[WN] over karakter gesproken. Absoluut lezen.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mac

Re: over karakter gesproken. Absoluut lezen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 08:14

Cer schreef:
Nou ja, geduld is een schone zaak. Ik vind het lovenswaardig dat iemand de tijd neemt, en niet de houding heeft van 'NU doe je het maar, omdat ik het wil'.

Absoluut mee eens. Daarmee bereik je vaak juist het tegenovergestelde, vooral bij karakterpaarden.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 08:15

Sugarmiss schreef:
Ik wist niet dat Parelli een Duitse schoonmoeder had

Herr Professor Doktor P. Parelli

smax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 08:20

Mijn laatste post klopt ... niet meer. Hey Johnnie waar zijn je foto`s gebleven?? tevens je posts???
In ieder geval werkt het precies hetzelfde als op dat andere forum, wou een link voor je zetten naar je foto topic daar, maar gaat niet omdat het is verwijderd/aangepast

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 09:11

cornelie schreef:
Kleine aanvulling, een brede smile is prima zodra de gewenste reaktie gegeven wordt. En schwiegermutter alleen als je wilt dat er iets gebeurd, dus niet continu kwaad rondlopen. ( krijg je ook rimpels van )

Bedankt voor de correctie, dat is ook zo...Zag in gedachten John die 2 uur met zijn merrie bezig was en met een brede smile op zijn gezicht probeert het paard duidelijk te maken dat ze het hooi niet krijgt...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 09:36

En dan heb ik de naam (SM)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 10:14

Ik heb ook wel eens een uur gestaan hoor... Twee uur heb ik nooit gehaald trouwens.

Johnnie leuk! Het begin is er zoals gezegd.

Gewoon meer om je heen meppen SM

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 10:32

MSQuincyTE schreef:
Welkom op bokt Johnnie
Wat mooi een paard met een echt karakter.
Wat voor kleur heeft ze?

Bay met mooi gevormd hoofd en een heerlijke achterkant mooi gespiert dus.
ik ga stoeien met de pc om haar foto erop te krijgen.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 10:43

mirel schreef:
hoi Johnnie, welkom op bokt.
Het is moeilijk om iemand advies te geven over hoe je met het karakter van een paard moet omgaan.
Het ligt ook aan de achter grond, was haar karakter al zo of is het er langzaam ingeslopen.
Ik zal je in ieder geval vertellen hoe ik het heb opgelost.
Toen ik mijn ruin kocht was hij niet te genieten, hij stond met zijn oren plat in de stal en met zadelen moest je een kussen voor je kont binden.
Het begeleiden ging ook niet altijd even vlekkeloos.(hij nam mij mee)
Ik heb als eerste een lijn met een ketting gekocht, en deze onder z'n kin door gehaald tijdens het lopen. Dit werkte direct en ik had de eerste stap gewonnen.
Het zadel probleem was simpel als hij wou bijten kreeg hij een correctie van de lijn.
Zijn chagarijnige gedrag is door veel weidegang langzaam aan verdwenen.
Ik heb dus heel veel gehad aan een (voorbreng) lijn.
Verder is het belangrijk om niet te snel toe te geven.
1 keer iets mogen is altijd iets mogen.
Succes met je merrie.

Het was inderdaad bij de aankoop een besproken feit dat Sparkley geen beginnerspaard was. Mijn eerste indruk heeft de doorslag gegeven en ja gaanderweg loop je dan een aantal problemen tegen het lijf. Ik hou wel van een uitdaging dus, dit mag de pret die ik wel heb niet drukken.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 10:47

In dit topic is als advies gegeven een keer een boek van Klaus Ferdinand Hempfling te lezen, maar deze is vooral voor iemand met weinig ervaring in Natural Horsemanship wat moeilijker om mee te beginnen.
Ik zou willen adviseren toch voor Pat Parelli te gaan, hij heeft een duidelijk stappenplan, en biedt cursussen aan, en ook een telefonische helplijn. Ik ben even niet helemaal op de hoogte of er inmiddels ook in Belgie instructeurs zijn, maar in Nederland kun je altijd terecht. En anders is er altijd nog het pakket wat je thuis kunt bestuderen.

Let_be

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 10:54

Erg leuk verhaal!!!

Welkom!

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 11:22

Mensen wat een post in de box over dit onderwerp. Ja inderdaad geduld is een schone zaak en de reacties op dit thema zijn enorm leerzaam.

De eerste stap is dus gezet, met dank voor jullie aller reacties en vandaag gaan we dus trachten Sparkley het gestamp met de voorpoten en geschraap van ongeduld onder de loupe te nemen Ik heb me weer voorbereid, een korte meditatie gedaan en bereid me voor op weer een tijdje een gevechtje. Een pafke en een Bokma staat er nu bij. Ben benieuwd hoe het vandaag uitpakt. ZO of zo

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 11:31

Volgens mij zijn het allemaal dames die reageren John. Misschien is het erg herkenbaar?!?!?!?
Lukt het al met de foto? Hulp nodig?!?!?

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 12:02

Margee schreef:
Volgens mij zijn het allemaal dames die reageren John. Misschien is het erg herkenbaar?!?!?!?
Lukt het al met de foto? Hulp nodig?!?!?

