[WN] Discussie: Western / Dressuur ??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 13:19

Ik ben blij dat andere ook worstelen met de overgang naar western, ik geloof dat het ook iets is wat je er nooit helemaal uitkrijgt.
Aan de andere kant is het precies wat Cassidy zegt; je hebt een goede basis om op terug te vallen. Ik denk dat dat niet fout is, je bereikt uiteindelijk ook je doel alleen misschien een beetje anders.

We hebben wel geleerd hoe je een paard verzameld en rond moet rijden, iets wat je met western ook moet doen wil je in balans kunnen lopen, alleen wordt dit minder geleerd, denk ik...

Zelf begin ik altijd meer met dressuur (meer kontakt met de mond, benen en nagevelijk rijden in een heel rustig tempo) om vervolgens langzaam uit te bouwen naar lossere teugel.
Laatst bijgewerkt door Vera op 07-02-02 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 13:20

vera schreef:
Ik ben blij dat andere ook worstelen met de overgang naar western, ik geloof dat het ook iets is wat je er nooit helemaal uitkrijgt.
Aan de andere kant is het precies wat Cassidy zegt; je hebt een goede basis om op terug te vallen. Ik denk dat dat niet fout is, je bereikt uiteindelijk ook je doel alleen misschien een beetje anders.

We hebben wel geleerd hoe je een paard verzameld en rond moet rijden, iets wat je met western ook moet doen wil je in balans kunnen lopen, alleen wordt dit minder geleerd, denk ik...

Zelf begin ik altijd meer met dressuur (meer kontakt met de mond, benen en nagevelijk rijden in een heel rustig tempo) om vervolgens langzaam uit te bouwen naar lossere teugel.

Hahaha, ik wilde iets veranderen in mijn tekst maar nu heb ik mezelf gequote Haha! Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 13:31

vera schreef:

Ik doe precies hetzelfde. Maar daarentegen hoor ik een heleboel mensen die zeggen dat je helemaal nooit aan de teugels mag/moet zitten...Hoe wil je je paard dan leren verzamelen?

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 13:36

Precies!
In de laatste Horse & Rider staat ook een stuk over pleasure-training met foto's. Hier zie je ook de man meer kontakt hebben, laag en rond rijden om vervolgens losser te rijden waardoor je de verzamelde houding behoudt.
Ik vind dit er ook veel beter uitzien dan een paard wat uit elkaar valt, dat is lekker voor een buitenrit maar niet tijdens een training of een wedstrijd. Knipoog

Lisette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 13:53

XoNo schreef:
Western ligt mij veel beter. Ook is het wel leuk om paardjes te trainen van dressuur naar western, ze vinden het namelijk bijzonder moeilijk om zonder begeleiding te rijden, aangezien wij met een losse teugel (heerlijk Haha! ) rijden Lachen Ook dat scheelt voor het paard...niet meer dat geruk in die mond, dat gezaag enz. Maar dat verschilt weer per ruiter...als je af en toe naar wedstrijden kijkt...godskolere.

Ik ben zelf dressuurruiter maar op de manege waar mijn paard staan zijn vaak western wedstrijden, manege de Kempen in Eersel. Maar van dat geruk en gepluk heb ik een paar weken geleden goed kunnen walgen. Sorrie hoor maar sommige westernruiters zijn geen haar beter dan sommige dressuurruiters. En dat viel me zo tegen aangezien er een hoop mensen op de manege staan die western wel op een vriendelijke manier rijden dus dit was ik helemaal niet gewend. Dat vond ik echt een tegenvaller en dan nog winnen ook....

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 14:01

Lisette schreef:
Ik ben zelf dressuurruiter maar op de manege waar mijn paard staan zijn vaak western wedstrijden, manege de Kempen in Eersel. Maar van dat geruk en gepluk heb ik een paar weken geleden goed kunnen walgen. Sorrie hoor maar sommige westernruiters zijn geen haar beter dan sommige dressuurruiters. En dat viel me zo tegen aangezien er een hoop mensen op de manege staan die western wel op een vriendelijke manier rijden dus dit was ik helemaal niet gewend. Dat vond ik echt een tegenvaller en dan nog winnen ook....

Helaas, dressuur, springen, western of wat dan ook.....de goeie moeten altijd onder de kwaden lijden en rotzakken heb je overal Boos!

