan te overtuigen dat het niet eng is en het hem geen pijn zal doen (wat dus wel gebeurt als meteen na de schrikreactie druk uitgeoefend wordt in de mond/op de neus).

casjuh schreef:
Je kan je paard leren dat hij heel veel druk krijgt in de mond/op de neus wanneer het zijn wil probeert op te eisen. Zodra hij dat opgeeft haal je alle druk ervan af. De mond is denk ik meer gevoeliger dan de neus, dus daar komt de druk het hardste aan.

Cassidy schreef:
Ergo: iedere optoming is zo hard als de hand die hem gebruikt

[/quote]

Helemaal mee eens, maar je gaat mij niet vertellen dat de druk op de neus meer pijn zal doen dan een scherpe bit in de mond!!!!!

casjuh schreef:

Cassidy schreef:
Als een paard echt schrikt, dan doe je er idd niets aan, tot een bepaalde afstand. Maar net als eerder al opgenoemd kun je een paard desensitiveren. Je kunt delat van het schrikken een stuk hoger leggen. En je kunt wel degelijk het paard bepaalde patronen aanleren waar hij op terug kan vallen, ook als hij schrikt. Dat moet je zo vaak herhalen tot het een mechanisme wordt. Wij denken ook niet meer na als wij een stap zetten, dat gaat automatisch. Een paard doet dat net zo. De beweging van het neusje opzij (noodstop) moet bij het paard net zo automatisch gaan als het nemen van die stap. En op het moment dat je paard op een snelweg afrent hoop ik dat je de tegenwoordigheid van geest hebt om hem met zijn hoofd tegen een boom te zetten, of je er desnoods af laat vallen.

[/quote]

Dat zeg ik ook de hele tijd dat je je paard van alles kan aanleren zodat je in deze situaties toch nog iets kan proberen waarop het paard reageert de berm in te vallen ipv voor een vrachtwagen te springen. (het zij met een ruk aan de teugel, het zij met een ruk aan het oor of een fluitje!!!) Je kan je paard op álles laten reageren. Zolang je het maar zo door blijft oefenen dat het een mechanisme/reactie gaat worden...

casjuh schreef:

Cassidy schreef:
Als je paard ergens voor schrikt is het jouw taak om hem aan hetgene te laten wennen waar hij voor schrikt. Doe je dat vaak genoeg zal hij er niet meer van schrikken. Ontloop je de confrontatie, gaat het van kwaad tot erger.

[/quote]

ja en door het paard daaraan te laten wennen is de confrontatie aangaan en hem laten ondervinden dat er niets aan is en dat hij wél de kans heeft om weg te vluchten, maar later realiseert dat het bij jou toch wel veilig is en dat er niks meer is om bang voor te zijn. De volgende keren zal het paard afwachten hoe jij reageert. Trek jij al in de mond dan zal hij aanvoelen dat je bang wordt en dat er iets engs aan gaat komen...

casjuh schreef:

Cassidy schreef:
Jij let duidelijk alleen maar op de negatieve berichten, mag ik zeggen dat je een beperkte kijk hebt op dingen?

[/quote]

Ik heb alles behalve een beperkte kijk op dingen aangezien ik opgegroeid ben met de traditionele manier van rijden en overgestapt ben naar deze manier van rijden. Uiteindelijk zal ik rijden op een mix van deze 2 manieren.
Omdat ik dus een bit doelloos vindt heb ik een beperkte kijk op dingen... "het hoort zo, dus we doen er een bit in" dát is pas een beperkte kijk op dingen hebben, omdat je niet verder zoekt naar andere alternatieven...
Mijn jonge paard heeft namelijk een erg klein mondje en zal altijd meer moeite hebben met een bit in z'n mond. Vandaar dat ik naar andere alternatieven ben gaan zoeken en toen vond ik deze "paardvriendelijkere" manier van rijden en het bevalt me prima

casjuh schreef:
Helaas mag je er geen wedstrijden mee rijden

Cassidy schreef:
Met een jong paard mag je met hackamore (bosal) ook wedstrijden rijden.

[/quote]

Dat wist ik niet maar ben blij het te horen!!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-05 22:43

casjuh schreef:
je gaat mij niet vertellen dat de druk op de neus meer pijn zal doen dan een scherpe bit in de mond!!!!!

Een bitloze optoming (mechanische hackamore) kan de kaak van een paard breken...een gewone trens kan dat niet.

BlackWych

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-05 09:31

Dit is volgens mij de eerste keer dat de mechanische hackamore ter sprake komt in dit topic. Er is volgens mij tot nu alleen gesproken over bosal, touwhalster en sidepull en deze dingen kunnen dit soort "schade" niet toebrengen.

=^.,.^=