Het is gewoon in feit, en ik hoef maar om me heen te kijken dat de dames in grotere getale paard rijden. Dat is met boodschappen doen ook. Ik zelf oefen in een club waar de verhouding 100 op 4 ligt. Maar, ik weet wel veel van de vrouwenkwaaltjes zo, haha.

Bedankt voor de vraag voor hulp, ik ben aan het stoeien.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 17:18

Anya schreef:
@Mac, die ruimte kun je toch zelf inbouwen? Dat doe ik ook. Zo gun ik Lan af en toe haar succesjes. Bijvoorbeeld: ze weet dat ze de stal niet uit mag. Maar ze houdt prima in de gaten waar ik ben. En als ik niet meer zichtbaar ben en lang genoeg om de hoek sta, dan sluipt ze de stal uit en loopt rechtstreeks naar de muesli-ton. Deksel eraf en een grote hap. Dan kom ik binnen en zeg "LAHAN NEE". Dan kijkt ze op, neemt nog gauw een hap en gaat haar stal weer in. Met een zeer tevreden blik. Bij Lan werkt het als ze het gevoel heeft af en toe met iets weg te kunnen komen

Ik ben er ook geen voorstander van om haar karakter zo om te turnen dat er weining of geen speelruimte voor toelaatbare ondeugt overblijft. Dit is het gevecht dat in mijn geest speelt. Het heeft lang geduurt alvorens ik de moed had, eindelijk te starten en een einde te maken aan die onzin. Gek, onder het lessen en rijden tolereert ze enorm veel van me, mijn soms gekunkel en leekgedrag schijnen niet veel indruk op haar te maken. Ik kan me echter vergissen. Die kleine dingen in haar karakter storen me ook niet. Wat me stoort is dat respect ver te zoeken is.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 17:28

Misschien juist daarom dat ze je geklungel accepteert. Volgens haar kun je er waarschijnlijk echt niets aan doen en ben je niet zo slim als zijzelf.....

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 20:11

Met gekunkel bedoel ik, dat ik onvoldoende reageer.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-05 21:22

Ik zoèven een cursus van Parelli op de kop weten te tikken leavel 1 via de ebaysite in Duitsland.
Hoop deze snel te ontvangen en heb me voorgenomen deze materie snel eigen te maken. Een herhaling van gisteren, te testen of ze nog enig idee had wat we gisteren hadden afgesproken is positief geweest. Een heel voorzichtig hoofdje zwaaien wat ik met een boze blik meteen kon corrigeren.

Ik heb geen achterste gezien en geen getrappel. Zou ze al zo snel begrepen hebben wat ik bedoel. Denk het niet, zal dus afwachten. Keulen en Aken kunnen nooit op een dag gebouwd zijn.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-05 23:34

O, paarden hebben het donders goed door als er iemand de baas is. Dus ga er maar van uit dat de dingen die je nu met haar hebt gedaan iig geholpen hebben om de verhoudingen weer even recht te zetten. Kan dat met een of twee sessies? Ja, dat kan!

Ik hoop voor je dat het pakket deel 1 vanuit Duitsland in het Engels is, of dat je de Duitse taal machtig bent. En fijn dat je iig al zo'n verandering in je paard kunt bespeuren, het geeft aan dat jullie de eerst stap op de goede weg hebben gezet.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 06:44

Het is niet alleen je blik die ze begrijpt maar meer nog je lichaamshouding. Ze heeft je dus heel goed begrepen.....
Lijkt me een leuke meid!!!!
Hou je ons op de hoogte????

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 07:04

Leuk dat je een parelli pakket hebt, ik heb er zelf ook veel mee gedaan en ook met mijn jonge paard ga ik op deze manier starten.
Mocht je vragen hebben als je bezig bent kun je deze ook goed kwijt op het forum bij www.naturalhorsemanship.nl

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 07:27

Soms zijn boze gedachtes al genoeg . Oei. Kennelijk zou ik het niet slecht doen als Schwiegermutter .

Jouw merrie is vast een leuke "spelletjepartner". Enjoy !!

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-05 08:24

Ja het is inderdaad de Duitse versie van Parelli. In het Engels zou het ook geen groot probleem zijn echter, wij wijn Limburgers dus Duits vatten we nog beter.

Er staat op Ebay zelfs leavel 2 en 3 te koop via de internationale site.
De prijzen varieren zo tussen de 75 tot 125 euro.
Dus voor hen die zoekende zijn. Verder valt me op dat er enorm veel hulpmiddelen van Parelli worden aangeboden. Namaak?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 08:24

Vaak wel, als het echt is is de prijs er meestal ook wel naar.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 08:29

Johnnie in de meeste gevallen kun je wel toe met namaak. Een touwhalster is een touwhalster, een parelli-stick of een namaak carot-stick maakt niet zo veel verschil.

Het enige dat ik nog steeds met officieel parelli-logo koop zijn de leadropes. Ik heb andere touwen geprobeerd (heel veel soorten want mijn broertje (nou ja -tje) heeft een jachtwerf, maar die voelen toch anders.

cornelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-05 08:37

Ik heb ook het originele touw, maar inmiddels is exact hetzelfde type touw ook bij anderen te koop maar dan voor een niet-parelli prijs. Als carrot stick ben ik met een stevige zweep begonnen tot ong stage 4 van level 2. Toen heb ik een echte aangeschaft en toen merkte ik toch wat verschil. Maar ja, een springzweep klapt ook nog dubbel dus dat is dan niet zo handig. Touwhalster maakt niet uit.