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 14:16

vera"]
[/quote]
Je hebt inderdaad de dressuurbasis waarschijnlijk goed geleerd, maar dit kan ook een gigant nadeel zijn. Ik heb maar 3 maanden dressuur gereden en sindsdien alleen western. Ik mocht helemaal niet teruggrijpen naar het geen ik in die 3 maanden geleerd had: mijn eerste reactie bij problemen was de teugels stevig oppaken en mezelf met mijn knieen vast klemmen: harstikke fout dus! Wat het verzameld rijden betreft, dat moeten westernruiters ook al is het op een andere manier dan bij dressuur, maar rond rijden in de hals? Nee daar begint geen enkele westernruiter aan (hoogstens bij hunter of hunter hack, maar dat is meer de engelse kant binnen western). Dit is ook niet de bedoeling te gaan doen.

[quote="Cassidy schreef:
Ik doe precies hetzelfde. Maar daarentegen hoor ik een heleboel mensen die zeggen dat je helemaal nooit aan de teugels mag/moet zitten...Hoe wil je je paard dan leren verzamelen?

Het is grote onzin dat je nooit aan de teugels mag zitten, dus de gene die je dit verteld heeft heeft duidelijk geen verstand van westernrijden. Je kunt geen enkel paard aan de teugelrijden of verzamelen zonder hem eerst te leren wat je bedoeld en daar heb je echt druk bij nodig. Alleen zodra het paard na geeft, laat je de teugels weer losser en dit bouw je zo verder op tot je steeds minder druk nodig hebt. En dat laatste is het grote verschil met dressuur waar je altijd duidelijker contact blijft houden.

Maar Clautje, als je over wilt stappen op western: harstikke leuk, maar onderschat het niet!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 14:58

Jolande schreef:
Wat het verzameld rijden betreft, dat moeten westernruiters ook al is het op een andere manier dan bij dressuur, maar rond rijden in de hals? Nee daar begint geen enkele westernruiter aan (hoogstens bij hunter of hunter hack, maar dat is meer de engelse kant binnen western). Dit is ook niet de bedoeling te gaan doen.

*LOL* Geweldig, dit onderwerp. Ik rij nu bijna 20 jaar western, en sommige opmerkingen over hoe 'western' te rijden, zijn geheel nieuw voor mij.
Niet aan je teugels zitten? Niet met je benen rijden? Na vijf maanden alle knoppen gevonden hebben? Niet rond rijden?

Ik wil niemand op zn tenen trappen, maar ik krijg hier een beetje het idee dat op de manier zoals hier beschreven, de 'western' paarden hopeloos uit elkaar lopen, neus ver voor de loodlijn en een gestrekte hals, en achterbenen die 2 meter achter de voorhand aan komen hobbelen. De basis van dressuur en western is in grote lijnen hetzelfde. Tuurlijk moet je aan een westernpaard zitten (verzamelen, afbuigen, nageeflijkheid). Tuurlijk moet je met je benen rijden (zijgangen, travers, schouderbinnewaarts, ja ook dat moeten westernpaarden kunnen). Hoe krijg je anders een verzameling? Neem Ricky Young, die rijd ook western met een dresuur achtergrond, gaat prima zo dacht ik.
En om het verzamelen nou gelijk rukken en plukken te gaan noemen, vind ik ook wat ver gaan. Sja, 'western'wedstrijdpaarden moeten ook presteren, en dat doen ze nog steeds niet uit zichzelf, dus je zult er toch mee moeten werken.
Een ruitjesblouse aantrekken, een westernoptoming aanschaffen en aan een lang teugeltje door het bos keuvelen noem ik geen westernrijden. Dat is gewoon lekker recreatief bezig zijn (waar niks mis mee is!).
Zelf ben ik wel een wedstrijdruiter, en ik vind niks leuker dan in competitieverband bezig zijn, dus ik werk naar een bepaald eindresultaat toe, en *aahh shock* daarbij zit ik wel aan de paardenmond en jaja, ik gebruik mn benen, zelfs met sporen... oei oei....

Okee, er wordt wat jong begonnen (ik vind 2 ook ernstig vroeg, maar die mensen komen zichzelf vanzelf tegen, helaas tenkoste van de dieren), maar laten we nu niet ieder contact met de mond geruk gaan noemen. Er zijn zeker verschillende manieren van rijden, de een wat paardvriendelijker dan de andere, maar ik heb ook op dressuur en springstallen gestaan, daar wordt je ook niet altijd even vrolijk van hoor.

