Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
vera schreef:Ik ben blij dat andere ook worstelen met de overgang naar western, ik geloof dat het ook iets is wat je er nooit helemaal uitkrijgt.
Aan de andere kant is het precies wat Cassidy zegt; je hebt een goede basis om op terug te vallen. Ik denk dat dat niet fout is, je bereikt uiteindelijk ook je doel alleen misschien een beetje anders.
We hebben wel geleerd hoe je een paard verzameld en rond moet rijden, iets wat je met western ook moet doen wil je in balans kunnen lopen, alleen wordt dit minder geleerd, denk ik...
Zelf begin ik altijd meer met dressuur (meer kontakt met de mond, benen en nagevelijk rijden in een heel rustig tempo) om vervolgens langzaam uit te bouwen naar lossere teugel.
vera schreef:Ik ben blij dat andere ook worstelen met de overgang naar western, ik geloof dat het ook iets is wat je er nooit helemaal uitkrijgt.
Aan de andere kant is het precies wat Cassidy zegt; je hebt een goede basis om op terug te vallen. Ik denk dat dat niet fout is, je bereikt uiteindelijk ook je doel alleen misschien een beetje anders.
We hebben wel geleerd hoe je een paard verzameld en rond moet rijden, iets wat je met western ook moet doen wil je in balans kunnen lopen, alleen wordt dit minder geleerd, denk ik...
Zelf begin ik altijd meer met dressuur (meer kontakt met de mond, benen en nagevelijk rijden in een heel rustig tempo) om vervolgens langzaam uit te bouwen naar lossere teugel.
XoNo schreef:Western ligt mij veel beter. Ook is het wel leuk om paardjes te trainen van dressuur naar western, ze vinden het namelijk bijzonder moeilijk om zonder begeleiding te rijden, aangezien wij met een losse teugel (heerlijk) rijden
Ook dat scheelt voor het paard...niet meer dat geruk in die mond, dat gezaag enz. Maar dat verschilt weer per ruiter...als je af en toe naar wedstrijden kijkt...godskolere.
Lisette schreef:Ik ben zelf dressuurruiter maar op de manege waar mijn paard staan zijn vaak western wedstrijden, manege de Kempen in Eersel. Maar van dat geruk en gepluk heb ik een paar weken geleden goed kunnen walgen. Sorrie hoor maar sommige westernruiters zijn geen haar beter dan sommige dressuurruiters. En dat viel me zo tegen aangezien er een hoop mensen op de manege staan die western wel op een vriendelijke manier rijden dus dit was ik helemaal niet gewend. Dat vond ik echt een tegenvaller en dan nog winnen ook....
vera"]
[/quote]
Je hebt inderdaad de dressuurbasis waarschijnlijk goed geleerd, maar dit kan ook een gigant nadeel zijn. Ik heb maar 3 maanden dressuur gereden en sindsdien alleen western. Ik mocht helemaal niet teruggrijpen naar het geen ik in die 3 maanden geleerd had: mijn eerste reactie bij problemen was de teugels stevig oppaken en mezelf met mijn knieen vast klemmen: harstikke fout dus! Wat het verzameld rijden betreft, dat moeten westernruiters ook al is het op een andere manier dan bij dressuur, maar rond rijden in de hals? Nee daar begint geen enkele westernruiter aan (hoogstens bij hunter of hunter hack, maar dat is meer de engelse kant binnen western). Dit is ook niet de bedoeling te gaan doen.
[quote="Cassidy schreef:Ik doe precies hetzelfde. Maar daarentegen hoor ik een heleboel mensen die zeggen dat je helemaal nooit aan de teugels mag/moet zitten...Hoe wil je je paard dan leren verzamelen?
Jolande schreef:Wat het verzameld rijden betreft, dat moeten westernruiters ook al is het op een andere manier dan bij dressuur, maar rond rijden in de hals? Nee daar begint geen enkele westernruiter aan (hoogstens bij hunter of hunter hack, maar dat is meer de engelse kant binnen western). Dit is ook niet de bedoeling te gaan doen.
vera schreef:Cer, ik denk dat jij het het beste verwoordt!
Jolande, hier en kopietje van 1 blz uit de laatste Horse & Rider (Amerikaans tijdschrift over westernrijden) over hoe je je een paard een langzame lope met sprong traint. Er zijn nog veel meer foto's over de daadwerkelijke lope maar hier zie je een ruiter zijn paard in verzameling losrijden.
http://www.endoria.net/upload/?bekijk=1013091527
Ik vind het er aardig rond uitzien.....
Cassidy"]
[quote="Vippie schreef:
En de basis is idd hetzelfde, maar dat krijg je veel dressuur ruiters niet aan hun verstand (western ruiters trouwens ook niet), alleen het eindresultaat ziet er anders uit.
Jolande schreef:\Misschien heb ik een splaakgeblek, maar met rond rijden dacht ik dus dat de beroemde krul in de hals van het paard bij de dressuur bedoeld werd, die toch echt niet van toepassing is binnen het westernrijden! Dat een paard niet verzameld wordt heb ik niet geschreven.
Cassidy schreef:Pardon? De beroemde krul bij een dressuurpaard? Het paard hoort ook in de dressuur met zijn neus een handbreedte voor de loodlijn te lopen. Als je goed naar de foto's kijkt die Vera uit de Horse en Rider heeft gescant ziet dat er toch aardig naar uit dat het paard met zijn neus vóór tot òp de loodlijn loopt.
Cassidy schreef:
En als het moeilijk wordt val ik inderdaad terug op de dressuurbasis. Misschien hartstikke fout, maar het werkt wel.
Cer schreef:Tuurlijk doen de mensen die geen wedstrijden rijden ook hun best, maar ga dan niet beweren dat je alle ins en outs van DE westerntraining onder de knie hebt.
Cer schreef:Tuurlijk doen de mensen die geen wedstrijden rijden ook hun best, maar ga dan niet beweren dat je alle ins en outs van DE westerntraining onder de knie hebt.
Vippie schreef:Kijk zo'n instelling bedoel ik dus, WAAROM zou je niet alle ins en outs kennen als je geen wedstrijden rijdt?Als je van een goede trainer les krijgt zou je net zoveel moeten weten/kennen als een wedstrijdruiter. Zeker als je ook nog eens vaak bij wedstrijden gaat kijken (voor en achter de schermen).