Trouwens, wie bepaalt er nu helemaal wat "westernrijden" precies is, en hoe dat moet. Daar zijn naar mijn weten nog geen voorschriften voor. Een ieder doet het naar eigen interpretatie. Maar dat wil niet zeggen dat er maar 1 juiste manier is. De enige juiste manier is de manier waar je je zelf goed bij voelt.

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 16:23

Cer, ik denk dat jij het het beste verwoordt!

Jolande, hier en kopietje van 1 blz uit de laatste Horse & Rider (Amerikaans tijdschrift over westernrijden) over hoe je je een paard een langzame lope met sprong traint. Er zijn nog veel meer foto's over de daadwerkelijke lope maar hier zie je een ruiter zijn paard in verzameling losrijden.
http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1013091527

Ik vind het er aardig rond uitzien..... Bloos

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 16:47

vera schreef:
Cer, ik denk dat jij het het beste verwoordt!

Jolande, hier en kopietje van 1 blz uit de laatste Horse & Rider (Amerikaans tijdschrift over westernrijden) over hoe je je een paard een langzame lope met sprong traint. Er zijn nog veel meer foto's over de daadwerkelijke lope maar hier zie je een ruiter zijn paard in verzameling losrijden.
http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1013091527

Ik vind het er aardig rond uitzien..... Bloos

Mee eens. Ik zou anders ook toch even niet weten hoe ik een paard verzameld moet rijden zonder hem rond te rijden...

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 18:18

Cassidy"]
[quote="Vippie schreef:

En de basis is idd hetzelfde, maar dat krijg je veel dressuur ruiters niet aan hun verstand (western ruiters trouwens ook niet), alleen het eindresultaat ziet er anders uit.

Ik heb ook heel erg lang dressuur gereden en ben 5 jaar geleden overgestapt op western. Bepaalde dingen die ik bij het dressuurrijden heb geleerd en gedaan zijn er (helaas) nog steeds niet helemaal uit, maar ik zie ook een heleboel gelijkenissen.

En als het moeilijk wordt val ik inderdaad terug op de dressuurbasis. Misschien hartstikke fout, maar het werkt wel.

En voor mij: ook geen officiele wedstrijden...wel netjes proberen te leren rijden (en laat het dan een mengelmoes worden van verschillende rijstijlen), maar ik
hoef
me absoluut niet te bewijzen in de showring...
[/quote]

Kijk dat heb ik nou ook.
Ik heb helemaal geen wedstrijd ambities in het western, zeker niet op korte termijn. Als die al komen staan reining niet op het programma, zelfs geen pleasure, gewoon omdat ik daar het paard niet voor heb. Trail lijkt me wel leuk, maar ook dat is erug moeilijk.
Desondanks kun je idd als niet wedstrijdruiter wel proberen je paard zo netjes mogelijk alles aan te leren (en jezelf).
Ik wilde toen ik op western overstapte gewoon meer met minder kunnen en dat lukt aardig. We zijn er nog lang niet maar we gaan goed vooruit.

Maar ook bij het western geldt blijkbaar dezelfde instelling als bij de dressuur: je kunt pas rijden als je wedstrijden rijdt.

Viv

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 18:30

Misschien heb ik een splaakgeblek Haha!, maar met rond rijden dacht ik dus dat de beroemde krul in de hals van het paard bij de dressuur bedoeld werd, die toch echt niet van toepassing is binnen het westernrijden! Dat een paard niet verzameld wordt heb ik niet geschreven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 18:53

Jolande schreef:
Misschien heb ik een splaakgeblek Haha!, maar met rond rijden dacht ik dus dat de beroemde krul in de hals van het paard bij de dressuur bedoeld werd, die toch echt niet van toepassing is binnen het westernrijden! Dat een paard niet verzameld wordt heb ik niet geschreven.
\

Pardon? De beroemde krul bij een dressuurpaard? Het paard hoort ook in de dressuur met zijn neus een handbreedte voor de loodlijn te lopen. Als je goed naar de foto's kijkt die Vera uit de Horse en Rider heeft gescant ziet dat er toch aardig naar uit dat het paard met zijn neus vóór tot òp de loodlijn loopt.
Het enige verschil dat ik zie als de western vergelijk met de dressur is de mate waarin het paard opgericht wordt. Maar ook ik train mijn paard laag, rond en voorwaarts-neerwaarts. Maar ik ben ook geen westernruiter in de eigenlijke zin....Ik doe gewoon wat ik leuk vind. Ik ben een recreatieruiter omdat ik geen wedstrijden rijdt. Dus ik mag lekker aanklooien...
*LOL*

Jos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 19:12

ik ben een "recreatiewesternwedstrijdaanklooiruiter" Bloos

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 19:18

Jos schreef:
ik ben een "recreatiewesternwedstrijdaanklooiruiter" Bloos

SCHAAM JE! Extreme duivel
Viv

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 20:28

Nou ja, ik ben wel een wedstrijdruiter, en waar ik me aan irriteer (als we toch geirriteerd gaan doen Knipoog ) is dat een ieder die recreatief western rijd, dit uitlegt als 'jaaa maar ik rijd OOK western hoor, lekker met losse teugel, zonder been, heeerlijk'. Wat natuurlijk ook helemaal waar is, maar waar ik als hard trainende wedstrijdruiter af en toe (nou ja zeg maar regelmatig) kromme tenen van krijg. Omdat het westernrijden daar erg makkelijk mee afgedaan wordt.
En het is helemaal NIET zo dat je niet meetelt als je geen wedstrijden rijdt (wie heeft dat nou weer verzonnen), alleen beweer ik ook niet dat als ik een engelse optoming op mn quarter gooi, dat ik dan dressuur rij. Dat is gewoon te kort door de bocht en doet de inspanningen van een geschoolde dressuurruiter te kort. Ik denk dat het daar een beetje om gaat. Tuurlijk doen de mensen die geen wedstrijden rijden ook hun best, maar ga dan niet beweren dat je alle ins en outs van DE westerntraining onder de knie hebt Frusty . Helemaal storend wordt het als die mensen zich ook nog eens als instructeur opwerpen. Nederland kent nu eenmaal weinig instructeurs die zodanig geschoold zijn dat ze de westernsport tot in de puntjes kunnen representeren. Nogmaals, ieder zn ding, maar elk ding heeft twee kanten.

Jolande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 21:14

Cassidy schreef:
Pardon? De beroemde krul bij een dressuurpaard? Het paard hoort ook in de dressuur met zijn neus een handbreedte voor de loodlijn te lopen. Als je goed naar de foto's kijkt die Vera uit de Horse en Rider heeft gescant ziet dat er toch aardig naar uit dat het paard met zijn neus vóór tot òp de loodlijn loopt.

Ik gebruik alleen de term in de krul rijden omdat ik die op dressuurstallen regelmatig hoor en zie: dressuurpaarden die bijna (al dan niet door middel van allerlei tuigwerk) met de kin bijna op de borst lopen. Ik hoor ook vaak dat een dressuurpaard in de krul gereden moet worden. Zo heb ik een uitspraak vaak gehoord op een in de omgeving hier goed bekend staande dressuurmanege: geen ge*piep*, in de krul. Als dit niet waar is: sorrie, ik ben geen dressuurruiter, ik ga alleen af op het geen dat ik dressuurruiters en leraren hoor zeggen. Verward
Ik ga toch eens op die horse en rider pagina kijken, want ik ben er nog niet geweest. Knipoog

Cer, ik ben het helemaal met je eens. Je slaat de spijker op de kop.

Rob_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 22:08

Cassidy schreef:

En als het moeilijk wordt val ik inderdaad terug op de dressuurbasis. Misschien hartstikke fout, maar het werkt wel.

kijk dat bedoel ik Pling
terug kunnen vallen opeen basis of dit nu western of dressuur is,het blijft een paard.
het is altijd beter om terug te vallen op een basis die je beheerst dressuur of western i dont give a oliebol!!!!(oliebol?? hier staat s.h.i.t.)and i know the horse wil love you for it.

HELAAS beheersen de meesten hier alleen de*ik kan slap banketstaaf* basis }>

Vera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-02 23:12

Cer schreef:
Tuurlijk doen de mensen die geen wedstrijden rijden ook hun best, maar ga dan niet beweren dat je alle ins en outs van DE westerntraining onder de knie hebt Frusty .

Huh?? Dus als je geen wedstrijd rijdt kun je niet de ins en outs van de westernsport onder de knie hebben?? Verward
Ik wist niet dat dat de kwalificatie was tot het beheersen van de westernsport.
Jemig, dan wordt het dus kiezen; of wedstrijden gaan rijden of noooooiiiit leren westernrijden..... Haha! Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 00:45

Ik ben van mening dat western of dressuur rijden niet zoveel verschil maakt. de basistraining is mijns inziens (als je het in beide stijlen goed doet hetzelfe) en voor de "hogere" rijkunst geldt dat het gaat om finesses. Het is volgens mij net zo moeilijk een perfecte spin of roll back te maken als een perfecte keertwending om de achterhand of een reeks vliegende galopswissels. In alle gevallen gaat het om balans en samenwerking tussen ruiter en paard en subtiliteit en soepelheid. Alleen de figuren zijn anders. Maar in de basis is de spin en de keertwending wel een zelfde soort oefening voor paard en ruiter. Ik zou dan ook (als dressuurruiter, die haar paard stalt bij een westernstal) graag eens af willen van die eeuwige discussie tussen de verschillende stijlen over wie beter is voor zijn paard en welke stijl moeilijker is. Leer gewoon van alle stijlen wat je er van kunt leren. Het is allebei uitdagend. Mijn (niet voor echte reining geschikte) dressuurpaard kan inmiddels best een zeer verdienstelijke roll back maken en mijn vriendin reed op haar quarter westerngetrainde paard voor de grap zonder startkaart zomaar een winstpunt in de M-dressuur. Ik bedoel maar....dat goedgetrainde paarden beide stijlen tot op zekere hoogte prima kunnen uitvoeren en onderscheiden.

Anya
Laatst bijgewerkt door Anya op 08-02-02 23:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 01:50

Tssk wat een discussie weer. Om even terug te komen op de oorspronkelijke vraag: je kunt naar mijn mening paardrijden zo moeilijk maken als je zelf wilt, of je nu dressuur of western rijdt. Maar zijn daar de de rijstijlen voor uitgevonden? Om het je zelf moeilijker te maken ipv makkelijker? Een oorlog winnen met een westernpaard gaat wat lastiger dan met een dressuurpaard, maar om in dressuurstijl koeien te gaan pennen is ook niet zo handig. Een rijstijl wordt juist uitgevonden om zo efectief mogelijk je paard te berijden in een bepaalde discipline (dacht ik zo). Tja, en voor de rest is dus stomweg trainen. Ik snap eigenlijk niet wat er uberhaupt moeilijk zou moeten zijn aan paardrijden. Je hoeft toch geen wiskunde sommen in het zadel op te lossen? Het enige wat je moet laten werken is je gezonde verstand en dat is toch niet zo moeilijk toch? Schijnheilig Dus minder leuteren/nadenken en meer rijden.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 08:13

Cer schreef:
Tuurlijk doen de mensen die geen wedstrijden rijden ook hun best, maar ga dan niet beweren dat je alle ins en outs van DE westerntraining onder de knie hebt Frusty .

Kijk zo'n instelling bedoel ik dus, WAAROM zou je niet alle ins en outs kennen als je geen wedstrijden rijdt? Misselijk Als je van een goede trainer les krijgt zou je net zoveel moeten weten/kennen als een wedstrijdruiter. Zeker als je ook nog eens vaak bij wedstrijden gaat kijken (voor en achter de schermen).
Als je dus beroerd les krijgt en op wedstrijden altijd onderaan eindigt (maar je rijdt immers wedstrijden) ben je dus een plaatsje op de ranglijst gestegen? De algemene mening dus (de welbekende hokjesgeest).

1. Recreatie westernruiter is in mijn ogen iemand die een westernzadel op zijn paard gooit, teugels laat hangen en dan roept dattie western rijdt. Koe

2. Een westernruiter is in mijn ogen iemand die achter de filosofie van het westernrijden staat en een poging doet zichzelf en zijn paard zo goed mogelijk te scholen in die dicipline.

3. Een wedstrijdruiter is in mijn ogen iemand die daarbij ook nog eens de behoefte heeft om aan anderen te laten zien wat hij kan, of zich te meten aan anderen.

In geval 1 Frusty .
In geval 2 en 3: denk dat beide ruiters hun best doen hun paard zo goed mogelijk te scholen. Het paard kiest niet voor wedstrijden, dat is nog altijd de ruiter.

Laten we gewoon respect hebben voor elkaar (wedstrijd en niet wedstrijdruiter) want je hebt elkaar toch nodig om de westernsport te laten groeien. Het gros begint toch "recreatief" en rijdt niet meteen de eerste keer een wedstrijd (uitzonderingen daargelaten).
En heel veel aspirant wedstrijdruiters haken af door dat onwijs gezellige (NOT) sfeertje wat er onder wedstrijdruiters heerst (in alle diciplines van de paardensport). Dat sfeertje moet je tegen kunnen, kun je dat niet, dan rij je toch gewoon geen wedstrijden.? Slapen

Het uiteindelijke onderwerp was of je na een dressuurcariere westernrijden moeilijk vindt.
Mijn antwoord hierop is heel simpel JA, daar kom ik gewoon voor uit, schaam ik me niet voor.

En of western een echtere paardensport is dan dressuur, NEE, tis allebei paardensport.

Wat mij betreft einde discussie wat het is toch de mening van de een tegen de ander, en meningen verschillen, maar we rijden wel allemaal western. Haha!

Viv

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 09:44

Vippie schreef:
Kijk zo'n instelling bedoel ik dus, WAAROM zou je niet alle ins en outs kennen als je geen wedstrijden rijdt? Misselijk Als je van een goede trainer les krijgt zou je net zoveel moeten weten/kennen als een wedstrijdruiter. Zeker als je ook nog eens vaak bij wedstrijden gaat kijken (voor en achter de schermen).

Nou omdat je na een leven lang paardrijden nog steeds niet alle ins en outs van het westernrijden dan wel het dresuurrijden kent. Wedstrijden of niet... dat was de context die ik eigenlijk bedoelde. Maar blijkbaar is het westernrijden zo simpel dat het van deze tak van de sport wel binnen no-time geheel onder de knie te krijgen is. Zelfs binnen vijf maanden Haha! .

pffff waar ben ik dan al die jaren mee bezig geweest, zeker geen aanleg Verward ... Laat ik dan maar snel gaan tennissen ofzo, misschien lukt dat wel.

oh ja, en of westernrijden moeilijker of makkelijker is nadat je dressuur gereden hebt, zou ik niet weten want ik heb nooit dressuur gereden (wel eens op een engels zadel gezeten). Andersom is het zeker niet eenvoudig, behalve op een Grand Prix paard (mag ik dan zeggen dan ik kan dressuren, op een paard met alle knoppen erop? ik vind van niet Knipoog ) Het blijft beiden gewoon paarde(n)sport, toch? Als het maar leuk is, in het bos, in de bak of in de wedstrijdring.....

Desiree

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 10:54

Ik ben zo'n geen "gel*l in de krul figuur", hoewel ik mijn paarden heel lang laat bij het losrijden, maar daarna stel ik ze heel rond in, overigens niet met trekken (zoals de uitdrukking suggereert) maar gewoon met drijven en zachte ophoudingen. Ik rij dus dressuur. Bij het losrijden stel ik mijn paarden zo rond en diep met kin naar de borst zoals Jolande omschreef. Dat is puur om de bovenlijn te stretchen, en paarden ervaren als ze er geoefend in zijn als ontspanning. (deze methode wordt onderbouwd door Solange Schrijer, die het iedereen aanraadt een parabool van zijn paard te maken bij losrijden). In de wedstrijdring moet ik dat echter uit mijn hoofd laten want de jury is allergisch voor een dergelijke houding. Dan rijd ik de neus liefst wat iets voor de loodlijn. Ik zie soms overigens ook westernruiters hun paarden zo diep en rond instellen, en ach, waarom ook niet? Ook westernpaarden zijn paarden, die gebruik maken van hun rug en gangen. Dus bij hen moet net zo goed losgereden worden. Het gevolg van deze methode is dat de rug veerkrachtiger wordt en minder "plankachtig" aanvoelt, de ruiter dus fijner kan zitten en dus minder stoort in de rug van het paard. En het paard gaat dan vervolgens ook lekkerder door zijn lijf bewegen. Dressuurpaarden moeten fijn door hun lijf bewegen, maar dat moeten de westerpaarden volgens mij ook.

Paintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-02 11:06

Okay, dan hier ook mijn antwoord op de oorspronkelijke vraag:
Ik ben na 17 jaar dressuur overgestapt op Western, wat ik nou dus drie jaar doe.
Ik vind Western lekkerder voor je paard, gewoon omdat je (uiteindelijk) met een stuk minder spanning rond loopt. In het begin moest ik vooral best wel veel afleren. Ik weet minstens één paard die ik tijdens de dressuur tegen kwam, die het volgens mij in de Western een stuk prettiger had gevonden, juist vanwege die minder spanning.

De ene tak is niet makkelijker als de andere. Ik train nu in de Western nog harder dan ik ooit in de dressuur heb gedaan (nee, nog niet op mijn jonkie) en ben ook steevast van plan om een goed Westernpaard van mijn bijna-drie-jarige te maken (met hulp van een trainer). Ik heb er echter, op dit moment, geen behoefte aan om dat ooit in de ring aan andere te kunnen tonen.